How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
Lid geworden
28 apr 2005
Berichten
4.909
Waarderingsscore
111
Locatie
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
Kijk dan voor een Autocom. Dat spul werkt erg mooi.

Of bouw het zelf zoals Kees.
 
Laatst bewerkt:
Geloof niet dat dat elkaar veel ontloopt toch?
Volgens mij gebruikt de politie ook Baehr, vast deutsche grundlichkeit.

En de set van Kees heeft dezelfde kit als basis als die ik nu heb. Als hij doet wat hij moet doen, is het wat mij betreft prima. Maar daar lijkt het nu stuk te lopen. Snap alleen niet hoe Kees een voldoende volume over de speakers weet te bereiken, en waarom er een microfoonvoorversterker is gebruikt in deze. Maar ik ga het topic nog weleens doorspitten :)
 
Laatst bewerkt:
Geloof niet dat dat elkaar veel ontloopt toch?
Volgens mij gebruikt de politie ook Baehr, vast deutsche grundlichkeit.

En de set van Kees heeft dezelfde kit als basis als die ik nu heb. Als hij doet wat hij moet doen, is het wat mij betreft prima. Maar daar lijkt het nu stuk te lopen. Snap alleen niet hoe Kees een voldoende volume over de speakers weet te bereiken, en waarom er een microfoonvoorversterker is gebruikt in deze. Maar ik ga het topic nog weleens doorspitten :)

Ik heb de MIT-30 en die heeft inderdaad dezelfde headset. Een kabelbreukje weet ik meestal wel te fixen.

Het volume wat ik heb is niet keihard, maar wel voldoende. Veel harder is sowieso slecht voor de oren. De porto is overigens wel keihard te krijgen. Het volumeknopje staat nog niet eens op de helft. Het is meer de Zumo die eigenlijk een te zacht volume heeft.

De microfoonversterker is heel ergens anders voor. Die zorgt dat het microfoongeluid uit de speakers komt. (Die van de motor en niet die van de headset)

Ik denk overigens dat kabelbreukjes e.d. ook bij de duurdere spullen zullen voorkomen. Die kabels zijn niet veel anders... Maar wel veel duurder.
 
Heb je nog losse speakers op de motor?

Draag je overigens oordoppen op de motor? Ik heb een schuberth c3 en heb het idee dat de binnenvoering nogal dempt. Heb de oortjes een tijdje aan de binnenkant van de voering gehad, en dat klonk prima maar zat niet lekker.
Nu weer erachter gemonteerd, en das eigenlijk net te zacht met oordoppen.
 
Overigens, met betrekking tot de kabelbreuken; ik mag toch aannemen dat Baehr/Autocom iig iets aan trekbeveiliging en afscherming in de kabels plaatst?

De kabels van de MIT-100 zijn puur rubber en draad.

Het toevoegen van een paar draden nylon en wat alu zou de kwaliteit al flink ten goede komen.
 
Hallo,

al eerder wat van mij laten horen in dit topic. helemaal happy met de porto etc, alleen is een oortje aan diggelen. jammer maar moeten we vervangen. kan zelfde als wat we hebben zoals onderstaande foto. maar kan ook wat meer willen. van dit setje vind ik de ptt ook te groot waardoor lastig aan stuur te bevestigen is/was.

Daarom nu aan het denken om het voor ons zelf makkelijker te maken. Voorheen elke keer oortjes in helm bouwen, ptt aan stuur zetten etc etc.
Wat ik nu wil is ptt standaard aan het stuur bevestigen zoals bij jou kees, nu ben ik echter aan het zoeken maar kan nergens een ptt vinden met een aansluiting. allemaal zoals dit:
$(KGrHqJHJDkFG1!v9g9bBRz7CBCnTQ~~60_57.JPG


Als ptt standaard aan stuur zit hoef ik allleen nog maar de stekker in porto te doen en kan gelijk rijden.
 
Overigens, met betrekking tot de kabelbreuken; ik mag toch aannemen dat Baehr/Autocom iig iets aan trekbeveiliging en afscherming in de kabels plaatst?

De kabels van de MIT-100 zijn puur rubber en draad.

Het toevoegen van een paar draden nylon en wat alu zou de kwaliteit al flink ten goede komen.
Mijn Autocom kabels hebben een stevige metalen mantel. Lijkt me afdoende.
 
Hallo,

al eerder wat van mij laten horen in dit topic. helemaal happy met de porto etc, alleen is een oortje aan diggelen. jammer maar moeten we vervangen. kan zelfde als wat we hebben zoals onderstaande foto. maar kan ook wat meer willen. van dit setje vind ik de ptt ook te groot waardoor lastig aan stuur te bevestigen is/was.

Daarom nu aan het denken om het voor ons zelf makkelijker te maken. Voorheen elke keer oortjes in helm bouwen, ptt aan stuur zetten etc etc.
Wat ik nu wil is ptt standaard aan het stuur bevestigen zoals bij jou kees, nu ben ik echter aan het zoeken maar kan nergens een ptt vinden met een aansluiting. allemaal zoals dit:
[afbeelding]

Als ptt standaard aan stuur zit hoef ik allleen nog maar de stekker in porto te doen en kan gelijk rijden.
Ik heb mijn pass/grootlichtseinknop omgebouwd tot PTT knop.

Werkt bij moderne motoren helaas niet, die hebben allemaal van die computergestuurde knopjes.
 
Hallo,

al eerder wat van mij laten horen in dit topic. helemaal happy met de porto etc, alleen is een oortje aan diggelen. jammer maar moeten we vervangen. kan zelfde als wat we hebben zoals onderstaande foto. maar kan ook wat meer willen. van dit setje vind ik de ptt ook te groot waardoor lastig aan stuur te bevestigen is/was.

Daarom nu aan het denken om het voor ons zelf makkelijker te maken. Voorheen elke keer oortjes in helm bouwen, ptt aan stuur zetten etc etc.
Wat ik nu wil is ptt standaard aan het stuur bevestigen zoals bij jou kees, nu ben ik echter aan het zoeken maar kan nergens een ptt vinden met een aansluiting. allemaal zoals dit:
[afbeelding]

Als ptt standaard aan stuur zit hoef ik allleen nog maar de stekker in porto te doen en kan gelijk rijden.

Zo'n PTT knop is niks meer dan een schakelaar. Gewoon zelf maken en bevestigen. Wat je laat zien is allemaal spul dat niet voor permanent gebruik is.
 
Zo'n PTT knop is niks meer dan een schakelaar. Gewoon zelf maken en bevestigen. Wat je laat zien is allemaal spul dat niet voor permanent gebruik is.

Oke, dan weet ik dat van de PTT.
De setjes gaan ook van helm naar helm. Me pa heeft namelijk TomTom rider Bluetooth ding al in zijn helm en dus wil hij niet continu met porto oortjes in zijn helm rijden
 
Goed topic :)

ik wil ook zoiets gaan maken maar zie door de bomen het bos niet meer welke porto's moet ik naar uitkijken.

Eisen
- Los te gebruiken (in jas zak met accu)
- mogelijkheid om in de toekomt in te bouwen zoals ik dit topic
- losse PTT knop
- bedraag headset.
- verstaanbaar tussen motor - motor van minimaal 1 km met 120-140 km/h

waar moet ik op letten ?
ik zie bv deze DUO motorset Midland G7 Pro - Motorsets - De Portofoon Discounter

Mijn voorkeur gaat uit naar een marktplaats setje
 
Goed topic :)

ik wil ook zoiets gaan maken maar zie door de bomen het bos niet meer welke porto's moet ik naar uitkijken.

Eisen
- Los te gebruiken (in jas zak met accu)
- mogelijkheid om in de toekomt in te bouwen zoals ik dit topic
- losse PTT knop
- bedraag headset.
- verstaanbaar tussen motor - motor van minimaal 1 km met 120-140 km/h

waar moet ik op letten ?
ik zie bv deze DUO motorset Midland G7 Pro - Motorsets - De Portofoon Discounter

Mijn voorkeur gaat uit naar een marktplaats setje

De porto is misschien wel het minst belangrijke onderdeel. Allereerst zal je de keuze moeten maken of je het perse legaal wilt houden. Zoniet dan heb je voor iets van 30 euro al een uitstekende porto. Bijvoorbeeld de UV-5R.
 
Goed topic :)

ik wil ook zoiets gaan maken maar zie door de bomen het bos niet meer welke porto's moet ik naar uitkijken.

Eisen
- Los te gebruiken (in jas zak met accu)
- mogelijkheid om in de toekomt in te bouwen zoals ik dit topic
- losse PTT knop
- bedraag headset.
- verstaanbaar tussen motor - motor van minimaal 1 km met 120-140 km/h

waar moet ik op letten ?
ik zie bv deze DUO motorset Midland G7 Pro - Motorsets - De Portofoon Discounter


Mijn voorkeur gaat uit naar een marktplaats setje

Op zoek gaan naar een knap autocom setje op MP, bijvoorbeeld de avi 300 of de nieuwere spa. Als porto kan ik de uv5r aanraden. Is even pielen om in te stellen, maar werkt verder goed.
 
De porto is misschien wel het minst belangrijke onderdeel. Allereerst zal je de keuze moeten maken of je het perse legaal wilt houden. Zoniet dan heb je voor iets van 30 euro al een uitstekende porto. Bijvoorbeeld de UV-5R.

Legaal is absoluut geen eis, ik vind dat persoonlijk niet zo heel spannend.
Liever goed dan legaal :+


Das inderdaad helemaal waar Kees! Helm, speakers bekabeling etc is veel belangrijker...

Helmen zijn al in bezit. Ik dacht dat elk headset wel een beetje dezelfde kwaliteit had maar ik begrijp ik hieruit dat een goed headset meer doet dan "de beste" porto ?


Op zoek gaan naar een knap autocom setje op MP, bijvoorbeeld de avi 300 of de nieuwere spa. Als porto kan ik de uv5r aanraden. Is even pielen om in te stellen, maar werkt verder goed.
Thnx, zal eens kijken.
Bedole je die van het merk Buofeng ? lijkt me een chinees merk ?
 
Laatst bewerkt:
Klopt, is een Chinees merk, kost weinig en werkt prima. En hier vind je handleidingen in het Engels in plaats van Chinees.

Ik heb de mijne besteld via 409shop Als je de porto in je zak wilt houden, koop er dan wellicht meteen een grotere accu bij en alvast voor later een "car battery eliminator". In totaal kost dat zo'n 60 dollar (45 euro)

Let wel, het kan zijn (kan, hoeft niet) dat er kosten bijkomen bij de douane:

Tot €22,- worden er geen invoerrechten en BTW gerekend, vanaf €22,- tot €150,- vrij van invoerrechten maar met BTW. Vanaf € 150,- moet u altijd invoerrechten en BTW betalen. In de meeste gevallen rekenen de postbezorgdiensten geen inklaringskosten als het bestelbedrag van de te importeren goederen onder de €22,- blijft.
bron: http://www.invoercalculator.nl/
 
Die headsets moet je bij 409shop goedkoper kunnen vinden lijkt me.
Geen ervaring met die headsets dus kan niet zeggen of die fatsoenlijk werken.

De UV-5R's werken zeer zeker wel goed :Y
 
En let bij 409shop op dat je niet 2 x 1 porto koopt, maar dat je bij 1 porto de optie 2 stuks aangeeft (indien beschikbaar is dat vaak iets goedkoper).

Of een headset rechtstreeks op de porto goed werkt is een kwestie van gokken. Bij een fiets met veel windbescherming (BMW (R/K)....RT, FJR, PAN, etc.) zal het werken, maar bij een naked zoals bijvoorbeeld de mijne werkt dat niet. Je hebt dan echt een autocom unit nodig om te zorgen voor de nodige ruisonderdrukking.

De porto met car battery eliminator: http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=111865 voor 48 dollar.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n chinees set zou kosten

2x porto Bij 409 kosten 88 dollar +/- 65 euro.
2x headset ebay +/- 50 euro
Full Face Close Helmet Motorcycle Headset/Earpiece For Baofeng Radio UV-5R UV-3R | eBay
2x car battery (toekomst) +/- 30 euro.

Dan zou betekenen dat ik met <150 euro (ex evt invoerrechten) een compleet systeem zou hebben welke fatsoenlijk werkt ?


Een programmeerkabel, antennes, connectoren, PTT knoppen, zekeringhouders, en wat bekabeling.

Wil je ook nog een andere geluidsbron combineren, zoals een navigatie, dan heb je ook nog een intercom nodig.
 
Wat zou ik moet willen programmeren ?
PTT zit in de headset.


De frequenties en instellingen die je wilt gebruiken. Af fabriek staan ze vast niet goed. (Dit kost slechts enkele euro's)

De PTT knop in de headset is niet gemakkelijk te bedienen denk ik. (Niet veilig)

Antennes op het lichaam beperken het bereik enorm.
 
Ha kees.
Von foxie heeft enige tijd geleden mijn porto ingebouwd. Nu is het volgende aan ee hand.
als ik mijn motor start. Valt mijn porto soms enige tijd en soms een zeer lange tijd uit. Soms valt die uit als ik schakel en soms als ik over n hobbel rij. Her uitvallen houdt in dat t groene lampje gaat branden ipv het rode lampje of geen lampje.
Vonfoxie weet hoe alles in elkaar zit. Maar t probleem hebben we nooit opgelost gekregen. zou jij zinmen tijd hebben om hier is naar te kijken? Graag hoor ik je reactie.



Een programmeerkabel, antennes, connectoren, PTT knoppen, zekeringhouders, en wat bekabeling.

Wil je ook nog een andere geluidsbron combineren, zoals een navigatie, dan heb je ook nog een intercom nodig.
 
Afgelopen week met een maat van me naar Normandië gereden op de motor. Allebei een imc mit-100 op de motor, icm een midland g9.
Wat een gezeur zeg.

We hebben tot nu toe gehad:
- passagier die mij niet kon verstaan
- tweemaal kabelbreuk in headset
- kabelbreuk of verkeerde aansluiting in Porto kabel
- vocht in kastje (zit ingebouwd onder de zadels. Dus liggen droog)

Ik ga die zooi er zo snel mogelijk uit gooien bij terugkomst. Ik wil gewoon een betrouwbaar systeem hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan