[how to] --> uitlaat uitdeuken

koent

MF veteraan
11 aug 2008
1.741
2
Ell
omdat ik de uitlaat van mijn R1 laatst heb uitgedeukt heb ik er maar foto's van gemaakt om hier een how-to van te maken

het komt vaker voor dat bij een crash een deuk in je uitlaat komt te zitten (vooral bij crossers / offroad).

Je kunt dit op 3 manieren aanpakken (kan op wel meer manieren maar dit zijn de 2 meest voorkomende huis tuin en keuken methodes)

* Een stang op de uitlaat lassen met een gewicht daaroverheen geschoven, en deze dan als trekhamer gebruiken
* Met luchtdruk de deuk eruit 'duwen'
* Een nieuwe uitlaat kopen :W

Ik heb bij mijn uitlaat methode 2 gekozen (luchtdruk)

Benodigdheden:

* Een ingedeukte uitlaat!
* Een luchtcompressor (6 bar is meestal genoeg)
* Gasbrander
* fietsventiel / pneumatische aansluiting / iets anders om de uitlaat onder druk te kunnen zetten
* Stukken hout / iets anders om proppen voor in de uitlaat te maken

Begin met proppen te maken die je voorin de uitlaat kan slaan. (deze moeten goed vastzitten en enigszins luchtdicht zijn). Ik heb ze van staal gemaakt, maar dit is geen must: als je ze van hout maakt werkt het minstens zo goed

proppenvoorbochten.jpg


Dan moeten de proppen erin geslagen worden en GOED geborgd worden! deze wil je niet met 6 bar luchtdruk richting je kop zien vliegen

proppeninvoorbochten.jpg


vervolgens moet er een grote prop gemaakt worden die je na de collector kunt plaatsen
(ik heb een alu buis gepakt die ik over de collector heen schoof, daar een plaatje op geschroefd, vloeibare pakking ertussen, en een rubberen o ring tussen de buis en de collector)

Ook deze moet natuurlijk geborgd worden.. (op de foto heb ik dit met lasdraad gedaan)

Op deze grote prop zet je vervolgens je aansluiting waar je luchtdruk mee op je uitlaat kunt zetten.

completeopstelling.jpg


Dan kun je beginnen met uitdeuken. Sluit de compressor aan op de uitlaat, en begin met een druk van 2 bar.

Pak dan de gasbrander en ga de plek van de deuk warmstoken (niet te heet; net roodgloeiend)

voer vervolgens de druk rustig op totdat de deuk eruit geduwd is. (soms gebeurt dit al bij 3 bar en soms moet er langere tijd 5-6 bar op gezet worden) Ga niet te snel te veel druk erop zetten, veel hoger als 6 bar zou ik niet gaan.

before:

deuk.jpg


deuk1.jpg


after:

deukweg.jpg


het kan allemaal een stuk mooier, maar het gas van de gasfles begon op te raken :P en ik vond hem goed genoeg zo ;)

laatste stap: uitlaat eronder hanger en :]
 
Mooi verhaal!
Als je geen compressor hebt, kun je ook met een goed afgesloten uitlaat en wat water aan de gang gaan, het is dan wel aan te raden om een 8 bar overdruk klep te gebruiken, opdat je niet iets stuk maakt.
Je sluit dan de uitlaat af (zoals Koent al beschrijft, de pluggen van hout maken geeft dan als "bonus" dat ze bij bevochtigen uitzetten en dus beter klemmen). Het water (hoeft niet veel te zijn, goede stoom zet zomaar 1500 keer uit :) ) verwarm je (net als Koent) met een brander, en je verwarmt ook de deuken (zoals Koent schrijft) en dan drukt de interne druk de deuken er ook zo uit.
Je bent verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, Darwin regelt de rest!

Opmerkingen over centrales in Nijmegen en het gevaar van druk en stoom graag hieronder. :)
 
Op deze manier gaat het wel, maar je bent wel "levensgevaarlijk bezig" hoor......lucht druk is iets waar grote ongelukken me kunnen gebeuren hoor, en water /stoom is nog veel gevaarlijker.....daarbij zijn de drukken helemaal niet te onderschatten....

Dit is geen verwijt hoor, wil je alleen maar even waarschuwen ( en mede MF-ers) voor de gevaren die lucht en stoomdruk met zich mee kunnen brengen...

(Vracht-vliegtuig )wagenbanden worden niet voor niets in de fabriek met WATERdruk getest ipv gewoon lucht..dat zijn bommen hoor als die uit elkaar springen...

(K@W@ doet zelf ook aan experimenten hoor, dus ik ben niet roomser dan de paus, maar heb ook een keer een benzinetank in stukken gehad)
 
Top!

Zet hem bij de How-To, maar ook hier weer het verzoek om de foto's op MF zelf te zetten. Vroeg of laat word zo'n foto account verwijderd/gewijzigt of weet ik het.


Ik zie nu al geen plaatjes meer........


Alles leuk en wel met het plaatsen van plaatjes op de MF server(s) maar je krijgt ze er met geen mogelijkheid meer weg én het plaatsen van meerdere plaatjes in één topic tijdens het aanmaken van een topic is alles behalve gebruikersvriendelijk.

Diensten als Imageshack/Tinypic zijn wat dat aangaande gewoon handiger, ook al hebben ze ooit downtime. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je plaatjes verdwijnen van de servers ná een bepaalde periode als ze niet meer bekeken worden. Dat is op te lossen door een account aan te maken bij zo'n host, plaatjes van geregistreerde "leden" verdwijnen niet tenzij ze door het lid zélf verwijderd worden.

@ K@W@: 't Is niet voor niets dat die banden opgepompt dienen te worden in een stalen pompkooi :) Ik heb één keer een driedelige vrachtwagenvelg (velg/hoepel/ring) uit elkaar zien springen met ~8bar tijdens het oppompen.... Die spullen wil je niet tegenkomen in d'r vlucht :o

Dat soort effecten kun je niet vergelijken met het "opblazen" van een uitlaat op de manier die TS omschrijft. Als je de afdichtingen netjes/goed borgt dan kan er niks in de rondte vliegen doordat de uitlaat al z'n druk hooguit ineens kwijt raakt op het punt waar je stookt. 't Wordt anders als de borgdraad de druk niet aan kan omdat je dan gewoon een soort van luchtkanon aan het bouwen bent geweest :P
 
Laatst bewerkt:
Op deze manier gaat het wel, maar je bent wel "levensgevaarlijk bezig" hoor......lucht druk is iets waar grote ongelukken me kunnen gebeuren hoor, en water /stoom is nog veel gevaarlijker.....daarbij zijn de drukken helemaal niet te onderschatten....

Dit is geen verwijt hoor, wil je alleen maar even waarschuwen ( en mede MF-ers) voor de gevaren die lucht en stoomdruk met zich mee kunnen brengen...

(Vracht-vliegtuig )wagenbanden worden niet voor niets in de fabriek met WATERdruk getest ipv gewoon lucht..dat zijn bommen hoor als die uit elkaar springen...

(K@W@ doet zelf ook aan experimenten hoor, dus ik ben niet roomser dan de paus, maar heb ook een keer een benzinetank in stukken gehad)
het is inderdaad niet zonder risico, daarom benadruk ik ook heel sterk dat alle proppen goed geborgd moeten worden met ijzerdraad!

uit elkaar klappen zal een uitlaat niet zo snel doen
 
Laatst bewerkt:
Er is nog een manier, uitlaat vol water en in de vriezer. Geen gelul met proppen enzo. Ik dacht dat ik er een howto voor had gemaakt, maar ik kan m zelf niet meer vinden. :')
zoals ik al zei, er zijn meer manieren voor ;) vol water en in de vriezer flikkeren is daar een van, werkt vaak ook goed, maar je hebt (vooraal bij een 4 cilinder) een behoorlijke vriezer nodig, en soms kan zo'n uitlaat ook wel eens op plekken gaan uitzetten waar je het niet wil waardoor hij niet meer 100% mooi eronder past
 
zoals ik al zei, er zijn meer manieren voor ;) vol water en in de vriezer flikkeren is daar een van, werkt vaak ook goed, maar je hebt (vooraal bij een 4 cilinder) een behoorlijke vriezer nodig, en soms kan zo'n uitlaat ook wel eens op plekken gaan uitzetten waar je het niet wil waardoor hij niet meer 100% mooi eronder past
Dat is zo. Mijn uitlaat was van een één cylinder. Heb m elk uur gechecked of ie geen dingen ging doen die ik niet wou ;P
 
de kracht [N] op zo'n dop is;

0.7854 x diameter^2 [mm] x druk/10 [barg]

dus je zit hier ergens in de vele tientallen kilo's per ijzerdraad.

ik zou het met de fietspomp misschien iets veiliger en simpeler vinden

maar het is zeker een mooie methode :}
 
Laatst bewerkt:
Alles leuk en wel met het plaatsen van plaatjes op de MF server(s) maar je krijgt ze er met geen mogelijkheid meer weg én het plaatsen van meerdere plaatjes in één topic tijdens het aanmaken van een topic is alles behalve gebruikersvriendelijk.

Diensten als Imageshack/Tinypic zijn wat dat aangaande gewoon handiger, ook al hebben ze ooit downtime. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je plaatjes verdwijnen van de servers ná een bepaalde periode als ze niet meer bekeken worden. Dat is op te lossen door een account aan te maken bij zo'n host, plaatjes van geregistreerde "leden" verdwijnen niet tenzij ze door het lid zélf verwijderd worden.

Waarom zou je how-to plaatjes weg MOETEN halen? Staan geen staatsgeheimen op en je kan altijd het linkje uit het topic halen.
Gebruiksvriendelijk is een ander ding, maar heb wat over de MF mensheid :)

Ik weet zeker dat er nu al genoeg topics zijn waar de plaatjes niet meer in werken.
 
de kracht [N] op zo'n dop is;

0.7854 x diameter^2 [mm] x druk/10 [barg]

dus je zit hier ergens in de vele tientallen kilo's per ijzerdraad.

ik zou het met de fietspomp misschien iets veiliger en simpeler vinden

maar het is zeker een mooie methode :}

Of je nu met de compressor of met de fietspomp doet maakt natuurlijk geen klap uit...

Spliterwten schijnen ook te helpen *O*
 
Laatst bewerkt:
de kracht [N] op zo'n dop is;

0.7854 x diameter^2 [mm] x druk/10 [barg]

dus je zit hier ergens in de vele tientallen kilo's per ijzerdraad.

ik zou het met de fietspomp misschien iets veiliger en simpeler vinden

maar het is zeker een mooie methode :}
de druk: 6 bar (is meestal minder maar hier gaan we even vanuit)

kracht is pi maal straal kwadraat geeft ons bij een buisdiameter van 35 (in mijn geval) 576 newton

575 newton delen we door 2, omdat de ijzerdraad aan 2 kanten borgt; 287,5 newton

dit delen we nog een keer door 2 om te kijken wat voor kracht er op een stuk ijzerdraad komt te staan (de ijzerdraad is dubbel gewonden zoals je op de foto's ziet) dit geeft: +- 140 Newton

140 newton = 14kg, dat kan een ijzerdraadje MAKKELIJK hebben, en dan gaan we al uit van 6 bar, terwijl het meestal met minder druk ook al lukt

daar komt nog eens bij, dat als je de proppen zo gemaakt hebt dat je ze erin moet slaan, er maar een klein gedeelte van de kracht op het ijzerdraad komt te staan, en de rest (als het goed is: alles) van de kracht door de wrijving van de prop tov de uitlaat wordt opgevangen.

en of je nou 6 bar met een compressor of 3 bar met een fietspomp erop zet maakt natuurlijk niks uit ;)


het blijft natuurlijk uitkijken, maar zolang je je boerenverstand gebruikt en geen gekke dingen doet kan er weinig fout gaan
 
Laatst bewerkt:
Nooit bij stil gestaan, kan alleen niet vaak genoeg worden gezegd dat dit wel gevaarlijk kan zijn!

Dit omdat ik me ook niet voor kan stellen dat er mensen zijn die een achterschokdemper niet kunnen demonteren, toch zijn er schuurtjes waar extra ventilatie is aangebracht door een tot op de dag van vandaag gelukkige sleutelaar...
 
Waarom zou je how-to plaatjes weg MOETEN halen? Staan geen staatsgeheimen op en je kan altijd het linkje uit het topic halen.
Gebruiksvriendelijk is een ander ding, maar heb wat over de MF mensheid :)

Ik weet zeker dat er nu al genoeg topics zijn waar de plaatjes niet meer in werken.

Dat "dik" gedrukte deel lukt dus niet meer als een topic op slot gezet is.... ;)

P.S. Ik snap jouw standpunt wel hoor :)
 
Laatst bewerkt:
omdat ik de uitlaat van mijn R1 laatst heb uitgedeukt heb ik er maar foto's van gemaakt om hier een how-to van te maken

het komt vaker voor dat bij een crash een deuk in je uitlaat komt te zitten (vooral bij crossers / offroad).

Je kunt dit op 3 manieren aanpakken (kan op wel meer manieren maar dit zijn de 2 meest voorkomende huis tuin en keuken methodes)

* Een stang op de uitlaat lassen met een gewicht daaroverheen geschoven, en deze dan als trekhamer gebruiken
* Met luchtdruk de deuk eruit 'duwen'
* Een nieuwe uitlaat kopen :W

Ik heb bij mijn uitlaat methode 2 gekozen (luchtdruk)

Benodigdheden:

* Een ingedeukte uitlaat!
* Een luchtcompressor (6 bar is meestal genoeg)
* Gasbrander
* fietsventiel / pneumatische aansluiting / iets anders om de uitlaat onder druk te kunnen zetten
* Stukken hout / iets anders om proppen voor in de uitlaat te maken

Begin met proppen te maken die je voorin de uitlaat kan slaan. (deze moeten goed vastzitten en enigszins luchtdicht zijn). Ik heb ze van staal gemaakt, maar dit is geen must: als je ze van hout maakt werkt het minstens zo goed

[afbeelding]

Dan moeten de proppen erin geslagen worden en GOED geborgd worden! deze wil je niet met 6 bar luchtdruk richting je kop zien vliegen

[afbeelding]

vervolgens moet er een grote prop gemaakt worden die je na de collector kunt plaatsen
(ik heb een alu buis gepakt die ik over de collector heen schoof, daar een plaatje op geschroefd, vloeibare pakking ertussen, en een rubberen o ring tussen de buis en de collector)

Ook deze moet natuurlijk geborgd worden.. (op de foto heb ik dit met lasdraad gedaan)

Op deze grote prop zet je vervolgens je aansluiting waar je luchtdruk mee op je uitlaat kunt zetten.

[afbeelding]

Dan kun je beginnen met uitdeuken. Sluit de compressor aan op de uitlaat, en begin met een druk van 2 bar.

Pak dan de gasbrander en ga de plek van de deuk warmstoken (niet te heet; net roodgloeiend)

voer vervolgens de druk rustig op totdat de deuk eruit geduwd is. (soms gebeurt dit al bij 3 bar en soms moet er langere tijd 5-6 bar op gezet worden) Ga niet te snel te veel druk erop zetten, veel hoger als 6 bar zou ik niet gaan.

before:

[afbeelding]

[afbeelding]

after:

[afbeelding]

het kan allemaal een stuk mooier, maar het gas van de gasfles begon op te raken :P en ik vond hem goed genoeg zo ;)

laatste stap: uitlaat eronder hanger en :]

He Koen mooie uitleg en toelichting over de veiligheid!!!

Voor alle andere, deze jongen weet echt wel waar hij mee bezig is!
 
alle anderen?

ik voel me niet aangesproken hoor, laat het duidelijk zijn dat ik alleen maar wil aanvullen, niet afbranden aanvallen :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan