Kawasaki ER500a loopt 1 cilinder

Mdijk

Rookie
10 sep 2023
18
10
Almelo
Beste mensen,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Kawasaki ER5 met ‘wat werk’. De motor heeft een tijd stil gestaan voordat ik de eigenaar werd. Na het vervangen van de accu, de bougies, de oude benzine en overige vloeistoffen, het vervangen van de filters (lucht en olie) en ook de carburateur sonisch gereinigd te hebben (ook pakkingen en membranen vervangen), start de motor weer.

Na het starten van de motor bleek de toerenteller niet te werken. Dit heeft helaas veel weg van een bekend fenomeen bij deze motoren, een defecte spanningsregelaar met alle gevolgen van dien (zo ook bij deze).

Dus de volgende klus; spanningsregelaar vervangen, toerenteller reviseren en hopen dat de CDI nog wel doet. Na de aanpassingen is de laadspanning van de accu goed en werkt de toerenteller weer naar behoren.

Starten en lopen! Echter mist de motor nog ‘een beetje pit’ en is deze ‘niet snel op het gas’. Weer op onderzoek. Wat blijkt, hij loopt op 1 cilinder omdat de rechter bougie niet vonkt. Toch de CDI?!

Daarop heb ik het volgende ondernomen
  • Bougies uitgewisseld -> Bougie werkt wel op links, rechts geen vonk
    • Geen probleem met de bougie
  • Bobines links en rechts gewisseld -> Bobine van rechts werkt wel op links
    • Geen probleem met de bobine
  • Bedrading van de rechter bobine doorgemeten -> Het signaal komt binnen op de plekken waar dit verwacht wordt (stekker CDI, stuurschakelaar, etc)
    • Geen probleem met de kabelboom
Accu, bougie, bobine en de bekabeling zijn in mijn optiek in orde. De grootste verdacht die dan overblijft, toch de CDI. Ik heb daarop een vervangende CDI (2e hands) besteld en gemonteerd: Het resultaat blijft tegen verwacht in helaas hetzelfde, geen vonk op rechts.

Nu is er in mijn optiek slechts één mogelijkheid;
  • De vervangende CDI heeft hetzelfde probleem
    • Volgens mij is dit alleen te achterhalen door de CDI te wisselen met een werkend exemplaar?
Ik ben er in dit geval gemakshalve vanuit gegaan dat wanneer de pulsgever / pick up coil defect zou zijn, dat dan beide bobines niet vonken in plaats van één van beide.

Of zie ik nog iets over het hoofd? Kan het toch de pulsgever / pick up coil zijn?
 
12 volt op de bobine heb ik nog niet nagekeken, zal ik vanavond even doen.

Bougiedop / kabel is van rechts gewisseld naar links en daar werkt het wel. Bekabeling is met een multimeter nagekeken.

Bedankt alvast voor de reacties.
 
De bekabeling kan het alsnog zijn.

Als deze vanbinnen erg geoxideerd is of een klein breukje onderweg heeft kan het in ''rust'' prima zijn dat er 12V aan beide kanten van de kabel is. Echter wanneer er vraag is zakt het voltage dusdanig in dat er niet voldoende geleverd wordt om de Bobine te voeden.
Pak eens een nieuw fris stuk draad en sluit de voeding van de bobine direct aan op een bekend 12V punt zoals de accu. Op die manier weet je zeker dat er voldoende spanning komt. Als het dan werkt heb je een voedingsprobleem.

Andere test.
Enkel de signaalkabels van de bobines links en rechts omdraaien. Vonkt de ander dan of blijft het gelijk? Als het probleem dan omwisselt vermoed ik de CDI of de signaaldraad. Al hoef de signaaldraad amper wat te leveren, een breukje kan altijd.
 
De bekabeling kan het alsnog zijn.

Als deze vanbinnen erg geoxideerd is of een klein breukje onderweg heeft kan het in ''rust'' prima zijn dat er 12V aan beide kanten van de kabel is. Echter wanneer er vraag is zakt het voltage dusdanig in dat er niet voldoende geleverd wordt om de Bobine te voeden.
Pak eens een nieuw fris stuk draad en sluit de voeding van de bobine direct aan op een bekend 12V punt zoals de accu. Op die manier weet je zeker dat er voldoende spanning komt. Als het dan werkt heb je een voedingsprobleem.

Andere test.
Enkel de signaalkabels van de bobines links en rechts omdraaien. Vonkt de ander dan of blijft het gelijk? Als het probleem dan omwisselt vermoed ik de CDI of de signaaldraad. Al hoef de signaaldraad amper wat te leveren, een breukje kan altijd.

Ik heb het volgende gemeten:

Links (werkend)
Motor zonder contact en meten:
- beide connectoren = 12,48v

Motor op contact en meten:
- beide connectoren = 0,93v

Lopende motor
- wit = 3,6v
- rood = 0,96v

Rechts (niet werkend)
Motor zonder contact en meten:
- beide = 12,32v

Motor op contact en meten:
- rood = fluctuerend 1,1v
- groen = fluctuerend 9,8 en 10v

Lopende motor
- groen = 12,4v
- rood = fluctuerend 1,2v - 1,4v
 
Ik heb de kleuren uiteraard niet in het hoofd. Ik heb geen ER5 maar put even uit algemene motorkennis.

Meten is wel erg lastig, vooral als er signaaldraden bij zitten. Test maar eens een keer zoals ik omschreven heb.
 
Ik heb de kleuren uiteraard niet in het hoofd. Ik heb geen ER5 maar put even uit algemene motorkennis.

Meten is wel erg lastig, vooral als er signaaldraden bij zitten. Test maar eens een keer zoals ik omschreven heb.

Ik heb de signaalkabels verlengd. Signaalkabel van links (werkend) aangesloten op de bobine van rechts geeft wel een vonk.

De signaalkabel van rechts (niet werkend) aangesloten op de bobine van links, geeft geen vonk.

Ondanks in beide gevallen dus wel +12v op de bobine.

Dan lijkt het de signaalkabel of de CDI te zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_1112.jpeg
    IMG_1112.jpeg
    294,1 KB · Weergaven: 3
Lastig verhaal dit, al lijkt een ER5 wel heel simpel in elkaar te zitten en weinig poespas te hebben. Heb je een testlampje? Ik ben benieuwd als je die op het signaal van de CDI zet of dat je het lampje dan aan en uit ziet gaan als je 'm probeert te starten. Als je geen testlampje hebt - ik spreek uit ervaring - kan je er eentje kopen of je kan natuurlijk ook gewoon een 12V lampje maken en aansluiten. Net wat handiger is.

Edit: zie foto. Ik zou dan zelf de bedrading buiten beschouwing laten en direct op de CDI meten om die werking vast te stellen.
 

Bijlagen

  • er5_.png
    er5_.png
    61,1 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Lastig verhaal dit, al lijkt een ER5 wel heel simpel in elkaar te zitten en weinig poespas te hebben. Heb je een testlampje? Ik ben benieuwd als je die op het signaal van de CDI zet of dat je het lampje dan aan en uit ziet gaan als je 'm probeert te starten. Als je geen testlampje hebt - ik spreek uit ervaring - kan je er eentje kopen of je kan natuurlijk ook gewoon een 12V lampje maken en aansluiten. Net wat handiger is.

Edit: zie foto. Ik zou dan zelf de bedrading buiten beschouwing laten en direct op de CDI meten om die werking vast te stellen.

Ik was in de veronderstelling dat ik nog een 12v lampje had liggen, helaas. Dadelijk maar gelijk even eentje halen. Je hoort nog even :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan