How To: De spuitcabine (zelf spuiten) deel 2

lynx84

MF veteraan
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
2.439
Waarderingsscore
11
Locatie
Zuid Holland
Aangezien opa Aart al 2 jaar niet meer online is geweest bij deze het nieuwe deel!

Hieronder gekopieerd uit het vorige deel door Opa Aart:
Ik zal natuurlijk zelf wel beginnen, eerst een paar foto's van hoe mijn spuitcabine eruit ziet.

Het geraamte heb ik gemaakt van panlatten, die kosten bijna niets. 22,5 meter voor 8,5 euro, dus dat zijn de kosten niet.
Plastic heb ik geleased bij de baas. Kost niets O-)

full


Natuurlijk heb ik er een deurtje ingemaakt anders gaat dat plastic zo fladderen en dan krijg je weer een stofzooi
full


Hier een foto van mijn veel te dure verfstandaard, maar goed het is betaald en het werkt.
full


Als afzuiger gebruik ik deze.
full


En hier de foto's van mijn eerste probeersel, een deelkuipje van een minibike.
full


En een closeup.
full
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, ik ben mijn kawa nu aan het schuren zodat hij gespoten kan worden (zaten zoveel puntjes op dat dat eigenlijk de enige optie was), maar hij was origineel van 2 kleuren voorzien en er is een duidelijke rand voelbaar bij de overgang tussen die 2 laklagen. Als ik met lange slagen die rand wegschuur (met 180/240), is dat dan voldoende om er na het overspuiten niets meer van te zien?
 
Voor mij is het simpel :P
Net als jou monteurs werk voor jou simpel is.

Ieder z'n vak/specialiteit :Y

Ik ben van mening dat je als serieuze amateur ook goede resultaten kan krijgen, zolang je maar op volgt wat mensen zeggen die het als beroep hebben. De simpele dingen van praktijk gerichte beroepen zijn voor handige mensen prima uit te oefenen door zich goed te verdiepen, goed advies en goede spullen te gebruiken. Het kost alleen meer tijd, maar misschien spreek ik voor mezelf hoor.
 
Ik ben van mening dat je als serieuze amateur ook goede resultaten kan krijgen, zolang je maar op volgt wat mensen zeggen die het als beroep hebben. De simpele dingen van praktijk gerichte beroepen zijn voor handige mensen prima uit te oefenen door zich goed te verdiepen, goed advies en goede spullen te gebruiken. Het kost alleen meer tijd, maar misschien spreek ik voor mezelf hoor.

Tuurlijk ik ben ervan overtuigd dat het me vast wel gaat lukken, maar dan komt het moment dat de bumper gespoten moet gaan worden en daar heb ik zoizo het materiaal al niet voor... En het moet natuurlijk wel exact dezelfde kleur worden anders laat ik het nog net zo lief zoals het nu is!

Veel moeite was het niet hoor, piep piep pieeepp pieeeeeeep boem... Alleen de radio stond denk ik wat te hard O-)
 
prima te herstellen...als je hem er zelf afhaalt 300 of zo iets...!
Zitten veel schade bedrijven bij jouw in de buurt..!

succes
 
Vraagje, ik ben mijn kawa nu aan het schuren zodat hij gespoten kan worden (zaten zoveel puntjes op dat dat eigenlijk de enige optie was), maar hij was origineel van 2 kleuren voorzien en er is een duidelijke rand voelbaar bij de overgang tussen die 2 laklagen. Als ik met lange slagen die rand wegschuur (met 180/240), is dat dan voldoende om er na het overspuiten niets meer van te zien?


ja..dat kan goed...als je maar lange halen maakt met de hand of de machine..geen geulen schuren..dan is die laag zo weg..idd wel ff filler erover

succes
 
Haha, ja het was wat grof ;) Blanke lak zat er wel stevig op hoor…
Betekent niet dat het eindresultaat minder gaat worden, zaterdag weer verder schuren :)

nou dat betwijfel ik..je zal hem nu toch bijna helemaal kaal moeten schuren...want een kras van korrel 40 in lak..krijg je.....nooit...meer weg en komt op de lange duur altijd terug..!
1 voordeel je bent wel gelijk je sticker kwijt... O-)

als je ons niet kent...dat is heel logisch namelijk...neem dan een keer de moeite om een topic te lezen...ik snap dat het veel makkelijker is om een vraag neer te kwakken en wachten op antwoord..maar alles is hier al meerdere malen besproken en tips staan er overal in dit topic....!
Wij beroeps hebben er geen moeite mee om amateurs tips te geven ook al komt dit ons en het milieu niet ten goede...maar dan mag de thuisspuiter ook wel eens zelf wat moeite doen..!
niet persoonlijk naar jouw dus die opmerking...!

in ieder geval veel succes...!
 
Vraagje, ik ben mijn kawa nu aan het schuren zodat hij gespoten kan worden (zaten zoveel puntjes op dat dat eigenlijk de enige optie was), maar hij was origineel van 2 kleuren voorzien en er is een duidelijke rand voelbaar bij de overgang tussen die 2 laklagen. Als ik met lange slagen die rand wegschuur (met 180/240), is dat dan voldoende om er na het overspuiten niets meer van te zien?
Zijn beide kleuren gespoten dan kan je de rand idd wel wegschuren.
Is 1 van de kleuren een sticker (ook als ie onder de lak zit) dan zal het altijd terug komen tenzij je de sticker verwijdert.
 
Zijn beide kleuren gespoten dan kan je de rand idd wel wegschuren.
Is 1 van de kleuren een sticker (ook als ie onder de lak zit) dan zal het altijd terug komen tenzij je de sticker verwijdert.

De stickers had ik al verwijderd, overigens zijn de tankstickers hier beter te verwijderen op een andere manier (pulken met veel warmte werkte niet goed bij mij, na 2 letters opgegeven), mijn moeder gebruikt altijd een lang breekmesje om vuil van de kookplaat te verwijderen, daarmee kun je ook prima tankstickers eraf schrapen (dus dwars door de blanke lak en onder de sticker zonder de lak eronder te beschadigen), bij de linkerkant zat ik een keer een stukje in de zwarte lak eronder, de rechterkant van de tank ging helemaal perfect. Resultaat is exact hetzelfde als met peuteren en warmte maar met de erg dunne stickers van die motor was deze methode veel sneller.
 
Wat is een slim adres voor spuit benodigdheden?
Hier in de regio 's-Hertogenbosch loop ik namelijk een beetje vast.
Ik zoek verschillende breedtes zwarte en rode bies.
Tevens verschillende breedtes afplak tape om biesjes te gaan spuiten.
Dus tot maximaal 8mm breed.
En verschillende modellen spuitmondjes voor die goedkope prullen te kunnen vervangen voor een mooier verstuivend model.
Alleen waar zouden jullie dat soort spul inslaan?
 
Ik heb zelf smal fineline tape besteld bij lion-art.nl
Die hebben tape vanaf 1mm breed. Netjes ontvangen. Ze zitten voornamelijk in airbrush, dus ik weet niet wat ze aan spuiten en onderdelen hebben.
 
Wat is een slim adres voor spuit benodigdheden?
Hier in de regio 's-Hertogenbosch loop ik namelijk een beetje vast.
Ik zoek verschillende breedtes zwarte en rode bies.
Tevens verschillende breedtes afplak tape om biesjes te gaan spuiten.
Dus tot maximaal 8mm breed.
En verschillende modellen spuitmondjes voor die goedkope prullen te kunnen vervangen voor een mooier verstuivend model.
Alleen waar zouden jullie dat soort spul inslaan?


wat bedoel je met zwarte en rode bies...? die worden bijna niet meer gemaakt..misschien heeft trimline nog wat ouds liggen..!
fine line tape gaat tot 9 mm...8 bestaat in europa niet..!
Bij lion idd..prima adres..eerlijke gast..goede spullen...anders ff crop online zoeken op google...!

succes man..!
 
wat bedoel je met zwarte en rode bies...? die worden bijna niet meer gemaakt..misschien heeft trimline nog wat ouds liggen..!
fine line tape gaat tot 9 mm...8 bestaat in europa niet..!
Bij lion idd..prima adres..eerlijke gast..goede spullen...anders ff crop online zoeken op google...!

succes man..!
:^ en wat bedoel je met "verschillende spuitmondjes"
 
Normaal zit op een spuitbus een doorsnee spuitkopje, en op goedkope zijn die vaak niet geweldig.
Je kan echter van die losse kopen die de straal beter verstuiven en dan in een afhankelijk van het type kopje een grote of kleine "stip" spuiten".
Of een streep, net maar wat je wil.
 
Normaal zit op een spuitbus een doorsnee spuitkopje, en op goedkope zijn die vaak niet geweldig.
Je kan echter van die losse kopen die de straal beter verstuiven en dan in een afhankelijk van het type kopje een grote of kleine "stip" spuiten".
Of een streep, net maar wat je wil.
Oh zo, ik spuit (kleur) niet met spuitbussen.
 
Normaal zit op een spuitbus een doorsnee spuitkopje, en op goedkope zijn die vaak niet geweldig.
Je kan echter van die losse kopen die de straal beter verstuiven en dan in een afhankelijk van het type kopje een grote of kleine "stip" spuiten".
Of een streep, net maar wat je wil.
In Den Bosch weet ik niet, in Eindhoven heeft Area 51 dat soort spuitmondjes. Dus misschien is er in Den Bosch ook wel een skatewinkel waar ze dat spul hebben.
 
Okee, spuitbussen van motip zijn er genoeg vanaf 5 euro de stuk.
Maar nu hebben ze me overtuigt dat ditkeer niet te doen.
Ik ben nu dus opzoek naar een "spray gun" om eens zogenaamd echt te gaan spuiten.
Ik heb een olievrije compressor, en nu effe het spuit pistool..
Op die verkoop site's staat een hoop info, maar waar vind ik slimme info voor de beginner om erachter te komen wat een slimme keuze is.
Je hebt op bijvoorbeeld ebay van die kleinere met een beker van 125cc (compleet voor 10pond), maar ook van die zogenaamd professionele met een grotere beker voor 170pond.
Die nozzle zie ik van 0.5 tot 1.5, wat is een veilige middenweg?
De ene is hvlp en heeft een werkdruk van 3.5bar en de andere 2bar, dan verbruikt de ene toch heel wat meer volume, maar wat merk ik met spuiten?
Boeit het een alu of kunstof beker?
Een beker van 200ml, hoe groot is het gespoten oppervlak dan ongeveer?
Wat is een slim doorsnee univerzeel hobbybob model om kuipdelen en dergelijke te spuiten?
 
Laatst bewerkt:
Tsja alle waar naar zijn geld natuurlijk. Ik heb een stuk of 5 spuitpistolen, sommige duur, sommige goedkoop. De goedkope 1.8 mm nozzle gebruik ik alleen voor grondverf, de duurdere 1.2 en wat kleinere 0.8 nozzle voor het betere werk als basecoats en clearcoats.

Ik heb me ook ooit eens laten verleiden tot zo'n goedkoop eBay dingetje (imitatie Sata minijet van 30 euro inclusief verzending...) en dan krijg je wat je koopt: goedkope teringzooi.

Dat ding lekte aan alle kanten (lucht/verf, wat je erin goot kwam er overal weer uit) en was zeer beroerd afgewerkt. luchtkanaaltjes met bramen van het bewerken zorgen voor een onregelmatig spuitpatroon. Dus nadat ik hem geheel uit elkaar had gehaald en fatsoenlijk had opgebouwd was er een beetje mee te spuiten maar dat duurde niet lang toen alle pakkingen begonnen op te lossen met als resultaat zwarte stukjes in de lak... B|

Die goedkope kutdingen zijn nog niet goed genoeg om je planten mee water te geven dus koop AUB een fatsoenlijk pistool, daar doe je je leven lang mee.

Goedkope apparatuur kopen "omdat je het toch maar enkele keren gebruikt" wat een veelgehoord argument is heeft geen nut of je moet echt niet kritisch over je spuitwerk zijn. Als je toch maar 1 keer wat spuit zou ik het lekker laten doen. Ga je meer spuiten koop dan beter spul, ik heb mijn collectie ook niet in 1 keer aangeschaft tenslotte.
 
Je hebt gelijk, goedkoop is vaak duurkoop.
Daarom ben ik nog niet naar van cranenbroek gegaan om zo een ding van 15 euro te halen.
Maar vandaar ook de vraag waar op te letten.
Die nozzle is toch afhankelijk van de verfdikte/stroperigheid, maar waarom heb je dan verschillende pistolen en niet een doosje met verschillende maten nozzle's?
Ik denk als je zo een ding hebt, je het ook vaker en gemakkelijker gaat gebruiken, maar wat is een beetje doorsnede instap model om mee te kunnen beginnen.
 
Laatst bewerkt:
De spuitopening (en bijbehorende naald!) heeft idd wel nodige te maken met het medium wat je spuit. Voor primer en spuitfiller gebruik ik mijn 1.8 mm goedkopere pistool, dan maakt het me niet zoveel hoe het erop komt, ik ga voor laagdikte.

Aflakken van basecoat gaat met een 1.2 mm nozzle als ik grote stukken moet spuiten, voor kleiner detailwerk de 0.8 mm MiniJet. Dit soort verven is vaak wat dunner dan primer dus dan mag er ook een kleinere nozzle gebruikt worden. Ik vindt die 0.8 mm overigens lekkerder spuiten dan die grotere, mooiere kleine verneveling en wat makkelijker te hanteren. Motoronderdelen zijn meestal toch maar klein vergeleken bij een autodeur of motorkap. Ik heb ook een deVilbiss Airbrush (0.12-0.2 mm) maar dat is voor het kleinste pielwerk. Verder een aparte 1.2 mm spuit voor blanke lak.

Je kan natuurlijk best nozzles wisselen maar ik gebruik liever een aparte spuit voor bijvoorbeeld blanke lak, als er dan een keertje wat verf in achterblijft van de vorige spuitklus is het tenminste kleurloze blanke lak.

En zodra je met glitters gaat werken moet je weer grover qua nozzle. Een fijne losse sparkle is al genoeg om mijn 0.8mm minijet te verstoppen dus daarvoor gebruik ik liever de 1.8 mm primergun.

Ik koop redelijk vaak bij www.dnijboer.nl en heb niets dan goede ervaringen met deze internet toko. Daar verkopen ze spuiten in diverse prijsklasses.

O ja, vaak kan je voor goedkope flutspuiten geen reserve onderdelen kopen zoals bij de net wat duurdere wel. Kijk daarnaar want het is een beetje lullig als je je spuit kunt weggooien als er een keer wat aan kapot is (keertje laten stuiteren ofzo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan