begin eens met je viton ring na te meten.
verder, lees de andere howto's eens en besef wat je als eerste hoort te doen.
Kopervet mag je in de kliko gooien
Aanhaalmomenten van de bouten zijn droog
een banjo bout met 20 Nm is riskant (soms vervangen door alu bout)
origineel zitten er alu ringen tussen (ander aanhaalmoment)
Pfffff ik zou het moeten herschrijven, terwijl dit meer een poetsbeurt was dan een revisie
Dus je blijft wat mij betreft een pietluttige beroeps zeikerd!
prima, dat jij dat vindt, maar als howto zeg je tegen anderen hoe zij het moeten doen. Ik zeg, niet kloten met remmen, maar goed doen en das niet wat jij doet.Ik houd je niet tegen! Maar als ik in jouw geposte topics kijk zit er weinig bruikbaars tussen! Dus je blijft wat mij betreft een pietluttige beroeps zeikerd!
De Viton ring had exact dezelfde diameter en dikte als de oude ring dus weet niet hoe je daar bij komt??
Kopervet en aandraaimomenten is een discussie die ik al heel vaak ben tegen gekomen. Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit iets kapot gedraaid.
Wel heb ik meerdere malen bouten gehad die vast gerot zaten omdat ze niet ingevet waren waardoor de schroefdraad helemaal naar de vaantjes was en vast vreet. Daarnaast heb ik er niet de standaard bouten in zitten maar RVS. Zoals jij misschien ook weet wil dit nog wel eens vreten en dan ben je helemaal de lul als je het volgende keer los maakt.
De originele waren inderdaad van Alu maar koper gaat ook en heeft volgens mij geen enkel nadelig effect.
Wat betreft het aanhaalmoment houd ik gewoon de manual aan en mijn banjobout is origineel dus is gewoon goed!
Dus dit is een perfecte revisie en ik heb net mijn remblokjes ingeremd en het spulleke functioneert weer super
Kijk, dat is nou het verschil tussen jou en iemand die wel weet waar hij over praat.Ik houd je niet tegen! Maar als ik in jouw geposte topics kijk zit er weinig bruikbaars tussen! Dus je blijft wat mij betreft een pietluttige beroeps zeikerd!
De Viton ring had exact dezelfde diameter en dikte als de oude ring dus weet niet hoe je daar bij komt??
Kopervet en aandraaimomenten is een discussie die ik al heel vaak ben tegen gekomen. Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit iets kapot gedraaid.
Wel heb ik meerdere malen bouten gehad die vast gerot zaten omdat ze niet ingevet waren waardoor de schroefdraad helemaal naar de vaantjes was en vast vreet. Daarnaast heb ik er niet de standaard bouten in zitten maar RVS. Zoals jij misschien ook weet wil dit nog wel eens vreten en dan ben je helemaal de lul als je het volgende keer los maakt.
De originele waren inderdaad van Alu maar koper gaat ook en heeft volgens mij geen enkel nadelig effect.
Wat betreft het aanhaalmoment houd ik gewoon de manual aan en mijn banjobout is origineel dus is gewoon goed!
Dus dit is een perfecte revisie en ik heb net mijn remblokjes ingeremd en het spulleke functioneert weer super
Niemand gaat je hier verbieden om kopervet te gebruiken bij je eigen motor.zuch, wat een gezeik.
wordt dit een discussie over wie het meeste weet?
ik gebruik zelf ook altijd kopervet (is handig als je het ooit nog eens los wil halen) en ook de Aprilia aanhaalkoppels. dom he?
Dat er mensen zijn dit teveel/te weinig vinden omdat ze zelf aluminium/staal, M4,5,6 of een japanner hebben en wel/niet ingevetten is toch niet boeiend?
Niemand gaat je hier verbieden om kopervet te gebruiken bij je eigen motor.
Waar het hier om gaat is dat de how to beter kan.
Maar i.p.v. dat ts het aan past of in ieder geval de moeite neemt om het op te zoeken hoe het wel moet gaat hij degene die het wel weet uit zitten schelden.
Ik neem het jou ook niet kwalijk dat je gesmeerd hetzelfde moment aan houd dan droog.
het is immers jouw motor.
Een probleem word het als je het advies gaat geven dat het geen verschil maakt.
Voorop staat dat ik het waardeer als mensen de moeite nemen een How-To te maken !!
Maar een how-to word er niet beter op als iemand niet reageert op verbeterpunten.
Als er zelfs dingen instaan die 'niet de beste manier' zijn, dan pas je die aan, zeker als je het als advies voor anderen wil doorgeven. Zo maken we er een betere How-To van en zo moeilijk of erg is dat toch niet
Je hebt een grote mond over iemand die in de koffieprut die hij weg gooit al meer kennis over motoren heeft zitten als jij op het moment lijkt te hebben.
Die kracht 35 nm waarmee je de boel vastzet....staat daarbij omschreven dat de bout zo ingevet moet zijn ?
Enig idee hoeveel verschil het maakt in kracht waarmee je de boel vastzet met of zonder vet ? Die 35 is niet dezelfde 35
wilt u hem alstublieft nameten?Ik geef ook keurig de maat van de O-ring aan in de How-To (10x2) ook hier zie ik dus geen noodzaak om dit te veranderen. En dit is de maat die Brembo gebruikt, misschien dat de foto vertekent omdat de ring nog niet netjes in de ziiting lag!
Zie ook de O-ring maat!
Tja, ik moet ook toegeven dat het advies om koperpasta te gebruiken voor je remklauwbouten EN dan het voorgeschreven moment te gebruiken, je beter voor jezelf kunt houden.
Voor koperpasta moet je het moment x 0,7 / 0,8 doen anders wordt de trekspanning in de bout wel erg hoog. Deze bouten kunnen wel wat hebben, maar dit is echt ondermaats advies.
Ik zou absoluut het advies uit het boekje volgen --> droog monteren, en wellicht loctite gebruiken. Indien er kopervet in staat. Power to you!
Tegenwoordig is kopervet net zo achterhaald als een kolenstrijkijzer en zou je keramisch vet moeten gebruiken. Zeker icm ijzer en aluminium. Maar goed, hier maakte men zich vroeger ook niet al te druk over en het leidt ook niet meteen tot rampspoed.
Je schrijft dat je de bouten hebt vervangen door rvs bouten.
Ik weet niet wat voor bouten er origineel in zaten maar de sterkste rvs bouten zijn te vergelijken met 8.8 bouten.
De bouten waren ingevet met een vet wat mij zeer overeen kwam als kopervet! De aandraaimomenten voor de klauw zijn de voorgeschreven momenten. Als ik ze er uit haal met een kopervet gelijkend vet stop ik ze daar ook mee terug. Ik heb de klauwen nooit eerder open gehad dus ga er van uit dat het aandraaimoment hier op gebaseerd is.
Maar aannames zijn inderdaad niet de beste raadgever dus ik zal dit proberen te achterhalen!
De bouten worden geleverd door Pro-Bolt als vervanging van de remklauw bouten, hierbij ga ik er van uit dat die jongens weten wat ze leveren
Ze zullen wel weten wat ze leveren, maar weten ze ook wat er standaard in zit en moet je daar misschien het moment op aanpassen?.De bouten worden geleverd door Pro-Bolt als vervanging van de remklauw bouten, hierbij ga ik er van uit dat die jongens weten wat ze leveren
Ze zullen wel weten wat ze leveren, maar weten ze ook wat er standaard in zit en moet je daar misschien het moment op aanpassen?.
Volgens de site van pro bolt kunnen ze op het originele moment aangedraaid worden, hoewel ik dan wel heel erg benieuwd ben wat voor kwaliteit rvs die gasten gebruiken.
Stainless Steel Brembo Caliper Pinch Bolt M8 x 40mm
Part No: LSSSPDUC01
Description
Stainless Steel Pinch Bolts for Brembo Calipers. High grade polished stainless steel cap head bolts. These are the ones that go through the caliper itself pinching the two halves together. The thread diameter is M8 with a 40mm length and had a 1.25 thread pitch and a low head profile. Highly resistant to corrosion these are a great replacement for rusty originals. Fits many models of Ducati and Aprilia listed in model specific bike sections where fitment has been established. These can be torqued to manufacturers' original settings. Priced individually, also available as sets.
Als die bouten net zo goed zijn als de beste rvs bouten (dus 8.8)dan mag een m8x1.25 aangetrokken worden met 24Nm droog.
Gesmeerd zal dat dan zo'n 20Nm zijn
Die bouten van pro-bolt hebben dan een treksterkte die bijna 2x zo hoog is als de beste andere rvs bouten
Ik hoop niet dat jullie je motor bij de gemiddelde motorzaak laten onderhouden want dan zou ik er niet meer op gaan rijden als ik jullie was!!