How to; Schadekuip oplappen, een fotoverslag

Boutjes

I'd like to speak to the manager!
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
8.840
Waarderingsscore
29
Het gaat hierom een racekuip, maar kan prima opgaan voor straatkuipen, alleen wordt lassen oid dan wel moeilijk. Voor spuitwerk kan je terecht in het spuittopic dus daar ga ik ook slechts globaal op in.

Foto

Men neme een kuip, 2e hands die niet teveel hoeft te kosten met wat werk:

begin.jpg


Is al eerder opgelapt en erg slecht gedaan, eerst maar 's die stickers eraf :W
stickers.jpg


Dan met nagellakremover de lijmresten weg halen en dan zie je direct of er met motip lak is gespoten (orginele lak lost niet op in aceton)
sterretje.jpg


Was je kuip en ontvet 'm goed, in dit geval met wasbenzine. Meteen maar dat witte lelijk gespoten vlak weggehaald, door een doek gedrenkt in aceton op de kuip te leggen en in te laten weken. Dan veeg je m zo weg })
wittevlakweg.jpg


Tijd om wat op te schuren (korrel 120) en wat verstevigingen aan te brengen, dit is met glasvezelmatjes en polyester hars gedaan.
pleisters.jpg


Even laten drogen en met een zaagje of dremel uitstekende stukken weg halen.
dremel.jpg


Dan is het tijd om te plamuren. Dit is wat ik gebruikt heb voor de kuip; plamuurmes om het mengwerk te doen met de polyester+harder en een rubberen lap om de plamuur op de kuipen te smeren (Deze volgt namelijk mooi de contouren van een niet vlak oppervlak)
plamuur.jpg


Na het plamuren gladschuren (korrel 120), soms nog een keer plamuren voor een beter resultaat en dan heb je een kuip die er afgrijselijk uit ziet :X :
clownskuip.jpg


Op sommige plekken ben ik volledig door de lak geschuurd en kon je mooi zien dat er 11 lagen lak op de kuip hebben gezeten. Die knakker zal waarschijnlijk nooit onder de 2 minuten hebben kunnen rijden :')

Omdat ik niet meer kan zien of ik alle plekjes glad geplamuurt heb, ga ik de kuip in de witte primer zetten om de foutjes zichtbaar te maken


Dus eerst de kuip weer gladschuren (korrel 120), wassen, gladder schuren (korrel 271), wassen. nog gladder schuren (korrel 400). Zelf heb k 'stoffen' schuurpapier gebruikt en nat geschuurd, gaat voor mn gevoel sneller. Geeft wel een modderboel op je kuip trouwens:
smeerboel.jpg


En dan weer wassen totdat de kuip brandschoon is, zie het verschil:
halfschoon.jpg


Afnemen met wasbenzine voor de vette vingers en met een stofvrij doekje (dikke onzin als je buiten werkt O-) )de laatste paar stofjes verwijderen.

Ben begonnen met het spuiten van de primer, die je gebruikt om een bariere te vormen tussen de oude lak en de nieuwe lak. Als deze met elkaar reageren dan ben je verder van huis ;) . Alles wat ik gebruik is goedkoop spul van motip. Werkt prima alleen is het voor de laklaag een stuk moeilijker spuiten. Dure lak is meer foolproof.

Oja het schoot niet erg op, het spuitmondje is rond (Rechts op de foto) en spuit smalle streepjes. Dus ik ben gaan zoeken in mn spuitcollectie en vond nog een spuitmondje die een mooie lijn maakt (Links op de foto). Zo spuit je in één spuitbeweging een band van 10 cm ipv 4 cm.
10.jpg


Op de helft, lijkt nog nergens naar :$
op-de-helft.jpg


En klaar *O*
witprimer.jpg


Nouja klaar, ik kon zien dat er nog her en der wat kleine gaatjes zaten, dus nog 1 keer plamuren, opnieuw in de primer en dan kan ik de lak erop gaan spuiten. Alleen droogt lak een stuk langzamer dan primer, uren vs minuten. Dus waaien mag t dan niet doen en regenen al helemaal niet :') (Net de primer met windkracht 8 staan spuiten en kreeg lekker een hoosbui op mn dak) _O- )

De lak zal ik jullie besparen, rest komt wel als ik ga stickeren :W
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even hierop inhaken.... aan de binnenkant zie je geen schade van bovenstaande foto's aan de racekont. Die barst plus dat stukje eruit is alleen aan de buitenkant en niet aan de binnenkant, dus hoe repareer je dat :?
Jou race kont is van polyester(is al eerder gezegd ;) ), dus niet lassen/solderen(dat doe je met kunststoffen zoals ABS, PP etc.) maar met polyesterhars en (glas)vezelmatjes.
Het oppervlakte met barsten etc afslijpen en dan repareren met hars en matjes.
Eventueel eerst hars en een matje aan de binnenkant ter versteviging.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat mensen het niet zo snel melden als het niet gelukt is.......

Heel simpel: wil je op zeker gaan en de sterkte van de las gelijk maken aan het overige materiaal, gebruik dan hetzelfde materiaal, bij ABS dus lassen met ABS.

Een polyester matje is een gok. Het kán goed gaan. Maar staat er spanning op of komen er temperatuurverschillen in, dan is de kans groot dat het matje loslaat.
:^
 
Met polyesterplamuur ;)
Ik zou toch uitslijpen en dan een matje glasvezel met hars.
Polyester plamuur (neem aan dat je die vezelplamuur bedoelt maar de meeste plamuren bevatten polyester als basis) zal de krachten van een oude breuk niet op kunnen vangen.
Als je een polyesterscheur dus dicht plamuurt scheurt ie 100% zeker weer.


Dat je thermoplasten kunt lassen en thermoharders niet. En dat ABS een polymeer is net als polyester.
Ik had inderdaad polyester moeten zeggen ipv poly :Y
de afkorting poly kan idd zoals je zegt een thermoplast en een thermoharder zijn als je het ziet als afkorting voor polymeer. :Y
ABS is dus wel een poly (als in polymeer) maar geen thermoharder (zoals polyester)
 
Ik zou toch uitslijpen en dan een matje glasvezel met hars.
Polyester plamuur (neem aan dat je die vezelplamuur bedoelt maar de meeste plamuren bevatten polyester als basis) zal de krachten van een oude breuk niet op kunnen vangen.
Als je een polyesterscheur dus dicht plamuurt scheurt ie 100% zeker weer.
Op de buiten- EN binnenkant dan bedoel je?
 
Op de buiten- EN binnenkant dan bedoel je?
Jep.
Mijn werkwijze is meestal:
Eerst een matje met hars aan de binnenkant (uiteraard grof opschuren)
Laten drogen.
Buitenkant toplaag er af slijpen en dan daar een matje met hars.

Wel zorgen dat je zoveel mogelijk lucht uit de hars en matjes krijgt.
Scheelt gaatjes in je nabewerking en is steviger.
 
Ook weer duidelijk! En is hier nog iets van te maken? :P Spatbord.

Wilde die als eerste gaan spuiten, maar dat gat dichten lijkt me best wel lastig, zodat er ook weer rubber in kan en een schroef.
full
 
Laatst bewerkt:
Dat heb k met een ABS kuip ook weleens gedaan, veel geduld hebben en met legoblokjes ruw aan de binnenkant een nieuw gat smeden, dan de vorm mooi schuren en evt met plamuur gladstrijken. Ik zal als k tijd heb, nog wel een fotootje posten ;)
 
Dat heb k met een ABS kuip ook weleens gedaan, veel geduld hebben en met legoblokjes ruw aan de binnenkant een nieuw gat smeden, dan de vorm mooi schuren en evt met plamuur gladstrijken. Ik zal als k tijd heb, nog wel een fotootje posten ;)

Legoblokjes zijn voor het lassen van ABS inderdaad prima geschikt. Nadeel is wel weer dat je het lastig in strookjes knipt.
 
Ik had deze helemaal nog niet gezien,staan toch weer wat tips in.En aangezien ik vanavond ook weer wit was van het stof komt dat mooi uit :)

Wat ik nog wel eens doe is een scheurtje even aan het eind een gaatje in boren ,zodat de kans kleiner is dat hij verder gaat scheuren.Die race kuipen scheuren bijna als je er naar kijkt B| .

Afgelopen weekend druk met matjes in de weer,paar stukjes moet ik nog ff bij,en dan aankomend weekend de boel plamuren,en de gerepareerde stukjes even in de primer zetten.

Hopelijk volgende week kleurtje erop :)

Zal tzt eens wat fotos maken

Zijn nieuwe racekuipen trouwens voorzien van Primer/grondlaag?
 
Laatst bewerkt:
Ik had deze helemaal nog niet gezien,staan toch weer wat tips in.En aangezien ik vanavond ook weer wit was van het stof komt dat mooi uit :)

Wat ik nog wel eens doe is een scheurtje even aan het eind een gaatje in boren ,zodat de kans kleiner is dat hij verder gaat scheuren.Die race kuipen scheuren bijna als je er naar kijkt B| .

Afgelopen weekend druk met matjes in de weer,paar stukjes moet ik nog ff bij,en dan aankomend weekend de boel plamuren,en de gerepareerde stukjes even in de primer zetten.

Hopelijk volgende week kleurtje erop :)

Zal tzt eens wat fotos maken

Zijn nieuwe racekuipen trouwens voorzien van Primer/grondlaag?

Dewelke ik al gezien heb, maar heb er niet zoveel ervaring mee, waren niet voorzien van primer.
Kan best zijn dat er naargelang 't merk en/of leverancier verschil in zit
 
Super,zaterdag als er tijd voor is ff zoon deel ophalen.Iemand ervaringen met Ten Kate kuipwerk?

Morgen avond weer verder ,nog een kuipdeel rep over nieuw begon weer te scheuren.
B|
 
Laatst bewerkt:
Super,zaterdag als er tijd voor is ff zoon deel ophalen.Iemand ervaringen met Ten Kate kuipwerk?

Morgen avond weer verder ,nog een kuipdeel rep over nieuw begon weer te scheuren.
B|


Update:....... :+

Had de boel gespoten (met spuitbus) en het werd 1 groot maanlandschap,volgens mij werkte de laklaag niet goed met de blanke laklaag.......... -O-

Resultaat was dus bedroefend slecht,maar we gaan het gewoon komend winter weer proberen *O*
 
Hoeft niet persé voor een reactie van de laklaag te zijn, vaak zijn temperatuur en afstand bepalend voor het mooi worden van je lak ;)
 
Hoeft niet persé voor een reactie van de laklaag te zijn, vaak zijn temperatuur en afstand bepalend voor het mooi worden van je lak ;)

Zou misschien ook kunnen,alleen zo zag het er wel uit voordat ik de blanke laag erop had leek het niet verkeerd,had miss het daarbij moeten laten :+ Temp had ik wel goed denk ik,had 'de dele' flink opgestookt en alles netjes in lagen gedaan,niet teveel willen dus,maar uiteraard het is wel mogelijk :/

Ach gewoon wat sneller rijden en niemand die het ziet :$

Edit: Heb jij nou die suzuki ook zelf gespoten,ziet er wel goed uit zo op de foto? Je had toch eerst een R6je?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan