Kawasaki versys 650 deel 4

Over Dunlops gesproken, zijn de standaard banden op de '23 Versys enigszins te pruimen? Ik weet dat het zeker niet de beste zijn maar vroeg me af of ze veilig genoeg zijn om gewoon op te rijden alvorens nieuwe banden te bestellen. Kwestie van de kosten wat te spreiden.
Op droog weer vind ik ze bij normaal rijden prima. Ga je wat vlotter door klaverbladen of flauwe bochten dan merkte ik dat hij toch wat zoekerig werd. Op nat wegdek schrok ik wel van hoe weinig grip ze hadden. Ik heb ze ook na 8k km vervangen voor Michelin Road 6 banden. Het zijn aardig goedkope bandjes die Dunlops, dus verwacht er niet te veel van. Ik ben de winter wel doorgekomen met de standaard banden maar heb spijt dat niet eerder was gewisseld naar de Road 6. Als het je lukt om ze in de zomer op te rijden dan zou ik dat lekker doen;)
 
Ook op nat deden ze het goed mij mij hoor. Slechts 1 x gehad in een 3500 km tripje dat mijn achterwiel er vandoor ging op een glad stuk weg in de bocht maar de grip was zo weer terug. Op vorige motoren nergens zulke kleine randjes overgehouden als nu op de versys met deze bandjes.
 
Ik heb vandaag weer lekker een rondje gereden op de Pirelli Angel GTs die doen het voor mij altijd prima, mijn tweede set.
IMG-20230626-WA0000.jpeg
 
Mijn Versys is al een goede 5200 kilometer en bijna 6 maanden oud dus het was tijd voor een grote upgrade ;) Bij Van Meel (niet mijn dealer) die hyperpro service center is zowel voor als achter de veer laten vervangen door progressieve exemplaren. Oftewel niet meer het gevoel hebben dat ik op een hobbelpaard zit en het duiken bij afremmen is ook grotendeels weg. Het is ineens een veel volwassenere machine geworden :)
 
Heb het zelfde gedaan en de Versys was al goed vond ik maar met voor en achter alles te vervangen door Hyperpro is een wereld van verschil, kost wat maar ik vind het elke euro meer dan waard deze set .
 
Nog een modificatie die op het lijstje gaat.

Ik ben geen lichte jongen maar ik merk ook met een wat stijvere veerspanning dat ik alle kanten op stuiter (ok, ietwat overdreven), en soms krijg ik zo'n gevoel alsof de vering überhaupt niet aanwezig is. Benieuwd of zo'n Hyperpro écht zo'n merkbaar verschil is, lastig om dat te testen.
 
Ik heb nog verschillende accesoires liggen voor versys 650 en 1000:
650: #Navigatiehouder voor montage achter windscherm.
# stuurverhogers nieuw in doos..
1000: # Navigatiehouder voor montage achter windscherm.
# originele kawasaki Navigatiehouder voor montage op stuur
# 2 zwart getinte windschermen .
# originele kawasaki framebeschermers/ valblokken.
# radiator bescherming.
Indien interesse: pb
 
Zalig al die reacties en foto's! Dank jullie wel. Dit verzacht het wachten vast en zeker. Beetje aan het mokken want het is net zo'n leuk weer om de eerste 1000km er op te zetten.

Heb goede ideetjes opgedaan voor verdere aanpassingen dankzij jullie maar het zal eerst beetje sparen zijn. Die mooie DSM-toeter bewaar ik wel als laatste denk ik. Ben vooral Honda motoren gewoon en heb al gemerkt dat dit lichtjes problematisch is. Waar bij Honda de richtingaanwijzers staan, staat bij Kawa de hoorn. Je kan je wel inbeelden hoe dat uitdraait... _O-

Bescherming vind ik wel handig om hebben dus aan het twijfelen of ik er in de toekomst nog crash bars of iets dergelijks ga opzetten. Mij kennende maken die wel niet veel uit als ik hem neergooi. Al elke keer in geslaagd om de bescherming te omzeilen. Verborgen talent denk ik.

Ondertussen als bezigheidstherapie me bezig houden met GPS-gerelateerde dingen zodat ik in de toekomst alleen op pad kan met de Versys. Oriëntatievermogen nul komma nul, best zielig. Momenteel een gepruts met twee smartphones en 4G en apps enzovoort. Niet zeker of dit m'n ding is. Misschien toch maar eens denken over een Beeline of uitgebreider GPS-toestel. Soms zie je door het bos de bomen niet meer.
Ik heb nog verschillende accesoires liggen voor versys 650 en 1000:
650: #Navigatiehouder voor montage achter windscherm.
# stuurverhogers nieuw in doos..
1000: # Navigatiehouder voor montage achter windscherm.
# originele kawasaki Navigatiehouder voor montage op stuur
# 2 zwart getinte windschermen .
# originele kawasaki framebeschermers/ valblokken.
# radiator bescherming.
Indien interesse: pb
Stuur je een pb
 
Zo, een uurtje geleden thuisgekomen van mijn eerste buitenlandtrip op de motor: via Calais naar Londen, alles bezoeken op de motor, en weer terug.

Kan met zekerheid zeggen dat ik nooit maar dan ook NOOIT meer op de motor naar een stad als Londen ga: wat een ondermaatse, middeleeuwse verkeersinfrastructuur hebben ze daar. Kuilen van vele centimeters diep (óók op de snelweg, en niet een paar maar echt elke 50 meter), onduidelijke verkeerssituaties, iets wat ze daar een 'rotonde' noemen en meer van dat soort ongein.

Het standaard zadel was zoals verwacht een flinke domper: na een uur of 2 rijden kon ik geen fatsoenlijke zithouding meer aannemen: alles was oncomfortabel, ook nog na een half uurtje pauze. De staat van de wegen daar zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld, want in Nederland heb ik trips van meerdere uren gemaakt zonder dat ik noemenswaardig last had van het zadel. Desondanks tijdens het rijden in Engeland geen last gekregen van m'n rug/schouders. Oh en cruise control zou ook leuk geweest zijn :+

Ik ben gesloopt, maar ik heb het overleefd en ben trots op m'n Versysje.
 
Inderdaad erg mooi die oudere Versys :t leuk om wat gebruikersfoto's te zien.

@Statiegeld Dat klinkt niet erg fijn met al die gaten. Nu is het in België ook echt bagger rijden met onze 'prachtige' wegen maar het klinkt alsof het in Frankrijk nog een pakje erger is. Heb je nog wat kunnen genieten ondanks de staat van de wegen?

Hier aan het vechten met de verzekering om de papieren in orde te krijgen. Enfin, geen slecht woord want ze zijn wel vriendelijk en behulpzaam maar de hele procedure is hier zo omslachtig. Motor staat klaar voor ophaling maar voor zaterdag geraak ik er niet. En net gemerkt dat het zaterdag geen denderend weer is. Op zich geen probleem want rij normaal het hele jaar door maar maak me wat zorgen over de gloednieuwe banden. Stock banden staan bekend om lekker weg te glibberen bij nat wegdek en heb echt geen zin om onderuit te gaan met een gloednieuwe motor.

Wat denken jullie? Gaat prima of toch niet riskeren? Zelf geen uitgebreide ervaring met Kawa of de Dunlop bandjes...
 
Die standaard bandjes doen het prima hoor. Iedereen zeurt er wel over, er zijn inderdaad vast betere banden die beter rijden maar ik zou me er niet te druk om maken.
Wil je op zeker gaan dan de Versys op standje 2 zetten van de KTRC. Ik heb de mijne opgehaald midden januari en om er de eerste 1000 kilometer op te zetten (omdat ik op vakantie wilde had de mijne een beurt nodig) even een rondje ardennen gedaan (650 km) waarvan het grootste gedeelte in schijtmiezer/kou begin april.
 
Beste mede-motorrijders,

Ik wil graag mijn recente ervaring delen en jullie meningen vragen over een situatie die ik heb meegemaakt met een geautoriseerde Kawasaki dealer. Als beginnende motorrijder met minder dan een jaar rijervaring, wilde ik graag een motor kopen bij een dealer voor de juiste ondersteuning en advies. Ik heb onlangs een motor gekocht en ben tegen een aantal kwesties aangelopen. Ik zou graag jullie inzichten willen horen om te bepalen of mijn zorgen gerechtvaardigd zijn.

Ten eerste ontdekte ik na aankoop dat de achterband van de motor volledig versleten is en het profiel gelijk loopt met de TWI. Dit baart mij zorgen, omdat ik als beginnende motorrijder veel belang hecht aan veiligheid. Het lijkt erop dat de dealer de motor heeft verkocht met een band die al niet meer aan de wettelijke eisen voldoet (zie foto).

Daarnaast heb ik ontdekt dat er schade aan de motor zit, waarover ik vooraf niet correct ben geïnformeerd door de dealer. Op de foto's is de schade te zien.

Ik heb de dealer gecontacteerd met mijn zorgen en voorstellen voor een passende oplossing, maar de reacties tot nu toe zijn niet volledig bevredigend. De dealer heeft wel gezegd het voorspatbord en voetsteun te vervangen, enkel de draaidop van de achtervering wil hij nog nader bekijken.

Voor de banden stelde ik voor om de dealer tegemoet te komen om een set kwalitatieve banden erop te zetten ipv een standaard setje die ik waarschijnlijk weer zal vervangen. De optie die de dealer gaf was eenset Dunlop Roadsmart 4 voor € 300,- inclusief montage. Het voorgestelde bedrag van €300,- voor de bandenset lijkt me wat aan de hoge kant, gezien het feit dat de bandenset zelf tussen de €293,18 en €335,- kost en de montagekosten zijn denk ik ongeveer €50-€60,-. Ik had gehoopt dat de dealer wat meer tegemoet zou kunnen komen in de prijs.

Mijn voorstel voor de bandenset zou zijn om deze voor €200,- inclusief btw en montage aan te bieden. Ik denk dat dit een redelijke prijs is, gezien de marktprijzen en vergelijkbare diensten. Daarbij behoud je ook nog de goede voorband, voor interne reparaties of verkoop.

Omdat dit mijn eerste motor aankoop is, ben ik op zoek naar de mening van ervaren motorrijders op dit forum. Wat denken jullie van deze situatie? Zijn mijn zorgen terecht? Welke stappen zou ik kunnen nemen om tot een bevredigende oplossing te komen?

Ik waardeer jullie inzichten en advies in deze kwestie. Bedankt voor jullie tijd en ik kijk uit naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Kevin
 

Bijlagen

  • foto6.jpeg
    foto6.jpeg
    116,2 KB · Weergaven: 44
  • foto5.jpeg
    foto5.jpeg
    186,7 KB · Weergaven: 44
  • foto4.jpeg
    foto4.jpeg
    172 KB · Weergaven: 42
  • foto3.jpeg
    foto3.jpeg
    168,2 KB · Weergaven: 42
  • foto2.jpeg
    foto2.jpeg
    105,5 KB · Weergaven: 44
De schade hoeft die dealer niets aan te doen.
In principe de band ook niet.
Beide zijn zaken die je zelf had kunnen zien en kunnen dus niet als verborgen gebrek of iets dergelijks aangemerkt worden.

Hoeveel heb je al gereden met die band?
 
De schade hoeft die dealer niets aan te doen.
In principe de band ook niet.
Beide zijn zaken die je zelf had kunnen zien en kunnen dus niet als verborgen gebrek of iets dergelijks aangemerkt worden.

Hoeveel heb je al gereden met die band?
Wilde zo ongeveer hetzelfde zeggen.
Ik denk dat de dealer hierin al aardig tegemoet komt door spatbord en voetsteun te vervangen.
 
Hi Kevin,

Ook ik ben nog een 'beginner', mijn Versys had ongeveer dezelfde dingetjes: goed gebruikte banden en schade aan de linkerkant van de kap van het voorspatbord op nagenoeg dezelfde plek die jij in de laatste foto laat zien.

Het klinkt misschien heel lullig wat ik nu ga zeggen, maar dit had je kunnen zien voordat je de motor kocht.
Toen ik mijn Versys ging bezichtigen en proefrijden zag ik niet direct dit soort dingen. Uiteraard heb ik even vlug de banden gecontroleerd voordat ik de weg op ging, maar ik heb de fiets pas goed bestudeerd op een rustige plek buiten het terrein van de dealer om zo de mooie praatjes etc. te ontlopen.

Omdat ik een paar issues tegenkwam (allemaal esthetisch overigens) heb ik hierover met de dealer onderhandeld en korting gekregen. Kortom: ik wist wat ik ging kopen en heb zelf geprobeerd om vanwege bovenstaande nog wat extra af te dingen, en met succes.
Dankzij deze korting kon ik er gelijk een nieuw setje banden op knallen, de schade aan het stukje spatbord (waarschijnlijk had de vorige eigenaar een schijfremslot laten zitten toen hij achteruit wilde rollen) kan ik mee leven.

Om je gerust te stellen: de 'gebreken' die ik zie zijn vrij goedkoop om te vervangen, op die banden na dan. Sowieso hadden een aantal Versys rijders in dit topic je vroeg of laat toch het advies wel gegeven om de stock banden te vervangen voor een beter setje voor gebruik op bijv. nat wegdek zoals de Road-serie, dus dat advies krijg je van mij nu alvast ;)

Wat je hebt laten zien is niet zorgwekkend, en heb je er een leuke prijs voor betaald dan zou ik het los laten en genieten van deze fijne fiets :t
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat het niet helemaal is wat je verwacht had.
Maar wat vragen:
- Welk bouwjaar is het? Kan me voorstellen dat een bouwjaar 2008 meer "mankeert" dan een 2022 model.
-Heb je iemand meegenomen om samen te kijken?
-Heb je er meer bekeken? Of was dit de enigste?
-Proefrit gedaan? Had je uit het zicht van de daler de motor goed kunnen bekijken.

Dit alles geen kritiek op jou maar zie het ook als leermoment.
 
De schade hoeft die dealer niets aan te doen.
In principe de band ook niet.
Beide zijn zaken die je zelf had kunnen zien en kunnen dus niet als verborgen gebrek of iets dergelijks aangemerkt worden.

Hoeveel heb je al gereden met die band?
Ongeveer 500km zo moest namelijk ver reizen om de motor ook te halen
 
Hi Kevin,

Ook ik ben nog een 'beginner', mijn Versys had ongeveer dezelfde dingetjes: goed gebruikte banden en schade aan de linkerkant van de kap van het voorspatbord op nagenoeg dezelfde plek die jij in de laatste foto laat zien.

Het klinkt misschien heel lullig wat ik nu ga zeggen, maar dit had je kunnen zien voordat je de motor kocht.
Toen ik mijn Versys ging bezichtigen en proefrijden zag ik niet direct dit soort dingen. Uiteraard heb ik even vlug de banden gecontroleerd voordat ik de weg op ging, maar ik heb de fiets pas goed bestudeerd op een rustige plek buiten het terrein van de dealer om zo de mooie praatjes etc. te ontlopen.

Omdat ik een paar issues tegenkwam (allemaal esthetisch overigens) heb ik hierover met de dealer onderhandeld en korting gekregen. Kortom: ik wist wat ik ging kopen en heb zelf geprobeerd om vanwege bovenstaande nog wat extra af te dingen, en met succes.
Dankzij deze korting kon ik er gelijk een nieuw setje banden op knallen, de schade aan het stukje spatbord (waarschijnlijk had de vorige eigenaar een schijfremslot laten zitten toen hij achteruit wilde rollen) kan ik mee leven.

Om je gerust te stellen: de 'gebreken' die ik zie zijn vrij goedkoop om te vervangen, op die banden na dan. Sowieso hadden een aantal Versys rijders in dit topic je vroeg of laat toch het advies wel gegeven om de stock banden te vervangen voor een beter setje voor gebruik op bijv. nat wegdek zoals de Road-serie, dus dat advies krijg je van mij nu alvast ;)

Wat je hebt laten zien is niet zorgwekkend, en heb je er een leuke prijs voor betaald dan zou ik het los laten en genieten van deze fijne fiets :t
Dank je wel voor de reactie.
Ik heb wel de volledige vraagprijs betaald dus ik hoop dat ik wel tot een goede overeenkomst kom met de dealer😁
 
Ik kan me alleen maar aansluiten bij het geen de rest hier zegt, zelf controleren wat je koopt. 300 euro voor een set banden incl montage is in NL een heel erg schappelijk aanbod! De prijzen waarvoor jij ze online ziet (waarschijnlijk via import) zijn niet de prijzen waar dealers ze voor kunnen kopen, die liggen namelijk hoger!
 
Terug
Bovenaan Onderaan