Kawasaki Z1 900 Deel 9

Dan heb ik nog een andere vraag aan jullie hier! Ik heb de voornaaf gestraald en ik twijfel nu tussen poedercoaten of zelf zwart spuiten! Ik ben benieuwd wat jullie hebben gedaan hiermee?

Poedercoaten is de ff snel hup manier,kan maar hou ff rekening met de oppervlakten waar de remschijf en bouten moet komen ,plak het af anders past door de laagdikte je schijven niet meer en moet je afvijlen/schuren,oja en je lagers eruit want de naaf wordt flink verwarmt om het poeder te laten "vloeien" ......... zelfs ben ik (de schrieper) nu een fan van Action spuitbussen.
Garage verwarmen,spuiten grondverf...dan zwarte kleur.........finish blanke lak en hoppa voor €10 kan ik weer ff vooruit.
Naaf wordt toch niet erg belast en beschadigd niet zo snel dus voor mij goed genoeg.
Heb zo de achterbrug,ondervorkpoten,remklauwen en vele kleine delen en beugels gedaan van de Zephyr van mijn vrouw en na een jaar ziet t er nog prima uit en geen beschadigingen kunnen waarnemen.
En er moet gezegd worden dat wij uit gaan van rijden,weinig poetsen en de motor staat gewoon onder een zeiltje buiten in weer en wind dus tot nu nog geen klagen qua spuitwerk..................
 
nou de fut begint eruit te raken hier.
dus Rob heeft altijd het aan het voortouw gestaan , en dat mis je nu hier , tis verreweg gedaan met het topic, rijden er geen 900's meer of heeft face-book het overgenomen?
GREETZ

neen,niks Facebook maar teveel andere projecten (helaas voor anderen),huishoudelijke klusjes en extra mantelzorg erbij en dan blijven de doelstellingen liggen,ja hoor rijd nog steeds Zed alleen 1030cc,zit nu weer in mijn schrijfmodus dus ga ik jullie weer lastig vallen met onzin verhalen..............
 
Bij mij heeft ook alles op een laag pitje gestaan de afgelopen 1,5 jaar. Maar ik heb de boel weer opgepakt en het laatste gedeelte laten polijsten, bij Rob zijn adresje in Hilversum. Momenteel wacht ik nog eventjes op wat kleine onderdeeltjes voor de vorkpoten en dan kunnen deze ook weer in elkaar. Ik zal nog eventjes twee foto's bijvoegen van de gepolijste onderdelen!

LEKKER BEZIG ! wordt weer mooi zo te zien,rustig aan tis een hobby en de winter staat voor de deur,als je Zed klaar is in April/Mei 2020 is toch vroeg zat ?
Ook mijn doelstellingen worden ZEKER NIET gehaald maar ook ik ga Maandag weer fris en fruitig aan de slag.
Nu ff bezig met een motorblok standaard en bouwkratje wat weer geen cent mag kosten............
wordt vervolgt.............
g 20190604 (3).JPG
IMG_2451.JPG
 
Hardenberg onderdelenbeurs..........was ik al een tijd niet meer geweest.
Afspraak gemaakt met drie motormaten om dit maar weer eens te doen.
Dus met z'n vieren afgesproken om 7.00h want Haarlem - Hardenberg is toch nog zoiets van 180km rijden en iedereen had een verlanglijstje gemaakt en een rugzak mee want we hadden alleen maar klein spul nodig.
We gaan met de motor want we zijn natuurlijk "echte mannen" dus goed aankleden want het weer was zozo (als t maar droog is).
Natuurlijk na koffie,slap geouwehoer etc. werd het toch nog 7.30h..............
"mannen te paard,we zijn verraden" ! is voor ons het teken dat er gereden moet worden.
Rit verliep vlekkeloos, gas erop en gaan met die banaan, de ST voelde zich weer lekker in zijn hum en gaf geen hikje (tja blijft een Zed dus 100%)
Bij Wezep reden we een mistbank in en ging de temperatuur gevoelswaarde met 10°C omlaag !
Tot aan Ommen hierin gereden met weinig zicht en zeiknat en koud wordt je ervan.
In Hardenberg een schril zonnetje en na koffie en appelpunt konden we er weer tegenaan.
Nou ik moet zeggen dat de beurs gezellig was en groter dan ik dacht (in mijn geheugen)
Wel veel brommerspul en ander verzamel rommel maar iedereen heeft zijn verlanglijstje qua motor onderdelen kunnen afwerken.

20191005_115219+.JPG


Ik maak me geen illusie dat ik nog exotisch Zed spul vind maar grabbel graag in bakken die op de grond of onder de marktkramen staan met ander restmateriaal want soms gooien ze alles bij elkaar en weten de verkopers eigenlijk niet van welk voertuig het is (dus interessant).
Zo vond ik op de Veterama in Ludwigshafen eens een setje dubbele smooth-bore Mikunis voor een HD (zie foto)


je weet maar nooit.jpg


Nu lagen er wat covers voor het motorblok met chrome finish maar dat waait er al van af bij 160+km/h (en daar heb ik al een grijpvoorraad van liggen)

IMG_9525.JPG



IMG_9526.JPG

Ook nog ff bij Willem Hendrix wat items gescoord.
Zowaar begon ook nog de zon flink te schijnen dus iedereen blij.
Wij zijn eind vijftigers,prille zestigers en zo te zien zijn de meeste bezoekers ook van deze bouwjaren dus ook hier neemt de vergrijzing toe.........wel veeeeeeel vakkennis is dan aanwezig.
Praatje hier,praatje daar,vragen stellen en goede,duidelijke antwoorden krijgen,mooi weer,eten en drinken..........wij waren tevreden.
Rit naar huis ook voorspoedig,en om 17.00h weer in Haarlem aan de koffie,iedereen een stijve reet want we zijn geen 25jaar meer en wat strammer maar voor de rest een geslaagde dag.
 
Even wat leesvoer met een heleboel foto's plaatsen van iemand die een '75 Z1 vond naast een schuurtje, en hem gerestaureerd heeft.
Klik op alle hoofdstukken en je ziet wat een werk ie gehad heeft.

Veel kijk en leesplezier. :)
 
Even wat leesvoer met een heleboel foto's plaatsen van iemand die een '75 Z1 vond naast een schuurtje, en hem gerestaureerd heeft.
Klik op alle hoofdstukken en je ziet wat een werk ie gehad heeft.

Veel kijk en leesplezier. :)

Leuk verhaal en heeeeeeeeeeeel herkenbaar,tja en stukje voor stukje vliegt het geld je portemonnee uit voor allerlei onderdelen,maar wel mooi dat hij zelf ook probeert om oplossingen te verzinnen voor technische problemen en missende onderdelen (popnagel als choke plunger bv.)........
 
Na het bezoek aan de onderdelenbeurs in Hardenberg de week later met de vrouw naar de onderdelenbeurs Veterama in Mannheim en nu met de auto want we hebben meer te doen dat weekend.
Deze beurs is minimaal 5xgroter dan die in Hardenberg dus kunnen wij de wandelschoenen aantrekken en op onderzoek uit gaan.
Van te voren een plan gemaakt hoe we deze keer zigzag de boel gaan afstruinen en gewapend met een volle A4 aanschaf lijst starten we om 11.00h de dag.
Mijn vrouw (wil niet op de foto) bestuurt ons "sleurbakkie" waar eten+drinken voor de dag inzit en waar koopwaar later in kan worden geparkeerd,vroeger wel eens krukas of cilinderkop in gepropt zodat hij bijna door de wielen zakte maar nu gaan we voor "kleine"hebbedingetjes".

01.JPG


Mooi weer,aangename temperatuur en zowaar gaat het zonnetje schijnen dus later gewoon in het t-shirt rond gelopen.
Nou,er is genoeg te zien en hier en daar wordt wat aangeschaft door ons.
Natuurlijk staan er genoeg Zeds te koop als "original teile" maar zelfs ik met mijn beperkte kennis zie dat de meeste een samengeraapt zooitje zijn.

02.jpg


Toch ook wel nette fietsen gezien.

03.jpg


En kijk een Z1000 pijpensetje met vraagprijs €550 (zag er niet eens zo slecht uit,maar ik ga voor 4in1)

04.jpg


Geinige covers,is weer eens wat anders dan het std spul,leuk voor mijn "custom" project (contact is met de verkoper gedaan)

05.jpg


De dag vordert snel en ook nu kijken we onze ogen weer uit,hier en daar wordt een praatje gemaakt en vragen gesteld en scoor ik company cards voor latere info via het net.
Kijk daar is een meneer met originele Zeds en dat zullen wel dure dingen zijn........

06.jpg

07.jpg


En jawel hoor deze kost maar €25000 !!! tis dat ik maar €400 bij me heb anders wist ik het wel !

08.jpg


Ff diep adem halen en snel weer doorlopen, WTF ....... daar kan ik een mooie electrische auto voor kopen (wat ik dus ook niet doe) !
Hey verderop daar staan weer wat afstandse gebakjes (voor de sleutelaar).......maar daar heb ik er al zat van.

09.jpg


Om 17.00h zijn we het wel een beetje zat en is de helft van het profiel van de wandelschoenen eraf gelopen,nog ff een beker ijs scoren (vaste prik) en we kunnen op weg terug naar het hotel (iets van 12km verderop dus close-by)
Toch nog wat hebbedingetjes gescoord.

10.jpg


Leuke dag weer geweest en de foto's spreken voor zich.
 
Anekdote.
Ooooh bijna vergeten.........er zijn ook veel lieden die met een groepje samen op de beurs staan en die wat bakken oude roestige zooi meenemen en dit dan ten toon spreiden terwijl ze eigenlijk de gehele dag plezier aan het maken zijn,aan het zuipen en goulashsoep of braadworsten staan te maken/bakken.
Ffff met de maten een paar dagen de hort op en fff geen vrouwen erbij,lijkt ons.
Daar kun je soms leuke dingen scoren omdat ze te beroerd zijn om later de zooi op te ruimen cq in te laden.
Of ze zijn gewoon te dronken om normaal na te denken.

11.JPG


S'middags spiedend lopend in een van de paden met kramen zie ik op een kist het boek liggen van Micky Hesse en de DVD en wat ander prularia omtrend de Zeds.
Mijn aandacht is getrokken want ik had eens gelezen dat dit collector items waren ?
De man stond te slingeren op zijn benen met een halve liter bier in zijn handen en zag dat ik interesse had en liep naar me toe.
"wat is de vraagprijs voor het boek" vroeg ik ? er kwam een heeeeeeeeel verhaal uit de man waarvan ik de helft niet verstond want hij sprak met een dubbele tong en mijn Duits is niet 100%................en uiteindelijk verstond ik iets van drei und zwanzig ???
Wauw da's geen geld,moest ik meteen maar doen !
Ik stond een beetje te dralen en dat duurde voor hem te lang dus vroeg hij wat ik ervoor wilde bieden ?
Mijn antwoord was dat ik 23 Euro wel een mooi bedrag vond ?
De man viel bijna achterover van schrik en zei met veel spraakwater en dubbele tong : NEIN !!! DREIHUNDERDZWANZIG !!! IDIOT !!!
Ik denk dat hij meteen weer nuchter was !!!
Neen sorry beste man maar dat heb ik er niet voor over dan koop ik liever 200 liter benzine om wat te kunnen toeren en ik wenste hem nog een fijne dag en veel geluk met de verkoop van zijn spullen.
Ik had het dus zeeeeeeeeeer slecht verstaan en de man bijna een hartverzakking bezorgt maargoed proberen kan altijd natuurlijk en ik blijf een schrieper en een echte Ollander dus altijd op koopjes uit.
Bij deze..........tot ziens mannen..........
 
  • Haha
Waarderingen: OMB
Da's een leuke beurs, m'n zwager was er vorig jaar ook heen.
Volgend jaar eens in de agenda zetten.
:t

Doen zou ik zeggen,al is het alleen maar als weekendje weg,de sfeer is al leuk om mee te maken,ergens in Mei is er ook een Veterama op de Hockenheimring,niet zo groot als in Mannheim.............
 
O.K. laatste stukje proza mijnerzijds en dan is de pen leeg en zal ik jullie niet meer lastig vallen.
Vorige week met de vrouw ook nog naar de Bigtwin custombeurs in Houten geweest m ff rond te neuzen,contacten aan te halen,nieuwe ideeën op te doen etc.
Doen we elk jaar en we weten niet beter (ach alles om maar niet thuis te hoeven zijn dus).
Tis dus veeeeeeeeel custom daar dus niet zo interessant voor dit Zed forum maar zoals jullie weten waai ik met elke wind mee.
Tussen al het ijzerwerk stond zelfs nog een Zed...........dus ff de camera erop richten en picture maken dus.
Tis niet jullie std. style (maar daar zijn er al zoveel van) maar ik wilde m jullie niet onthouden.
Ik vond m niet eens zo slecht (tja ik heb een lage drempel)
Ajuus allen.........

20191101_144841.jpg


20191101_144953s.jpg
 
O.K. laatste stukje proza mijnerzijds en dan is de pen leeg en zal ik jullie niet meer lastig vallen.
Vorige week met de vrouw ook nog naar de Bigtwin custombeurs in Houten geweest m ff rond te neuzen,contacten aan te halen,nieuwe ideeën op te doen etc.
Doen we elk jaar en we weten niet beter (ach alles om maar niet thuis te hoeven zijn dus).
Tis dus veeeeeeeeel custom daar dus niet zo interessant voor dit Zed forum maar zoals jullie weten waai ik met elke wind mee.
Tussen al het ijzerwerk stond zelfs nog een Zed...........dus ff de camera erop richten en picture maken dus.
Tis niet jullie std. style (maar daar zijn er al zoveel van) maar ik wilde m jullie niet onthouden.
Ik vond m niet eens zo slecht (tja ik heb een lage drempel)
Ajuus allen.........

Bekijk bijlage 1442596

Bekijk bijlage 1442597
Op zich wel leuk gebouwd beetje vaag spuitwerk en zeker een paars blok en blauwe garbs ? daar zit veel werk in en geld
 
vraagje voor de technici onder ons : wat mag de max. slinger zijn in een (voor)schijfrem ? ik lees soms 0,5mm en ook 1mm ?
heb nog nooit problemen ontdekt bij mijn Zed voertuigen etc. maar moest laatst een HD uitproberen voor iemand en toen ik remde dacht ik dat ik op een kangoeroe zat en het stuur sloeg bijna uit mijn handen !
motor is wel gekocht maar toen we de remschijven later aan het nameten waren kwamen we op +/- 1,6mm en 1,7mm slag erin,dus weg ermee en verse aangeschaft.
nu staat er ook een Yam.XS1,1 in de garage waar de linkse schijf hoorbaar aanloopt en ook tijdens het rijden zie je de remklauw van links naar rechts de lambada dansen maar met remmen valt het bijna niet op dat er een slingertje inzit.
nameten geeft links 0,75mm en rechts 0,2mm
het lijkt ook dat dubbelzuiger klauwen gevoeliger zijn dan de "oudere" enkelzuigers ?
iemand hier ervaring hiermee ?

P.S. vraag ook gesteld bij een ander forum,maar misschien zijn hier ook technici met een beetje ervaring ?
 
O.K. bedankt voor de info,kon het zelf niet zo snel vinden.
Hoe ik aan die 0,5mm - 1mm kom is mij een raadsel,denk dat ik op het vrachtwagen forum zat,ofzo.
Heb ik een mooi klusje voor de koude winterdagen,kan ik de voorraad schijven eens opmeten en in kaart brengen.

g 2008-08-05.JPG


Zoals gezegd nooit iets ernstig kunnen constateren maar meten is weten........wordt vervolgt........
 
Bij 1mm krijg je een soort ABS gevoel in je een gevoel.......🤣

van de week een noodstop moeten maken met de Yam.en dan voel je de 0,7mm toch wel degelijk,wat je zegt een ABS gevoel,wel op tijd kunnen stoppen dus remvertraging zat maar geen fijn gevoel aan de vingertjes,dit is nu mijn winterfiets dus toch maar ff aandacht aan besteden want met regen lijkt dit me geen pretje.........
 
Goed ! volgende vraag ?
ik kan me nog herinneren bij mijn Z650 dat bij het starten soms de startmotor/aandrijving een geluid maakte of er een jong zeehondje zat te huilen (dat was een euvel maar niets ernstig)
Nu hoor ik soms ook een geluid uit mijn snelheidsmeter ?

st4+ (1).JPG


Net of deze aanloopt en dan slingert de teller naald van links naar rechts.
Kabel + aandrijving etc. gedemonteerd,nagekeken,gesmeerd en alles past perfect in elkaar (m.a.w.beide uiteinden zijn in goede staat en nemen de gever van de teller mee)
Rijden en geen geluid meer maar toen ik de ST naar de box reed begon de teller weer te "huilen" '?
Moet de teller open en ergens gesmeerd worden ?
 
Helaas valt nu deze ST in het old-timer tarief en dat betekent dat ik in Dec-Jan-Feb. niet mag rijden.
Voor de eerste keer dat ik dus niet met een Zed doorrij in de wintermaanden (heb nu een XS daarvoor)
Vorig jaar 3125km met dit hok gereden en nu ietsje meer nl. 3970km (het valt me dus nog mee)

st4+ (2).JPG


het bewijs

st4+ (3).jpg


natuurlijk rij ik nog op andere merken dus de km´s worden wel gemaakt per jaar maar degene op Zeds zijn wel karig....
 
van de week een noodstop moeten maken met de Yam.en dan voel je de 0,7mm toch wel degelijk,wat je zegt een ABS gevoel,wel op tijd kunnen stoppen dus remvertraging zat maar geen fijn gevoel aan de vingertjes,dit is nu mijn winterfiets dus toch maar ff aandacht aan besteden want met regen lijkt dit me geen pretje.........

Als het een 1100 is heb ik misschien nog wel een schijf liggen..
 
Als het een 1100 is heb ik misschien nog wel een schijf liggen..

Bedankt voor het aanbod,maar we hebben al een equivalent gevonden.
Ja tis een 1100 maar van een maat van me,zelf gebruik ik een 650 twin (waar ook 1100 schijven opzitten bytheway).
Maar we hebben in de voorraad nog een sloper staan waar we twee (roestige) schijven hebben afgehaald.
3J6 (31).JPG

Dus na ff schuren en een staalwolletje waren ze weer toonbaar (niet mooi wel functioneel)
3J6 (103).JPG

Beiden hadden een runout van +/- 0.24mm dus een verbetering t.o.v. de andere versie.
1U3 (868).JPG

Straks maar ff een rondje om en zien of t functioneert.
Nu we toch bezig zijn met opruimen van diverse boxen komen we weer van alles tegen (nog meer remschijven) dus die gaan op een hoop voor de komende project "remschijfmeting" etc
Kijk hier proberen een paar schijven zich te verstoppen achter een kartonnen doos.
st1 (70).JPG

En warempel ook weer mijn oude Z1 blok terug gevonden...............hoera ik ben blij.
Z750B (7).jpg

Zo te zien nog genoeg te doen deze komende winter.................wordt vervolgt......
 
Terug
Bovenaan Onderaan