how to (incl. foto's): geoxideerd alu herstellen

criticz

Die hard MF'er
Lid geworden
6 nov 2006
Berichten
583
Waarderingsscore
1
Locatie
ede
Voor deze extreme alu-make-over heb ik mijn fender genomen, die er nogal beroerd uitziet:
alu00.jpg

Je ziet het, het aluminium is nogal geoxideerd. Niet alleen zitten er vlekken op, maar het is zelfs ruw en bobbelig geworden.

Je hebt nodig:
- Commandant 4
- scotch brite (geen idee waar je dat koopt, ik heb 't bij de autosloop vandaan)
- kwastje
- schuurpapier 1000 en 2000
- Belgom Alu
- minstens 2 zachte poetsdoeken
- WD40
- best wel veel tijd
000.jpg

Als het alu niet alleen wit uitgeslagen is, maar ook ruw en bobbelig, zoals in dit geval, heb je ook nog wat grover schuurpapier nodig. Geen idee wat voor korrel, ik had nog een stukje liggen, dat voldeed prima.

Als het alu alleen wit uitgeslagen is, dan sla je stap 1 over en begin je gelijk met stap 2.

Stap 1: glad maken
Smeer het alu in met Commandant 4.
001.jpg


Schuur het met het grovere schuurpapier en laat het flink zwart worden.
002.jpg


Ga door met schuren totdat het alu glad is, de vlekken hoeven nog niet weg te zijn. Als je de Commandant 4 hebt drooggeschuurd, neem het dan af met een poetsdoek.
004.jpg

Herhaal stap 1 totdat het alu echt glad aanvoelt.

Stap 2: oxidatievlekken weghalen
Neem een klein lapje Scotch Brite.
005.jpg


Smeer het alu weer in met Commandant 4.
006.jpg


Schuur met het Scotch Brite. De Commandant 4 wordt zwart, gewoon doorschuren tot het droger wordt. Als het droger wordt, voorzichtiger gaan schuren zodat je geen krassen maakt.
007.jpg


Neem het alu af met dezelfde doek.
008.jpg


Herhaal stap 2 totdat alle vlekken weg zijn.

Stap 3: glad maken
Knip een stukje schuurpapier 1000 af en ga het glaasje water halen dat ik vergeten ben op de foto te zetten in het begin.
009.jpg


Maak het schuurpapier nat en schuur het alu voorzichtig. De restanten Commandant 4 worden donker en stroef, ga door met schuren totdat alle restanten Commandant 4 weg zijn.
010.jpg


Neem het alu af met een schoon stuk van de poetsdoek. Het zou nu al behoorlijk moeten blingblingen.
011.jpg

(jaja, let op de reflectie van de doek :) )

Neem nu een stukje schuurpapier 2000.
012.jpg


Weer nat schuren, heel zachtjes.
013.jpg


En weer afnemen met een schoon stuk poetsdoek.
014.jpg

Ziet er al een stuk beter uit, toch?

Stap 4: afwerking
Nu heb je Belgom Alu en een nieuwe poetsdoek nodig.
015.jpg


Smeer het alu in met Belgom Alu.
016.jpg


En nu maar poetsen.... :Z
017.jpg


Als de Belgom Alu droog wordt, dan opwrijven met een schoon stuk poetsdoek.
018.jpg

Oi oi oi, wat glimt dat 8-)

Stap 5: bescherming
Tenslotte heb je WD40 en een schoon stukje poetsdoek nodig.
021.jpg


Spuit het alu in met WD40, ook de delen die niet zichtbaar zijn.
022.jpg


Laatste keer goed poetsen.
025.jpg

Misschien dat de glans iets afneemt door de WD40, maar het schijnt wel stukken beter beschermd te zijn. (Sterker nog, als je het niet doet kan je na twee dagen weer overnieuw beginnen).

En klaar...
026.jpg


Final check, de bling bling proef. Weerspiegelt het alu de schroevendraaier?
027.jpg

Euh... nou nee... -O-

Na de make-over...?
028.jpg

Ja! Ja! Ja! *O*

En nog even in de herhaling, zodat je 't kan vergelijken...
Zo was het eerst:
alu01.jpg

En zo is het nu:
alu10.jpg

OK, OK, je ziet nog hier en daar wat vlekjes, mag ik jullie er even op attenderen dat het hier een VT500C uit '83 betreft...

Boven steeds niet-behandeld, onder wel-behandeld...
alu2.jpg


alu20.jpg


alu21.jpg


alu23.jpg


Je moet er een beetje geduld voor hebben, maar ach, met de winter voor de deur... mooi toch?
 
Moge!

gister ben ik begonnen met het opknappen van een Honda magna.
Veel Aluminium onderdelen zijn zwaar geoxideerd. Na veel leeswerk
ben ik op een klein stukje begonnen met een klein onderdeeltje
te bewerken met Belgom ALU en een polijstkopje op de Dremel.
Op zich word het onderdeel wel ietsje beter en het glimt als een
weetikveelwattem, maar de oxidatie zit er nog onder.

Moet ik nu eerst met schuurpapier (fijn schuurpapier) de oxidatie eruit
schuren en dan pas met belgom polijsten??

Graag jullie advies

Grtz Mazlbeer
 
Vroeger ook veel gepoetst met BELGOM Alu, als je na het wassen van je motor de gepoetste delen even napoetste met belgom alu werd het resultaat steeds mooier, en beschermde het aluminium meteen weer.

Nooit meer blanke lak, zeker niet op ondderdelen die warm worden, zoals kleppendeksels, motordelen. Blanke lak wordt altijd weer gelig.en kan beschadigen en dan weer helemaal opnieuw beginnen.
 
De foto's zijn extern gehost, als ze daar worden weggehaald zie je dus niets meer. Daarom raden wij altijd aan om de Documentlijst hiervoor te gebruiken, zie ook de FAQ waarin dit fenomeen uitgelegd wordt.
gr
Bolski
 
Ik gebruik al tijden Jif om alu velgen te laten blinken. Werkt echt als een tiet! Helemaal top om die zwarte smeerboel van je achtervelg mooi en veilig schoon te maken met heel weinig inspanning 8-)

Voor de jongere generatie: Jif heet nu Cif. Dan heb je ook nog W5. (Ook een pannenreiniger met het bekende citroenluchtje. Lekkerder dan Commandant :P )
 
Ik heb een polijstblok gehaald bij de gamma, een groene, maar nu vraag ik me af hoe gebruik je zoiets? Op de verpakking staat zie achterkant voor gebruiks instructies, maar daar staat niets.

Moet ik dat blok nat maken? Of warm maken?
 
Probleem met alu is dat poreus is. Daardoor kan oxydatie diep doordringen, vooral pekelwater richt blijvende schade aan. Je zult het er dan nooit helemaal uit krijgen.

Wat je als eerste moet doen is de laklaag er af halen. Ontvet het alu daarna goed met S100 of Dasty, anders blijf je de troep in het alu schuren en wordt het nooit mooi.
Op vlakke stukken alu heb ik goede resultaten bereikt met waterproof schuurpapier en WD40. Daarna met Belgom napolijsten.
Polijstblokken kunnen ook prima werken. Je hebt ze in diverse groftes. Altijd nat polijsten en zoals al aangegeven, nooit het blok rechtstreeks op je werkstuk....... Je hebt een polijstlap nodig op je boor, daar breng je wat polijstmiddel op aan en polijsten maar. Geen hoge toerentallen en altijd vochtig houden, anders kan je werkstuk gaan verbranden.
 
Het eerste wat ik altijd doe met aangetast metaal is enige dagen vochtig houden met diesel .... desnoods ook af en toe wrijven met een zacht lapje. Meestal is binnen 1-2 weken het spul blank en glad, ook niet muurvast zittende lak komt los.
 
Het eerste wat ik altijd doe met aangetast metaal is enige dagen vochtig houden met diesel .... desnoods ook af en toe wrijven met een zacht lapje. Meestal is binnen 1-2 weken het spul blank en glad, ook niet muurvast zittende lak komt los.

Leuk als het niet poreus metaal is, minder handig als het alu betreft......
 
Laatst bewerkt:
idd, als je het helemaal uitpolijst dan houd de lak niet meer. Zelf de voorvorkpoten van een CB400F gedaan tot en met korrel 800 (wel net als Honda de schuurstrepen netjes dezelfde kant op). Hierna gewoon 2K blanke lak eroverheen. Ik denk dat dat wel weer 10 jaartjes goed gaat.
 
Hallo,

Ik ben na een tijdje aan auto's sleutelen maar weer eens begonnen aan een motor projectje. Ik heb oxidatie op de naaf van mijn spaakvelgen. Dit wordt nauurlijk lastig polijsten. Heeft iemand tips of moeten mijn wiel opnieuw gespaakt gaan worden zodat ik het kan gaan polijsten? Want qua onderhoud is dit ook lastig..

http://i47.tinypic.com/uy69d.jpg

Ben benieuwd naar jullie tips.

Alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan