BB-kinkie
MF veteraan
Bij deze een How To voor het reviseren van de remklauwen van een van bovenstaande merken.
WAARSCHUWING : REMOLIE WERKT ZEER AGRESIEF OP GELAKTE DELEN.
Bescherm dus alle gelakte delen (velgen kuipwerk, enz.) met doeken en veeg gemorste vloeistof snel weg en spoel met water!!!!!!!!!!
Stap 1 :
Maak het dekseltje van het remvloeistofreservoir los en verwijder deze.
Stap 2 :
Neem een vacuumpompje en trek alle remvloeistof uit het systeem doormiddel deze op de ontluchtingsnippels op de remklauw aan te sluiten. Draai deze een kwart slag open en zuig de vloeistof er uit!
Bij gebrek aan een vacuumpompje kun je ook gewoon de banjo-bout op de remklauwen los draaien en de leiding leeg laten lopen in een potje.
Stap 3 :
Maak de banjobouten los als deze nog niet los waren en bind een zakje om de banjo's heen zodat hier geen remolie uit op je voorspatbord lekt!!
Verwijder de twee bouten waarmee de remklauw aan de voorvork vast zit en manoeuvreer deze voorzichtig richting de rand van de velg. Als het goed is kun je de remklauw zo van de remschijf af schuiven.
Ga niet lopen wrikken (hooguit lichtjes wiebelen) anders kun je je schijf beschadigen
Stap 4 :
Draai de 3 Torxbouten los die de twee helften van de remklauw tezamen houden. En blaas met een persluchtspuitje de zuigertjes uit de cilinders. Houd hierbij wel je hand op de remklauw anders kun je ze bij de buren gaan zoeken Zorg er ook voor dat ze niet vallen of op een andere manier beschadigen.
Stap 5 :
Verwijder de oude dustseals met een tandartshaakje of O-ring gereedschaps setje. Ga niet met een schroevendraaier in de groeven liggen mooren want als hier krassen in komen kun je de boel weglazeren
Hierna de boel grondig cleanen. Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger alleen vond dit weinig succesvol op de vastgekoekte aangebakken remstof laag.
Ik adviseer dit ultrasoon te doen en anders met een tandenborstel en velgenreiniger op basis van zwavelzuur (PH <1). Ik heb het op de laatste manier gedaan, dit is overigens een zeer gevaarlijk klusje. Gebruik hier bij goede beschermende middelen Bril, Handschoenen en zeer oude kleren!!!!!! En laat het zwavelzuur zeker niet langer dan een minuut in werken en spoel het grondig af onder de kraan
RESULTAAT:
Stap 6 :
Onze Italiaanse vrienden verkopen geen revisiesets voor deze remklauwen. Gelukkig heeft KTM daar toch anders over gedacht en verkoopt voor deze klauwen dustseals onder
artikelnr. 61013019100
POWER PARTS | AMS Motorcycles
Bij deze seal krijg je een smeermiddel op siliconenbasis om de seals mee in te smeren en de zuigers nadat je deze grondig hebt gecleand. Na het plaatsen van alle seals kun je de zuigertjes voorzichtig terug in hun zitting drukken.
Stap 7 :
Zorg er voor dat je nieuwe O-ringen (olie en remoliebestendig) 6,75(binnenmaat) x 1,78 mm. hebt liggen om deze te vervangen. Er zit in elke remklauw één O-ring welke de oliekanalen van beide helften verbind!
Stap 8 :
Doe een beetje kopervet op de bouten en draai de beide helften weer op elkaar met +/- 35 N/M per bout. Toen ik de bouten er uit draaide zat er kopervet op, maar met de huidige stand der techniek zou je wellicht voor keramisch vet kunnen kiezen.
Stap 9 :
De klauwen zijn nu weer operationeel inzetbaar. Voorzie ze van nieuwe remblokken en plaats de veertjes en pennetjes op de juiste manier terug in de klauw!
Nu kun je de klauw terug plaatsen op de remschijf en de bouten die in de voorvork gaan aandraaien met +/- 50 N/m.
Stap 10 :
Plaats nu nieuwe koperen ringetjes rond de banjobout en draai deze aan met 20 N/M.
Stap 11 :
Nu moet het remoliereservoir gevuld worden en doorgepompt worden totdat alle lucht er uit is. Ik zou zelf even langs een garagebedrijfje op de hoek gaan omdat deze hier speciale apparatuur voor hebben. Het systeem is namelijk helemaal leeg geweest en om alle luchtbelletjes er uit te krijgen loop je anders eindeloos te klooien
RESULTAAT is een soepel werkende rem die geen olie lekt niet blijft plakken en weer jaren mee kan!!
WAARSCHUWING : REMOLIE WERKT ZEER AGRESIEF OP GELAKTE DELEN.
Bescherm dus alle gelakte delen (velgen kuipwerk, enz.) met doeken en veeg gemorste vloeistof snel weg en spoel met water!!!!!!!!!!
Stap 1 :
Maak het dekseltje van het remvloeistofreservoir los en verwijder deze.
Stap 2 :
Neem een vacuumpompje en trek alle remvloeistof uit het systeem doormiddel deze op de ontluchtingsnippels op de remklauw aan te sluiten. Draai deze een kwart slag open en zuig de vloeistof er uit!
Bij gebrek aan een vacuumpompje kun je ook gewoon de banjo-bout op de remklauwen los draaien en de leiding leeg laten lopen in een potje.
Stap 3 :
Maak de banjobouten los als deze nog niet los waren en bind een zakje om de banjo's heen zodat hier geen remolie uit op je voorspatbord lekt!!
Verwijder de twee bouten waarmee de remklauw aan de voorvork vast zit en manoeuvreer deze voorzichtig richting de rand van de velg. Als het goed is kun je de remklauw zo van de remschijf af schuiven.
Ga niet lopen wrikken (hooguit lichtjes wiebelen) anders kun je je schijf beschadigen
Stap 4 :
Draai de 3 Torxbouten los die de twee helften van de remklauw tezamen houden. En blaas met een persluchtspuitje de zuigertjes uit de cilinders. Houd hierbij wel je hand op de remklauw anders kun je ze bij de buren gaan zoeken Zorg er ook voor dat ze niet vallen of op een andere manier beschadigen.
Stap 5 :
Verwijder de oude dustseals met een tandartshaakje of O-ring gereedschaps setje. Ga niet met een schroevendraaier in de groeven liggen mooren want als hier krassen in komen kun je de boel weglazeren
Hierna de boel grondig cleanen. Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger alleen vond dit weinig succesvol op de vastgekoekte aangebakken remstof laag.
Ik adviseer dit ultrasoon te doen en anders met een tandenborstel en velgenreiniger op basis van zwavelzuur (PH <1). Ik heb het op de laatste manier gedaan, dit is overigens een zeer gevaarlijk klusje. Gebruik hier bij goede beschermende middelen Bril, Handschoenen en zeer oude kleren!!!!!! En laat het zwavelzuur zeker niet langer dan een minuut in werken en spoel het grondig af onder de kraan
RESULTAAT:
Stap 6 :
Onze Italiaanse vrienden verkopen geen revisiesets voor deze remklauwen. Gelukkig heeft KTM daar toch anders over gedacht en verkoopt voor deze klauwen dustseals onder
artikelnr. 61013019100
POWER PARTS | AMS Motorcycles
Bij deze seal krijg je een smeermiddel op siliconenbasis om de seals mee in te smeren en de zuigers nadat je deze grondig hebt gecleand. Na het plaatsen van alle seals kun je de zuigertjes voorzichtig terug in hun zitting drukken.
Stap 7 :
Zorg er voor dat je nieuwe O-ringen (olie en remoliebestendig) 6,75(binnenmaat) x 1,78 mm. hebt liggen om deze te vervangen. Er zit in elke remklauw één O-ring welke de oliekanalen van beide helften verbind!
Stap 8 :
Doe een beetje kopervet op de bouten en draai de beide helften weer op elkaar met +/- 35 N/M per bout. Toen ik de bouten er uit draaide zat er kopervet op, maar met de huidige stand der techniek zou je wellicht voor keramisch vet kunnen kiezen.
Stap 9 :
De klauwen zijn nu weer operationeel inzetbaar. Voorzie ze van nieuwe remblokken en plaats de veertjes en pennetjes op de juiste manier terug in de klauw!
Nu kun je de klauw terug plaatsen op de remschijf en de bouten die in de voorvork gaan aandraaien met +/- 50 N/m.
Stap 10 :
Plaats nu nieuwe koperen ringetjes rond de banjobout en draai deze aan met 20 N/M.
Stap 11 :
Nu moet het remoliereservoir gevuld worden en doorgepompt worden totdat alle lucht er uit is. Ik zou zelf even langs een garagebedrijfje op de hoek gaan omdat deze hier speciale apparatuur voor hebben. Het systeem is namelijk helemaal leeg geweest en om alle luchtbelletjes er uit te krijgen loop je anders eindeloos te klooien
RESULTAAT is een soepel werkende rem die geen olie lekt niet blijft plakken en weer jaren mee kan!!
Laatst bewerkt: