Assen, 12 juni 2007
Speech TT voorzitter Jos Vaessen
Tijdens Persconferentie A-Style TT Assen 2007
TT 1977, alweer dertig jaar geleden, de schitterende overwinning van Wil Hartog. Heel Nederland stond op zijn kop. Na de 2e Wereldoorlog is er ieder jaar zonder onderbreking hier op de Drentse heide een TT verreden. Echter twee hebben aan een zijden draadje gehangen en waren bijna niet doorgegaan. Eén vanwege de “olie crisis”met een rijverbod op zondag, de z.g. autoloze zondagen en de andere, die van 1977,
vanwege de treinkaping in de Punt. Helaas heb ik de TT van 1977 niet meegemaakt, vanaf 1961 de enige die ik gemist heb. Wil vergaarde eeuwige roem, die prachtige tijden zullen niet snel meer terugkomen.
Wel vraag ik u, hebt u zondag ook gekeken naar het prachtige gevecht tussen Casey Stoner, Valentino Rossi en Dani Pedrosa tijdens de GP van Catalunya. De rillingen liepen me over het lijf. Zo ontzettend spannend en puur maar ook sportief was deze adembenemende strijd.
Wat een grote sportmannen en die komen over 18 dagen de strijd hier op ons Asser circuit voortzetten.
Op dezelfde zondag was ook de Formule 1 van Canada. Met verbazing heb ik zitten kijken en luisteren. Dit was volgens de commentatoren wel de meest sensationele en spannendste F1 van het seizoen. Van een sportief gevecht zoals in Catalunya heb ik weinig gezien, wel een terechte winnaar die van start tot finish leidde, 4 maal de pace-car in de baan om de race te neutraliseren, auto’s in de vangrails en topcoureurs die
door het rode stoplicht reden.
Sensatie genoeg maar echte sport was er bij de MotoGP-race in Barcelona.
Wij krijgen belangrijke gasten tijdens de komende TT. Nee, niet de minister-president, maar wel de hoogste baas van Honda, President en CEO van Honda Motor Company Limited Mr. Takeo Fukui, en de directie van de Ronde van Spanje, de “Vuelta”, die de speciale sfeer van de TT van Assen willen meemaken.
Zoals onze directeur u al liet zien is de Strubbentribune klaar en wordt over 3 dagen opgeleverd, ruim op tijd voor de TT 2007 zoals onze “bouw” bestuurslid, Willem Bielderman, ons altijd verzekerd heeft. U gaat de tribune straks bezichtigen en ik kan u verzekeren dat het een geweldig vergezicht geeft. Helaas kunnen wij u geen kaarten meer verkopen, de tribune is uitverkocht.
Zo nadert de voltooiing van 9 jaar bouwen aan het circuit en zijn wij eind 2007 uitgebouwd na een investering van ca. 45 miljoen euro. Je zou zeggen “eind goed, al goed” maar helaas, dat is niet zo. Want wij zijn in een lastige en vervelende situatie geraakt.
Door alle veranderingen op en aan het circuit, zoals de wijziging van de Veenslang, verplaatsing van het Medisch Centrum en de aanleg van een helikopterlandingsplaats, is er een ingewikkeld geluidsprobleem ontstaan. De vertaling van de gegevens van de geluidsmeetpaal op het circuit is niet meer in overeenstemming met de vergunningsvoorwaarden t.o.v. de gevels van de woningen.
Als TT bestuur hebben wij dit via dikke rapporten van akoestisch bureau Peutz voorgelegd aan de bevoegde autoriteiten, namelijk de Provincie. Deze situatie moet dringend en het liefst snel worden opgelost want het is een bedreiging voor het circuit.
In overleg met de KNMV, CRT en DNRT, allemaal motororganisaties die veel gebruik maken van het circuit, hebben wij moeten besluiten om het gebruik van het circuit voor motorrijders tijdelijk maar toch ingrijpend te beperken. Helaas het kon niet anders omdat het overleg met de Provincie enige tijd maar vooral zorgvuldigheid behoeft.
Motorrijders zijn daar uiteraard niet blij mee en als u op internet kijkt, o.a. naar www.oliepeil.nl, dan worden daar acties voorbereid zoals luidruchtige protestdemonstraties in Baggelhuizen, enz. Vanaf deze plaats en hier publiekelijk, doe ik een dringende oproep aan alle boze motor rijders om kalmte te bewaren en GEEN acties te organiseren.
Baggelhuizen, camping De Witterzomer, Drents Landschap en de Milieu Federatie zijn zeer kritisch t.a.v. het circuit maar met de huidige problematiek hebben zij niets van doen en is NIET door hen veroorzaakt.
Dringend vragen wij: “makkers staakt uw wild geraas” en geef het TT bestuur en de Provincie de ruimte en de tijd om tot een aanvaardbare oplossing te komen.
Als bestuur hebben wij niet alleen gebouwd de laatste 9 jaar maar ook € 1 miljoen uitgegeven aan geluidsonderzoeken en natuuronderzoeken voor het Witterveld, alsmede kosten oor de milieuvergunning en de Raad van State. Tevens hebben wij € 350.000,-- betaald aan de nieuwe wal om het Witterveld te beschermen tegen ongewenste bezoekers. Dan heb ik het nog niet eens over de verplaatsing (vrijmaking)
van alle parkeerplaatsen voor auto’s aan de zijde van de hoofdtribune.
Hierdoor hebben wij ook recht van spreken en moeten de beperkingen voor onze motorrijders echt van tijdelijke aard zijn.
Tenslotte is er nog een ander voorval dat voor commoties hier in Assen leidt, namelijk de toewijzing van de wildcards door de KNMV in de 125 cc klasse.
De Assenaar, Patrick van de Waasenburg, die in 2006 zich netjes in de training heeft geklasseerd en de races heeft uitgereden, is dit jaar niet door de KNMV aangewezen en is de eerste afvaller.
Natuurlijk is het leuk als iemand uit Assen aan de TT meedoet. Het is echter een keuze van de KNMV waar het TT bestuur buiten staat.
Wat echter wel stoort is dat de KNMV geen contact vooraf met ons heeft opgenomen. In het verleden zijn door interventie via het TT bestuur rijders als Jarno Jansen, Hugo v.d. Berg en Joey Litjens aan een vaste Grand Prix start geholpen. Arie Molenaar weet daar alles van. Helaas hebben wij in dit geval door gebrek aan informatie en overleg niet de kans gekregen om hier iets aan te doen, via FIM of Dorna.
Afsluitend mag het ook niet zo zijn dat na jaren van hard werken het TT bestuur geconfronteerd wordt met zaken die afleiden van waar het vandaag om gaat.
Het gaat om de TT 2007 met de geweldige strijd tussen Stoner, Rossi en Pedrosa. Het wordt geweldig op 30 juni 2007 in Assen.
Dank u.