KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Eigenlijk benieuwd, voor degene die 'n Tech-Pack hebben. Gebruik je de Performance mode en /of de Track mode ooit?
En zo ja, wat zijn dan (bij jouw) de aanbevolen instellingen?
 
Eigenlijk benieuwd, voor degene die 'n Tech-Pack hebben. Gebruik je de Performance mode en /of de Track mode ooit?
En zo ja, wat zijn dan (bij jouw) de aanbevolen instellingen?
Ik doe geen circuitdagen, maar in de bergen vind ik het wel lekker om in trackmode te rijden. Net ff wat feller op het gas, betere display.
Tracktion laat ik meestal op 5, antiwheely off.

 
Ik doe geen circuitdagen, maar in de bergen vind ik het wel lekker om in trackmode te rijden. Net ff wat feller op het gas, betere display.
Tracktion laat ik meestal op 5, antiwheely off.

Mooi daar :)

Overigens, ik heb vorig jaar m'n Gopro 8 verkocht en een Gopro 10 gekocht en daar een ND filter opgezet. Dan kun je de shutterspeed lager zetten zonder dat het overbelicht raakt en dan krijg je een blur effect aan de zijkant, wat meer natuurlijk overkomt en daardoor krijg je op film een veel beter idee van de snelheid :)
 
Mooi daar :)

Overigens, ik heb vorig jaar m'n Gopro 8 verkocht en een Gopro 10 gekocht en daar een ND filter opgezet. Dan kun je de shutterspeed lager zetten zonder dat het overbelicht raakt en dan krijg je een blur effect aan de zijkant, wat meer natuurlijk overkomt en daardoor krijg je op film een veel beter idee van de snelheid :)
Yes Yes, i know.
Vind het zelf met deze settings nog wel meevallen.
Maar wie weet komt dat nog.
 
Eigenlijk benieuwd, voor degene die 'n Tech-Pack hebben. Gebruik je de Performance mode en /of de Track mode ooit?
En zo ja, wat zijn dan (bij jouw) de aanbevolen instellingen?
Altijd in performance mode. Niet omdat ik zo'n geweldige coureur ben maar juist omdat ik de motor nog aan het leren ben. Ik hou wel van de trottle respons in sport maar ik heb de tractiecontrole nog graag maximaal. In performance is het afzonderlijk in te stellen. Mijn instellingen zijn: trottle respons Sport, slip adjuster 9, antiwheelie Aan, lauch control Off.
Slip adjuster is tijdens het rijden te wijzigen met de + en - knop, hiermee ga ik later wel wat experimenteren:)
 
Ik ben op zoek naar gps houder voor navigatie boven scherm, voor de nieuwere generatie.

Heeft iemand ervaring met de houder van etsy van 25 euro/ 30 dollar en de montage ervan.
Of zijn er nog mooiere andere aanbieders?

Moto mate is ca. 100 euro.

Ik gebruik wel de garmin xt2, is iets groter dan de TT.
 
Altijd in performance mode. Niet omdat ik zo'n geweldige coureur ben maar juist omdat ik de motor nog aan het leren ben. Ik hou wel van de trottle respons in sport maar ik heb de tractiecontrole nog graag maximaal. In performance is het afzonderlijk in te stellen. Mijn instellingen zijn: trottle respons Sport, slip adjuster 9, antiwheelie Aan, lauch control Off.
Slip adjuster is tijdens het rijden te wijzigen met de + en - knop, hiermee ga ik later wel wat experimenteren:)
Gewoon vraagje : als je de trottle respons op heel alert hebt staan, maar de slip adjuster op zo tam mogelijk, rijd dat niet
krampachtig dan ?

Ik lees dat de 'nieuwere ' SDGT tammer aanvoelt dan de 1st generatie, maar dat dit tammere gevoel volledig verdwijnt wanneer
de tractie control herleid wordt van 9 naar 3. Dan komt blijkbaar het 'oude' gevoel weer naar boven.
Kan me herinneren dat FlowDesign dit ook opmerkte bij een test met 'n 2023 model bij Vangerven .
Ik zit trouwens nog ongeduldig te wachten |( , mijn 2018 SDGT is nu weg, en mijn nieuwe komt pas ten vroegste eind van de week. B|
 
heeft iemand ervaring met de houder van etsy van 25 euro/ 30 dollar en de montage ervan.
Of zijn er nog mooiere andere aanbieders?

Moto mate is ca. 100 euro.
Heb 'm gezien op de site van etsy. Vond hem nogal prullig uitzien. Kan misschien toch best werken, kost maar 25€ dus veel riskeer je niet.
Ik heb de Moto Mate besteld, kost omgerekend van pond naar euro wel 137€ incl. leveringskost.
 
Gewoon vraagje : als je de trottle respons op heel alert hebt staan, maar de slip adjuster op zo tam mogelijk, rijd dat niet
krampachtig dan ?

Ik lees dat de 'nieuwere ' SDGT tammer aanvoelt dan de 1st generatie, maar dat dit tammere gevoel volledig verdwijnt wanneer
de tractie control herleid wordt van 9 naar 3. Dan komt blijkbaar het 'oude' gevoel weer naar boven.
Kan me herinneren dat FlowDesign dit ook opmerkte bij een test met 'n 2023 model bij Vangerven .
Ik zit trouwens nog ongeduldig te wachten |( , mijn 2018 SDGT is nu weg, en mijn nieuwe komt pas ten vroegste eind van de week. B|
Het nadeel als je van tevoren dingen gaat aannemen wat anderen ervaren:
Je gelooft het wellicht al voordat je zelf iets hebt kunnen vaststellen….
Ga straks lekker zelf rijden op je nieuwe aanwinst, en stel alles in zoals jij het zelf wilt.
Dan komen de ervaringen vanzelf.
En dat is toch waar het om draait; jouw eigen persoonlijke voorkeuren.
👍
 
  • Leuk
Waarderingen: @lex
Gewoon vraagje : als je de trottle respons op heel alert hebt staan, maar de slip adjuster op zo tam mogelijk, rijd dat niet
krampachtig dan ?
Ik reed hiervoor een BMW K1200r en met de trottle respons op Sport heb ik een zelfde gevoel als de BMW.
Ik heb inmiddels ca.1500km met de KTM gereden en pas een enkele keer gehad dat de tractiecontole in werking trad. Ik kan niet zeggen dat hij krampachtig aanvoelt. Ik vindt het juist wel prettig dat de grip blijft.
 
Mag ik vragen wat voor banden jullie rijden? Rijden jullie voornamelijk sport/tour of sport banden? Ik snap dat het een persoonlijke kwestie is en voor een groot deel afhankelijk van hoe en waar je rijdt. Maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Op m'n Superduke R reed ik met S22's, daarvoor altijd sport/tour banden gereden (Roadsmarts, Roadattack), daar reed ik ook op het circuit mee (Lelystad, af en toe Assen, Zandvoort). De GT gebruik ik voor woon-werk, dagjes weg en weekendjes Duitsland.

Ik overweeg Sport/tour omdat deze wat langer mee gaan en ze toch ruim voldoende grip geven. Ik zou ze juist niet willen als ze de motor trager laten sturen.
 
Mag ik vragen wat voor banden jullie rijden? Rijden jullie voornamelijk sport/tour of sport banden? Ik snap dat het een persoonlijke kwestie is en voor een groot deel afhankelijk van hoe en waar je rijdt. Maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Op m'n Superduke R reed ik met S22's, daarvoor altijd sport/tour banden gereden (Roadsmarts, Roadattack), daar reed ik ook op het circuit mee (Lelystad, af en toe Assen, Zandvoort). De GT gebruik ik voor woon-werk, dagjes weg en weekendjes Duitsland.

Ik overweeg Sport/tour omdat deze wat langer mee gaan en ze toch ruim voldoende grip geven. Ik zou ze juist niet willen als ze de motor trager laten sturen.
Ik zweer, dan toch tenminste voorlopig, bij de Dunlops MK3;
Sturen lekker makkelijk in maar nog niet nerveus.
Hebben een duidelijk langere levensduur dan andere van een gelijke soort.
Zelf beschouw ik ze eigenlijk als een sportband die een stuk langer mee gaat.
( ca. 7500 a. 8000 km met een achterband moet te doen zijn met die MK3,s )
Met andere (sportbanden) was het meestal 5500 a 6000 km.
Maar dat is verschillend hoe je er mee om gaat natuurlijk.

Maar sport/tour banden kunnen makkelijk op de GT.
De toenmalige Pirelli,s Angels die er standaard op lagen zijn trouwens ook sport/tour banden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zweer, dan toch tenminste voorlopig, bij de Dunlops MK3;
Sturen lekker makkelijk in maar nog niet nerveus.
Hebben een duidelijk langere levensduur dan andere van een gelijke soort.
Zelf beschouw ik ze eigenlijk als een sportband die een stuk langer mee gaat.
( ca. 7500 a. 8000 km met een achterband moet te doen zijn met die MK3,s )
Met andere (sportbanden) was het meestal 5500 a 6000 km.
Maar dat is verschillend hoe je er mee om gaat natuurlijk.

Maar sport/tour banden kunnen makkelijk op de GT.
De toenmalige Pirelli,s Angels die er standaard op lagen zijn trouwens ook sport/tour banden.
Ik heb nu ook voor de tweede keer de Dunlop MK3. Bevallen uitstekend!
 
Ik zweer, dan toch tenminste voorlopig, bij de Dunlops MK3;
Sturen lekker makkelijk in maar nog niet nerveus.
Hebben een duidelijk langere levensduur dan andere van een gelijke soort.
Zelf beschouw ik ze eigenlijk als een sportband die een stuk langer mee gaat.
( ca. 7500 a. 8000 km met een achterband moet te doen zijn met die MK3,s )
Met andere (sportbanden) was het meestal 5500 a 6000 km.
Maar dat is verschillend hoe je er mee om gaat natuurlijk.

Maar sport/tour banden kunnen makkelijk op de GT.
De toenmalige Pirelli,s Angels die er standaard op lagen zijn trouwens ook sport/tour banden.
Die originele Angels gingen indd wel lang mee, maar na 5.000 km reden ze echt niet fijn meer omdat het beste er wel vanaf was.

Is dat bij die MK3 niet het geval?
 
Mag ik vragen wat voor banden jullie rijden? Rijden jullie voornamelijk sport/tour of sport banden? Ik snap dat het een persoonlijke kwestie is en voor een groot deel afhankelijk van hoe en waar je rijdt. Maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Op m'n Superduke R reed ik met S22's, daarvoor altijd sport/tour banden gereden (Roadsmarts, Roadattack), daar reed ik ook op het circuit mee (Lelystad, af en toe Assen, Zandvoort). De GT gebruik ik voor woon-werk, dagjes weg en weekendjes Duitsland.

Ik overweeg Sport/tour omdat deze wat langer mee gaan en ze toch ruim voldoende grip geven. Ik zou ze juist niet willen als ze de motor trager laten sturen.
Ik rijd op m'n SDGT ook met S22 en dat vond ik echt een enorme verbetering tov sport-toerbanden!
 
Mag ik vragen wat voor banden jullie rijden? Rijden jullie voornamelijk sport/tour of sport banden? Ik snap dat het een persoonlijke kwestie is en voor een groot deel afhankelijk van hoe en waar je rijdt. Maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Op m'n Superduke R reed ik met S22's, daarvoor altijd sport/tour banden gereden (Roadsmarts, Roadattack), daar reed ik ook op het circuit mee (Lelystad, af en toe Assen, Zandvoort). De GT gebruik ik voor woon-werk, dagjes weg en weekendjes Duitsland.

Ik overweeg Sport/tour omdat deze wat langer mee gaan en ze toch ruim voldoende grip geven. Ik zou ze juist niet willen als ze de motor trager laten sturen.

Rij zelf met michelin pilot road 4, bevalt prima.
 
Die originele Angels gingen indd wel lang mee, maar na 5.000 km reden ze echt niet fijn meer omdat het beste er wel vanaf was.

Is dat bij die MK3 niet het geval?
Nou, in mijn geval destijds met de oem pirelli angels overleefde de achterband de voorband met gemak.
Niet dat ik dat op zich een probleem vond want ik wissel toch altijd meteen een set, dus voor en achter.
Die voorband van de angels sleet erg snel weg vanaf de zijflanken vanaf pakweg 3000 km.
Stuurde daarna steeds sneller en nerveuzer in….
Toen heb ik een set Bridgestone,s S22 laten monteren.
Die stuurden toen ( komend vanaf de te schuin afgesleten angel voorband ) stroperig leek het wel…
In werkelijkheid stuurde ze gewoon goed maar het verschil was erg groot !
Met de S22 ers heb ik op de GT ongeveer een dikke 5000 km gereden.
Die MK3 ? Daar zie je niet heel veel slijtage op het middenloopvlak bij bijvoorbeeld 3500 km op de achterband.
Hoe lang ze daadwerkelijk mee zouden hebben gegaan weet ik niet: inmiddels ingeruild op een nieuwe GT.
En daar liggen nu standaard de Conti Sport Attacks op.
Afwachten…
Maar de kans is erg groot dat er toch weer een setje MK3 op komt.
 
Laatst bewerkt:
Nou, in mijn geval destijds met de oem pirelli angels overleefde de achterband de voorband met gemak.
Niet dat ik dat op zich een probleem vond want ik wissel toch altijd meteen een set, dus voor en achter.
Die voorband van de angels sleet erg snel weg vanaf de zijflanken vanaf pakweg 3000 km.
Stuurde daarna steeds sneller en nerveuzer in….
Toen heb ik een set Bridgestone,s S22 laten monteren.
Die stuurden toen ( komend vanaf de te schuin afgesleten angel voorband ) stroperig leek het wel…
In werkelijkheid stuurde ze gewoon goed maar het verschil was erg groot !
Met de S22 ers heb ik op de GT ongeveer een dikke 5000 km gereden.
Die MK3 ? Daar zie je niet heel veel slijtage op het middenloopvlak bij bijvoorbeeld 3500 km op de achterband.
Hoe lang ze daadwerkelijk mee zouden hebben gegaan weet ik niet: inmiddels ingeruild op een nieuwe GT.
En daar liggen nu standaard de Conti Sport Attacks op.
Afwachten…
Maar de kans is erg groot dat er toch weer een setje MK3 op komt.
Precies dat gevoel had ik in het begin ook toen ik voor het eerst de S22's erop had. Iets harder werken om de motor de bocht in te duwen. Maar eenmaal in de bocht geven ze veeeeeeel meer vertrouwen :)
 
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik in het bezit van een superduke 990r. I.v.m. kinderen die ook mee willen ben ik mij aan het oriënteren op een Superduke GT van de 1ste generatie. De combinatie van comfort maar ook de mogelijkheid om een circuitdag te doen lijkt mij een geweldige combinatie. Binnenkort ga ik proefrijden.

Is de gehele 1ste generatie gelijk of zijn hier gedurende de jaren kleine updates geweest? Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Hoe zit het qua betrouwbaarheid? Tips/tricks?

Ik begreep dat er aan het begin veel kinderziektes waren maar het gros onder garantie inmiddels is opgelost. Mijn eigen KTM heeft in 13 jaar geen klap verkeerd gegeven dus ik hoop op hetzelfde betrouwbaarheidsniveau.

Alvast bedankt.

Groet Jens
 
Terug
Bovenaan Onderaan