How To : vervangen startkoppeling RSV Tuono

BB-kinkie

MF veteraan
6 mrt 2005
3.304
0
Zaltbommel
Na wat info ingewonnen te hebben over het vervangen van een startkoppeling van een RSV-mille of Tuono RSV 1000 was ik aardig geschrokken van de prijs die voor deze klus gevraagd werd. Daarom ben ik op speurtocht gegaan en ben tot de conclusie gekomen dat deze klus voor rond de 150 Euro goed te doen is mits je enig gereedschap hebt liggen. ;) ;)

Wat heb je nodig :

14mm Inbus sleutel
Grote en een kleine momentsleutel 0 tot 60 N/m en 60 tot 200 N/m
Ratelsetje met kleine maten
Grote ratel met een verlengstuk van +/- 60 cm (idealiter een slagmoersleutel)
27mm dop.
Verf föhn of een brander

Olie 5w50 or 10w50 =60 Euro
Olie filter = 8 Euro

krukasblokkeerbout =draadeind 120mm met een vleugelmoer en contramoer
slangenklemmetje 11mm. = 0,75 Euro
Nieuwe pakking voor het dynamo deksel, PN AP0650340 =20 Euro
Bosch vliegwieltrekker 22 x 1,5 = 7,50 Euro
Startkoppeling KTM (PN 58440026000) = 70 Euro (Origineel Aprilia 320 Euro)
Locktite 648 (green) = 20 Euro
Locktite 243 als je de spoel uit de dynamodeksel verwijderd = 20 Euro
Aprilia V990 engine manual gratis te downloaden als je even zoekt
Veel schone doeken


Stappen plan :

1. maak zadel los
2. maak voorzijde tank los en klap omhoog
3. maak de grote witte (cilindervormige) stekker aan de rechter zijde los. -foto-

full


4. verwijder onderbak
5. tap olie af van het olievat 10mm boutje onderzijde vat.
6. verwijder oliefilter (vergeet er geen bak onder te zetten)

7. maak de crashbobbin aan de linkerzijde los
8. verwijder het plastic kapje waar de ontsteking achter zit

9. verwijder de slangenklem van het dunne slangetje bovenzijde olievat en trek de slang los.
10. maak de 3 ophangbouten van het oliereservoir los. en kantel het reservoir naar voren.

11. maak alle 12 bouten van het dynamodeksel los (ze zijn allemaal even lang)
12. Omdat je de grote witte stekker hebt losgemaakt hoef je nu de spoel niet uit de deksel te schroeven wat veel gekloot bespaart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En scheelt 20 Euro Loctite en waarschijnlijk blijft je pakking heel!!!!!!!!!! Tevens kan de krukas positie sensor blijven zitten.

full


13. maak aan de rechter zijde de bout los waar je de krukas blokeerbout (draadeind 120mm) in kunt draaien. Deze zit net naast de oliedruksensor. Koop een draadeind van M8 en slijp deze af op 120mm en zet er een vleugelmoer met een contramoer op. Draai deze in je blok als de krukaswangen naar beneden staan. Draai de krukas met je ratel en 14mm imbusdop rond totdat je het draadeind verder naar binnen kan draaien. Niet te hard aandraaien!! -zie foto-.
Je draait het 120 mm draadeind in de inkepingen zoals op de foto, hierdoor staat het zaakje vast.

full

full



14. Draai nu de grote bout 14mm imbus met een geblokeerde krukas los.

15. Draai de Bosch dubbel 22 x 1,5 in het gat na deze goed ingevet te hebben met kopervet op de schroefdraad en de kopse kant.

16. Stook nu met de verf fohn het hart van het vliegwiel naar +/- 250 graden, bij deze temps breekt de loctite op de konische as af. Dit is ongeveer 10 minuten föhnen op standje sambal. Doe dit met een circelende beweging zodat hij mooi gelijkmatig opwarmd.

full


17. Zet een dop op de Bosch dubbel en sla met de slagmoersleutel of met een grote ratel voorzichtig de bout los. Als hij niet komt is het zaakje nog niet heet genoeg. PAS OP dat je de schroefdraad in het vliegwiel niet verneukt :X

full


18. Vang het vliegwiel op met een las handschoen anders word er drie weken niet meer gesleuteld ;)

full



19. Laat het zaakje afkoelen en maak de drie inbus bouten los in het vliegwiel. Nu kun je het startlager uit de behuizing pakken.

20. Pak het KTM startlager (260 Euro goedkoper) uit de verpakking en maak voorzichtig het omrigende veertje los!! Draai nu alle nokjes om in de kooi en plaats het veertje er weer omheen.Dit om de blokkeer richting om te draaien!! Het lager is identiek (heeft alleen geen flens) maar heeft een andersom blokkeerrichting!! +/- 5 minuten werk. Rek het veertje niet op, anders kun je weer een nieuw lager gaan scoren.

full

full


21. Plaats de behuizing van het startlager terug op de poulie en doe loctite 648 op de boutjes.

22. Laat nu het startlager in de behuizing zakken met de veerring aan de buitenzijde.

23. Schuif het geheel na alle tandwielen en de kooi grondig geinspecteerd tehebben terug op de tapse krukas. Doe ook wat loctite 648 op het tapse gedeelte van de as.

full


24. Draai de 14 mm inbusbout met loctite 648 terug in de as en zet het vast met 130 N/m.

25. Plaats de nieuwe pakking op de dynamodeksel en zet het alle boutjes vast met +/- 12N/M.

26. Bouw alles terug op, vul het zaakje met olie en vergeet niet de krukasblokkeerbout te verwijderen. ~[/b]

27 Houd je vingers gekruist en starten maar!!!!!!!! *O* *O* *O*

Plaats alle onderdelen met olie ingesmeerd in het blok terug en start nooit zonder de dynamodeksel op zijn plaats!! Je zult een nieuw blok moeten kopen!!!
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,
Heb deze how to stapsgewijs uitgevoerd, en dacht het startprobleem te hebben opgelost.
De gehele veer van de koppeling was geknapt. Dus na plaatsen van nieuwe lager, inspectie overige delen etc, de boel terug gebouwd maar de aprilia start nogsteeds niet.
Nogsteeds zelfde geluid waarbij alleen de startmotor wel draait maar de rest niet mee neemt.

Waar moet ik het probleem nu zoeken? Zal in ieder geval weer gelijk een nieuwe pakking en locktide aanschaffen :(

Graag jullie mening.

Groeten John
 
Probleem gevonden...de nokjes hadden niet omgedraaid moeten worden. Heb de nokjes weer in de originele stand gezet, boel weer terug gebouwd en nu start hij weer als nieuw :)

Dan heb jij geen KTM lager gebruikt of wel?

Ik heb hetzelfde probleem. Ik ga aankomende week dit stappenplan ook uitvoeren in de hoop dat het dan klaar is. Ktm lager heb ik al binnen.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Bij mij dus ook toe aan het vervangen van de start koppeling. De Bosch vliegwieltrekker, kan je daar ook eens een foto van posten? Op die manier weet ik zeker dat ik de juiste aanschaf. Startkoppeling dus ook bij KTM besteld, ben eens benieuwd, bij mijn aprilia dealer werd er zelfs 360€ gevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Ziezo, startkoppeling is vervangen dit weekend. En de moto start terug als nieuw! Bedankt voor de bovenstaande To-do.
Juist een tip als de koppeling echt weg was zoals bij mij. Best ook groot tandwiel en flens mee vervangen, anders mag je na 5000km weer een nieuwe koppeling plaatsen. Bij mij was de flens al redelijk ingelopen en dus zeker geen overbodige luxe om mee te vervangen.
 
Punt 20 : Het omdraaien van de nokjes. Dit was afgelopen week idd een overbodige stap. Het "lager" heeft dan wel een omgekeerde draairichting , maar hij komt er ook omgekeerd in tov het aprilia lager.

Bij aprilia zit een kleine flens onder en kijk je op de borgclip, bij ktm komt de borgclipkant onder. Na testen (je hoorde alleen de startmotor gieren) alles weer eraf gehaald en de alle tonnetjes weer omgedraaid. Daarna werkte alles perfect.

F.
 
Heb het topic even doorgespit, mijn vraag: voor welke bouwjaren kan ik deze how to allemaal gebruiken. Zijn de onderdelen ook geschikt voor een RSV mille 2004?

Alvast bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan