Minder gewicht natuurlijk, anders heb je 1 massieve staaf die je wiel laat draaien, denk dat je wel een verschil in sturen zou merken...is er nu helemaal niemand die zich afvraagt waarom een holle as nu eigenlijk hol is?
en nu niet meer posen met gesmede wielen en wave disken he jongens
Maar vervangt dt nu compleet je oude wielas
een holle as is sterker dan een massive as.
Als je spreekt over 2 assen met de zelfde buiten diameter zal de massive as sterker zijn.
Als je spreekt over het volume aan materiaal spreek dan is het inderdaad gunsiger om een holle as toe te passen, zowel bij een buigend moment als een torsie moment.
Dit heeft er mee te maken dat het materiaal ten opzichte van het zwaartepunt beter is geplaatst, dus je krijg een groter weerstandsmoment tegen buiging.
Bij trekbelasting maakt dit niet uit of de as massief is of hol echter bij een drukbelasting maakt dit wel degelijk uit want, hier bij komt het fenomeen knik kijken en is een hole as weer gunsiger als het vollume van zowel de holle als de massive als gelijk blijft.
Amen
Hoop dat het een beetje duidelijk is, mocht je dit nou intereseren dan raad ik je het boek "Sterkteleer voor Technici" van Russel C. Hibbeler aan.
Maar vervangt dt nu compleet je oude wielas
Nee met monteren kan er weinig fout gaan,Aah, wat hou ik toch van oma
Even een vraag, heb je bij het monteren van skateboardwieltjes op de achterbrug en vorkpoten ook net als bij crash pads kans dat er iets verbuigt omdat er zoveel druk op zo'n klein punt komt te staan(bijv. van crashpads heb ik gehoord dat ze nog wel eens je frame kunnen verbuigen)
ja jij zag die rode wieltjes.....