Honda XL750 Transalp

Gelukkig gebruiken ze sinds 2010 ofzo al MOSFET spanningsregelaars die niet/nauwelijks kapot gaan :X
Dynamo (incl de stekker) is trouwens bijna altijd een gevolg van de spanningsregelaar en/of accu, want daarin gebruiken ze al sinds 1980 bij bijna alle fabrikanten bijna hetzelfde principe

Een zeperd zoals een FZ1 of CBF1000 kan er altijd tussen zitten (en die zijn ook al vrij oud ondertussen)

Maar veel plezier in 1986 ;)
Maat van me heeft 2x zijn accu, dynamo, halve kabelboom en regelaar eruit gefikt bij zijn cb1000rr uit 2021. En hij is niet de enige.
Noem het een gevalletje pech, maar het is wel weer opvallend dat het iedere keer honda's overkomt.
Cbf is trouwens hetzelfde blok als van de cb1000rr en gebouwd tot 2021, dus zo oud zijn ze nou ook weer niet.....
 
Maat van me heeft 2x zijn accu, dynamo, halve kabelboom en regelaar eruit gefikt bij zijn cb1000rr uit 2021. En hij is niet de enige.
Noem het een gevalletje pech, maar het is wel weer opvallend dat het iedere keer honda's overkomt.
Cbf is trouwens hetzelfde blok als van de cb1000rr en gebouwd tot 2021, dus zo oud zijn ze nou ook weer niet.....

wat ik apart vond als je een transalp 600/650 had met de zelfde onderdelen als die CBR dynamo en spannings regelaar , daar ging het niet zo vaak kapot , en bij de CBR en VFR die met regelmaat ,, de plaatsing van de onderdelen dat ze net wat meer koeling pakken en dit het verschil maakte . Wat ik wel deed met mijn transalp en Africa twin , de stekker verbinding inspecteren , en schoonhouden , likje vaseline , dan had je geen aanslag en rot en dus geen overgang weerstand en ellende ..

je heb ook verbeterde onderdelen op de markt .
 
Ja, mijn 2015 Honda VFR800X staat nu bijna op 100.000km en geen enkel probleem met de elektriek gehad. Met iets anders ook niet trouwens.
 
Stekkers schoonhouden is naar mijn mening het allerbelangrijkste.
Bij mijn VFR had ik overigens de SR verplaatst naar de plek waar af-fabriek de claxon zit, dus onder het balhoofd, vol in de rijwind.
 
Stukje Ardennen, Baraque Michel, Eupen, Malmedy, vanuit Valkenburg aan de Geul. Nu 3000 km op de klok. Heerlijke motor.
 

Bijlagen

  • 1714F3A0-7D33-4DCB-BF7D-4CCE5415739C.jpeg
    1714F3A0-7D33-4DCB-BF7D-4CCE5415739C.jpeg
    600,6 KB · Weergaven: 5
Na dat mijn CRF 1000 uit 2016 met 76000k op de teller en in show room conditie door mijn motormaat door niet op te letten
totaal los gereden werd door mij van achteren aan te rijden moest ik toch gaan bedenken wat ik nu met mijn 70 jaar als vervanger
voor de CRF zou nemen. Daar ik toch een wat handzamere motor wilde en de nieuwe Transalp mij qua uitzien zo wie zo erg beviel,
heb ik bij Motoport Echt een Transalp voor een dag meegekregen om hem eens goed uit te proberen in een toch wel wat meer
heuvelachtig gebied gebied bij ons in zuid Limburg en de Ardennen Daar ik al heel wat km met de CRF achter de rug had was
ik wel benieuwd hoe het met deze zou gaan.
Bijzonder verrast was ik met het gemak waarmee hij te hanteren is. En het rijden was alsof ik er al jaren mee rond reed.
Het blok is echt super goed, ik heb er wel steeds mee in sport stand gereden en ik moet zeggen hij doet echt niet onder voor de CRF1000.
Ook stuurt hij heel makkelijk en houd zijn lijn perfect zonder oprichten met remmen in de bochten. De vering is wat soepeler maar ik heb
niet het idee dat het te kort komt. De CRF had ik wel andere veren gestoken maar verder na afstellen ben ik er ook nooit meer aan
geweest behalve dan de voorspanning met bagage. Daar ik ook voor de CRF al meerdere transalpen 600 heb gehad en waar ik veel plezier met
had weet ik dat deze mij de komende jaren ook zal plezieren. Zeker daar ik hem alleen nog maar op de verharde weg zal rijden.
Dus een aantal weken geleden de knoop doorgehakt en hem in Matte Iridium Grey Metallic besteld met een heel aantal Accessoires.
Eigenlijk alles behalve de bovenste valbeugel met verstralers en het topkoffer. Die vind ik persoonlijk niet mooi uitzien.
Hier wat foto's van vandaag na de eerste 200km
 

Bijlagen

  • thumbnail_20231031_144209.jpg
    thumbnail_20231031_144209.jpg
    357,4 KB · Weergaven: 6
  • thumbnail_20231031_144222.jpg
    thumbnail_20231031_144222.jpg
    369,2 KB · Weergaven: 5
  • thumbnail_20231031_144239.jpg
    thumbnail_20231031_144239.jpg
    161,1 KB · Weergaven: 8
  • thumbnail_20231031_144256.jpg
    thumbnail_20231031_144256.jpg
    317,3 KB · Weergaven: 6
  • thumbnail_20231031_144548.jpg
    thumbnail_20231031_144548.jpg
    179,1 KB · Weergaven: 5
Gefeliciflapteerd Yanki, 🥳, daar ga je vast hele mooie kilometers mee maken 😎
ik wacht zelf de 2.0 versie nog even af 🎉
Hopelijk komt er nog een CC versie uit 🫣
 
Nou dat ben ik niet met je eens. Ik heb de zelfde steun via Ali-Express besteld voor €19,95 incl. verzendkosten.
En het past perfect maar het klopt dat het wat beweegt. Maar met een klein beetje handigheid van aluminium
twee steuntjes gemaakt naar de onderste steun, zie foto's.
En het zit als beton zo stevig. Ben er echt heel te vrede mee.
Dus ff een paar uurtjes werk en je bent voor weinig geld klaar.

groet, Gérard
 

Bijlagen

  • thumbnail_20231109_175341.jpg
    thumbnail_20231109_175341.jpg
    133,8 KB · Weergaven: 1
  • thumbnail_20231109_175349.jpg
    thumbnail_20231109_175349.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 1
  • thumbnail_20231109_175413.jpg
    thumbnail_20231109_175413.jpg
    131,3 KB · Weergaven: 1
Nou dat ben ik niet met je eens. Ik heb de zelfde steun via Ali-Express besteld voor €19,95 incl. verzendkosten.
En het past perfect maar het klopt dat het wat beweegt. Maar met een klein beetje handigheid van aluminium
twee steuntjes gemaakt naar de onderste steun, zie foto's.
En het zit als beton zo stevig. Ben er echt heel te vrede mee.
Dus ff een paar uurtjes werk en je bent voor weinig geld klaar.

groet, Gérard
Ik heb alleen een lichte gsm-houder met daarop mijn gsm En zat stevig. Niet mee gereden, is de garage niet uit geweest. Als je er 5 kilo aanhangt zal het inderdaad wat bewegen, lijkt mij. 😂😂 Ik doe hem weer weg omdat ik hem te hoog vind zitten. En jij hebt de uitvoering met het dunne bevestigings stangetje, die is bij mij dikker.
 
Laatst bewerkt:
ik vind het altijd prachtig als mensen zelf iets goeds & moois kunnen maken , ik heb ook wel steuntjes voor 100,- voor bij zien komen en mensen tellen dat zo neer .....
 


zou best wel bijzonder zijn als zoiets op de markt kwam, Honda ziet dat allerlei motor merken goede zaken doen met dergelijke machines
 
Honda - Xlv 750 R
Hoho het is honda hé die cardan heeft gewoon olie verversen ipv nieuwe cardan halen om de 80.000.
Tis geen bmw.
Ben geen bmw hater en ook niet echt verliefd op Honda.
Maar hier kunnen die enge duitsers gewoon een puntje aan zuigen.
Heb jaartje met xt1200 gereden die cardan voelt geeneens dat die moet werken en toch blijft het gewoon heel.
 
Honda - Xlv 750 R
Hoho het is honda hé die cardan heeft gewoon olie verversen ipv nieuwe cardan halen om de 80.000.
Tis geen bmw.
Ben geen bmw hater en ook niet echt verliefd op Honda.
Maar hier kunnen die enge duitsers gewoon een puntje aan zuigen.
Heb jaartje met xt1200 gereden die cardan voelt geeneens dat die moet werken en toch blijft het gewoon heel.
heb het niet over dat ie kapot gaat ,, het is immers een Honda.
maar om dat bij een reeds bestaand blok dat achteraf nog te ontwikkelen , men kan de achter vork ook opnieuw gaan ontwikkelen daar hangt een prijskaart aan
 
Ja zo
Maar beetje verandering moet anders krijg je van die saaie eenheidsworst.
Daar heeft honda al beetje last van vindt ik.
Ik snap dat het goedkoper is.
 
Mocht iemand interesse hebben in een originele lagere buddyseat voor de XL750 Transalp?
Nieuwe lage buddyseat Honda XL750 Transalp.
10 kilometer mee gereden.
Buddyseat is 2 centimeter lager dan de standaard buddyseat.
Nieuwprijs is € 165,=.
Bieden, maar houdt het netjes.
Met originele rekening.
 

Bijlagen

  • IMG_0388.jpeg
    IMG_0388.jpeg
    682,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0387.jpeg
    IMG_0387.jpeg
    652,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0386.jpeg
    IMG_0386.jpeg
    687,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0389.jpeg
    IMG_0389.jpeg
    514,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0390.jpeg
    IMG_0390.jpeg
    775 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0394.jpeg
    IMG_0394.jpeg
    429,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0392.jpeg
    IMG_0392.jpeg
    584,4 KB · Weergaven: 0
Was jij ook niet degene die 200kg te zwaar vind voor een allroad?
Beide even belangrijk natuurlijk!

Net als 40 cm grondspeling met 75cm zithoogte maar voldoende beenruimte voor lange benen en een zadel dat goed hoog is om tussen de knieën te klemmen wanneer je staat.

Vergeet trouwens ook de brede 19' straatband die smal genoeg is om door zand te snijden en hoog genoeg is om over obstakels te rollen.

Bijna even belangrijk als een lief handelbaar blok dat ook vanuit stationair het voorwiel moet kunnen liften om over een boomstam te hoppen.

Verder is verbruik niet van belang als er maar minstens een 25L tank op zit die maximaal 8 liter aan ruimte in beslag neemt.

Mis ik nog iets...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan