Koude motor slaat af met ingeschakelde handvatverwarming

de-poelier

Die hard MF'er
27 feb 2012
438
393
Afgelopen weekend de eerste zonnestralen gezien, dus: thermovoering uit de jas! 's middags heerlijk, 's ochtends toch nog wel erg k-k-koud.
Vandaar dat ik vanmorgen bedacht om maar meteen de handvatverwarming aan te zetten, direct na het starten. Slaat de motor af 8)7 Nog een paar keer gestart, slaat wel aan, maar ook direct weer af.
Ik begon een beetje zenuwachtig te worden, maar dacht dat het wellicht met de hvw te maken kon hebben. Die uitgezet, starten en lopen :t

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit gebeurt. Ik bedoel, de motor heeft toch geen stroom nodig om te blijven lopen? (For the record: het is geen Zero oid ;)) :?
Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?
 
Bij mijn Ducati is de HVV geïntegreerd met de ECU, juist om dit te voorkomen. Hij schakelt pas bij boven de 2000 RPM.
Motorfietsaccu's zijn zo klein en licht mogelijk uitgevoerd, soms zelfs te klein.
Toch denk ik dat er iets mis is met de accu, of met de stationair regeling, die de motor op toeren zou moeten houden.
De accu kan gewoon te oud zijn, meestal gebeurt dat al na 3 jaar.
 
Afgelopen weekend de eerste zonnestralen gezien, dus: thermovoering uit de jas! 's middags heerlijk, 's ochtends toch nog wel erg k-k-koud.
Vandaar dat ik vanmorgen bedacht om maar meteen de handvatverwarming aan te zetten, direct na het starten. Slaat de motor af 8)7 Nog een paar keer gestart, slaat wel aan, maar ook direct weer af.
Ik begon een beetje zenuwachtig te worden, maar dacht dat het wellicht met de hvw te maken kon hebben. Die uitgezet, starten en lopen :t

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit gebeurt. Ik bedoel, de motor heeft toch geen stroom nodig om te blijven lopen? (For the record: het is geen Zero oid ;)) :?
Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?

Zelf opgebouwd?
 
Zoals ik in het andere topic al zei: Ik vermoed dat het een combinatie is van een laag stationair toerental, koude motor en de extra belasting van de hvv. Toerental zakt iets te ver in en de motor slaat af. Probeer eens wat er gebeurt als je het gas een beetje openhoudt tijdens het starten en daarna.
 
Zelfs bij mijn ST1100 wordt het licht zwakker als ik bij stationair toerental de handvatverwarming aanzet, toerentaldipje zal er zijn maar dat merk ik dan amper, een 1100 kan het wel aan.
De motor moet wel de energie leveren voor die verwarming, het zijn eigenlijk gewoon twee elektrische kacheltjes.
De handvatverwarming zet ik overigens ook pas aan aan na een paar kilometer.

Hetzelfde bij een auto met een lichte motor en met airco, als je die aanzet zakt het stationair toerental ook, zoveel verbruikt die airco.
 
Bij mijn Ducati is de HVV geïntegreerd met de ECU, juist om dit te voorkomen. Hij schakelt pas bij boven de 2000 RPM.
Motorfietsaccu's zijn zo klein en licht mogelijk uitgevoerd, soms zelfs te klein.
Toch denk ik dat er iets mis is met de accu, of met de stationair regeling, die de motor op toeren zou moeten houden.
De accu kan gewoon te oud zijn, meestal gebeurt dat al na 3 jaar.
Verder heb ik nooit problemen met starten of iets dergelijks. Wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar het levert in de praktijk verder geen problemen op.

Zelf opgebouwd?
Nee, zat er al op toen ik hem kocht. Wel aftermarket, setje van Daytona geloof ik.

Zoals ik in het andere topic al zei: Ik vermoed dat het een combinatie is van een laag stationair toerental, koude motor en de extra belasting van de hvv. Toerental zakt iets te ver in en de motor slaat af. Probeer eens wat er gebeurt als je het gas een beetje openhoudt tijdens het starten en daarna.
Dus als ik het goed begrijp gaat de motor meer stroom leveren zodra hij op temperatuur komt? Want als de motor warm is is het geen enkel probleem met hvv aan en stationair lopen.
 
Klopt, als ie koud staat te pruttelen met de choke vol open (om de motor op toeren te houden) en je zet er een stroomvreter bij aan die ook gevoed moet worden dan bestaat de kans dat ie weer afslaat.
 
Dus als ik het goed begrijp gaat de motor meer stroom leveren zodra hij op temperatuur komt? Want als de motor warm is is het geen enkel probleem met hvv aan en stationair lopen.

Zoals @Janbros al zei: Het heeft met belasting te maken. Een koude motor loopt sowiezo minder soepel. Door lage temperatuur vernevelt de benzine minder goed of condenseert zelfs in het gaslichaam en heeft de motor dus de neiging om te arm te lopen doordat niet alle brandstof daadwerkelijk verbrandt.

Toerental is een combinatie van gas en belasting, (met de koppeling in hoef je minder gas te geven om een bepaald toerental te halen, dan wanneer je in de vijfde versnelling zit met een duo achterop) en stationair toerental is meestal rond het minimum waarop een motor zichzelf in beweging kan houden. Als de gaslichamen zijn ingesteld met warm weer en zonder hvv en/of verlichting aan, kan de extra belasting van die dingen zorgen dat het het stationair toerental bij geen gas nu lager ligt dan de motor nodig heeft.

Zoals ik zei, kijk eens wat er gebeurt als je tijdens en na het starten de gashendel een beetje open houdt.

Als dat het probleem oplost, kun je de idle-screw van je gaslichaam(en) iets (laten) opendraaien, zodat je stationair iets hoger komt te liggen.
 
[knip]
Toerental is een combinatie van gas en belasting, (met de koppeling in hoef je minder gas te geven om een bepaald toerental te halen, dan wanneer je in de vijfde versnelling zit met een duo achterop) en stationair toerental is meestal rond het minimum waarop een motor zichzelf in beweging kan houden. Als de gaslichamen zijn ingesteld met warm weer en zonder hvv en/of verlichting aan, kan de extra belasting van die dingen zorgen dat het het stationair toerental bij geen gas nu lager ligt dan de motor nodig heeft.

[knip]

Hier komen we denk ik aan bij de kern van mijn vraag: hoe komt het dat het toerental zakt zodra de elektrische belasting groter wordt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan