How to - valdoppen voor de voorvork

Zeeslot

De spaatsie man
8 nov 2006
11.814
2
Zaanstad
Als je net als ik je wel een zorgen maakt om de eventuele schade aan je motor bij een val, moet je even verder lezen.

Dit trucje kan alleen bij motorfietsen die een holle as hebben.

Ik was op zoek naar valdoppen om mijn mooie Öhlins voorvork te beschermen. Bij het bekijken op het internet kwam ik een aantal van deze as-montage sets tegen, en het viel me op dat het nogal prijzig was voor een relatief klein en simpel product.

Ik ben aan het denken geslagen en heb hier een alternatief voor je voor welgeteld: 7 euro.

stap 1: ga naar de bouwmarkt en koop: stuk pvc buis( 89 cent), stuk M8 draadeind(4 euro), 2 hard-kunstof (Nylon bij de Praxis!!) wieltjes(2 euro) en een paar slotmoeren M8 (40 cent), 2 ringetjes en een beetje isolatietape had ik nog liggen maar zal niet veel kosten dus neem mee!!!

stap 2: zaag de pvc buis op lengte (iets korter dan je holle as) en zaag het draadeind op lengte.

stap 3: Maak met een boor het gat van het wieltje zo groot dat het draadeind erdoor kan.

stap 4: Wikkel het isolatietape om de pvc buis net zolang dat hij zo goed als klem komt te zitten in je as, maar je moet hem er natuurlijk nog wel in kunnen schuiven. Wikkel deze tape ook om het draadeind (op 2 plekken natuurlijk) zodat deze ook zo goed als klem komt te zitten in die pvc buis.

stap 5: stop de buis in je holle as, steek het draadeind erdoor, zet de wieltjes aan het einde en zet er een ringetje en moer op.

stap 6: idem als aan de andere kant.

NB: De wieltjes moesten aan een kant worden afgevlakt bij het gat zodat de moer op een platte ondergrond komt en niet uitsteekt.

Het is een goedkoop alternatief en werkt hetzelfde als de (duurdere) producten. Bedenk wel dat officiele producten waarschijnlijk met een andere kunstof wieltjes zijn uitgerust. Ik heb (jammer genoeg) deze wieltjes kunnen testen bij een val, en ze hebben het fantastisch gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Skateboard wieltjes :)


:Y


full


full
 
Laatst bewerkt:
Ons helpt ons! Verschrikkelijk leuk en slim opgelost...

Misschien zijn de door jou gekozen wieltjes dan niet sterk genoeg, maar het idee is er en iedereen kan het natuurlijk naar eigen inzicht afronden :) .

Leuk dit! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan