Hulp nodig bij wat elektrisch gekl**t aan GS500..

Tag

Die hard MF'er
17 dec 2006
796
0
Zo ben ik weer met een tech probleempje. Gaat wederom om mijn GS500 die naar mijn idee door de vorige eigenaar slecht is onderhouden en dat breekt t beestje nu toch wel erg op. Maar goed... hier het probleem...

Als ik mijn contact aanzet is er niets aan de hand en gaan lampjes mooi aan. Op het moment dat ik echter de startknop indruk gaat de motor hooguit 1 keer rond (vaak zelfs minder) stopt dan en begint mijn starterrelais te klikken. (aan/uit... en dan ook constant)

Checklist wat ik allemaal al heb gedaan:

-Uitgebreid de accu getest...(aardelek etc. is overigens accu van half jaar oud en is verder niets mis mee voor zover ik kon ontdekken)
-Startrelais doorgemeten en getest (overigens nieuwe in gegaan)
-Spanningsregelaar doorgemeten
-Stuurcontact schoongemaakt/nagekeken
-Startknop/Engine-stop nagekeken
-Koolborstels vervangen in startmotor (was wel nodig)
-Startmotor getest op accu
-Bedrading doorgemeten op evt. breuk oid.
-Alle contactpunten schoongemaakt en ingespoten met contactspray

De motor draait perfect wanneer je hem aanduwt. Het is alleen enorm irritant dat ik hem nu dus overal aan moet duwen B| Iemand nog geniale ingevingen op dit gebied? Ik kan zo niet direct meer iets bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn :?
 
Accu kan ik eventueel nog met nieuwe testen, maar lijkt me aardig onzinnig. Accu spanning en laadstroom bij starten zijn goed en er is geen verval. Niet wanneer hij ingebouwd is en niet wanneer ik hem uit de motor laat staan voor bijv een nacht.
 
Bij het testen van de startmotor op de accu: was die uitgebouwd en liep de startmotor toen wel goed ?

Dan waarschijnlijk de massa van de startmotor slecht of de massa die naar sw accu gaat


Startmotor liep daarbij wel goed ja.. ben ook al aan het kijken geweest naar massa maar stuit vooralsnog niet op punten die ik zou kunnen verbeteren... De zoektocht gaat verder.... -O-
 
Je hebt een slechte accu.
Tijdens het starten zakt je accuspanning naar een niveau dat onvoldoende is om het startrelais te bekrachtigen, daardoor valt het relais af, en de stroom naar de startmotor wordt onderbroken, waardoor de spanning weer stijgt, en het relais weer aantrekt, dan gaat er weer (veel) stroom naar je startmotor waardoor de spanning zakt en het relais weer loslaat, deze cyclus wordt dan telkens herhaald.
Een accu die na een half jaar stuk is, is meestal geen yuasa, maar een of ander goedkoop merk, koop dus nu eens een yuasa, en geef die paar extra euro uit voor een werkend produkt.
Kijk of je laadsysteem nog correct werkt NADAT je een nieuwe accu gemonteerd hebt.
 
Laatst bewerkt:
Startmotor liep daarbij wel goed ja.. ben ook al aan het kijken geweest naar massa maar stuit vooralsnog niet op punten die ik zou kunnen verbeteren... De zoektocht gaat verder.... -O-
Heb je de startmotor ook al gemonteerd getest? D.w.z. met een starthulp oid rechtstreeks op de aansluitklem v/d startmotor, zo by-pass je het relais, draden ect.
Maar ben ook van mening dat je een gare accu hebt.
 
180% accu probleem!!

en makkelijk te testen ook nog eens....

hang hem met start kables aan een auto(accu) en starten... kijken wat er gebeurd!

Idd klikken is symptoom.... je drukt op start knop stroom gaat vloeien relais trekt aan en start motor wil ook... spanning stort in dus relais valt af... spaning word hoog genoeg... start motor wil... spannign dipt....relais valt af.... en cirkel is rond.........

~[edit] zie dat iemand al gemeld had parallel aan auto hangne~[edit] sorry
 
Laatst bewerkt:
180% accu probleem!!

en makkelijk te testen ook nog eens....

hang hem met start kables aan een auto(accu) en starten... kijken wat er gebeurd!

Idd klikken is symptoom.... je drukt op start knop stroom gaat vloeien relais trekt aan en start motor wil ook... spanning stort in dus relais valt af... spaning word hoog genoeg... start motor wil... spannign dipt....relais valt af.... en cirkel is rond.........

\[edit] zie dat iemand al gemeld had parallel aan auto hangne\[edit] sorry


Maakt niet uit.... ga het gewoon maar proberen. :W :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan