Ketting smeren zonder middenbok

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.524
612
Mokum
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe motorfiets, 1 van de kanshebbers is een Yamaha Teneree 700.
Echter vind ik een middenbok niet passen op deze motorfiets.
Grote vraag is hoe de ketting te smeren zonder middenbok :?

1596922878922.png
 
In de basis: sprayen waar je bij kan, stukje rollen en dan weer sprayen. En herhalen.

Je kan ook een paddockstand of oiler halen.

Daarnaast zijn er volgens mij wel FM-ers met creatievere oplossingen.
 
Heb deze test al gevonden:


Deze oplossing lijkt me handig voor thuis:

1596924328584.png



En deze voor onderweg:

1596924411762.png


Echter lijkt deze liftstick lijkt me niets, dan beter onderweg heen en weer rijden en voor thuis een rollerbank of paddockstand.

Iemand ervaring met zo'n rollerbankje?
 
Laatst bewerkt:
Rollerbankje is besteld:

1596927627314.png



Zie wel of deze bruikbaar is en anders gratis af te halen :+
 
Velen moeten hierom lachen, maar zo smeer ik al 30 jaar mijn sportmotoren en enduro´s, tegenwoordig een Triumph Speed Triple en een Husqvarna 701 enduro. Geleerd van een Belgische trans Sahara piloot:

1) motor op de zijstandaard
2) sjorbandje om het voorremhendel
3) aan de rechterkant staand, met hand aan het maximaal naar links gedraaide stuur, de motor over de zijstandaard tillen zodat het achterwiel los komt.
4) balkje, tak of liftstick onder de ophanging van de rechtervoetsteun plaatsen
5) achterwiel ronddraaien en smeren
 
Heb deze test al gevonden:


Deze oplossing lijkt me handig voor thuis:

Bekijk bijlage 1531494


En deze voor onderweg:

Bekijk bijlage 1531495

Echter lijkt deze liftstick lijkt me niets, dan beter onderweg heen en weer rijden en voor thuis een rollerbank of paddockstand.

Iemand ervaring met zo'n rollerbankje?

Het zal je misschien verbazen maar zo’n liftstick werkt best goed. Het wiel komt gemakkelijk los van de grond en dan staat hij heel stevig.
 
Ik heb 2 fietsen waarvan de ene zonder middenbok ( helaas niet mogelijk ) en de andere heb ik van een middenbok laten voorzien.
Moet zeggen dat ik een middenbok werkelijk een must have vind voor een motorfiets.
Kom thuis na een rit, zet de motorfiets met draaiende motor op de middenbok en pak de S100 kettingspray.
Even in de 1ste versnelling zetten en spelend met de koppelingshendel het achterwiel op gepaste snelheid laten draaien zodat ik na 20 seconden klaar ben met inspuiten van de gehele ketting.
Echt appeltje eitje.
 
Ik heb 2 fietsen waarvan de ene zonder middenbok ( helaas niet mogelijk ) en de andere heb ik van een middenbok laten voorzien.
Moet zeggen dat ik een middenbok werkelijk een must have vind voor een motorfiets.
Kom thuis na een rit, zet de motorfiets met draaiende motor op de middenbok en pak de S100 kettingspray.
Even in de 1ste versnelling zetten en spelend met de koppelingshendel het achterwiel op gepaste snelheid laten draaien zodat ik na 20 seconden klaar ben met inspuiten van de gehele ketting.
Echt appeltje eitje.
Hoeveel vingers heb je nog?
 
Mwha stap nu over van een fiets met middenbok naar eentje zonder. Die had ik aftermarket kunnen inbouwen maar ach een paddockstand doet het werk prima en kost slechts een kwart daarvan.

Misschien rij ik te weinig maar ik zie het probleem niet van het even op de paddockstand liften.

Kan mij voorstellen als je elke dag gebruikt maakt van de motor dit anders is maar dan zou ik persoonlijk voor een kettingsmeersysteem gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi RR.
Heb alle tien de vingers nog hoor en ben er zuinig op.
Moet je eerlijk en ongelogen zeggen dat het kwijt kunnen raken van een vinger of vingers bij deze actie nagenoeg onmogelijk is.
Zal jou uitleggen waarom maar ondanks dat begrijp ik jouw vraag wel.
Mijn linkerhand met 5 vingers bedient de koppelingshendel om de omwentelsnelheid van het achterwiel mee te doseren.
Die hand is dus zowiezo gevrijwaardt van vingers kunnen doen missen.
Mijn rechterhand heeft met 4 vingers de witte lange dunne bus S100 vast en met mijn rechter wijsvinger bedien ik de drukknop van de spuitbus.
Op gepaste afstand en daarbij ook nog eens een niet eens zo snel draaiend achterwiel spuit ik de ketting in en daarbij is werkelijk de kans zeer gering dat er iets mis zou kunnen gaan.
Dus het kunnen gaan missen van vingers bij zo’n actie is zeer nihil.
Mocht het toevallig ooit wel gaan gebeuren dat ik bij zo’n kettingsmeren-actie mijn vingers kwijtraak dan beloof ik jou bij deze dat jij op mijn kosten voor een heel jaar gratis mag tanken met jouw motorfiets.
Maar geloof me: ik ben inmiddels al zover dat wat ik doe weloverwogen is en ben niet zo’n gemiddelde garnaal die eerst wat gaat doen en pas daarna erover nadenkt.
Want van zulke lopen er op moeder aarde al genoeg van rond.
Vr gr
 
Gebruik hier ook een paddock om de ketting te smeren. Zodra ik thuis kom doe ik eerst mijn jas en helm opbergen en even een andere broek aan, dan gaat de motor op de paddock even in de eerste versnelling en op gepaste afstand spuit ik de ketting in. Werkje van hooguit 2 min.

Paddock koste mij 5 tientjes en is ook nog ideaal met poetsen. Wil er nu alleen nog eentje voor de voorkant.
 
Ik heb 2 fietsen waarvan de ene zonder middenbok ( helaas niet mogelijk ) en de andere heb ik van een middenbok laten voorzien.
Moet zeggen dat ik een middenbok werkelijk een must have vind voor een motorfiets.
Kom thuis na een rit, zet de motorfiets met draaiende motor op de middenbok en pak de S100 kettingspray.
Even in de 1ste versnelling zetten en spelend met de koppelingshendel het achterwiel op gepaste snelheid laten draaien zodat ik na 20 seconden klaar ben met inspuiten van de gehele ketting.
Echt appeltje eitje.
Waarom dan niet met 1hand t wiel draaien en met de andere hand sprayen?
Ik zet de Funduro op de bok ,pak de spuitbus ,geef t wiel een slinger en spuiten maar 👍

De ZRX zet ik ff op de Abba stand en doe dan t zelfde riedeltje
 
Hoi Jan.
Jouw manier van de ketting smeren zal zekers ook gaan werken maar.......
Het is mij ooit ene keer gebeurde dat ik op die manier het achterwiel een slinger gaf met de hand en daarna bemerkte dat er plots hondepoep aan de zijkant zat omdat ik dus ergens doorheen was gereden en niet alles weg was geslagen door het rijden.
Dan grijp je met je hand in die heerlijke bruine smurrie en ondanks daar geen Corona van te kunnen krijgen werd ik er niet echt vrolijk van.
Los daarvan is het perfect kunnen doseren van het draaiende achterwiel dmv de koppelingshendel ideaal vind ik en hou daarmee altijd beide handen schoon.
 
Op een motor zoals de Ténéré hoort toch gewoon een middenbok, maakt het leven zoveel makkelijker.

Maakt de motor toch ook wel weer zwaarder.

Ga je wel eens offroad oké dan nuttig, is het puur fun over het asfalt dan is een paddock toch prima
 
Maar dan nog even iets anders en zonder te zitten muggenziften zat ik te denken aan al die mensen die de ketting smeren op de manier van de jiffy stand.
Dus het achterwiel van de motorfiets vrij te laten draaien door de motor op de jiffy stand iets opzij te trekken.
Ik heb dat ooit wel eens gedaan en kreeg toen het idee dat zo’n jiffy stand dat niet erg prettig vind.
Volgens mij komt er zo veel gewicht op 1 enkel punt dat de bevestiging van de jiffy stand daar na verloop van tijd onder lijdt.
Of zit ik daar nou helemaal naast?
Uiteraard wordt het gewicht van de motor ook gedragen door de jiffy stand als de motor wordt geparkeerd, maar.....de manier om de ketting te smeren en daarbij de motorfiets te kantelen geeft volgens mij wel een ander soort krachten op die jiffy.
 
Maakt de motor toch ook wel weer zwaarder.

Ga je wel eens offroad oké dan nuttig, is het puur fun over het asfalt dan is een paddock toch prima
Gewicht zit letterlijk helemaal onderaan, dat ga je niet merken :9

Een paddock is op zich ook wel prima , maar is zo lastig mee te nemen op vakantie B|
 
En dan nog even over die Scott-oiler.
Heb er in mijn motorcarriere 2 stuks van gehad.
De werking ervan is goed bedacht vind ik, maar......
Ik was er totaal niet van gecharmeerd dat ik telkens na het smeren rest olie op de zijkant van mijn band had zitten.
Vond dat eigenlijk best wel kwalijk met het oog op een stukje veiligheid.
En ik gebruikte enkel de originele olie die ik erbij kreeg.
Het spul was naar mijn mening gewoonweg te dun en heeft naar vrijwel zeker te durven zeggen en beweren absoluut NIET dezelfde goede en langdurige smerende werking van mijn S100 kettingspray.
Ben na de 2e poging met zo’n Scott-oiler helemaal gestopt met dat soort apparaatjes en hou het puur bij de S100 spray.
Als ik meerdere dagen wegga gewoon een spuitbus meenemen en klaar is Klara.
 
Terug
Bovenaan Onderaan