Kawasaki Z900RS

Ooo die ’betere’ koppelcurve en beetje meer pk uit de chiptuning zal toch ook niet totaal onmerkbaar zijn.. ’t is niet de hoeveelheid maar wel de plaats waar ’t zit.. ’k geloof vooral wanneer je aan een wat hogere snelheid terugschakeld naar 5e en/of 4e en dan optrekt tot tegen de 11.000rpm alvorens terug op te schakelen naar 6e.. Met de tuning gaat daar (tussen de 110km/u en 170km/u) wel een merkbaar verschil zijn en vooral wanneer je nadien in 6e doortrekt aan de +200 gaat ze wat minder vroeg in een slapte vallen. Maar ik raad wel aan dat eerst te proberen met de KTRC op 2 en bij droog weer
ik moet erlijk zeggen dat ik niet vaak boven de 8000rpm kom, maar het is veel beter tussen de 4 en 8k toeren, dus voor mij vlodoet deze tuning perfect, plus de aan-uit reactie weg, ik ben er nog steeds blij mee
 
Zo, de Akra is geïnstalleerd. Klinkt mooi, en rijdt voorlopig goed.
Benieuwd wat dit zal geven.
Akra Z900rs.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, 'n volledige lijn. De demper alleen maakt totaal geen verschil, qua geluid en performance, met de originele voorbochten/ catalysator.
Is natuurlijk 'n stuk luider, maar bij normaal tempo, valt dit zeker nog mee.
 
Aangezien de meeste demping in de katalysator zit, verwacht ik behoorlijk wat geluid icm het open 4-1 systeem.

Zelf geen hands-on ervaring. Geen zin meer in gedoe ;)

PS er zijn meer "passende" dempers voor de Z te koop. Ben fan van Akra, maar vind deze totaal niet bij de motor passen.
Mooi..... maar voor mijn nooit geen Akra meer.
Goede kwaliteit maar absoluut GEEN geluid met alleen een demper van hen! Je betaald zoveel meer alleen al voor de naam terwijl Arrow
en LeoVince ook al jaaaaaaren ervaring hebben en dezelfde qualiteit leveren.
En ik heb wat merken gekocht in het verleden.
 
Zo, naar Tovami in Goes geweest met de RS om af te stellen na montage van volledige Akra lijn. Zoals verwacht stond die iets te mager afgesteld, maar gaf toch al 'n uitstekende 116pk aan 't achterwiel. Na 't flashen van de ecu en de juiste mengverhouding, een 119,5pk en 'n koppel van 103Nm, wederom gemeten aan 't achterwiel. Als we deze om rekenen met zo'n 9% verlies, komen we op ongeveer 130pk en 112,5Nm uit, aan motorvermogen.
Wel nog eventjes geprobeerd met zo'n universele dB-killer, die je in de ingang van de demper schuift, of in de collectorpijp, maar maakte bijna geen verschil qua geluidsvermindering, maar wel 'n verlies van 16pk aan 't achterwiel!
Zonder die secundaire luchtinbreng in de uitlaat, ploft de motor nu veel minder, en doordat die iets rijker staat, draait die veel mooier, soepeler, en stiller.
Qua rijden, is 't een enorm verschil, zo soepel die nu rijdt. Zo moest Kawasaki ze gemaakt hebben. Bij rustig rijden, valt de motor niet op door te veel lawaai.
Het bezoek aan Tovami, bij Ruud, is zeker aan te bevelen.
 
Zo, naar Tovami in Goes geweest met de RS om af te stellen na montage van volledige Akra lijn. Zoals verwacht stond die iets te mager afgesteld, maar gaf toch al 'n uitstekende 116pk aan 't achterwiel. Na 't flashen van de ecu en de juiste mengverhouding, een 119,5pk en 'n koppel van 103Nm, wederom gemeten aan 't achterwiel. Als we deze om rekenen met zo'n 9% verlies, komen we op ongeveer 130pk en 112,5Nm uit, aan motorvermogen.
Wel nog eventjes geprobeerd met zo'n universele dB-killer, die je in de ingang van de demper schuift, of in de collectorpijp, maar maakte bijna geen verschil qua geluidsvermindering, maar wel 'n verlies van 16pk aan 't achterwiel!
Zonder die secundaire luchtinbreng in de uitlaat, ploft de motor nu veel minder, en doordat die iets rijker staat, draait die veel mooier, soepeler, en stiller.
Qua rijden, is 't een enorm verschil, zo soepel die nu rijdt. Zo moest Kawasaki ze gemaakt hebben. Bij rustig rijden, valt de motor niet op door te veel lawaai.
Het bezoek aan Tovami, bij Ruud, is zeker aan te bevelen.
filmpje !!!
 
Proficiat met je aankoop en veel plezier er mee.
Ik vind het één van de mooiste neoretromodellen momenteel.
Ik heb hem vorig weekend eens kunnen proefrijden tijdens het Belgium Bike Weekend.
 
De kabel is aangesloten bij de 1000km beurt. Volgens mij hebben ze het op de stroomdraad van het achterlicht gemaakt.
Staat dus alleen spanning op de Garmin bij contact aan.
 
De kabel is aangesloten bij de 1000km beurt. Volgens mij hebben ze het op de stroomdraad van het achterlicht gemaakt.
Staat dus alleen spanning op de Garmin bij contact aan.
Het is niet aan te raden je Garmin rechtstreeks op die stroomdraden aan te sluiten. Dat gaat problemen geven. Wat je wel kan doen, is deze draden te gebruiken om een relais aan te sturen, en hiermee een via je batterij een geschakeld contact te maken. Daar ga je ook nog een zekering in moeten voorzien. Dat is al wat moeilijker te verwezenlijken, en zeker niet zonder risico als je niet weet waar je mee bezig bent. Voor als je het niet helemaal zelf in elkaar wil knutselen, er bestaan hier wel aftermarket oplossingen voor. Zelf heb ik zo een oplossing gekocht en geïnstalleerd en ben er zeer tevreden over (het werkt met andere woorden perfect). Enig nadeel was dat het uit Japan moest komen, en ik uiteindelijk best wel wat import kosten heb kunnen betalen. Dat is de enige reden waarom ik het niet aanraad. Ik heb hier uiteindelijk 2 USB poorten op aangesloten, evenals handvatverwarming.

Optimate heeft ook een oplossing hiervoor door bekabeling rechtstreeks op je batterij aan te sluiten. Daarmee kan je een USB lader aan je stuur voorzien, met een beveiliging die ervoor zorgt dat je je batterij niet leegzuigt als je motor afstaat. Hier heb ik echter geen ervaring mee.
 
Ik wil hem juist op de accessoire aansluiting omdat ‘ie dan gezekerd is. De stekker daarvoor kan waterdicht aan de kabel van de Garmin gesoldeerd, dan hoef ik ook niet in de kabelboom te kloten.
 
Ik wil hem juist op de accessoire aansluiting omdat ‘ie dan gezekerd is. De stekker daarvoor kan waterdicht aan de kabel van de Garmin gesoldeerd, dan hoef ik ook niet in de kabelboom te kloten.
Ik heb die stekker van de accessoire aansluiting afgeknipt en de draden gebruikt om mijn toegevoegde circuits mee aan/uit te laten schakelen met het contact. Het solderen wat jij wil doen gaat uiteraard ook, al kan je dan maar 1 accessoire toevoegen (in jouw geval de Garmin). Je zou daar ook deze aan kunnen solderen:
Dan heb je 2 geschakelde USB poorten.
 
Heeft de RS een soort van Can-bus?
Zoniet gewoon je navi op het stadslicht aansluiten of achterlicht, zijn beide afgezekerd dus wat is het probleem.
Trekt bijna geen stroom dus geen probleem.
Ik werk bij een motordealer hier in Oostenrijk en hebben nog nooit problemen gehad.
Je kan ook de stroomvoerende draad van de remlichtschakelaar nemen, ook voor handvatverwarming.
Je kan ook moeilijk doen als het makkelijk kan, maar dan ben je waarschijnlijk ambtenaar.....
 
Ik wil hem juist op de accessoire aansluiting omdat ‘ie dan gezekerd is. De stekker daarvoor kan waterdicht aan de kabel van de Garmin gesoldeerd, dan hoef ik ook niet in de kabelboom te kloten.
De kabel van de Garmin is ook gezekerd. Op al mijn motoren van de afgelopen 15 jaar is de navigatie gemonteerd zoals ik eerder beschreven heb. Nooit geen problemen mee gehad.
 
Heeft de RS een soort van Can-bus?
Zoniet gewoon je navi op het stadslicht aansluiten of achterlicht, zijn beide afgezekerd dus wat is het probleem.
Trekt bijna geen stroom dus geen probleem.
Ik werk bij een motordealer hier in Oostenrijk en hebben nog nooit problemen gehad.
Je kan ook de stroomvoerende draad van de remlichtschakelaar nemen, ook voor handvatverwarming.
Je kan ook moeilijk doen als het makkelijk kan, maar dan ben je waarschijnlijk ambtenaar.....
Geen Can-bus op de RS.

Ieder het zijne natuurlijk, maar ik vind het verstandig om accessoires op een andere kring aan te sluiten dan de verlichting. In het (allicht uitzonderlijke) geval dat je een kortsluiting zou hebben in je Garmin, zou je niet alleen zonder GPS zitten, maar ook nog eens zonder verlichting. Ook het aansluiten van iets wat relatief veel stroom trekt (handvatverwarming) op een kring die er voor veiligheid is en overigens ook niet voorzien of afgezekerd is op die hoeveelheid stroom (remlicht), vind ik niet verstandig. Maar nogmaals, ieder moet daar zijn keuze/afweging in maken 🤗
 
Terug
Bovenaan Onderaan