Koplamp gsxr 600 '98 H7 naar H4

23 aug 2014
94
28
Kampen
Goedemiddag allen,

Genoeg topics voor bij zien komen maar niet gevonden (of niet goed gezocht) naar mijn vraag.
Graag wil ik de lampen van mij gsxr 600 srad vervangen voor led lampen.
Nu heb ik gekeken bij de lampen die er in zitten en verbaas ik mij een beetje.
De linkerkant (dimlicht) is gewoon een H7 maar met een bredere omvormer naar H4.
Een losse H7 past maar sluit niet aan want zit te los. Als ik nu een H4 lamp pak past deze niet, want deze is te groot.
Overigens zit rechts een H1 voor groot licht maar ook met zoon omvorm blokje naar H4.

Iemand hier wellicht een oplossing voor?
 
Goedemiddag allen,

Genoeg topics voor bij zien komen maar niet gevonden (of niet goed gezocht) naar mijn vraag.
Graag wil ik de lampen van mij gsxr 600 srad vervangen voor led lampen.
Nu heb ik gekeken bij de lampen die er in zitten en verbaas ik mij een beetje.
De linkerkant (dimlicht) is gewoon een H7 maar met een bredere omvormer naar H4.
Een losse H7 past maar sluit niet aan want zit te los. Als ik nu een H4 lamp pak past deze niet, want deze is te groot.
Overigens zit rechts een H1 voor groot licht maar ook met zoon omvorm blokje naar H4.

Iemand hier wellicht een oplossing voor?
Daar is blijkbaar aan geprutst geweest, want een H4 in een H7 fitting proppen gaat niet zomaar. En, je lichtbeeld klopt dan ook niet.

Origineel hebben ze, zoals je aanhaalt, links H7 remlicht, rechts H1 grootlicht. Kan je dus in principe ook alleen maar respectievelijk H7 en H1 LED vervangers in kwijt. Maar de fittingen zijn zo te horen al verprutst.

Mijn GSX F heeft standaard ook links H7, rechts H1.
De USA versie daarentegen heeft echter 2x H4. Ik heb mij een USA koplamp aangeschaft, en de reflectors daaruit gehaald, en in mijn EU koplamp gestoken. Dus, 2x de H4 zoals in de USA, maar toch de E keur op de buitenkant van de koplamp.

Ik heb echter wel gekozen voor mini H4 bi LED projectors.
Daarbij gaat het dimlicht door een projector, en dus niet via je reflector, haarscherp beeld en amper strooilicht. Het groot licht wordt dan weer wel op de reflector geprojecteerd.
Die passen gewoon 1 op 1 in een gewone H4 fitting.

Geen idee of dat voor de GSX R in de USA ook zo was als bij de F, namelijk 2x H4.
Zo ja, dan zou dit een mooie oplossing zijn. Zo een ombouw komt echter wel wat bij kijken. Zoek later die posts nog eens op, en link ze hier.

Indien niet, zie ik als enige optie, een tweedehandse koplamp aanschaffen met gewoon de standaard H7 en H1. De H7 bestaat ook in mini LED projector. Alleen heb je dan enkel dimlicht, maar je kan de H1 dan ook nog vervangen door een LED versie, al dan niet met projector.

Een derde mogelijkheid, aftermarket projectors aanschaffen, de zittingen verder uitboren/frezen/dremelen/slijpen of hoe je het ook doet ... projectors erin, en daar LED's in (doorgaans zijn dat H1's). Die hebben dan maar 1 brandpunt, maar er zit een klepje in de projectorbehuizing die bij inschakelen van groot licht elektromagnetisch opentrekt en je groot licht geeft. Is ook een mooie oplossing, zeker als je het goed doet. Maar wederom, er komt wat werk bij kijken.
 
@Thunderalpha3 , als je zin hebt om mijn ombouwproces van begin tot eind door te nemen, ziehier de linkjes in chronologische volgorde;
(let wel, in mijn geval bleek een van beide USA reflectors beschadigd te zijn, dus die eerst moeten herstellen).

Herstellen van de beschadigde H4 reflektor

De ombouw van de koplampunit

Het "verkeerde" lichtbeeld" B|

Licht effect met te laag afgestelde koplampen om verblinding te voorkomen

Dé oplossing, H4 halogeentjes uit elkaar slijpen :P

De "H4 ringen" gepast, juist gedraaid, en gelijmd

De koplampen hebben nu een correcte flat beam, terug hoger afgesteld, en doen het nu goed :t

Ik ben zeer tevreden van het lichtbeeld bij de dimlichten. De grootlichten doen het ook niet slecht, maar had ik beter verwacht.
Mogelijk is het grootlicht niet ideaal, omdat door die extra ring op de lampen (om ze in de juiste hoek te zetten), de lampen een of twee mm minder diep in de reflectors zitten.
 
Zelf heb ik niet het idee dat de koplampen verprutst zijn want er zit een soort connector tussen.
s-l500.jpg

s-l500.jpg

Maar heb al een idee hoe ik dit kan oplossen.
Een collega van mij heeft namelijk een 3D printer en ga vragen of hij wat ringen wil maken.
Want bij een losse H7 zonder deze adapter sluit het " veertje " niet volledig namelijk.

Echter is hij nu nog op vakantie en wordt pas ergens volgende week of die week erna.
 
Zelf heb ik niet het idee dat de koplampen verprutst zijn want er zit een soort connector tussen.
s-l500.jpg

s-l500.jpg

Maar heb al een idee hoe ik dit kan oplossen.
Een collega van mij heeft namelijk een 3D printer en ga vragen of hij wat ringen wil maken.
Want bij een losse H7 zonder deze adapter sluit het " veertje " niet volledig namelijk.

Echter is hij nu nog op vakantie en wordt pas ergens volgende week of die week erna.
Ah ja, dat is ook waar, de H7 zit in zo een houder.
 
Ah ja, dat is ook waar, de H7 zit in zo een houder.
Ja klopt. Ik ga mijn collega wel vragen om een houder te printen en kijken hoe het dan gaat.
Voor nu wel een tijdelijke oplossing kunnen vinden zodat de lamp vast zit.
Alleen voor mijn gevoel zit het niet lekker omdat ik die adapter toch mis.
Als ik die houder binnen heb zal ik wel ff wat foto's posten ;)
 
Ik denk dat ik er nog wel heb liggen. Kan ik desnoods opsturen?

Edit: normaal zou ik zeggen, ik brei er een leuke route aan, en breng ze, maar dat is effe not done met de huidige brandstofprijzen -O-
Ja, als je ze thuis hebt liggen en niks mee doet graag zelfs.

Klopt prijzen zijn niet meer leuk om ff een tourrondje te doen.
Weet alleen niet hoever het rijden is _O-
 
Ja, als je ze thuis hebt liggen en niks mee doet graag zelfs.

Klopt prijzen zijn niet meer leuk om ff een tourrondje te doen.
Weet alleen niet hoever het rijden is _O-
Sorry, tijdje niet meer op MF geweest.

Heb je er nog nood aan?
Zo ja, stuur je adres dan maar via pb, dan stuur ik er dinsdag eentje op ;)
 
Sorry, tijdje niet meer op MF geweest.

Heb je er nog nood aan?
Zo ja, stuur je adres dan maar via pb, dan stuur ik er dinsdag eentje op ;)
hahah ook bij mij geld nu hetzelfde :X
Ook een tijdje niet online geweest.

Ja, prima. Mijn collega heeft ivm een verhuizig zijn 3d printer op zolder staan onder een nest stof.
Zal je wel even een PB sturen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan