Koelvloeistof verlies R6

HK1984

Rookie
12 jun 2012
9
0
capelle aan den IJssel
Hallo,

Ik ben in het bezit van een R6 uit 2002. Gisteren na een rit van ca. 1 uur zag ik koelvloeistof in het midden onder de motor druppelen (was best een plas).
Nu ben ik net nog even wezen kijken en de motor laten lopen maar kom nu geen sporen meer tegen. Wat mij wel is opgevallen, is dat het koelvloeistofvatje links ver boven max staat (vatje is bijna vol) Zou het kunnen zijn, dat er gewoon te veel koelvloeistof in het systeem zit en dat de koelvloeistof bij (hoge) last gewoon via het slangetje (welke exact in het midden inder de motor uitkomt) eruit geperst wordt?

Ik heb zelf niets ververst of vervangen, sterker nog ik heb hem net en nog geen 100 km gereden.

Ik hoop dat iemand mij de werking en de mogelijke oorzaak kan vertellen.

Groetjes de R6 rijder.
 
Toevallig een collega met een 99 R6, ook net gekocht, zelfde probleem. Althans, vergelijkbaar. Vocht, water, uit dat slangetje, als t warm is flinke (stoom?) rook.
Ben benieuwd idd wat het is.
 
Ik vind het vreemd, ik heb verder totaal geen last van bijzaken (geen rook, geen geur en ook geen sporen) Dus de koelvloeistof moet uit het slangetje komen. Alleen waarom???

Kan alleen maar een overvulling van het koelvloeistovatje bedenken. Want zodra de koelvloeistof warm wordt zet het uit, als dan het potje te vol is, kan ik me voorstellen dat er een overloopklep is die het overtollige koelvloeistof naar buiten toe afvoert.

Toch hoor ik graag eventuele andere suggestie of een bevestiging van mijn theorie...

Alvast bedankt
 
Dat zou zo maar een koppakking kunnen zijn. En een gare cilinderwand omdat het een R6 uit de beruchtere bouwjaren is.

Een compressiemeting of liever een lektest (laten) doen en je/jullie weten meer.
 
Wat is de kleur van de koelvloeistof, mooi helder of donker/vuil? Tap het vaatje af tot hij met koude motor net onder max staat, ga rijden en kijk wat er gebeurd.
Gaat hij weer lekken en is de vloeistof weer hoger(weer controleren bij koude motor natuurlijk) is het waarschijnlijk lekke koppakking.
 
Wat is de kleur van de koelvloeistof, mooi helder of donker/vuil? Tap het vaatje af tot hij met koude motor net onder max staat, ga rijden en kijk wat er gebeurd.
Gaat hij weer lekken en is de vloeistof weer hoger(weer controleren bij koude motor natuurlijk) is het waarschijnlijk lekke koppakking.

Kleur is mooi helder en 100% alleen koelvloeistof. Ik zal morgen als de motor koud is koelvloeistof aftappen en de motor opnieuw beoordelen.

Als het daarna weer oploopt, gaat'ie terug naar de dealer, mogen zij het oplossen...

Verdere reacties zijn welkom.
 
Gisteren na een rit van ca. 1 uur zag ik koelvloeistof in het midden onder de motor druppelen (was best een plas).
Nu ben ik net nog even wezen kijken en de motor laten lopen maar kom nu geen sporen meer tegen. Wat mij wel is opgevallen, is dat het koelvloeistofvatje links ver boven max staat (vatje is bijna vol) Zou het kunnen zijn, dat er gewoon te veel koelvloeistof in het systeem zit en dat de koelvloeistof bij (hoge) last gewoon via het slangetje (welke exact in het midden inder de motor uitkomt) eruit geperst wordt?
Jij bent volgens mij het slachtoffer van een overvuld koelvloeistofoverloopvat.

Ergens zal op 1/3 van de hoogte <min> en op 2/3 <max staan. Het vloeistofniveau hoort hier tussenin te staan.

Als het vat te vol is zal het overtollige via het overloopslangetje naar buiten geperst worden. Na een rit van 1 uur is je motor goed aan de temepratuur. Tijdens het rijden heb je rijwind en evt. de fan die de temperatuur beneden een bepaalde waarde houden.

Op het monent dat jij je motor uitzet ben je deze beide koelmiddelen kwijt en stijgt de koelwatertemperatuur nog behoorlijk, ook omdat er geen circulatie meer is. De koelvloeistof zet nog wat verder uit en perst dan het overtollige naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Jij bent volgens mij het slachtoffer van een overvuld koelvloeistofoverloopvat.

Ergens zal op 1/3 van de hoogte <min> en op 2/3 <max staan. Het vloeistofniveau hoort hier tussenin te staan.

Als het vat te vol is zal het overtollige via het overloopslangetje naar buiten geperst worden. Na een rit van 1 uur is je motor goed aan de temepratuur. Tijdens het rijden heb je rijwind en evt. de fan die de temperatuur beneden een bepaalde waarde houden.

Op het monent dat jij je motor uitzet ben je deze beide koelmiddelen kwijt en stijgt de koelwatertemperatuur nog behoorlijk, ook omdat er geen circulatie meer is. De koelvloeistof zet nog wat verder uit en perst dan het overtollige naar buiten.

Hoi,

Dit leek mij ook het meest aannemelijke! Ik zal de motor toch voor de zekerheid laten nakijken, want hij is net aan mij afgeleverd!

Hopen dat het slechts en "te vol" vaatje is en hiermee de problemen zijn opgelost!

Ik laat wel weten wat het resultaat is!
 
Hoi,

Dit leek mij ook het meest aannemelijke! Ik zal de motor toch voor de zekerheid laten nakijken, want hij is net aan mij afgeleverd!

Hopen dat het slechts en "te vol" vaatje is en hiermee de problemen zijn opgelost!

Ik laat wel weten wat het resultaat is!

T viel me op dat t koelvloeistof reservoir idd erg vol zat. Dus t zou maar zo kunnen. HK1984 succes ermee!
 
Als je goed kijkt zie je 3 slangen bij je standaard uit komen. Daar zitten de overloopjes die samen komen. Ik heb het met mijn 2003 R6 gehad met warm weer. En ja ik had ze destijds ook wat te vol gestopt. Gevolg een paar drupjes zo nu en dan onder de motor. Ik ben ook gaan zoeken en kwam er destijds al snel achter dat ik em te vol had gestop met koelvloeistof. En mocht je het niet vertrouwen dan gewoon langs de dealer rijden om er naar te laten kijken.
 
Draai de dop van je radiateur eens los om te kijken of het niveau hier ook tot de max zit. Als dit niet zo is zit er ergens gewoon lucht in je systeem of heb je ergens een verstopt slangetje. Is het niveau ooit lager geweest dan dit of is dit ook echt de eerste keer dat je er naar kijkt?

gr
 
Zoals al gezegd door anderen is het goed mogelijk dat je niveau in het expansie vat gewoon te hoog was en dat het te veel aanwezige er uitgedrukt werd bij warm worden. Bij koude motor moet het niveau zo ongeveer tussen min en max staan.

Kijk allereerst na het vloestof niveau in de radiateur, dat moet tot iets onder de dop staan. (pas op afnemen met koude motor)
Is het niveau te laag dan is er vloeistof uit de radiateur in het expansie vat gedrukt, dat is in principe normaal, daarvoor is dat expansievat ook. Dat kan gebeuren door een iets te hoge temperatuur (hoge luchttemeperatuur, veel stadswerk, slechte thermostaat klep, etc.. of door een lekke koppakking met een heel klein lekje. Als het alleen een te hoge temperatuur was, dan zuigt de radiateur de vloeistof weer terug in de radiateur. Is de koppaking niet goed dan blijft de vloeistof in het expansievat of tenminste hetb grootste deel daarvan er wordt er steed meer vloeistof uit de radiateur het vat ingeperst en zo wordt het niveau steeds hoger.
In principe zou het niveau nadat de motro is afgekoeld constant moeten zijn, er kan na langere tijd enige vloeistof verdwijnen maar dat is maar weinig.
Ook kan het zijn dat je bij een defecte koppaking vervuilde kooelvloeistof ziet inj de radiateur, luchtbellen en druk opbouw. Ook witte rookpluimen uit de uitlaat is een indicatie. Echter is het niet roken niet een garantie dat de koppapking niet slecht is (kan een uiterst klein lekje zijn).
Ook kun je via het peilglaasje van de olie kijken of er water in de olie komt dat zie je aan een melk achtige "sludge" in de olie.
Als het zover is dan moet je motor ook niet meer zo mooi lopen als voorheen.
 
definieer 'best een plas' eens? is dat de inhoud van een koffiekopje of een pint? als het reservoir te vol is kan ie gaat overstorten maar echt niet heel veel

Best een pals, was zeker geen koffiekopje. Nadat ik de motor uit heb gezet kwam er een plas uit van ca. 10x5cm. Het was pure "schone koelvloeistof"

De motor gaat vrijdag avond naar de dealer, daar zullen ze verder gaan kijken en een eventueel probleem onder garantie vergoeden.

Bedankt voor je reactie.
 
Zoals al gezegd door anderen is het goed mogelijk dat je niveau in het expansie vat gewoon te hoog was en dat het te veel aanwezige er uitgedrukt werd bij warm worden. Bij koude motor moet het niveau zo ongeveer tussen min en max staan.

Kijk allereerst na het vloestof niveau in de radiateur, dat moet tot iets onder de dop staan. (pas op afnemen met koude motor)
Is het niveau te laag dan is er vloeistof uit de radiateur in het expansie vat gedrukt, dat is in principe normaal, daarvoor is dat expansievat ook. Dat kan gebeuren door een iets te hoge temperatuur (hoge luchttemeperatuur, veel stadswerk, slechte thermostaat klep, etc.. of door een lekke koppakking met een heel klein lekje. Als het alleen een te hoge temperatuur was, dan zuigt de radiateur de vloeistof weer terug in de radiateur. Is de koppaking niet goed dan blijft de vloeistof in het expansievat of tenminste hetb grootste deel daarvan er wordt er steed meer vloeistof uit de radiateur het vat ingeperst en zo wordt het niveau steeds hoger.
In principe zou het niveau nadat de motro is afgekoeld constant moeten zijn, er kan na langere tijd enige vloeistof verdwijnen maar dat is maar weinig.
Ook kan het zijn dat je bij een defecte koppaking vervuilde kooelvloeistof ziet inj de radiateur, luchtbellen en druk opbouw. Ook witte rookpluimen uit de uitlaat is een indicatie. Echter is het niet roken niet een garantie dat de koppapking niet slecht is (kan een uiterst klein lekje zijn).
Ook kun je via het peilglaasje van de olie kijken of er water in de olie komt dat zie je aan een melk achtige "sludge" in de olie.
Als het zover is dan moet je motor ook niet meer zo mooi lopen als voorheen.

Hoi,

Bedankt voor je uitvoerige omschrijving en informatie. Ik zal nu maar even afwachten wat de dealer zal constateren. Ik kan in principe geen andere afwijkingen constateren zoals, slechter lopen, witte rook, vervkleuring van de olie, vervuilde koelvloeistof etc...

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt
 
Hey Pim (Trunkenpolz),

Ik heb hier ook maar ff een account aangemaakt... ;)

Ik had niet zozeer last van lekkage, maar meer van die rook uit de carter-ontluchtingsslang bij een warme motor. Ik heb inmiddels ook wat research gedaan en het komt telkens op hetzelfde neer: het zou kunnen duiden op schade aan het cilinderblok en/of zuigers. Die rook is gewoon verbrandingsgas dat eigenlijk via de uitlaat naar buiten hoort te komen, maar in dit geval komt het al via de carter eruit omdat die gassen lekken langs de zuiger(s).

Anyway, net nog met de dealer gebeld en die zei: Hij staat al ff op de brug. Nee, we zijn nog geen ernstige dingen tegengekomen....

Yeah right!! We wachten het af! :N

T viel me op dat t koelvloeistof reservoir idd erg vol zat. Dus t zou maar zo kunnen. HK1984 succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben in het bezit van een R6 uit 2002. Gisteren na een rit van ca. 1 uur zag ik koelvloeistof in het midden onder de motor druppelen (was best een plas).
Nu ben ik net nog even wezen kijken en de motor laten lopen maar kom nu geen sporen meer tegen. Wat mij wel is opgevallen, is dat het koelvloeistofvatje links ver boven max staat (vatje is bijna vol) Zou het kunnen zijn, dat er gewoon te veel koelvloeistof in het systeem zit en dat de koelvloeistof bij (hoge) last gewoon via het slangetje (welke exact in het midden inder de motor uitkomt) eruit geperst wordt?

Ik heb zelf niets ververst of vervangen, sterker nog ik heb hem net en nog geen 100 km gereden.

Ik hoop dat iemand mij de werking en de mogelijke oorzaak kan vertellen.

Groetjes de R6 rijder.


Ik denk lekke koppakking, je kunt een paardenmiddel gebruiken welke men ook wel voor lekkende radiateurs gebruikt. Hoe ziet de olievuldop er uit, wit is vocht.
 
Laatst bewerkt:
Update:

Mijn vermoeden was (gedeeltelijk) juist!

Vandaag mijn R6-je teruggehaald. Het bleek niet zo erg te zijn als ik vermoedde. Er is wel degelijk sprake van gaslekkage langs de zuigers, waarschijnlijk veroorzaakt door niet meer goed aansluitende zuigerveren. Daardoor loost hij de verbrandingsgassen gedeeltelijk naar de carter, waardoor er rookontwikkeling ontstaat naar de carter-ontluchtingsslang. De comperessiemeting was niet verontrustend.

Afgesproken dat ik in het naseizoen een vervolgafspraak maak, waarbij de zuigerveren vervangen gaan worden. De motor loopt voor de rest prima (heeft ie ook altijd gedaan), ik heb alleen wat last van rookontwikkeling bij een hete motor.

Overigens: hulde aan Motoport Hillegom! :Y De garantietermijn was inmiddels een aantal weken verstreken, maar ze willen gewoon een goeie fiets leveren. Alles wordt op hun kosten gerepareerd...

Oja, ze hebben meteen wat stekkers vervangen die ze niet helemaal vertrouwden. Verder willen ze later ook nog ff aan de slag met de cockpit, omdat ze vermoeden dat de thermo-sensor niet helemaal de juiste temperatuur aangeeft op het display. Tevens hebben ze de lamphouder van 1 van de stadslichten vervangen, omdat deze niet meer goed reflecteerde.

Netjesssssss!!! :}

Hey Pim (Trunkenpolz),

Ik heb hier ook maar ff een account aangemaakt... ;)

Ik had niet zozeer last van lekkage, maar meer van die rook uit de carter-ontluchtingsslang bij een warme motor. Ik heb inmiddels ook wat research gedaan en het komt telkens op hetzelfde neer: het zou kunnen duiden op schade aan het cilinderblok en/of zuigers. Die rook is gewoon verbrandingsgas dat eigenlijk via de uitlaat naar buiten hoort te komen, maar in dit geval komt het al via de carter eruit omdat die gassen lekken langs de zuiger(s).

Anyway, net nog met de dealer gebeld en die zei: Hij staat al ff op de brug. Nee, we zijn nog geen ernstige dingen tegengekomen....

Yeah right!! We wachten het af! :N
 
Laatst bewerkt:
Zeer zeker een goede aktie van Motoport. En dan na te gaan dat je eigenlijk buiten de garantie termijn viel. _O_ chapo. Nu maar hopen dat alles heel blijft. Want zelf zou ik em dan gewoon hebben laten staan zodat ze het dan direct kunnen oplossen en niet pas in het na seizoen pas. Maar goed dat is een keuze :)
 
Update:

Mijn vermoeden was (gedeeltelijk) juist!

Vandaag mijn R6-je teruggehaald. Het bleek niet zo erg te zijn als ik vermoedde. Er is wel degelijk sprake van gaslekkage langs de zuigers, waarschijnlijk veroorzaakt door niet meer goed aansluitende zuigerveren. Daardoor loost hij de verbrandingsgassen gedeeltelijk naar de carter, waardoor er rookontwikkeling ontstaat naar de carter-ontluchtingsslang. De comperessiemeting was niet verontrustend.

Afgesproken dat ik in het naseizoen een vervolgafspraak maak, waarbij de zuigerveren vervangen gaan worden. De motor loopt voor de rest prima (heeft ie ook altijd gedaan), ik heb alleen wat last van rookontwikkeling bij een hete motor.

Overigens: hulde aan Motoport Hillegom! :Y De garantietermijn was inmiddels een aantal weken verstreken, maar ze willen gewoon een goeie fiets leveren. Alles wordt op hun kosten gerepareerd...

Oja, ze hebben meteen wat stekkers vervangen die ze niet helemaal vertrouwden. Verder willen ze later ook nog ff aan de slag met de cockpit, omdat ze vermoeden dat de thermo-sensor niet helemaal de juiste temperatuur aangeeft op het display. Tevens hebben ze de lamphouder van 1 van de stadslichten vervangen, omdat deze niet meer goed reflecteerde.

Netjesssssss!!! :}

Hij blaast gassen langs de zuigerveren, maar de compressie is goed?
 
Een van de minder bekende 'Kwalen' van het eerste type R6 is een lekkende waterpomp. Er zijn 3 slangen aangesloten op de waterpomp: 2 grote voor het normale koelcircuit, en 1 dunne voor de carburateurverwarming. Dit dunne slangetje zit om een haaks pijpje geschoven. In dat haakse pijpje zit een messing busje geperst, dat aan de andere kant in de waterpomp geperst zit. Die perspassingen kunnen gaan lekken.

Deze perspassing gaat vaak genoeg lek om er op er op internet een aantal verhalen van te kunnen vinden (oa op r6messagenet.com). De enige fatsoenlijk oplossing schijnt te zijn om gewoon dat deksel te vervangen.

Ik zeg niet dat jouw motor dit ook heeft, maar het is vrij gemakkelijk te controleren door te voelen of er een druppel aan hangt, en te kijken of je een soort van kalksporen op het waterpompdeksel ziet waar de koelloeistof naar beneden gelopen is. Je hoeft de kuipen daarvoor niet eens te verwijderen.

Als dit het bij jou niet is heeft misschien de volgende die zoekt op koelvloeistof lek r6 er iets aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan