Koprevisie

mister CBX

MF'er
4 apr 2005
110
0
Leeuwarden
Mijn motor (cbx 750 F met 57K op de teller) heeft het euvel als hij start nogal wat blauwe rook uit de uitlaten te puffen wat gepaard gaat met een hoog olieverbruik 0,5 liter op 1000 km. Als hij warm is kan ik dit niet meer waarnemen. Door een lokale motorzaak is de compressie getest en deze is ok. Nu is mijn redenatie dat de klepseals niet meer goed zijn (misschien klepgeleiders te veel speling) en daardoor kan er olie op de zuigers komen en dat verbrand zichtbaar met starten.

Nu wil ik dit weekend beginnen met een koprevisie, maar nu vraag ik me af slijp je de kleppen en vervang je de klepseals zelf of breng je dit naar een lokaal motorrevisie bedrijf ?

Tevens maakt mijn primaire ketting wat lawaai (wat redelijk normaal schijnt te zijn) moet deze bij de huidige kilometerstand ook worden vervangen ? of kan ik dit meten / waarnemen dat het wel of niet moet.
 
Ik zou het lekker uitbesteden (als je het gereedschap niet hebt). ALs je de kop brengt naar een gespecialiseerd bedrijf (bijvoorbeeld dymotrack hier in Heemstede), dan verwacht ik dat het zo rond de 80 a 100 euro kost om nieuwe seals te laten plaatsen en de kleppen te laten 'zippen'. Dat is dan wel exclusief materiaalkosten.
Je kunt het ook zelf doen (als je beetje handig bent). Haal je een speciaal zuignapje gemaakt voor deze toepassing en wat schuurpasta. Zuignapje in de boormachine en zippen maar! Zie de werkplaatshandboeken van haynes voor illustraties.
Nogmaals mijn advies: haal die kop eraf, bestel de benodigde onderdelen en laat een bedrijf lekker de klepjes demonteren en weer monteren (heb je ook weer apart gereedschap voor nodig). JIj weer lekker wat vrije tijd tegenover relatief geringe kosten!
edit: ik heb zo het vermoeden dat er wel bedrijven dichter in de buurt zijn, gezien jouw woonplaats... :z
 
Als je speling op je klepgeleiders/kleppen hebt helpt zippen niet. Dit is alleen om de "lekke" klep goed op de zitting te laten sluiten.
Seals, met name van je inlaatkleppen zijn belangrijk, hieraan wordt gezogen tijdens de inlaatslag waardoor er ook olie mee kan komen.
Maar controleer idd eerst de speling.
Geleiders vervangen kun je beter aan een specialist overlaten, kleppen moeten daarna toch worden ingeslepen.
 
Het meten van compressie geeft geen indicatie aan de status van de olieschraapveren. Dus in principe weet je nog niks als je de compressie hebt gemeten. De klepgeleiders kun je heel eenvoudig zelf testen...
Rijdt de motor goed warm, en als je dan op een recht stukweg bent aangekomen, doe je je gas dicht, laat de motor flink aan een gesloten gasklep zuigen, en draaai dan na enkele seconde het gas weer open. Als je dan een rookpluim ziet, zijn je seals en of klepgeleiders versleten. Anders moet je het toch in je schraapveren zoeken....
Het is wel zo dat als de motor bijna geen of beduidend minder compressie heeft, je er van uit kunt gaan dat de schraapveren dan ook moeilijker hun werk kunnen doen (ovale cilinders) maar ook dat is geen zekerheid ( b.v. kleplekkage)

Dus open maken , meten is weten
 
Het meten van compressie geeft geen indicatie aan de status van de olieschraapveren. Dus in principe weet je nog niks als je de compressie hebt gemeten.
...

Inderdaad. Zo had mijn brik een opgegeven compressie van 1: 8,6. Bij meting bleek het 1: 9,5 te zijn en dat was dus prima. Olieverbruik was echter wel 1 liter op 200km bij snelweggebruik... (en een spontane mistbank bij koude start :P ).
 
Het meten van compressie geeft geen indicatie aan de status van de olieschraapveren. Dus in principe weet je nog niks als je de compressie hebt gemeten. De klepgeleiders kun je heel eenvoudig zelf testen...
Rijdt de motor goed warm, en als je dan op een recht stukweg bent aangekomen, doe je je gas dicht, laat de motor flink aan een gesloten gasklep zuigen, en draaai dan na enkele seconde het gas weer open. Als je dan een rookpluim ziet, zijn je seals en of klepgeleiders versleten. Anders moet je het toch in je schraapveren zoeken....
Het is wel zo dat als de motor bijna geen of beduidend minder compressie heeft, je er van uit kunt gaan dat de schraapveren dan ook moeilijker hun werk kunnen doen (ovale cilinders) maar ook dat is geen zekerheid ( b.v. kleplekkage)

Dus open maken , meten is weten

Ik heb mijn maat al een paar keer achter me laten rijden en inderdaad gas dicht en een paar tellen later weer het gas erop, echter hij kon geen rookpluimen bespeuren en ik zelf dus ook niet. Dus daar ben ik dus niet veel verder meegekomen.

Open maken doe ik toch wel dus ik laat me wel verrassen, echter haal ik liever niet de cilinders eraf want dan moeten de uilaten er ook af en dat zie ik wel gepaard gaan met de nodige problemen.

Ik heb ook contact gehad met een revisiebedrijf in de buurt, deze vragen 3 euro incl. per klep en 30 euro incl. om de kop opnieuw te laten vlakken (is beter volgens hem) en dan komen de seal en/of klepgeleiders er nog bij, is dit duur of valt dit mee ?

Iemand nog een advies met oog op de de primaire ketting, controleren / vervangen o.i.d.
 
Open maken doe ik toch wel dus ik laat me wel verrassen, echter haal ik liever niet de cilinders eraf want dan moeten de uilaten er ook af en dat zie ik wel gepaard gaan met de nodige problemen.



Er staat me iets van bij dat de uitlaatpijpen vastzitten aan de cilinderkop.. O-)
dus die uitlaat moet er toch wel vanaf ;)
 
een kop vlakken hoeft alleen maar als er duidelijke sporen van verwering zijn op de pasvlakken, of als er lekkage is onstaan door het kromtrekken van de kop door oververhitting, anders wordt dit nooit gedaan, en het lekken van de kleppen kun je zelf ook heel goed controleren, nokkenassen eruit, kop met de verbrandingsruimtes naar boven leggen, bougies er in laten, en gooi de verbrandingsruimter maar vol met thinner, dit is zo vloeibaar, dat dit zelfs door het kleinste gaatje wegloopt, dus ook door eventuele lekkage in en rond de kleppen.....
 
Tis geen 2-takt dus de uitlaten zitten echt aan de kop. Maar die is ook zo losgehaald. Ik ken alleen het cbx 650 blok en die heeft tandwiel overbrenging en geen primaire ketting. Alleen nokkenassen en dynamo/startmotor kettingen. Als je iets aan de dynamo/startmotor ketting wilt doen moet het blok eruit. De nokkenasketting kun je wel klinken met het blok erin maar ik vond het niet handig.
 
ik heb meerdere keren koprevisies uitgevoerd. heb 2 keer zelf die kleppen ingeslepen. man wat een verschrikkelijk werk. nu laat ik vlakken en klepslijpen tegellijk doen. kost me 150-170 euro. verder kost een pakkingset voor mijn motoren tussen 180 en 220 euro. dat kan iets goedkoper, maar de seals zijn het duurst. die waren tussen 8 en 10 euro per stuk, dan x16 |(
denk maar niet dat het goedkoop is. ik hoop in dit geval dat je geen 16 kleppen hebt. dat scheelt een heleboel+
 
ik heb meerdere keren koprevisies uitgevoerd. heb 2 keer zelf die kleppen ingeslepen. man wat een verschrikkelijk werk. nu laat ik vlakken en klepslijpen tegellijk doen. kost me 150-170 euro. verder kost een pakkingset voor mijn motoren tussen 180 en 220 euro. dat kan iets goedkoper, maar de seals zijn het duurst. die waren tussen 8 en 10 euro per stuk, dan x16 |(
denk maar niet dat het goedkoop is. ik hoop in dit geval dat je geen 16 kleppen hebt. dat scheelt een heleboel+

Het zal dus wel tegen vallen want het is een 16 klepper, ik heb al een pakkingset gekocht voor 114 eurie incl. seals dus dat valt wel mee.
 
Ik heb het zelfde gehad met een eencilinder suzuki dr250. Hoog olie verbruik (1L op 1000km is erg lastig met een carter inhoud van 1,2 liter) en bij koude moter blauwe rook.
Cylinder en zuiger laten meten. Deze bleken niet versleten te zijn. Ik heb daarom gekozen om in iedergeval alle veren te vervangen. Dit heeft in mijn geval geholpen. Nu naar 3000km nog niets hoeven bijvullen.
 
Ik heb vandaag de kop en cylinder gedemonteerd, de kop gaat naar een revisiebedrijf en het cylinder laat ik daar even opmeten (heb geen goede micrometer). Wat me opviel is dat rond de zuigerveren het nogal geel is, is dit al een teken dat de zuigerveren versleten zijn om dat er gas langs kan komen en dat een gele aanslag geeft? Tevens zit er ook voor mijn gevoel best wat roet op de zuiger is dit normaal?


Hier een afbeelding.

zuiger.JPG
 
Laatst bewerkt:
is een heel gebruikelijk beeld, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
cilinders opmeten kun je heel goed zelf hoor, zuigerveer demonteren, recht in de kop duwen (meestal met een zuiger) en dan de opening opmeten met voelermaatjes, en dit doe je dan om de halve of hele centimeter. Meestal is het midden van de cilinder het verst uitgesleten.
 
Ik heb vandaag de kop en cylinder gedemonteerd, de kop gaat naar een revisiebedrijf en het cylinder laat ik daar even opmeten (heb geen goede micrometer). Wat me opviel is dat rond de zuigerveren het nogal geel is, is dit al een teken dat de zuigerveren versleten zijn om dat er gas langs kan komen en dat een gele aanslag geeft? Tevens zit er ook voor mijn gevoel best wat roet op de zuiger is dit normaal?


Hier een afbeelding.

(Afbeelding)


Ik snap werkelijk niet dat je zo'n vuil blok zo open maakt. :N
Als je nou eerst eens met de stoomcleaner rond was gegaan dan had je nu geen halve woestijn in je carter gehad. (zand en een krukas gaat niet zo goed samen, zie dat nog maar eens goed schoon te krijgen)
 
Nu ik de kop en cylinder naar het revisiebedrijf heb gebracht controleerde ik de nokkenassen en de nokvolgers even. De nokkenassen zagen er keurig uit en vielen binnen de slijtage marges die in het wphb stonden, 15 nokvolgers zagen er goed uit echter 1 had een beschadiging. Nu staat in het wphb dat bij een beschadigde nokvolger gelijk de nokkenas moet worden vervangen terwijl ik daar niet iets bijzonders op kan zien cq. meten. Is dit dan wel nodig? En kan je zonder dat het rare gevolgen gaat geven 1 nokvolger vervangen?

Hier een piccie van een goede nokvolger (links) en van de beschadigde (rechts)

nokvolger.jpg
 
lijkt me helemaal niet nodig.
als je een andere nokkenas monteerd vervang je toch ook niet alle volgers/tuimelaars?
als die pitting ook in de as had gevreten kan ik het me nog voorstellen, jij zegt dat je niets aan de nok ziet, lekker laten zitten.

die nokvolger kan je ook weer laten oplassen/slijpen/harden.
iemand hier heeft daar vast wel een adresje voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan