Is 50pk ´leuk´?

18 nov 2020
11
16
Rotterdam
Hi iedereen,

Ik rij nu 2 jaar (plus een aantal maanden) motor.
Mijn eerste motor was een Suzuki SV650S en mijn 2e en huidige een Suzuki Intruder VS1400.
Beide motoren hebben tussen de 70 en 75 pk. En de VS1400 heeft 115nm torsie, dus dat trek lekker door.

Echter wil ik nu overstappen naar een ADV-bike. De motor die ik op het oog heb heeft 50pk en 53nm torsie.
Is dit ´leuk´? Ik weet dat leuk subjectief is en het eraan ligt wat ik met de motor wil gaan doen:
En dat is eigenlijk niets meer dan lange ritten maken en een beetje exploren. Soms wat off-road maar dat zal niet veel zijn. Top snelheid vind ik niet belangrijk maar snel optrekken (vanuit stilstand of als ik al op de snelweg rijd) vind ik dan wel weer erg leuk.

Ik hoor graag jullie meningen hierover!

Thanks!
Lars
 
Mijn laatste 3 motoren waren allemaal zo rond de 50 PK (37 kW) en ik kon en kan goed meekomen met het verkeer. En ik hoef niet als eerste bij het volgende stoplicht te zijn. En het aantal Nm (koppel) is alleen maar belangrijk als je een caravan wil trekken.
Ik heb mij op alle 3 kostelijk vermaakt en met collega's meer dan 10 jaar meerdaagse toertochten gemaakt :]
 
Ik heb een GSR 750 met +-110pk en een Honda grom met +-12pk. Beide zijn leuk op hun eigen manieren en ik kan net zo veel plezier hebben op de grom als op de GSR. Plezier is niet altijd het zelfde als snelheid en power. In de 1e versnelling kan ik op de GSR al makkelijk mn rijbewijs kwijt zijn en met de Grom moet ik daar een stuk meer mijn best voor doen terwijl ik bijna alles uit dat ding haal.
 
Ik heb meerdere motoren, de langzaamste heeft 31.5 PK, de snelste rond de 145 PK, ik vind ze allemaal leuk om te rijden maar gebruik ze niet allemaal voor dezelfde doeleinden, de lichte motoren rijdt ik geen snelweg mee maar rij er lekker mee binnendoor want ze zijn heerlijk handelbaar en je kan nog eens lekker gas geven, de grote zware viercilinders rij ik grote stukken mee want ze zijn lomp zwaar maar je rijdt moeiteloos continue160 km/h.

50 PK gaat nog redelijk vooruit maar zeker op de snelweg is de acceleratie niet schokkend meer, ik zou met een goede proefrit kijken of het je bevalt.
 
Heb even geleden er een Honda crf 300l bijgekocht, nog geen 30 pk, maar amuseert me er even hard mee als mijn KTM 1290 met 180 pk, maar zoals Robinho al zegt, ze zijn voor andere doeleinden, en een andere manier van rijden 🤷
 
Ik denk het wel, mijn NC heeft niet veel meer PK (54), maar gaat voor mijn idee ook als de brandweer van zijn plek. Koppel is 68Nm. Voor mij meer dan voldoende, en rij dagelijks. Zowel binnendoor als snelweg.

Aan de andere kant, mijn Honda NTV met van 30 jaar oud, met carberateurs ipv injectie heeft ongeveer hetzelfde vermogen, maar voelt (en is) toch echt wel een stukje langzamer met optrekken.

Dus ik zeg, even proefrijden, ik denk dat het je alles mee zal vallen.
 
Geen idee of 50pk leuk is.. mijn motor heeft 110pk..

Maar denk erover om een Monkey 125 erbij te kopen; deze heeft 9.3pk...

Pk's zegt eigenlijk niks..

Tenzij je moet praten met een niet-motorrijder waar alleen de zinnen "Hoe hard kan hij" en "Hoeveel Pk heeft ie" uit z'n strot komen.
 
Geen idee of 50pk leuk is.. mijn motor heeft 110pk..

Maar denk erover om een Monkey 125 erbij te kopen; deze heeft 9.3pk...

Pk's zegt eigenlijk niks..

Tenzij je moet praten met een niet-motorrijder waar alleen de zinnen "Hoe hard kan hij" en "Hoeveel Pk heeft ie" uit z'n strot komen.
Mijn mt5 waar ik mee ging "crossen" had er 7, denk ik, maar mij toch ook tot mee geamuseerd 😅
 
Of 50 PK leuk is is volgens mij ook afhankelijk van je doelstelling. Met volle bepakking naar Zuid Frankrijk kan zeker met 50 PK, of dat voor jou nog leuk is kan alleen jij bepalen. 50 PK was ooit mega veel, nu wordt er (gelukkig steeds minder) op neer gekeken. Ga gewoon rijden en ervaar het rijden. Genieten hoeft niet met 100+ PK. Voordeel is ook dat minder vermogen vaak gepaard gaat met een lager brandstof verbruik.
 
Tenzij je vaak met 2 pers op de motor zit of 140+ wil rijden op de snelweg is 50pk prima, soms zelfs leuk. :Y

Verschil tussen 70pk of 50pk is ook niet heel groot tot zo'n 120km/u. Een 1999 CB500 (57pk) met iets kortere vertanding is tot de 140km/u net zo snel als een 1999 SV650s (69pk)...
 
Het antwoord is JA!!!: Ik had een KTM 990 adventure, ingeruild op een 390 adventure, 44 pk, 160 kg. Ik ben blij met de stap. Ik ervaar dat ik zonder zorgen over mij rijbewijs het acceleratievermogen gebruik. Genoeg pk's om mee te rijden met het verkeer terwijl de mogelijkheid om snel even in te halen er ook nog is. Daarbij is de gewichtsreductie erg fijn op het onverharde en op bochtige wegen. Ik kan makkelijk de fietsen met meer vermogen bijhouden. :)
 
Als je van snel accelereren houdt, is 50 pk niet leuk.

Degenen die hierboven roepen dat hun motor met <50pk super leuk is, hebben het allemaal over andere eigenschappen van die motor dan hard accelereren, zo simpel is het.
Dooddoener is ook, heb je meer nodig dan? Daar gaat het niet om. Je kunt het willen omdat je het leuk vindt en dat is een goed recht.
Dooddoener 2, 'met mijn 12 pk kan ik tenminste een keer goed gas geven.' Dat kan met 150pk ook, alleen heb je daar maar 8% van de gashendel voor nodig. Waar komt het toch vandaan dat alleen de gashendel tot de stuit opendraaien leuk is en als dat niet kan, het niet leuk is om snel te accelereren?
Kan je die volle 150+pk elke rit benutten? Nee, maar ik geniet van de snelle acceleratie, zonder de maximale acceleratie aan te spreken, en die is nog steeds een stuk meer dan 50 pk.

Tis maar wat je leuk vindt.
 
Tenzij je vaak met 2 pers op de motor zit of 140+ wil rijden op de snelweg is 50pk prima, soms zelfs leuk. :Y

Verschil tussen 70pk of 50pk is ook niet heel groot tot zo'n 120km/u. Een 1999 CB500 (57pk) met iets kortere vertanding is tot de 140km/u net zo snel als een 1999 SV650s (69pk)...
Het verschil in PKs is JUIST op lagere snelheden relevant. Procentueel heb je namelijk juist bij hogere snelheden flink wat extra nodig. Maar....de belemmerende factor met snel optrekken vanuit stilstand is vaak niet enkel het vermogen want er zit vrij snel een grens aan wat je goed kunt overbrengen. Daardoor zijn alle motoren bijna even snel tot de 100 vanaf een bepaald vermogen. Mijn motor heeft 175pk maar die kan je echt niet zomaar erin gooien vanuit 0. Dat zou immers in een burnout resulteren. In de praktijk is elke motor tot 100km/u redelijk vlot. Ook een 50pk motor is vlot zat om lol te hebben. Zo'n SV650 bijvoorbeeld is een prima stoplichtsprinttrekker ondanks het geringe topvermogen. Vooral de vermogenskromme is van belang en niet puur het piekvermogen.

Ga je kijken naar de acceleratie op de snelweg dan is 50pk niet echt om over naar huis te schrijven.

Maar, lol is persoonlijk. Een motor met weinig vermogen kan erg leuk rijden.
 
Tenzij je vaak met 2 pers op de motor zit of 140+ wil rijden op de snelweg is 50pk prima, soms zelfs leuk. :Y

Verschil tussen 70pk of 50pk is ook niet heel groot tot zo'n 120km/u. Een 1999 CB500 (57pk) met iets kortere vertanding is tot de 140km/u net zo snel als een 1999 SV650s (69pk)...
2900km met 2 personen en een freebird aanhanger (+/-100kg erachter) ging dikke prima afgelopen zomer met bovengenoemde NC750S. Vermogen zat, en ook best veel heuvels etc in Noorwegen, dus het kan zeker. Of je het leuk vind is heel persoonlijk, maar ik ben zeke rvan mening van wel
 
Met 50pk win je het alsnog van 90% van de auto's qua acceleratie. En ook met 50pk kan je snel genoeg accelereren. Nee het word je niet zwart voor de ogen maar je kan wel een paar seconde vol gas geven voordat je over de invordering snelheid zit. Vind ik persoonlijk leuker dan na 3 seconde aan die snelheid zitten.

Liever 10 seconde iets wat langzamere acceleratie dan 3 seconde hele snelle. 10 seconde lol of 3 seconde lol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan