Ktm Sd990 ontkoppelt niet meer, ook niet na bijvullen

mennob

MF'er
1 okt 2016
43
4
de meern
Ktm Sd990 ontkoppelt niet meer, ook niet na bijvullen van onder.
Dag allemaal! Sinds het voorjaar ben ik naast mijn oude kawa kz700 uit 87 de blije bezitter van een sd 990 uit 2007. Heerlijke brommer! Sinds enige tijd schakelde hij wat lastig naar de neutraal en later ook steeds ruwer in de versnelling. Nu ontkoppelt ie niet meer (helemaal): als ik de hendel inknijp en m in de versnelling zet slaat hij nml af. Ik zag dat er geen vloeistof in het koppelingsreservoir zat dus heb na wat inlezen op het forum de minerale vloeistof met een spuit van onder bij de nippel bijgevuld. Maar de hendel geeft nog steeds weinig weerstand en ontkoppelt nog niet voldoende (voelt hetzelfde aan).

Moet k m verder ontluchten door de nippel onder te lossen, hendel in te knijpen en nippel te dichten en dat tig keer herhalen? Of is er wag anders aan de hand? Iemand suggesties?
full
 
Als er geen olie meer lekt, zou het systeem moeten werken en zou ontluchten de oplossing moeten bieden.

Als ik m'n remmen ontlucht knijp ik zelf eerst de hendel in, dan nippel open - dicht en dan hendel los. Niet eerste de nippel open en dan pas knijpen.

Je zou het ook van de slave naar de master kunnen ontluchten, of;
koppeling ontluchten op dezelfde manier als de remmen zal je niet meevallen. Snelste methode is even de cylinder van het blok afschroeven, lijmklem erop om de zuiger vast te zetten en dan ontluchten. Hierna terugplaatsen en dan in t reservoir bijvullen. Ik denk dat t je zo wel lukt
 
Laatst bewerkt:
Zou net zo lang ontluchten tot er alleen nog maar schone vloeistof uit de nippel komt.
dat kun je het beste zien door er een doorzichtig slangetje op te zetten.
zorg wel dat je reservior op niveau blijft

Hendel ingeknepen houden.
Nippel open.
Nippel weer dicht.
Hendel weer los laten.
Een paar keer pompen tot er weer druk op de hendel staat en, dan beggin je weer opnieuw.
 
Even een tip bij het ontluchten van een superduke 990, op de hoofdcilinder waar de kopp. Hendel zit, is ook een kleine ontluchtingsnippel. Die moet je ook ontluchten anders blijft er altijd nog lucht in het systeem zitten!
 
Ik heb er op die manier nog een half flesje zo van boven naar beneden doorheen gepompt en bleek ook nog een beetje lucht bij de hendel idd (thanks!). Nu gaat ie weer als een speer en soepel in neutraal. Heeerlijk ik kan morgen weer lekker op pad!
 
Toch nog niet helemaal vanaf :-(.. Na beetje gereden te hebben koppelt hij nog steeds gelukkig, maar is hij bij de slave gaan lekken..

ik heb de slave eraf geschroefd en vond direct tussen de slave en de kunstof kap flink wat olie dus moet er wel vandaan komen.
Als ik dan de koppelingshendel aantik komt er al vloeistof uit.. hoor dat? Het ziet er uit zoals dit filmpje van iemand anders:
. Suggesties? Zit ie misschien verstopt door vervuiling?
 
Oh en ook bij de hendel na het rijden zie ik tot 2 keer toe leksporen!
Zou het toch nog door lucht kunnen komen?
 

Bijlagen

  • D1E0E5DD-E3C3-4CB8-93ED-6E10D0DABBFD.jpeg
    D1E0E5DD-E3C3-4CB8-93ED-6E10D0DABBFD.jpeg
    817,1 KB · Weergaven: 19
Dat er olie uit dat gaatje komt is volgens mij normaal. Er zit een by-pass in de slave cilinder. Die zit er om te voorkomen dat je hem te ver naar buiten/kapot drukt als hij niet (goed) gemonteerd zit.

Zolang hij niet lekt als hij gemonteerd zit is niks aan de hand. Anders moet je goed controleren of alles goed op z'n plek zit en niks mist, waardoor hij te ver naar buiten komt...

Lees dit topic maar eens; Oberon Leak
 
Laatst bewerkt:
Even mezelf quoten uit een ander topic;
Die slave cilinders zijn op meerdere type motoren gebruikt (KTM en Husqvarna) en er zijn redelijk wat internationale fora die jouw probleem al eerder hebben besproken. Oberon heb ik daar vaak in naar voren zien komen als een goed alternatief voor de originele cilinder. Je probleem zou daarmee dus verholpen moeten zijn.



Houdt er wel rekening mee dat de master cilinder op je stuur ook geen goede reputatie heeft. Mocht het probleem zich opnieuw voordoen dan is dat de eerst volgende verdachte. De vloeistof lekt in dat geval bij de versteller (met/zonder rood knopje) naar buiten. Ook hier wordt vaak geadviseerd om over te stappen op een ander/later type (Magura) koppelingscilinder of om de originele te verbussen, omdat alleen een revisiesetje vaak maar een korte termijn oplossing blijkt...
...bij deze...
 
Nice sjefke, dank, dus de master is mogelijk overleden toevallig gelijk met het lek bij de slave. De slave lekt wss via de by pass die bedoeld is ter beveiliging.. vraag ik me nog wel af waarom hij bij de slave blijft lekken, mogelijk heeft ie teveel tegenwerking door vervuilde olie of wordt de koppelstang (hoe heet ie ookalweer) ergerns gehinderd mogelijk?
 
In het topic wat ik gequote heb wordt gesproken over dit onderdeel;
s-l225.jpg

Zit dit nog netjes tegen het carter aan?

Zit het kogeltje ook nog goed in de slave cilinder?

Het kan ook de gecorrodeerde push-rod uit je eerdere posts zijn die voor teveel speling zorgt...
 
Laatst bewerkt:
In het topic wat ik gequote heb wordt gesproken over dit onderdeel;
Bekijk bijlage 1328439
Zit dit nog netjes tegen het carter aan?

Zit het kogeltje ook nog goed in de slave cilinder?

Het kan ook de gecorrodeerde push-rod uit je eerdere posts zijn die voor teveel speling zorgt...
Ik zal morgen het spul nog een mooi schoonmaken en opnieuw monteren, kijken wat ie doet! (En dn de master vervangen natuurlijk)
 
Mhh hij blijft helaas wat lekken, ik verdenk de pushrod..

Jammerr gisteren nieuw pushrod geplaatst en stukje gereden vanmorgen even gechecked en er zat weer olie onderaan de slave, ik vermoed koppelingsolie omdat het geurloos was (?). Of wellcht motorolie veroorzaakt door een gare keerring bij de pushrod.. iemand nog ideeën?
 
Terug
Bovenaan Onderaan