Honda SW-T 400 2009

Hoi GT Scooter,
Mijn SW-T400 staat nu bij Overkamp in Delft voor een 24.000 beurt. Plus Heidenau K66 banden (voor en achter, eerste vervanging!) en een Travel Lock...
De Heidenau's waren geen enkel probleem, maar Delft is wel een uurtje rijden van Tilburg...
groet en succes!

Hoi

Zijn die Heidenau's nu winterbanden of gebruik je ze het hele jaar ?

gr Spijker
 
Je hebt de K66 als all weather en als M+S variant. Als ik eraan toe ben en in kan erop wachten, is me dat wel een retourtje Delft waard. Maar eerst ga ik eens een paar plaatselijke dealers onder druk zetten.
 
Je hebt de K66 als all weather en als M+S variant. Als ik eraan toe ben en in kan erop wachten, is me dat wel een retourtje Delft waard. Maar eerst ga ik eens een paar plaatselijke dealers onder druk zetten.

Hoi

nog een vraagje.
wat zijn de voordelen t.o.v. de bridgestone ??

alvast bedankt.

gr Spijker.
 
Een grotere baanvastheid als het kouder en natter is.
Het is wel meer werken in de bocht omdat de banden zo kleven.
Dit zijn mijn bevindingen na er één maand te gebruiken.
Mvg,
Johan
 
Spreekt mij wel aan. Nu gebruik ik een iets lagere bandenspanning om ze sneller op te warmen c.q. grip te geven.

Honda beveelt aan: 2,0 bar voor/ 2,25-2,50 achter. Bridgestone beveelt voor HOOPs op een SW aan: 2,3/2,8. Dan stuiter je over de weg en het levert merkbaar minder grip. Het is ook nogal een verschil.

Ik hanteer normaal 2,1/2,5 en bij lage temperaturen 1,9/2,2.
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie ook zo'n probleem om bij het ventiel van het achterwiel te komen ?

Iemand een tip hoe je er wat makkelijker bij kan komen, voor controle en luchtbijvullen ?

Gr spijker.
 
Hebben jullie ook zo'n probleem om bij het ventiel van het achterwiel te komen ?

Iemand een tip hoe je er wat makkelijker bij kan komen, voor controle en luchtbijvullen ?

Gr spijker.

Haakse ventielen monteren. Die kosten weinig. De eerstvolgende keer dat je je banden laat vervangen, gelijk even om vragen. Probleem opgelost :)
 
Bedankt voor de tip maar er zit al een haaks ventiel op.
Toch nog moeite met erbij kunnen komen.

Gr Spijker.
 
Bedankt voor de tip maar er zit al een haaks ventiel op.
Toch nog moeite met erbij kunnen komen.

Gr Spijker.

Is ook mijn ervaring. Denk je door motorscooter te gaan rijden o.a. van die smerige motorketting af te zijn bij het op spanning brengen van je achterband, kun je er - ondanks een haaks ventiel - niet goed bij.

Ik ga altijd naar het benzinestation om mijn banden op te pompen. Nadeel is dat de aansluitnippel lastig is aan te drukken op een haaks ventiel. Gelukkig kunnen we na de rotklus weer heerlijk ontspannen op de comfortabele Silverwing :]

gr
 
Doe dan stikstof in de banden, dan hoef je maar eens in de 2 maand voor controle terug meestal moet er nauwelijks iets bij. Bovendien doet de bandenboer dan de de controle en op spanning brengen....
 
Laatst bewerkt:
Bij de eerstvolgende bandenwissel een haaks ventiel laten monteren ?





\[Edit] Binnen 6 minuten maar Karl was toch eerder met dezelfde tip....

;)

Bedankt voor de tip maar er zit al een haaks ventiel op.
Toch nog moeite met erbij kunnen komen.

Gr Spijker.

Dan één met een langer "tuitje" of een andere hoek, die beter geschikt is voor jouw scooter? Er zijn zoveel verschillende, je vindt er vast wel één die bij jouw scooter past.

Doe dan stikstof in de banden, dan hoef je maar eens in de 2 maand voor controle terug meestal moet er nauwelijks iets bij. Bovendien doet de bandenboer dan de de controle en op spanning brengen....

Zou dat echt werken, die stikstof? Ik ken de theorie erachter wel geloof ik, maar ik geloof er niet zo in. Ik heb altijd het idee dat dat commercie is, je klanten om de zoveel tijd laten terugkomen om de bandenspanning gratis te laten controleren. Maar misschien zit ik ernaast.
 
Het achterwielventiel is prima te bereiken als het beneden zit, het voorste juist als het boven zit, net achter de vork. En als je het lastig vind, pomp je ze toch wat minder vaak op? Eens in de 2 maanden vaak genoeg als je ze wat harder zet (2,1/2,5).
 
Laatst bewerkt:
Het achterwielventiel is prima te bereiken als het beneden zit, het voorste juist als het boven zit, net achter de vork. En als je het lastig vind, pomp je ze toch wat minder vaak op? Eens in de 2 maanden vaak genoeg als je ze wat harder zet (2,1/2,5). /

Dit vind ik niet zo'n goede tip. Bandenspanning is heel belangrijk, het kan het weggedrag, remgedrag en stuurgedrag van de scooter maken of breken. Je moet de banden gewoon behoorlijk kunnen oppompen, lukt dat niet, zoek dan een oplossing in plaats van een omweg.
 
Laatst bewerkt:
...Zou dat echt werken, die stikstof? Ik ken de theorie erachter wel geloof ik, maar ik geloof er niet zo in.....
Ik geloof er zelfs helemaal niet in...

Stikstof zou beter zijn omdat de moleculen (N2) groter zouden zijn dan die van zuurstof (O2); maar kijk eens in het periodiek systeem; stikstof is atoomnummer 7, zuurstof is 8. Lucht met zuurstof is dus beter dan pure stikstof...


Als je moeite hebt met het vullen van de banden probeer het dan bij een tankstation met zo'n dubbele nippel; die kun je er ook trekkend op zetten, het ventiel wel iets buigen.

Zet de spanning wat hoger dan voorgeschreven; thuis als de band koud is laat je hem met je bandenspanningsmeter af tot de juiste waarde.
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik niet zo'n goede tip. Bandenspanning is heel belangrijk, het kan het weggedrag, remgedrag en stuurgedrag van de scooter maken of breken. Je moet de banden gewoon behoorlijk kunnen oppompen, lukt dat niet, zoek dan een oplossing in plaats van een omweg.

Eens in de 2 maanden is echt voldoende, zeker wanneer je ze wat harder zet, bijv. 2,1/2,5. Bovendien, in de gladde wintermaanden wil je wat minder spanning voor meer grip en snellere opwarming. En dat gebeurt vanzelf wanneer de temperatuur daalt. En zet je ze in maart bij 0 graden C op 2,1/2,5, dan durf ik wel te beweren dat ze in april bij 10 gr C en in mei bij 20 gr C nog steeds de aanbevolen 2,0/2,3 halen. Dit allemaal mits je banden en ventielen in goede conditie zijn.
 
Laatst bewerkt:
~
Ik geloof er zelfs helemaal niet in...

Stikstof zou beter zijn omdat de moleculen (N2) groter zouden zijn dan die van zuurstof (O2); maar kijk eens in het periodiek systeem; stikstof is atoomnummer 7, zuurstof is 8. Lucht met zuurstof is dus beter dan pure stikstof...
quote]

Hoi hybride,
geloven of niet, maar met stikstof eens in de 2 a 3 maanden de druk controleren betekent dat er soms stikstof bij moet om de banden op druk te brengen maar soms ook niet. Als ik geen stikstof gebruik moet ik toch eens in de 2 a 3 weken controleren en dan gaat er ook lucht in...
 
Vandaag, na een maandje stilstand, heb ik de de dichtstbijzijnde luchtcompressor maar eens opgezocht om de bandjes weer op spanning (2,1/2,5 bar) te brengen. Ik heb er geen moeite mee, want hij heeft achter standaard een haaks ventiel en voor kun je er zo wel bij. Maar het belangrijkste ondersteunt mijn eerdere conclusie: er bleek vanaf begin januari nauwelijks lucht te zijn verdwenen.

Heb wel een vraagje over de start. Het wegrijden ging niet in 1x goed. Ik rijd hem altijd warm door heel rustig weg te rijden om na een km of 5 lekker vlot te gaan rijden. Maar vandaag hield hij bij het wegrijden in en begon te pruttelen. Ik liet daarom het gas weer los en toen liep hij weer normaal. Daarna ging alles zoals ik het was gewend.

Omdat ik probleemloos gedrag gewend ben van mijn Honda, vroeg ik me af of anderen dit herkennen en zo ja, wat er aan de hand kon zijn geweest. Nadere info: olie- en koelvloeistofniveau is in orde en de tank was vol.
 
Laatst bewerkt:
Heb wel een vraagje over de start. Het wegrijden ging niet in 1x goed. Ik rijd hem altijd warm door heel rustig weg te rijden om na een km of 5 lekker vlot te gaan rijden. Maar vandaag hield hij bij het wegrijden in en begon te pruttelen. Ik liet daarom het gas weer los en toen liep hij weer normaal. Daarna ging alles zoals ik het was gewend.

Omdat ik probleemloos gedrag gewend ben van mijn Honda, vroeg ik me af of anderen dit herkennen en zo ja, wat er aan de hand kon zijn geweest. Nadere info: olie- en koelvloeistofniveau is in orde en de tank was vol.

Lijkt me niet echt een probleem. Na 4 weken stilstand even weer op gang komen, toch? Mischien een klein vuiltje of luchtbelletje? Als er verder niets aan de hand is, zou ik me er geen zorgen over maken.
 
Vandaag, na een maandje stilstand, heb ik de de dichtstbijzijnde luchtcompressor maar eens opgezocht om de bandjes weer op spanning (2,1/2,5 bar) te brengen. Ik heb er geen moeite mee, want hij heeft achter standaard een haaks ventiel en voor kun je er zo wel bij. Maar het belangrijkste ondersteunt mijn eerdere conclusie: er bleek vanaf begin januari nauwelijks lucht te zijn verdwenen.

Heb wel een vraagje over de start. Het wegrijden ging niet in 1x goed. Ik rijd hem altijd warm door heel rustig weg te rijden om na een km of 5 lekker vlot te gaan rijden. Maar vandaag hield hij bij het wegrijden in en begon te pruttelen. Ik liet daarom het gas weer los en toen liep hij weer normaal. Daarna ging alles zoals ik het was gewend.

Omdat ik probleemloos gedrag gewend ben van mijn Honda, vroeg ik me af of anderen dit herkennen en zo ja, wat er aan de hand kon zijn geweest. Nadere info: olie- en koelvloeistofniveau is in orde en de tank was vol.

Ik had dat zelfde probleem (ook een maandje stil) alleen sloeg hij af voordat ik weg kon rijden
wel wat lang moeten starten en daarna weer gewoon lopen
waarschijnlijk de benzine terug gezakt en lucht in de leiding
 
Hoi Ron,

Dank voor je reactie, niks ernstigs dus waarschijnlijk.
Is jouw SW nou zilver- of donkergrijs? In het laatste geval hebben we dezelfde. Vrij uniek volgens mij, want ik ben nog nooit eenzelfde tegengekomen.
Puur uit interesse en uiteraard geheel vrijblijvend: uit welk jaar is hij, wat is jouw km-stand, wat heb je aan extra's en zijn er nog type-specifieke aandachtspunten?

Mvg, GT Scooter.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook een beetje bezinksel uit de benzine zijn geweest wat er ff door moest...
 
Hoi Ron,

Dank voor je reactie, niks ernstigs dus waarschijnlijk.
Is jouw SW nou zilver- of donkergrijs? In het laatste geval hebben we dezelfde. Vrij uniek volgens mij, want ik ben nog nooit eenzelfde tegengekomen.
Puur uit interesse en uiteraard geheel vrijblijvend: uit welk jaar is hij, wat is jouw km-stand, wat heb je aan extra's en zijn er nog type-specifieke aandachtspunten?

Mvg, GT Scooter.

Hey GT

ik denk dat het dezelfde kleur is donker grijs/antraciet
ik heb er 31000km opzitten hij is van 2008, hoog givi scherm , handvatverwarming, Dr Pulley sliders en binnenkort een zijkofferset erop
Ik heb verder geen speiale aandachtspunten

Gr
 
Wat is het effect van die Dr Pulley's? Ik wil graag wat sneller accellereren, maar zou ook graag op snelheid wat minder toeren willen. Ik vind hem bij 120 GPS km/u al veel toeren maken (bijna 7000). '(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan