KM-teller handmatig op 0 zetten

Bitacticus marginales

MF veteraan
19 nov 2009
4.654
302
Leiderdorp
Hallo allemaal :W Ben al een tijdje bezig een GT750 uit 1976 op te knappen en sommige delen echt te restaureren en heb nu de complete tellerpartij uit elkaar gefreubeld om echt weer als nieuw er uit te laten zien. Was ook nodig want op sommige plaatsen was er onder randjes roest aan het groeien :r wat natuurlijk weer ruimte schept voor ander vocht :( De huidige stand = 53892 en ga daarvoor een leuk stickertje maken :Y maar zou de teller graag op simpele wijze weer op 0 willen zetten.

Mijn vraag is dus of het met dit soort analoge tellers simpel is, zonder schade aan te richten , de rolletjes weer op 0 te kunnen zetten ? Alvast hardstikke bedankt voor de "verstandige" reacties natuurlijk *O*

full
 
Ik had vroeger een teller gekocht na een defecte oude.
Die oude heb ik als testdummy gebruikt om te kijken hoe ik de "nieuwe" teller op dezelfde stand kon krijgen.
Toen kon ik een palletje net achter de cijfer-rolletjes met een dunne priem iets wegduwen.
Dan gewoon met schone handen door draaien anders komt er een keer een zwart cijfer tevoorschijn. (niet terug draaien ivm het kunnen afbreken van het palletje.
 
Klinkt goed, 180cc scooter en brommer tellers terug draaien...

Het gaat hier over een oldtimer die al heel wat jaartjes langer als jouw op deze aarde is ;)

@ dunsz, als het goed is zie je aan het eind van het asje wat door de rolletjes gaat een heel klein borgklipje zitten, als je deze los maakt kan je de rolletjes verdraaien en dus weer op 0 zetten.

Waarom bij sommige gereviceerde motoren de teller weer op 0 word gezet blijft me een beetje een raadsel, het blok kan dan wel compleet gereviceerd zijn, maar alle lagers, het frame, remmen enz al wel de km's gelopen
 
Laatst bewerkt:
bij mijn oude gsxr kon ik een tandwiel iets opzij duwen, en zo alles op de stand zetten waar ik hem op wilde.

Voor de beschuitlullen die er erg op tegen zijn, mijn blok was vastgelopen met iets meer dan 80.000 km, en ik wilde de teller op de stand van het nieuwe blok hebben,, bij de verkoop ook verteld dat het blok aanzienlijk minder had gelopen dan de rest van de motor.
 
Normaal gezien is dit meestal wel te doen maar zijn dit soort tellers zeldzaam dan zou ik hem mooi laten staan op wat hij staat. Als je rolletjes dadelijk een beetje opgeschoven zouden zijn kijkt het ook weer zo raar door die spleet van de kmteller schaal.
 
Het gaat hier over een oldtimer die al heel wat jaartjes langer als jouw op deze aarde is ;)

@ dunsz, als het goed is zie je aan het eind van het asje wat door de rolletjes gaat een heel klein borgklipje zitten, als je deze los maakt kan je de rolletjes verdraaien en dus weer op 0 zetten.

Waarom bij sommige gereviceerde motoren de teller weer op 0 word gezet blijft me een beetje een raadsel, het blok kan dan wel compleet gereviceerd zijn, maar alle lagers, het frame, remmen enz al wel de km's gelopen

Ff verder gedemonteerd :+ en aan de linkerzijde zit een koper ringetje......c-clipje. Die zou dus gelost moeten worden :Y

M'n reden voor de 0 = heel eenvoudig :Y Kan ik alles makkelijker bijhouden m.b.t. de servicebeurten en zo en de km-tjes na de nul heb ik zelf gereden :] .............nou ja, zou hem dan ook op 2500 km kunnen zetten O-)




full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan