How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
Lid geworden
1 mei 2008
Berichten
1.332
Waarderingsscore
1
Locatie
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
Bij rotterdam geen 1 kruidvat meer en verkoper wist mij te vertellen dat ze al even uit het assortiment zijn.
Balen :/ Er moet toch wel iemand zijn die recent een geschikt pompje heeft gevonden? Ik heb er nu al 3 geloopt zonder resultaat.
 
Het inwendige van het pompje moet er (ongeveer) zo uit zien:
full

Maakt niet zoveel uit waar je m uit sloopt. Moet te vinden zijn.
 
Ik doe het volgende: ik gebruik juist de knijpbeweging van de pomp.
Ik sloop het eindstuk van het pompje. Er zit een spoeikop op, die haal ik eraf.

Daarop zit bij de meeste spuiten een kanaal.
Knip een stukje van het rietje af, aan de onderkant van de pomp. Deze stop je in dit kanaaltje, zo dat het een klein stukje uitsteekt. Dit lijm je vast.
Aan de andere kant, lijm je de benzineslang.

En dit werkt, luchtdicht :Y
 
8-) Schiet je doel niet voorbij met spullen kopen, na een tijdje prutsen met van alles en nog wat heb ik toch deze er nu opgezet
goed en degelijk en vooral niet te duur( nog geen 3 tientjes), af en toe kneepje in het flesje en gaan.
De olie wordt netjes aan beide zijden van het achtertandwiel net boven de ketting
opgebracht en door de middelpuntvliedende kracht wordt de ketting keurig gesmeerd.

LoobMan Motorcycle Chain Oiler Loobman chain-oiler - Home page

HansD
 
Laatst bewerkt:
8-) Schiet je doel niet voorbij met spullen kopen, na een tijdje prutsen met van alles en nog wat heb ik toch deze er nu opgezet
goed en degelijk en vooral niet te duur( nog geen 3 tientjes), af en toe kneepje in het flesje en gaan.
De olie wordt netjes aan beide zijden van het achtertandwiel net boven de ketting
opgebracht en door de middelpuntvliedende kracht wordt de ketting keurig gesmeerd.

LoobMan Motorcycle Chain Oiler Loobman chain-oiler - Home page

HansD
Die knijpfles versie hebben ze niet meer. Die is vervangen door eentje met een knopje, maar daar lees ik toch wel veel problemen over.
Het werkingsprincipe van die knijpversie is wel erg leuk gevonden btw!
 
Ik heb nog geen spuitfles gevonden met het pompje dat er zo uitziet:
full

Schiet je doel niet voorbij met spullen kopen, na een tijdje prutsen met van alles en nog wat heb ik toch deze er nu opgezet
goed en degelijk en vooral niet te duur( nog geen 3 tientjes), af en toe kneepje in het flesje en gaan.
De olie wordt netjes aan beide zijden van het achtertandwiel net boven de ketting
opgebracht en door de middelpuntvliedende kracht wordt de ketting keurig gesmeerd.

LoobMan Motorcycle Chain Oiler Loobman chain-oiler - Home page

HansD
Heeft iemand ervaring met dit systeem?
 
gewoon een waterpistool van de intertoys. (geen supersooker)
wel de loop met slangetje verlengen, tenzij je goed kan mikken.

ziet er ook veel cooler uit, zo een pistool.

Hahaha, is wel praktisch, maar denk dat het een beetje lelijk is :p
 
Ik heb nog geen spuitfles gevonden met het pompje dat er zo uitziet:
[afbeelding]Heeft iemand ervaring met dit systeem?
Ik heb er ervaring mee. Werkt perfect: druppelt niet na, goed te doseren, makkelijk al rijdend te bedienen en kost weinig. Ik was voor 7,50 euro klaar geloof ik, inclusief een flacon kettingzaagolie. Bij mij zit het flesje uit het zicht; ik heb een kunststof flesje gebruikt waar alcohol in heeft gezeten. Pompje past precies in schroefdop.

Het pompje op de foto is het befaamde kruidvatpompje. Deze wordt helaas niet meer verkocht geloof ik. Ik heb er destijds voor de zekerheid drie gekocht, dus heb nu nog 2 reserve voor het geval mijn pompje ooit stuk gaat. Rij er nu zo.n 15.000 km mee en bevalt erg goed.
 
Ik heb er ervaring mee. Werkt perfect: druppelt niet na, goed te doseren, makkelijk al rijdend te bedienen en kost weinig. Ik was voor 7,50 euro klaar geloof ik, inclusief een flacon kettingzaagolie. Bij mij zit het flesje uit het zicht; ik heb een kunststof flesje gebruikt waar alcohol in heeft gezeten. Pompje past precies in schroefdop.

Het pompje op de foto is het befaamde kruidvatpompje. Deze wordt helaas niet meer verkocht geloof ik. Ik heb er destijds voor de zekerheid drie gekocht, dus heb nu nog 2 reserve voor het geval mijn pompje ooit stuk gaat. Rij er nu zo.n 15.000 km mee en bevalt erg goed.

Bedankt voor je reactie. Ik heb alle materialen al in huis, behalve het pompje :/

Ik bedoelde eigenlijk ervaring met het "Loobman" smeersysteem (http://www.chainoiler.co.uk/)
 
Iemand er wel eens aangedacht om gewoon een injectiespuit te gebruiken?
Injectiespuit-300x300.png


Alleen het vullen wordt een beetje lastig. Maar als je een beetje een grote spuit neemt kan je zo 500 a 1000km rijden zonder te vullen. Achjaa we blijven zoeken naar een geschikte pomp ;)
 
Het echte probleem lijkt me doseren. Waar je met zo'n pompje gewoon een hengst kan geven met random kolenschop in handschoen, is zo'n spuit doorgaans niet subtiel te bedienen. Die zijn bedoeld om voor toediening nauwkeurig af te meten en niet om in stappen gedoseerd af te geven.

OK, bij ruggeprikken met een elektromotor. Maar ja, dat bouw je ook niet even in.
 
Laatst bewerkt:
Eureka! Ik heb veel tijd besteed aan alle tips rondom het kettingsmeersysteem van dearmestudent. Wel wat obstakels overwonnen, ga maar na: automaterialenzaak tbv slang was inmiddels failliet, xenos verkoopt de aluminium flesjes nog niet ivm seizoensaanbod, benzineslang was niet verkrijgbaar bij de bouwmarkten etc.

Toen slang bij aquariumzaak gekocht maar 6mm diameter net te breed naar mijn zin. Uiteindelijk bij Brezan een benzineslang gekocht, 3mm binnen, 5mm buiten, 5 meter lang. Naalden bij apotheek geen probleem. nu de pomp...
De veelgenoemde verneveler van Kruidvat al lang niet meer leverbaar, circa 5 andere pompjes gekocht, geen van alle voldeden. De pompjes werken nu met druk naar boven, niet naar beneden grrr...

Inmiddels circa 25 euro uitgegeven aan test materialen :?
Loop ik vanmiddag tegen een travelsetje aan bij de hema, voor enkele euros. Er zit een dispenser bij die precies past op de reisflesjes (per 3 stuks gekocht bij de betere kampeerwinkel).

Ok de materialen lijken er te zijn, had door de diverse vernevelers en flessen glassex, dasty en weet ik wat verschillende soorten dikten plastic leiding, handig.

Vervolgens met hobbymesje als test de hema dispenser passend gemaakt voor de benzineslang van 3mm. En de aluminium fles gebruikt ipv de plastic doorzichtige van de hema. Vervolgens met enkele verloopstukjes plastic (afkomstig van de diverse test flessen) de naald aan de slang bevestigd. Na de te grote hoeveelheid een dunnere naald gekozen.

Volgens mij werkt het wel. Er komt iig geen water uit de naald meer na enkele seconden. Dus de vacuum werkt goed, niet eens gelijmd maar stevig gekneld. Morgen nog wat reserve dispensers halen :)

Nu verder nog stevig ijzerdraad halen en bevestigen met wat tyraps. Foto's van de bevestiging volgens dus later, hier alvast de dispenser met slang en naald.

kss1.jpg

kss2.jpg

kss3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend op de XT600 gezet.
Net achter het voortanddwiel, achter is geen plaats ivm de geleider.
Klem is een of andere koelslangklem. Busje kan er makkelijk uitgehaald worden.

full

full
 
Febrese pomp werkt ook goed (kruidvat en had ik ook al eens vermeld in dit topic) en werkt op dezelfde manier als dat losse kruidvat pompke . Moet je wel een complete fles kopen ( 2 euro nog wat) . Pompjes zijn niet los verkrijgbaar . De febrese pomp is wat robuuster dan dat losse kruitvat pompje en maakt een wat langere slag . Tuitje is ook wat dikker en daar past soepel aquariumslang perfect op . Misschien heb je er nog wat aan na al je uitgaven :)
Eureka! Ik heb veel tijd besteed aan alle tips rondom het kettingsmeersysteem van dearmestudent. Wel wat obstakels overwonnen, ga maar na: automaterialenzaak tbv slang was inmiddels failliet, xenos verkoopt de aluminium flesjes nog niet ivm seizoensaanbod, benzineslang was niet verkrijgbaar bij de bouwmarkten etc.

Toen slang bij aquariumzaak gekocht maar 6mm diameter net te breed naar mijn zin. Uiteindelijk bij Brezan een benzineslang gekocht, 3mm binnen, 5mm buiten, 5 meter lang. Naalden bij apotheek geen probleem. nu de pomp...
De veelgenoemde verneveler van Kruidvat al lang niet meer leverbaar, circa 5 andere pompjes gekocht, geen van alle voldeden. De pompjes werken nu met druk naar boven, niet naar beneden grrr...

Inmiddels circa 25 euro uitgegeven aan test materialen :?
Loop ik vanmiddag tegen een travelsetje aan bij de hema, voor enkele euros. Er zit een dispenser bij die precies past op de reisflesjes (per 3 stuks gekocht bij de betere kampeerwinkel).

Ok de materialen lijken er te zijn, had door de diverse vernevelers en flessen glassex, dasty en weet ik wat verschillende soorten dikten plastic leiding, handig.

Vervolgens met hobbymesje als test de hema dispenser passend gemaakt voor de benzineslang van 3mm. En de aluminium fles gebruikt ipv de plastic doorzichtige van de hema. Vervolgens met enkele verloopstukjes plastic (afkomstig van de diverse test flessen) de naald aan de slang bevestigd. Na de te grote hoeveelheid een dunnere naald gekozen.

Volgens mij werkt het wel. Er komt iig geen water uit de naald meer na enkele seconden. Dus de vacuum werkt goed, niet eens gelijmd maar stevig gekneld. Morgen nog wat reserve dispensers halen :)

Nu verder nog stevig ijzerdraad halen en bevestigen met wat tyraps. Foto's van de bevestiging volgens dus later, hier alvast de dispenser met slang en naald.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
 
Febrese pomp werkt ook goed (kruidvat en had ik ook al eens vermeld in dit topic) en werkt op dezelfde manier als dat losse kruidvat pompke . Moet je wel een complete fles kopen ( 2 euro nog wat) . Pompjes zijn niet los verkrijgbaar . De febrese pomp is wat robuuster dan dat losse kruitvat pompje en maakt een wat langere slag . Tuitje is ook wat dikker en daar past soepel aquariumslang perfect op . Misschien heb je er nog wat aan na al je uitgaven :)

bedankt voor de reminder, ik weet dat ik naar Febrese heb gezocht afgelopen zaterdag bij Kruidvat in Hilversum, maar hadden ze niet. Maar er is nog een grotere vestiging, probeer ik die eens. Ik heb inmiddels ook het aanzuigbuisje ietsje verdund. Nu nog testen met olie, dan moet de definitieve hoeveelheid vorm gaan krijgen. En dan een nieuwe kettingset die ik ook waard ben :]
 
Laatst bewerkt:
Eureka! Ik heb veel tijd besteed aan alle tips rondom het kettingsmeersysteem van dearmestudent. Wel wat obstakels overwonnen, ga maar na: automaterialenzaak tbv slang was inmiddels failliet, xenos verkoopt de aluminium flesjes nog niet ivm seizoensaanbod, benzineslang was niet verkrijgbaar bij de bouwmarkten etc.

Toen slang bij aquariumzaak gekocht maar 6mm diameter net te breed naar mijn zin. Uiteindelijk bij Brezan een benzineslang gekocht, 3mm binnen, 5mm buiten, 5 meter lang. Naalden bij apotheek geen probleem. nu de pomp...
De veelgenoemde verneveler van Kruidvat al lang niet meer leverbaar, circa 5 andere pompjes gekocht, geen van alle voldeden. De pompjes werken nu met druk naar boven, niet naar beneden grrr...

Inmiddels circa 25 euro uitgegeven aan test materialen :?
Loop ik vanmiddag tegen een travelsetje aan bij de hema, voor enkele euros. Er zit een dispenser bij die precies past op de reisflesjes (per 3 stuks gekocht bij de betere kampeerwinkel).

Ok de materialen lijken er te zijn, had door de diverse vernevelers en flessen glassex, dasty en weet ik wat verschillende soorten dikten plastic leiding, handig.

Vervolgens met hobbymesje als test de hema dispenser passend gemaakt voor de benzineslang van 3mm. En de aluminium fles gebruikt ipv de plastic doorzichtige van de hema. Vervolgens met enkele verloopstukjes plastic (afkomstig van de diverse test flessen) de naald aan de slang bevestigd. Na de te grote hoeveelheid een dunnere naald gekozen.

Volgens mij werkt het wel. Er komt iig geen water uit de naald meer na enkele seconden. Dus de vacuum werkt goed, niet eens gelijmd maar stevig gekneld. Morgen nog wat reserve dispensers halen :)

Nu verder nog stevig ijzerdraad halen en bevestigen met wat tyraps. Foto's van de bevestiging volgens dus later, hier alvast de dispenser met slang en naald.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


Ik vraag me af waarom veel tijd besteed en 25 euro uitgegeven aan testmaterialen -O- :$

Vanaf tekst 1 en ploatie 1 is alles "voorgekauwd" *O* *D . Volgens mij hoefde je alleen maar te lezen. Het duurste is de kettingzaagolie van 7.50 per liter. Het pompje kon je slopen uit een gebruikte spuitfles, de naald krijg je gratis bij de apotheek als je er vriendelijk om vraagt ;) en 1 meter pvc-slang lost een paar dubbeltjes. De keuze van een flesje voor de olie.............daar zijn 10-tallen mogelijkheden voor.... :+
 
Ok , zal je net zien dat ze die Febrese ook uit de handel hebben gehaald :( . Altijd zo als je het nodig hebt ;) . Nou ja als die Hema pomp ook werkt kan je iig verder :Y . Kettingzaagolie of de originele Scott , Osco (of iets in die strekking) olie gebruiken . Werkt het beste :Y . Moet goedkomen .
Foto-CNJJ3KVF-D.jpg


Deze pomp moet je hebben van Febrese (luchtverfrissing geloof ik) . Ze hebben nl ook "verkeerde" pompen
bedankt voor de reminder, ik weet dat ik naar Febrese heb gezocht afgelopen zaterdag bij Kruidvat in Hilversum, maar hadden ze niet. Maar er is nog een grotere vestiging, probeer ik die eens. Ik heb inmiddels ook het aanzuigbuisje ietsje verdund. Nu nog testen met olie, dan moet de definitieve hoeveelheid vorm gaan krijgen. En dan een nieuwe kettingset die ik ook waard ben :]
 
Waarom heeft niemand t reservoir bij zn stuur zitten? Lengte van het slangetje moet niet heel veel uitmaken toch?

helemaal eens. Bij de TDM zie ik ook niet direct een fraaie plaats of het zou bij de achterstep moet zijn, maar dat is een kwetsbare plek. Ik denk dat ik ook de pomp in het stuurkuipje ga plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan