KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Hier ook altijd aan de lader want de GT heeft volgens mij sowieso al lekstroom met alle elektronica aan boord, en bovendien heb ik ook nog een alarm wat de accu al helemaal leegtrekt na een poosje.

Maar bijvoorbeeld de Honda CB500 uit 1997 van mijn vrouw kan ik gerust heel de winter laten staan zonder druppellader, en dan start ie in de lente alsnog :)
Naar mijn idee is er geen lekstroom maar verwacht de boordcomputer een hoge minimumspanning. Je accu hoeft maar te zakken naar 11,5 en de startmotor zal niet eens draaien. Met een oude Jappanner kan je hem doorstarten totdat het relais van de startmotor begint te klapperen.

Hier zit hij inmiddels ook vrijwel permanent aan de druppellader in de winter. In de zomer als ik hem een langer dan een maand laat staan.
Mijn oude circuitmotor kon gerust 1 jaar gestald blijven en de volgende keer hoor je de startmotor langzamer draaien maar hij loopt wel. De 1290 zegt na een weekje winter toedeloe.
Ik zit hier ook al inmiddels op mn derde accu.

Hier een mooi voorbeeld van een tijd terug:
 
Naar mijn idee is er geen lekstroom maar verwacht de boordcomputer een hoge minimumspanning. Je accu hoeft maar te zakken naar 11,5 en de startmotor zal niet eens draaien. Met een oude Jappanner kan je hem doorstarten totdat het relais van de startmotor begint te klapperen.

Hier zit hij inmiddels ook vrijwel permanent aan de druppellader in de winter. In de zomer als ik hem een langer dan een maand laat staan.
Mijn oude circuitmotor kon gerust 1 jaar gestald blijven en de volgende keer hoor je de startmotor langzamer draaien maar hij loopt wel. De 1290 zegt na een weekje winter toedeloe.
Ik zit hier ook al inmiddels op mn derde accu.

Hier een mooi voorbeeld van een tijd terug:
Herkenbaar idd 😅
 
Zag deze 2 gister bij Andre staan.
1 eigenaar heeft er nu 4 bestelt naar wat ik begreep.
20240220_145603.jpg
 
Naar mijn idee is er geen lekstroom maar verwacht de boordcomputer een hoge minimumspanning. Je accu hoeft maar te zakken naar 11,5 en de startmotor zal niet eens draaien. Met een oude Jappanner kan je hem doorstarten totdat het relais van de startmotor begint te klapperen.

Hier zit hij inmiddels ook vrijwel permanent aan de druppellader in de winter. In de zomer als ik hem een langer dan een maand laat staan.
Mijn oude circuitmotor kon gerust 1 jaar gestald blijven en de volgende keer hoor je de startmotor langzamer draaien maar hij loopt wel. De 1290 zegt na een weekje winter toedeloe.
Ik zit hier ook al inmiddels op mn derde accu.

Hier een mooi voorbeeld van een tijd terug:
Ik had met mijn BMW 1200 (oliegekoelde) ook niks dan problemen, jaarlijks nieuwe en (bijna) continu aan de druppellader eenmaal thuis.
Heb nu de 1250 en die kan gemakkelijk (afkloppen!) 2 maand stil en start vlot, en accu is van 2019.
Moet iets te maken hebben met automatische decompressie bij starten denk ik.
 
Nou net even de motor uit het stof gehaald en wilde een rondje rijden. Koppeling voelde slap aan dus had een naar voorgevoel. Toen ik hem startte en schakelen wilde de motor vooruit.
Hij ontkoppelt heel moeilijk.

Na wat zoeken in dit topic ben ik blijkbaar niet de enige. De HCI master koppelingscilinder zou lekken. Het vloeistofpotje zit vol
Nou zit mijn motor niet meer in de garantie. Wordt dit alsnog onder coulance gerepareerd?
En moet ik meteen ook voor de oberon slave cilinder gaan?

Tevens kwam ik erachter dat er minerale olie in moet ipv dot 4. Ik ging even kijken in mn facturen en zie dat de motorzaak waar ik voor een groot beurtje heen ging dot 4 in heeft gedonderd 8)7

Dit is wel alweer twee jaar terug. Ik weet ook niet zeker of er dot 4 daadwerkelijk in zit of dat dit op de factuur alleen zo staat. Het zit er wel 12k kilometers in inmiddels.
 
Dot 4 hoop ik niet voor je.
Zou zuinig zijn op die factuur en eens even teruggaan naar die zaak.
De koppelingscilinders zijn al regelmatig vernieuwd qua model.
Dus welllicht heb je nog oude type.
 
Nou net even de motor uit het stof gehaald en wilde een rondje rijden. Koppeling voelde slap aan dus had een naar voorgevoel. Toen ik hem startte en schakelen wilde de motor vooruit.
Hij ontkoppelt heel moeilijk.

Na wat zoeken in dit topic ben ik blijkbaar niet de enige. De HCI master koppelingscilinder zou lekken. Het vloeistofpotje zit vol
Nou zit mijn motor niet meer in de garantie. Wordt dit alsnog onder coulance gerepareerd?
En moet ik meteen ook voor de oberon slave cilinder gaan?

Tevens kwam ik erachter dat er minerale olie in moet ipv dot 4. Ik ging even kijken in mn facturen en zie dat de motorzaak waar ik voor een groot beurtje heen ging dot 4 in heeft gedonderd 8)7

Dit is wel alweer twee jaar terug. Ik weet ook niet zeker of er dot 4 daadwerkelijk in zit of dat dit op de factuur alleen zo staat. Het zit er wel 12k kilometers in inmiddels.
Ik zou iig de klacht bij die motorzaak melden en erbij zeggen dat ze er Dot4 in gedaan hebben (staat op de factuur en zij weten het zelf ook heus niet meer) wat niet goed is.
Nooit geschoten is altijd mis.
 
Wat is dat toch met die hydraulische koppelingen?
Hoorde net in een lokale motorzaak dat er ook al verschillende nieuwe BMW GS 1300 met dat euvel gemeld zijn.
(En die hebben blijkbaar nog tal van kinderziektes..)
 
Wat is dat toch met die hydraulische koppelingen?
Hoorde net in een lokale motorzaak dat er ook al verschillende nieuwe BMW GS 1300 met dat euvel gemeld zijn.
(En die hebben blijkbaar nog tal van kinderziektes..)
Besparing op productiekosten?
 
Mogelijk vals alarm. Ik dacht even nogmaals te kijken naar koppeling. Heb voor de grap even de stelschroef op de hendel aangedraaid. Nou lijkt hij weer helemaal in orde. Ik moest hem wel vrijwel helemaal dichtdraaien.
 
1709068001946.png

Mooie oplossing voor de navigatie. Geen geprinte houder maar een vervangend frame voor de tft met daaraan de bevestiging voor de navigatie.
Verkrijgbaar in Engeland bij Moto-mate
 
Laatst bewerkt:
Radiateur alleen gaat al over de 500 euro denk ik? Ik heb mijn oude defecte radiateur gisteren opgehaald bij Motoport Rockanje , wil toch eens uitzoeken waarom hij is gaan lekken. Is het steenslag of toch gescheurd thv de ophanging. De monteur kon het ook niet met zekerheid zeggen en ik vind 2 keer een radiateur vervangen in nog geen 5 jaar tijd toch een beetje vreemd. Beide lek in de linkerbovenhoek.

Voor wat betreft het onderdeel van de koffer er stond een schade superduke GT bij Motoport met de koffers eraan (ook met schade) of is die soms van Tapey? Je zou kunnen informeren of de koffers met schade te koop zijn.
Vandaag eindelijk eens kunnen kijken naar mijn radiateur. Hij lekt dus links bovenin ter hoogte van het ophangpunt aan de achterzijde. Ik kan geen schade ontdekken , het lijkt erop dat 1 van de buisjes/ pijpjes is gaan lekken maar waardoor is ook mij een raadsel.
 
Zijn er al mensen hier, die met hun SDGT met originele uitlaat over de bewuste 95db wegen in Oostenrijk gereden hebben en effectief beboet zijn?
Bij mijn laatste ritten in Oostenrijk heb ik de bordjes wel gezien, maar eigenlijk nooit geen controle . Het schijnt echter evolueren naar meerdere
controles in de passen. De SDGT durft wel eens meer dan 95db ophoesten...vandaar.
https://gis.tirol.gv.at/rodata/vk/fahrverbote_reutte_Motorrad.pdf
 
Wel geweest en bordjes gezien, niet gecontroleerd.
Rij/reed overigens met een akra slipon maar had bij KTM Nederland daar de <95db certificaat voor aangevraagd en gehad, voor het geval er controle was.
 
Zijn er al mensen hier, die met hun SDGT met originele uitlaat over de bewuste 95db wegen in Oostenrijk gereden hebben en effectief beboet zijn?
Bij mijn laatste ritten in Oostenrijk heb ik de bordjes wel gezien, maar eigenlijk nooit geen controle . Het schijnt echter evolueren naar meerdere
controles in de passen. De SDGT durft wel eens meer dan 95db ophoesten...vandaar.
https://gis.tirol.gv.at/rodata/vk/fahrverbote_reutte_Motorrad.pdf
zelf geen controle gehad maar wat ik gehoord/gelezen heb kijken ze naar wat er op de typegoedkeuring staat, voor de SDGT is dat 93db. Met een standaard demper moet dat dus geen probleem zijn al zullen ze vaak nog eens geen DB meting doen.
Er zijn echter aardig wat motoren die standaard al meer dan 95db maken, en dus 'niet welkom' zijn op die wegen. Een Superduke 1290 Gen1 (2014-2016) bijvoorbeeld maakt 97 DB en is dus een probleem, zoals vele modellen van ducati, triumph, etc
Voor een complete lijst zie: Die Motorrad Dezibel Tabelle im Internet!
 
Zijn er al mensen hier, die met hun SDGT met originele uitlaat over de bewuste 95db wegen in Oostenrijk gereden hebben en effectief beboet zijn?
Bij mijn laatste ritten in Oostenrijk heb ik de bordjes wel gezien, maar eigenlijk nooit geen controle . Het schijnt echter evolueren naar meerdere
controles in de passen. De SDGT durft wel eens meer dan 95db ophoesten...vandaar.
https://gis.tirol.gv.at/rodata/vk/fahrverbote_reutte_Motorrad.pdf
Laat die Austin Racing pijp dan maar zeker thuis😇
 
93dB op kenteken, dus geen probleem, rij al 5 jaar onbekommerd rond op de KTM door die gebieden, zoals hier al gemeld gaat het om wat er op je typeplaatje staat.

Edit:
Je wist het antwoord al.
 
zelf geen controle gehad maar wat ik gehoord/gelezen heb kijken ze naar wat er op de typegoedkeuring staat, voor de SDGT is dat 93db. Met een standaard demper moet dat dus geen probleem zijn al zullen ze vaak nog eens geen DB meting doen.
Er zijn echter aardig wat motoren die standaard al meer dan 95db maken, en dus 'niet welkom' zijn op die wegen. Een Superduke 1290 Gen1 (2014-2016) bijvoorbeeld maakt 97 DB en is dus een probleem, zoals vele modellen van ducati, triumph, etc
Voor een complete lijst zie: Die Motorrad Dezibel Tabelle im Internet!
Niet te vergeten de eigen lokale politiemotoren die óók teveel herrie maakten op kenteken _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan