How-to: ABS Kuipreparatie met MEK. (methylethylketon)

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Howto: ABS Kuip reparatie
Begin december ben ik onderuit gegleden in een parkeergarage. Regen en andere vloeistoffen hadden de vloer spiegelglad gemaakt. Zelfs lopen was al moeilijk! Ik reed gelukkig niet al te hard en heb geen auto’s of beton(!) geraakt.
kuip-reparatie-01.jpg


Gelukkig niet veel schade. Een gebarsten spiegel, de hoek van de onderkuip was in heel veel stukjes gebroken, en wat glij-schade aan de onderkant. Hieronder een “Howto” om de boel weer fatsoenlijk te fixen. De bedoeling is om het te maken met ABS plastic. Hetzelfde materiaal waar de onderkuip van is gemaakt. (De meeste kuipen zijn van ABS plastic, een klein deel van polyester.)
kuip-reparatie-02.jpg


Verwijder met een dremmel de lak aan de binnenkant van de kuip. Het plastic is dan direct ruw gemaakt zodat het goed zal hechten. Als je de lak niet verwijderd zal er geen goede hechting plaatsvinden.
kuip-reparatie-03.jpg


Een bijkomend probleem was dat ik helaas niet alle stukjes heb kunnen terugvinden. Dat maakt reparatie wat moeilijker, maar des te beter voor een “Howto”. Maak alles goed schoon met wasbenzine.
kuip-reparatie-04.jpg


Om de boel weer goed aan elkaar te krijgen heb ik stevig ABS plastic nodig. In dit geval een behuizing van een defecte laptop. (LEGO werkt ook, maar dan krijg ik thuis ruzie) Zorg er voor dat je het plastic in kleine stukjes knipt. Hoe kleiner hoe beter, het smelten gaat dan sneller.

Het plastic kan je chemisch smelten met de vloeistof MEK. (Methyl Ethyl Ketone) Dit is een weekmaker die zorgt dat het plastic vloeibaar wordt. De vloeistof verdampt langzaam en het plastic wordt weer net zo hard als het was. Een fles van 500ml kost iets van 5 a 6 euro bij een schildersgroothandel. (Goed ventileren want het zal vast geen gezond spul zijn)
kuip-reparatie-05.jpg


Stop de plastic snippers in een glazen potje. (Ik zou geen plastic bakje gebruiken…) Giet de MEK er bij zodat de snippers net onder het vloeistof niveau komen te staan. Het potje uiteraard afsluiten, de MEK kan je zien verdampen, zo snel gaat het! De snippers beginnen na enige minuten al te smelten. Het potje een beetje bewegen zorgt er voor dat het smelt proces sneller gaat. Niet heftig gaan schudden want dan komen er luchtbellen in het plastic en dat komt de stevigheid niet ten goede. Het smelten kan enkele uren duren. Rustig laten staan en af en toe een enkele keer bewegen. Door extra MEK of plastic toe te voegen kan je de dikte bepalen van de substantie. Als je het ongeveer net zo dik maakt als vla dan valt er goed mee te werken. Alle huisdieren verwijderen want die damp zal vast niet goed voor ze zijn. Veeg de vloeistof die tussen de randen er tussen uit komt weg. (Aan de buitenkant van de kappen)
kuip-reparatie-06.jpg


Door de randen van de stukken in te smeren met het plastic papje kan je de stukken aan elkaar lijmen. (Of is het smelten?) Goed vastdrukken en zorg ervoor dat de stukken zo goed mogelijk passen. Binnen enkele minuten blijft het al zitten.
kuip-reparatie-08.jpg


Ik heb een stukje glasvezelmatje gebruikt voor op de plek van de ontbrekende stukken. Dan kan je een klein beetje van het papje er in gieten en uitsmeren. Smeer het dun uit. Doe je te dikke lagen dan kan het heel lang duren voordat het helemaal hard is. De MEK kan dan immers slecht verdampen. De buitenkant van het plastic wordt namelijk eerst hard.
kuip-reparatie-07.jpg


Dunne laagjes worden snel hard. Breng meerdere en steeds dikkere laagjes aan om het stevig te maken. Als het een beetje harder is geworden kan je het nog een beetje vormen. Ik heb het daarna onder een ventilator een paar dagen laten drogen. De MEK verdampt sneller als het in de wind hangt. Als het hard is geworden kan je het alvast wat gladder schuren.
kuip-reparatie-09.jpg


Daarna kan begonnen worden met plamuur om het goed glad te krijgen en de ontbrekende stukjes op te vullen. Dit moet plamuur zijn dat speciaal gemaakt is voor kunststof ondergronden. (De meeste plamuur is voor metaal ondergronden en kan niet gebruikt worden.) Verkrijgbaar bij een autolakspecialist. Helaas kon ik alleen een grote verpakking kopen. Ik geloof een euro of 16.

Het is 2 componenten spul. Op de verpakking staat in welke meng verhouding je het moet klaarmaken. In dit geval 2% verharder. Hoe je dat in hemelsnaam nauwkeurig moet afmeten….? Het spul droogt erg snel, dus kleine hoeveelheden aanmaken. Het bakje waar je het in aanmaakt kan je daarna weggooien. Het spul wordt kei en kei hard!
kuip-reparatie-10.jpg


Ook dit spul is gevaarlijk. Goed ventileren en gebruik een handschoentje om het goed in naden te smeren. Ik heb meerdere lagen aangebracht. Dan is het gemakkelijker in de juiste vorm aan te brengen.
kuip-reparatie-11.jpg


Na een halfuurtje kan je beginnen met schuren. Ik heb schuurpapier gebruikt met korrel 100 en daarna met P400 voor het fijnere werk. Iedere keer de oneffenheden vullen met plamuur en weer opnieuw schuren. Zo nu en dan afnemen met wasbenzine.
kuip-reparatie-12.jpg


Het ziet er niet glad uit door alle kleuren, maar het begint al aardig glad te worden. Het bevestigingsgat opnieuw uitboren en vormgeven met de plamuur en schuur papier.
kuip-reparatie-12b.jpg


Afnemen met wasbenzine. Voordat je met spuitplamuur aan de slag kan moet je eerst met hechtprimer spuiten op de plastic delen die tevoorschijn zijn gekomen. Dit omdat de spuitplamuur of lak anders niet hecht. De hechtprimer is een soort acceton. Doorzichtig en het droogt binnen een kwartier.
kuip-reparatie-13.jpg


Daarna kan je met spuitplamuur, ook wel filler genoemd, aan de slag. Dunnen laagjes spuiten en oneffenheden wegschuren. Daarna weer opnieuw spuiten en schuren. Etc. Tussendoor kan je diepe krassen of oneffenheden opvullen met een beetje plamuur en weer gladschuren. Ik heb korrel P400 en P600 gebruikt.
kuip-reparatie-14.jpg


Even passen of de rubbere trillingsdempers nog goed passen en desnoods met een dremmel bijslijpen. Ook even passen bij de motor om te checken of het gat nog op de goede plek zit. Door goed te schuren met P600 is het echt heel erg glad gewordt!
kuip-reparatie-15.jpg


Afnemen met wasbenzine en daarna de eerste laklaag aanbrengen. Deze eerste laag hoeft nog niet dekkend te zijn. Naar smaak meerdere laklagen spuiten. Tussendoor wel even laten opdrogen om druipers te voorkomen.

[ FOTO VOLGT NOG. (Lak is nog niet binnen) ]


Als de lak droog is kan de blanke lak gespoten worden. Ook hier weer meerdere laagjes.

[ FOTO VOLGT NOG. (Lak is nog niet binnen) ]


Monteren en weer rijden!
[ FOTO VOLGT NOG. (Lak is nog niet binnen) ]


Het meeste werk is eigenlijk om de juiste spullen in huis te halen. Denk dan aan MEK, de speciale plamuur, de hechtprimer voor kunststof, lak in de juiste kleur. Het schuren kan wel een paar avonden in beslag nemen. Maar het is vooral een kwestie van geduld omdat iedere keer gewacht moet worden tot iets droog is. Echt veel werk is het niet en gezien de belachelijke hoge kosten voor kuipwerk, ook financieel de moeite waard. Het meeste geld gaat zitten in de lak. Aan materiaal was ik ongeveer 100 euro kwijt. Nieuwe onderkuipen kosten ongeveer 600 euro. En aangezien het een kwestie van tijd is voordat ‘ie weer eens omvalt heb ik nu de meeste spullen al in huis.

Het is bijzonder goed gelukt vindt ik zelf. Het is eigenlijk niet te zien, behalve aan het bevestigingsgat. Daar heb ik niet al te veel aandacht aan besteed omdat je daar bijna niet goed kan schuren.

PM spelvouten even zodat ik ze kan aanpassen
 
Laatst bewerkt:
Dunne laagjes die je steeds laat drogen. (Ik heb er steeds een paar dagen een ventilator op gezet)
Doe je het te dik dan zal lang duren voordat het van binnen ook hard is.

Aan de binnenkant heb ik niet geverfd. Daar ook wat dikker, dat kan drogen tijden het gebruik.

Wellicht worden de blaasjes ergens anders voor veroorzaakt? Plamuur, grondverf, etc?
 
Ik heb niet alles doorgelezen dus kans dat ik een open deur in trap.
Ik gebruik als oplosmiddel Aceton, is zover ik weet niet zo agressief voor je lijf want de dames halen er al lange tijd hun nagellak mee van de vingers.
Het droogt zeker niet snel maar een vergelijk met de genoemde MEK kan ik niet maken.
Aceton is in iedere drogist te krijgen dus dat is geen probleem.
Mijn ABS haal ik uit oude computerkasten, heel veel afdekplaatjes waar 5,5 inch spullen in kunnen worden ingebouwd (CD/DVD spelers) zijn van ABS en soms ook de komplete voorkant van de behuizing. Vaak zie je de letters ABS op de binnenkant, zo niet doe je een testje met aceton om te kijken of je het kunt oplossen.
Wil je delen van een kuip repareren terwijl je alles nog wel in stukjes kompleet hebt kun je ook eerst beginnen met na de reiniging de breukrandjes met een dun penseeltje nat maken met pure aceton. Doe dit gedurende 3 a 4 minuten op beide kanten van de breuk.
Je ziet dat het materiaal zacht wordt en dan kun je het tegen elkaar drukken.
Even vasthouden en dan voorzichtig zonder spanning neerleggen waarna je het laat uitharden. Na een kwartiertje kun je zeer voorzichtig kijken of alles goed is uitgelijnd en eventueel met een plakbandje nog wat ondersteuning geven. Je kunt nu nog wat aanpassen of desnoods weer lostrekken en de behandeling opnieuw doen als het niet goed zit.
Daarna minimaal een dag in normale kamertemteratuur uit laten harden, soms zelfs langer.
Moet je een beugeltje namaken dan kun je ook beginnen met een plaatje ABS wat je in de juiste vorm kunt knippen zagen of vijlen waarna je het kunt lassen en versterken met je mengseltje.
Na het lassen is het in principe steviger dan voor de breuk omdat er weer oplosmiddel in het (verouderde) materiaal zit en er dus weer iets veerkracht terugkomt.
Heb je dikkere lagen aangebracht is het soms dagen wachten voor het uitgehard is.
Zo heb ik een lipje van een zijschild opnieuw gemaakt door een plastic pen vol te gieten met mijn mengsel en na uitharden (ruim een week) in de juiste vorm gebracht en op het schild gelast.
Je kunt dus heel creatief alles weer aan materiaal toevoegen wat er afgebroken en kwijt is.

Ik heb zelf een VF1000F2 uit 1987 en dan merk je dat alle kunststof delen zeer gevoelig worden voor scheuren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan