Het gaat hierom een racekuip, maar kan prima opgaan voor straatkuipen, alleen wordt lassen oid dan wel moeilijk. Voor spuitwerk kan je terecht in het spuittopic dus daar ga ik ook slechts globaal op in.
Foto
Men neme een kuip, 2e hands die niet teveel hoeft te kosten met wat werk:
Is al eerder opgelapt en erg slecht gedaan, eerst maar 's die stickers eraf
Dan met nagellakremover de lijmresten weg halen en dan zie je direct of er met motip lak is gespoten (orginele lak lost niet op in aceton)
Was je kuip en ontvet 'm goed, in dit geval met wasbenzine. Meteen maar dat witte lelijk gespoten vlak weggehaald, door een doek gedrenkt in aceton op de kuip te leggen en in te laten weken. Dan veeg je m zo weg
Tijd om wat op te schuren (korrel 120) en wat verstevigingen aan te brengen, dit is met glasvezelmatjes en polyester hars gedaan.
Even laten drogen en met een zaagje of dremel uitstekende stukken weg halen.
Dan is het tijd om te plamuren. Dit is wat ik gebruikt heb voor de kuip; plamuurmes om het mengwerk te doen met de polyester+harder en een rubberen lap om de plamuur op de kuipen te smeren (Deze volgt namelijk mooi de contouren van een niet vlak oppervlak)
Na het plamuren gladschuren (korrel 120), soms nog een keer plamuren voor een beter resultaat en dan heb je een kuip die er afgrijselijk uit ziet
:
Op sommige plekken ben ik volledig door de lak geschuurd en kon je mooi zien dat er 11 lagen lak op de kuip hebben gezeten. Die knakker zal waarschijnlijk nooit onder de 2 minuten hebben kunnen rijden
Omdat ik niet meer kan zien of ik alle plekjes glad geplamuurt heb, ga ik de kuip in de witte primer zetten om de foutjes zichtbaar te maken
Dus eerst de kuip weer gladschuren (korrel 120), wassen, gladder schuren (korrel 271), wassen. nog gladder schuren (korrel 400). Zelf heb k 'stoffen' schuurpapier gebruikt en nat geschuurd, gaat voor mn gevoel sneller. Geeft wel een modderboel op je kuip trouwens:
En dan weer wassen totdat de kuip brandschoon is, zie het verschil:
Afnemen met wasbenzine voor de vette vingers en met een stofvrij doekje (dikke onzin als je buiten werkt
)de laatste paar stofjes verwijderen.
Ben begonnen met het spuiten van de primer, die je gebruikt om een bariere te vormen tussen de oude lak en de nieuwe lak. Als deze met elkaar reageren dan ben je verder van huis
. Alles wat ik gebruik is goedkoop spul van motip. Werkt prima alleen is het voor de laklaag een stuk moeilijker spuiten. Dure lak is meer foolproof.
Oja het schoot niet erg op, het spuitmondje is rond (Rechts op de foto) en spuit smalle streepjes. Dus ik ben gaan zoeken in mn spuitcollectie en vond nog een spuitmondje die een mooie lijn maakt (Links op de foto). Zo spuit je in één spuitbeweging een band van 10 cm ipv 4 cm.
Op de helft, lijkt nog nergens naar
En klaar
Nouja klaar, ik kon zien dat er nog her en der wat kleine gaatjes zaten, dus nog 1 keer plamuren, opnieuw in de primer en dan kan ik de lak erop gaan spuiten. Alleen droogt lak een stuk langzamer dan primer, uren vs minuten. Dus waaien mag t dan niet doen en regenen al helemaal niet
(Net de primer met windkracht 8 staan spuiten en kreeg lekker een hoosbui op mn dak)
)
De lak zal ik jullie besparen, rest komt wel als ik ga stickeren