KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Voor wat betreft diegene die het ècht stil willen hebben in hun helm:
Laat een set oordoppen op maat maken maar dan zonder filter !
Dat scheelt een heeele hoop windgeruis….

Ben nu aan mijn 3e set op maat gemaakte oordoppen bezig.
( de jaren daarvoor gewoon conventionele modellen )
De eerste set was gewoon met filter.
De 2e zonder , en nu weer een 3e set ook zonder de filters.
Bijna helemaal stil !
Je hoort bijvoorbeeld bij lagere snelheden wel iemand claxoneren uiteraard.
Je hoort tot pakweg 90 km/uur een navi stemmetje nog dat je af moet slaan…
Maar windgeruis bijna nihil !
 
Ik heb nu deze :

Deze zou ik dus moeten hebben :

Je kan de kleur kiezen van de oordoppen en ook de demping : groen met gemiddelde demping, rood met zware demping, en wit met maximale demping. Is er een reden om niet meteen voor maximale demping te gaan ?

Aanmeten kan bij Hans Anders, ook in België, is wel handig. Zal dan maar eerst die oordoppen proberen, en als dat nog niet genoeg is, misschien overschakelen naar een integraal helm...
Ik heb die rode omdat dat destijds de max demping was. Qua demping vind ik die al heel goed, maar witte zijn denk ik ook prima :Y
 
Zonnevizier gaat ten koste van je eigen veiligheid. Het maakt je helm zwakker.

Ik heb zelf zo'n fotochromatisch vizier op m'n Shoei, vind ik echt helemaal top :)
Ik heb (naast de gewone) ook een fotocromatische bril,
Voor algemeen gebruik wel ok, maar op de motor te traag vind ik, een zonnescherm klap je snel op als je een tunnel in gaat, maar die bril doet er te lang over.
(Dat was afgelopen zomer een issue waar mijn collega zijn GTL1600 zo goed als tegen de tunnel wand bolde, hij droeg een klassieke zonnebril, die ruk je ook niet zo snel uit je helm.)
 
Ik vind dus die wegwerpdingen hooguit half zo goed qua demping als op maat gemaakte.
Dan toch maar eens naar jullie voorgestelde alternatieven kijken. Ik doe al jaren een greep uit deze doos. Als ze goed diep zitten, dempen ze m.i. best veel, maar twijfel nu wel wat. Nieuwe trommelvliezen zijn niet te koop he..
 

Bijlagen

  • 20220504_193018.jpg
    20220504_193018.jpg
    142,5 KB · Weergaven: 19
Zonnevizier gaat ten koste van je eigen veiligheid. Het maakt je helm zwakker.

Ik heb zelf zo'n fotochromatisch vizier op m'n Shoei, vind ik echt helemaal top :)
Zon in mijn ogen maakt heel de motor een probleem voor mijn veiligheid. Als het zonnevizier het verschil maakt in de bescherming van de helm bij een klap op m'n kop, is de situatie sowieso niet te best. Als ik verblind word, of door een donkere tunnel rijd en ik kan me daar niet tijdig aan aanpassen is het gevaar veel accuter lijkt me.
En nee, met woon werk ga ik echt niet halfweg de rit met visieren lopen rommelen. Klap zonnescherm is een onontbeerlijke bijdrage aan mijn passieve veiligheid voor mij.
 
Zon in mijn ogen maakt heel de motor een probleem voor mijn veiligheid. Als het zonnevizier het verschil maakt in de bescherming van de helm bij een klap op m'n kop, is de situatie sowieso niet te best. Als ik verblind word, of door een donkere tunnel rijd en ik kan me daar niet tijdig aan aanpassen is het gevaar veel accuter lijkt me.
En nee, met woon werk ga ik echt niet halfweg de rit met visieren lopen rommelen. Klap zonnescherm is een onontbeerlijke bijdrage aan mijn passieve veiligheid voor mij.
Ik zeg toch ook niet dat je helemaal zonder moet doen? Ik zeg alleen dat ik een fotochromatisch vizier het fijnst vind :)

@scorp Soms reageert het indd wat traag wanneer je op een zonnige dag een niet verlicht tunneltje induikt, klopt. Maar op zo'n moment klap ik desnoods gewoon m'n vizier even omhoog.
 
Over windturbulentie, heb het idee dat die platte spiegels daar ook niet meehelpen. Heeft iemand met bv. bar-end spiegels daar positieve ervaring mee of misschien met een aerodynamischer model ?
 
Ik zeg toch ook niet dat je helemaal zonder moet doen? Ik zeg alleen dat ik een fotochromatisch vizier het fijnst vind :)

@scorp Soms reageert het indd wat traag wanneer je op een zonnige dag een niet verlicht tunneltje induikt, klopt. Maar op zo'n moment klap ik desnoods gewoon m'n vizier even omhoog.
Dat kan inderdaad ook.
 
Staat op m'n lijstje om te proberen, maar die vizieren zijn niet voor heel veel helmen beschikbaar.
 
Ik heb nog fotochroom vizier liggen voor een Bell helm.
Verkeerde besteld.
Voor weinig als je een Bell hebt.
 
Oordoppen zonder filter klinkt eigenlijk wel als een goed idee. Vorig jaar reden we +/- 550 km op de laatste dag van de motorvakantie, eenmaal thuis was ik helemaal daas van het windherrie, dichte doppen lijkt mij wel wat.

Verder steeds blijer met de GT, net een set rosso corsa 2's besteld, ben heel benieuwd hoe hij daar mee gaat sturen.

IMG_20220508_204649.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Mag hier nu ook posten! Sinds afgelopen zomer (tijdens KNMV cursus) had ik de SDGT in mijn hoofd. Docent van mij reed erop. Was op slag verliefd en vond de zithouding erg prettig (bij de Triumph had ik na lange rit last van onderrug). Afgelopen weekend de knoop doorgehakt en gelijk kunnen meenemen (nog wel terug voor een beurt). Heb een mooie gevonden uit 2017 met hoop accessoires

- Remus Hypercone
- Powerparts zadels, tankbeschermers en tail tidy
- Donkere voorruit
- Kettingsmeerder
En nog wat klein spul.

Reed hiervoor een Tiger 800 (daarvoor een Ducati Monster 800 IE). Dit is wel echt een ander level: wat een vermogen en koppel. Daarentegen ook erg soepel te rijden. Ga nog wel fuel dongles plaatsen en throttle spacers omdat ik m onderin wat nukkig vind. Ik weet dat t een twin is, maar t kan volgens mij kan t wat soepeler als ik t zo lees her en der.
 

Bijlagen

  • BC746376-B2A3-419D-83F5-89B349BEAC1F.jpeg
    BC746376-B2A3-419D-83F5-89B349BEAC1F.jpeg
    380,6 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PimS
Terug
Bovenaan Onderaan