Dat geldt nog steeds niet als aanhanger.Nee, daar gelden andere regels voor, maar daar kan je geen rijbewijs voor halen.
Dat is, als het om slepen gaat (met zo'n touwtje), met een stang ertussen kan je het soms als aanhanger laten gelden. (Werd dacht ik wel eens met eendjes gedaan)
Slepen mag niet overal, bijvoorbeeld de snelweg enzo. En je mag niet hard, maar dat heb ik ook nog nooit gewild.
Ik had vroeger standaard een sleepkabel in de auto liggen....en die heb ik vaak gebruikt, voor anderen, want mijn wrak ging maar niet stuk
Ow en om compleet te zijn, voor sleepwagens, met zo'n lepel, gelden dacht ik weer andere regels.
Flauwe reply , maar ik zal het even voor je samenvatten:
Tuurlijk wel, maar alleen als het inhoudelijk is.
Een How To topic is om mensen te helpen met een bepaald onderwerp.
Het is dan zaak om niet teveel off-topic dingen in zo'n topic te hebben staan omdat anders het topic onoverzichtelijk word voor mensen die een antwoord hopen te vinden.
Hmm, is dat eigenlijk zo? Dat betekent dat ik met mijn auto (1400 kg) niet een lege tandemas autoambulance (ik zeg maar wat) mag vervoeren? Dat heb ik nooit zo gelezen.
Even een niet-motorgerelateerde, maar wel aanverwante vraag:
Hoe zit het eigenlijk met het slepen van een auto? Gelden daarvoor dezelfde regels als voor een aanhanger?
doe dit over de mail.Flauw of gewoon een feit?
Het staat toch in dat schema?even een vraagje. stel ik heb een auto die leeg 1200kg weegt maar die volgens de papieren maar 1100kg geremd mag trekken. mag ik dan met B rijden met een aanhanger die 1200kg mag wegen volgens kenteken en die niet zwaarder beladen wordt dan 1100kg? en waarom? dit is namelijk het enige stukje dat ik niet kan vinden of begrijpen in de omschrijving op mijn rijbewijs. ik heb zelf het idee dat het mag maar ik weet het niet zeker.
Je sleepkabel mag niet langer zijn als 5 meter.
Artikel 53 RVV.
Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden een ander motorvoertuig te slepen, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.
En dat is ongeveer zo'n beetje alles wat over het slepen van een auto geregeld is.
Nee. Er zijn ook vouwwagentjes die beremd zijn, terwijl ze dat niet eens hoeven te zijn.Ezelsbrug die ik meestal gebruik: is de aanhangert geremd====> BE. Klopt dit?
[Hmm, is dat eigenlijk zo? Dat betekent dat ik met mijn auto (1400 kg) niet een lege tandemas autoambulance (ik zeg maar wat) mag vervoeren? Dat heb ik nooit zo gelezen....]
Klopt. Men gaat ervanuit dat je niet constant zelf iedere rit gaat wegen of je wel of niet goed zit en houdt dus de "papieren" waardes aan.
Ik heb een busrijbewijs en mag met een dubbel gelede bus rijden van 25 meter lang maar ik heb geen E rijbewijs dus ik mag geen aanhanger van een bepaald gewicht achter mijn auto hebben.
Vreemd toch?
Een dagje lessen voor E achter B is zonder meer leerzaam voor alle bestuurders met alleen B.
Kijk alleen maar eens hoeveel mensen er niet met de caravan kunnen rijden. Ergens aangekomen, pikken ze hem het liefste af, om vervolgens met veel getrek en geduw het ding op de plaats te zetten.
Gisteren werd me zomaar weer eens duidelijk hoe belangrijk dit is.En zorg er alsjeblief voor dat de losbreekreminrichting of hulpkoppeling GOED bevestigd zit, dus niet gewoon los over de kop van de trekhaak gegooid
On-topic, en wellicht ten overvloede omdat het al een paar keer voorbij kwam.
Laadvermogen <=> TMM Toegestane Maximale Massa
Kijk alleen maar eens hoeveel mensen er niet met de caravan kunnen rijden. Ergens aangekomen, pikken ze hem het liefste af, om vervolgens met veel getrek en geduw het ding op de plaats te zetten.
Waarom denk je dat de mover de meest verkochte optie is voor caravans.
Ik stap altijd even uit om de plek te bekijken en dan zie je soms buren al zuchten overeind komen om te helpen zeulen en vervolgens stap ik in en pleur de sleurhut op zijn plek.
Ik heb een weegdinges, om ook links en rechts optimaal te verdelen. En toch heb ik wel eens een slingertje, waar ik de oorzaak niet van kan vinden. De ene keer wil de caravan slingeren bij 100, de andere keer (soms de volgende dag) kan ik er makkelijk 120 mee rijden. Ik ben er nog niet achter waar dat 'm in zit.En goed beladen is ook belangrijk, anders haal je met een zwaardere lading het nieuws.
Ik heb wel meegemaakt, dat vrouwlief een voorwerp van ongeveer 10 kilo zwaar had verplaatst. De eerst perfect achter de auto liggende caravan werd op slag onstabiel.
Ik ben al mopperend gestopt en heb de boel weer op zijn plek gelegd en het euvel was opgelost. Bij zware aanhangers en caravans zou je eigenlijk standaard een kogeldruk meter bij je moeten hebben.
Klopt. Men gaat ervanuit dat je niet constant zelf iedere rit gaat wegen of je wel of niet goed zit en houdt dus de "papieren" waardes aan.
Goed schema!
Ook weer een vraagteken minder voor mij. Je hebt dus pas het E rijbewijs nodig als je 5 motoren tegelijk wilt vervoeren ofzo.
Pooh heeft 't bijna goed:
Maar gewicht maakt wel degelijk uit! Een aanhangertje van 750 kilo achter je auto stelt weinig voor, maar met BE mag je onbeperkt gewicht trekken! Je mag dus een 2500 kg trekkend voertuig hebben met daarachter 5 ton getrokken gewicht. Daarvoor wil je echt wel weten wat je doet.
Zie hoe creatief je kunt zijn me BE: BE Opleggers - Beopleggers - Beoplegger - oplegger