KTM vraagt uitstel van betaling aan

boxertwin

Die hard MF'er
Lid geworden
26 sep 2008
Berichten
417
Waarderingsscore
136
Locatie
Capelle aan den IJssel
Kan me niet voorstellen dat er geen bedrijf is die dit eventueel zou willen overnemen.
 
Willen en geloven dat het een financieel gezond bedrijf kan worden waar je X mio in gaat steken zijn 2 verschillende dingen....
 
De motorverkopen in EU/NL stijgen al jaren hard! Daar ligt het niet aan. Het probleem is dat KTM veel meer fietsen gemaakt heeft dan verkocht. Er is dan ook heel veel voorraad die met kortingen verkocht worden. Beide dingen zetten de winstgevendheid sterk onder druk. Daarbij komt dan nog de reputatieschade over betrouwbaarheid (nokkenassen bijv.) en je hebt een cocktail waar je bedrijf aan tenonder kan gaan.
 
De motorverkopen in EU/NL stijgen al jaren hard! Daar ligt het niet aan. Het probleem is dat KTM veel meer fietsen gemaakt heeft dan verkocht. Er is dan ook heel veel voorraad die met kortingen verkocht worden. Beide dingen zetten de winstgevendheid sterk onder druk. Daarbij komt dan nog de reputatieschade over betrouwbaarheid (nokkenassen bijv.) en je hebt een cocktail waar je bedrijf aan tenonder kan gaan.
Viel me inderdaad wel op dat ik heel veel reclames krijg voor nieuwe oudere modellen met korting zoals de 1290 superduke.
 
Als ik me niet vergis is KTM zelf wel redelijk gezond, maar zijn de merken Bajaj, gasgas, husqvarna dat niet
 
De motorverkopen in EU/NL stijgen al jaren hard! Daar ligt het niet aan. Het probleem is dat KTM veel meer fietsen gemaakt heeft dan verkocht. Er is dan ook heel veel voorraad die met kortingen verkocht worden. Beide dingen zetten de winstgevendheid sterk onder druk.
Dat is niet nieuw voor KTM daar zijn ze in begin jaren 2000 groot mee geworden door overjarige modellen op slimme wijze toch goed te verkopen.

Daarbij komt dan nog de reputatieschade over betrouwbaarheid (nokkenassen bijv.) en je hebt een cocktail waar je bedrijf aan tenonder kan gaan.
Eu ja de kwaliteit is er de afgelopen jaren niet beter op geworden, dat was eerst wel anders.
 
wat kort door de bocht. er is nu eenmaal een grote economische malaise in aan tocht in heel Europa
- teveel in sponsoring motorcross en moto races
- in elektrische fietsen gestapt. Een segment waar de ene na de andere fabrikant in de problemen komt: bv Accel
- modellen alsmaar geüpgraded : bv 790 -> 890->990. Met een surplus aan elektronica. Geweldig natuurlijk, maar de prijzen zijn ook enorm gestegen, waardoor KTM zich uit de markt prijst. Zo’n 1390 SA is toch maar weggelegd voor enkelingen.
 
En het zoveelste merk dat in de financiële problemen komt nadat ze in MV zijn gestapt...
Ho ho ho...
Niet zeiken over MV hè? O-)

Maar ja, van de regen in de drup??
20220911_124335_copy_2880x2156.webp
 
Met enig gevoel voor taal met je toch wel glimlachen bij dit soort prachtige eufemismen:
"herdimensionering van de productie"
"vermindering van operationele prestaties"

1732703920309.webp
 
De malaise is echt wel algemeen. Niet alleen bij KTM. De auto- en elektronica industrie (Samsung, NXP) ligt ook op zijn gat. Je kunt dus niet zeggen dat het alleen aan KTM ligt.
 
Met enig gevoel voor taal met je toch wel glimlachen bij dit soort prachtige eufemismen:
"herdimensionering van de productie"
"vermindering van operationele prestaties"

Bekijk bijlage 2073548
En toch zit daar een kern van waarheid in; ze gaan joint ventures aan met Indiase en Chinese bedrijven. Laten daar vervolgens produceren tegen een vaste inkoopprijs en vaste quota qua aantallen op basis van exclusiviteit. Als dan plots, om wat voor reden dan ook, de verkoop stokt (of vertraagt), dan ben je de sjaak.
Stel nou dat je wat garantiegevalletjes hebt en je hebt als fabriek klanten tevreden te houden; je hebt snel 10.000 nokkenasjes nodig? De Indiase fabriek zal dan waarschijnlijk stellen: ho ho, dat gaat zomaar niet, hierdoor kan ik ook 10.000 ktm's minder maken en daar hadden we destijds een deal over afgesloten. Maar als jij ons nou het liquiditeitstekort aanvult dat veroorzaakt werd door slechte specificaties van nokkenassen (want we hebben ze precies volgens jouw specs gefabriceerd!) dan is het ok! Dus een garantienokkenas kost wellicht geen $300, maar plots $1.300 met daarin $1.000 aan compensatie inkomstenderving. Daarom ook is het heel moeilijk om bij een ultragoedkoop Chinees enduromerk om aan essentiele reservedelen te komen. Een overmaats zuigertje zal je niet zomaar kunnen aanschaffen via je dealer; ze hebben liever dat je dan een nieuwe motor koopt, want die zijn wél op voorraad! Bedrijven in de EU worden geacht service en garantie te leveren en dat is hun vreemd; het zijn wegwerpproducten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis is KTM zelf wel redelijk gezond, maar zijn de merken Bajaj, gasgas, husqvarna dat niet
Ze hebben een drie tal leningen uit staan. Als men die (zoals ze schrijven) sneller terug betaald willen hebben dan wordt het lastig.
 
De malaise is echt wel algemeen. Niet alleen bij KTM. De auto- en elektronica industrie (Samsung, NXP) ligt ook op zijn gat. Je kunt dus niet zeggen dat het alleen aan KTM ligt.
Ik werk op de financiële markten en volg de cijfers dagelijks. De situatie ziet er bepaald niet rooskleurig uit. De kern van de Europese economie, zoals Duitsland, toont alleen maar krimp in groei en productie. De afgelopen weken zijn er al grootschalige ontslagrondes aangekondigd. Dit zijn de naweeën van de pandemie, Europa was sterk afhankelijk van goedkoop Russisch gas en kan niet concurreren zonder, en het huidige klimaat (groene partijen in Europa, stikstof etc.) maakt het voor bedrijven minder aantrekkelijk om hier te investeren, ontwikkelen of innoveren, zeker in vergelijking met de Verenigde Staten.

Productiecijfers FR en DE, alles onder "50" = krimp

Gc-hJ3rWEAAODgv.webp


Opsomming van ontslagen afgelopen weken in Duitsland bijvoorbeeld:

layoffs.webp


Ik vraag me bijvoorbeeld af of Ducati binnen het concern blijft als het bij Volkswagen helemaal misgaat, of dat ze worden afgestoten. Ook bij Volkswagen staan de zaken er immers bepaald niet rooskleurig voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me bijvoorbeeld af of Ducati binnen het concern blijft als het bij Volkswagen helemaal misgaat, of dat ze worden afgestoten. Ook bij Volkswagen staan de zaken er immers bepaald niet rooskleurig voor.
Begreep dat er 3 fabrieken in Duitsland dicht zouden gaan en 1 in Belgie van VW.. En dan te bedenken dat ze er 13 hebben in Duitsland. :X
 
Begreep dat er 3 fabrieken in Duitsland dicht zouden gaan en 1 in Belgie van VW.. En dan te bedenken dat ze er 13 hebben in Duitsland. :X
Klopt, al weet ik niet precies de locaties. VW heeft zelf aangegeven dat ze de akkoorden met de vakbonden uit 1997 overboord willen gooien, dus stakingen bij VW zijn vrijwel onvermijdelijk. De Europese economie zal de komende jaren hoogstwaarschijnlijk op een lager pitje draaien; alle cijfers en trends wijzen in die richting. De grote vraag is hoe de Europese Commissie en de lidstaten deze uitdaging gaan aanpakken.

Laatste chart: Werkloosheid Duitsland, duidelijk een uptrend waar wij in (West) Europa nog wel even wat meer van gaan voelen.

Screenshot 2024-11-27 at 12.28.51.webp
 
Yep, de eerste ontslagrondes bij onze multinational zijn al gepland voor het voorjaar (-15%). Wij kunnen niet genoeg chips meer kwijt aan de auto industrie. Tijdens corona waren het gouden tijden. Toen kon er niet aan de vraag voldaan worden. Daarna is het management wel voorzichtig geworden door een vacaturestop in te stellen. Die duurt nu al meer dan 2 jaar maar blijkbaar is het nog niet genoeg geweest. Het budget voor reizen is ingetrokken en cursussen mogen maar mondjesmaat. Dat heeft dan uiteraard weer gevolgen voor andere bedrijven. Misschien moeten we maar meer chips voor drones gaan maken. Dat schijnt nog lekker te lopen. Met wat AI erbij; drones die zelf gaan beslissen.....
 
En de grote geldverstrekkers hebben ook het grootste deel van de markt in handen, en die lenen eigenlijk alleen maar aan bedrijven die :
Maatschappelijk, Milieu en Gender gelijkheid hoog in het vaandel hebben staan, en auto's vallen daar niet onder ..
Dus tegen alle verwachtingen in zitten de grote investeerders aan de linkse kant
 
Nooit geweten dat geldschieters woke zijn. Ik dacht juist dat die overal lak aan hadden. Zolang het maar dividend oplevert. KTM lijkt me niet bepaald woke dus die kunnen het dan wel schudden! Hopelijk steekt CF Moto nog een handje toe.
 
Tis jammer maar ik ben niet merk gebonden.
Alhoewel ik nu nog wel een oranje ding heb staan in de schuur.
Heb er nu 6 gehad van dit merk.
Maar er is nog genoeg ander leuk speelgoed.
China brengt steeds leukere modellen op de markt.
En ontslagen in duitsland geen punt toch kunnen ze aan het werk in de zorg daar is schrijnend tekort aan personeel.
Heb nooit geen economie gehad op school.
Maar ik begrijp soms niet dat alles zo toegespitst is op winst meer omzet en meer de aandeelhouders tevreden stellen.
Wat ik wel beetje jammer vindt ze wilden de strijd aan tegen de bmw gs maar daar komen ze nog niet eens bij in de buurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan