Top!
Zet hem bij de How-To, maar ook hier weer het verzoek om de foto's op MF zelf te zetten. Vroeg of laat word zo'n foto account verwijderd/gewijzigt of weet ik het.
Ik zie nu al geen plaatjes meer........
het is inderdaad niet zonder risico, daarom benadruk ik ook heel sterk dat alle proppen goed geborgd moeten worden met ijzerdraad!Op deze manier gaat het wel, maar je bent wel "levensgevaarlijk bezig" hoor......lucht druk is iets waar grote ongelukken me kunnen gebeuren hoor, en water /stoom is nog veel gevaarlijker.....daarbij zijn de drukken helemaal niet te onderschatten....
Dit is geen verwijt hoor, wil je alleen maar even waarschuwen ( en mede MF-ers) voor de gevaren die lucht en stoomdruk met zich mee kunnen brengen...
(Vracht-vliegtuig )wagenbanden worden niet voor niets in de fabriek met WATERdruk getest ipv gewoon lucht..dat zijn bommen hoor als die uit elkaar springen...
(K@W@ doet zelf ook aan experimenten hoor, dus ik ben niet roomser dan de paus, maar heb ook een keer een benzinetank in stukken gehad)
zoals ik al zei, er zijn meer manieren voorEr is nog een manier, uitlaat vol water en in de vriezer. Geen gelul met proppen enzo. Ik dacht dat ik er een howto voor had gemaakt, maar ik kan m zelf niet meer vinden.
Dat is zo. Mijn uitlaat was van een één cylinder. Heb m elk uur gechecked of ie geen dingen ging doen die ik niet wou ;Pzoals ik al zei, er zijn meer manieren voorvol water en in de vriezer flikkeren is daar een van, werkt vaak ook goed, maar je hebt (vooraal bij een 4 cilinder) een behoorlijke vriezer nodig, en soms kan zo'n uitlaat ook wel eens op plekken gaan uitzetten waar je het niet wil waardoor hij niet meer 100% mooi eronder past
Uwes werkte toch niet voor Electrabel, hè
Daar stonden de veiligheden netjes af te blazen.Opmerkingen over centrales in Nijmegen en het gevaar van druk en stoom graag hieronder.
Alles leuk en wel met het plaatsen van plaatjes op de MF server(s) maar je krijgt ze er met geen mogelijkheid meer weg én het plaatsen van meerdere plaatjes in één topic tijdens het aanmaken van een topic is alles behalve gebruikersvriendelijk.
Diensten als Imageshack/Tinypic zijn wat dat aangaande gewoon handiger, ook al hebben ze ooit downtime. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je plaatjes verdwijnen van de servers ná een bepaalde periode als ze niet meer bekeken worden. Dat is op te lossen door een account aan te maken bij zo'n host, plaatjes van geregistreerde "leden" verdwijnen niet tenzij ze door het lid zélf verwijderd worden.
de kracht [N] op zo'n dop is;
0.7854 x diameter^2 [mm] x druk/10 [barg]
dus je zit hier ergens in de vele tientallen kilo's per ijzerdraad.
ik zou het met de fietspomp misschien iets veiliger en simpeler vinden
maar het is zeker een mooie methode
de druk: 6 bar (is meestal minder maar hier gaan we even vanuit)de kracht [N] op zo'n dop is;
0.7854 x diameter^2 [mm] x druk/10 [barg]
dus je zit hier ergens in de vele tientallen kilo's per ijzerdraad.
ik zou het met de fietspomp misschien iets veiliger en simpeler vinden
maar het is zeker een mooie methode
Waarom zou je how-to plaatjes weg MOETEN halen? Staan geen staatsgeheimen op en je kan altijd het linkje uit het topic halen.
Gebruiksvriendelijk is een ander ding, maar heb wat over de MF mensheid
Ik weet zeker dat er nu al genoeg topics zijn waar de plaatjes niet meer in werken.
totdat je uitschiet met de compressorOf je nu met de compressor of met de fietspomp doet maakt natuurlijk geen klap uit...
zolang er maar niemand in de 'vuurlinie' kan komenen of je nou 6 bar met een compressor of 3 bar met een fietspomp erop zet maakt natuurlijk niks uit
omdat ik de uitlaat van mijn R1 laatst heb uitgedeukt heb ik er maar foto's van gemaakt om hier een how-to van te maken
het komt vaker voor dat bij een crash een deuk in je uitlaat komt te zitten (vooral bij crossers / offroad).
Je kunt dit op 3 manieren aanpakken (kan op wel meer manieren maar dit zijn de 2 meest voorkomende huis tuin en keuken methodes)
* Een stang op de uitlaat lassen met een gewicht daaroverheen geschoven, en deze dan als trekhamer gebruiken
* Met luchtdruk de deuk eruit 'duwen'
* Een nieuwe uitlaat kopen
Ik heb bij mijn uitlaat methode 2 gekozen (luchtdruk)
Benodigdheden:
* Een ingedeukte uitlaat!
* Een luchtcompressor (6 bar is meestal genoeg)
* Gasbrander
* fietsventiel / pneumatische aansluiting / iets anders om de uitlaat onder druk te kunnen zetten
* Stukken hout / iets anders om proppen voor in de uitlaat te maken
Begin met proppen te maken die je voorin de uitlaat kan slaan. (deze moeten goed vastzitten en enigszins luchtdicht zijn). Ik heb ze van staal gemaakt, maar dit is geen must: als je ze van hout maakt werkt het minstens zo goed
[afbeelding]
Dan moeten de proppen erin geslagen worden en GOED geborgd worden! deze wil je niet met 6 bar luchtdruk richting je kop zien vliegen
[afbeelding]
vervolgens moet er een grote prop gemaakt worden die je na de collector kunt plaatsen
(ik heb een alu buis gepakt die ik over de collector heen schoof, daar een plaatje op geschroefd, vloeibare pakking ertussen, en een rubberen o ring tussen de buis en de collector)
Ook deze moet natuurlijk geborgd worden.. (op de foto heb ik dit met lasdraad gedaan)
Op deze grote prop zet je vervolgens je aansluiting waar je luchtdruk mee op je uitlaat kunt zetten.
[afbeelding]
Dan kun je beginnen met uitdeuken. Sluit de compressor aan op de uitlaat, en begin met een druk van 2 bar.
Pak dan de gasbrander en ga de plek van de deuk warmstoken (niet te heet; net roodgloeiend)
voer vervolgens de druk rustig op totdat de deuk eruit geduwd is. (soms gebeurt dit al bij 3 bar en soms moet er langere tijd 5-6 bar op gezet worden) Ga niet te snel te veel druk erop zetten, veel hoger als 6 bar zou ik niet gaan.
before:
[afbeelding]
[afbeelding]
after:
[afbeelding]
het kan allemaal een stuk mooier, maar het gas van de gasfles begon op te rakenen ik vond hem goed genoeg zo
laatste stap: uitlaat eronder hanger en