HONDA REBEL CMX1100

Thnx, even mijn VIN opzoeken. Maar het is vrijwel zeker dat er niets is gedaan. Ik denk dat alleen Honda dealers dat digitaal onderhoudsboekje kunnen bij houden. De zaak waar ik hem gekocht heb is Aprilia, Guzzi en CF Moto dealer. Geen Honda dealer. Vandaar dat ik graag een stempel in mijn boekje had gehad. Voor garantie hoeft het onderhoud niet perse bij de dealer.
 
Net even opgezocht in het digitale onderhoudsboekje; laatste onderhoud was de 1000km beurt in maart 2023. Dus geen beurt bij aflevering.
 
Net even opgezocht in het digitale onderhoudsboekje; laatste onderhoud was de 1000km beurt in maart 2023. Dus geen beurt bij aflevering.
In mijn ervaring is dat iets dat spijtig genoeg steeds meer dealers doen. 2dehands motoren doorverkopen en beweren dat de motor is nagekeken en onderhoud heeft gekregen maar er is helemaal niets gebeurd. Zo besparen ze geld en denken de klanten dat ze een vers geleverde motor krijgen maar niets is minder maar. Moeilijk om nog een betrouwbare zaak te vinden.. je moet achter hun rug alles controleren..
 
In mijn ervaring is dat iets dat spijtig genoeg steeds meer dealers doen. 2dehands motoren doorverkopen en beweren dat de motor is nagekeken en onderhoud heeft gekregen maar er is helemaal niets gebeurd. Zo besparen ze geld en denken de klanten dat ze een vers geleverde motor krijgen maar niets is minder maar. Moeilijk om nog een betrouwbare zaak te vinden.. je moet achter hun rug alles controleren..
Ik kan me moeilijk inbeelden dat een officiële Honda dealer zich daar aan waagt. Als de Honda invoerder dat te weten komt, zwaait er wat.
 
Het was helaas geen Honda dealer. Daar zijn er hier niet zoveel van. Het was ook geen louche handelaartje, hij heeft het dealerschap van 3 andere merken.
Maar, een rondje rond de motor lopen, even tegen de banden schoppen en dan kunnen ze leveren. Behalve voor inruil heeft het geen enkele toegevoegde waarde meer om bij een motorzaak te kopen. Het heeft allemaal ongetwijfeld te maken met personeelsgebrek. Met voldoende personeel kunnen ze in de werkplaats meer verdienen dan in de winkel. Als dat personeel er niet is wordt het een kwestie van zo goedkoop mogelijk doorschuiven en laat de klant het maar uitzoeken.
 
Voor z’n jonge motor ga je toch naar een merk,in dit geval een Honda dealer,dan heb je ook de officiële garantie die overdraagbaar is.
Dan maar 100 km verder op,ik weet dat Goedhart zelfs klanten uit België en Duitsland heeft.
Beetje dom.
 
Tja, daar lijkt het wel op! Ik wilde juist nu eens een keer dichtbij ipv 100km verderop zoals gewoonlijk. Helaas! Ik had ook geen idee welke Honda dealer een goede is. Voor BMW zou ik het wel geweten hebben. Ik heb wel een paar Honda's gehad maar die hebben nooit een officiële dealer gezien.
Ik heb overigens de indruk dat Honda alleen de hele grote zaken als dealer uitkiest.
 
Iemand al een poging gedaan om een paddockstand voor de 1100 te vinden? Ik heb een inrijklem voor het voorwiel maar de achterkant zou eigenlijk omhoog moeten kunnen om wat te kunnen sleutelen. Ketting stellen, band wisselen ed. Helaas zit die enorme kachelpijp in de weg voor een paddockstand. Bij de Rebel 500 had ik een Arrow uitlaat op de kop getikt. Die zit wat hoger en is slanker en dan gaat een paddockstand wel. Helaas zijn de uitlaat opties voor de 1100 Bagger heel beperkt. De meeste uitlaten komen in conflict met de koffer. Alleen Vance & Hines levert een (prijzige) uitlaat speciaal voor de CMX1100T voorzover ik weet. Die is overigens vrijwel niet leverbaar. Eigenlijk zou ik ook net zo lief de originele uitlaat erop laten als dat ding niet zo gruwelijk in de weg zou zitten.
 
Ik had er een Coffman's demper op gezet,dan kan het wel.
C78A0704-D620-4FD0-8B2D-53285FCAA386.webp
 
Inderdaad, een Shorty past altijd. Alleen heeft de koffer aan uitlaatzijde een uitsparing voor de uitlaat. Met een Shorty komt daar een groot gat te zitten. Niet zo fraai. Nadeel van de Bagger versie. De V&H is, voor zover ik weet, de enige speciaal voor de CMX1100T. Ook wat smaak gevoelig, vanwege de lengte, vrees ik. De Coffman is mooier maar niet op de Bagger.


Ik heb overigens een YouTube filmpje gevonden over ketting onderhoud van een Rebel 1100. Daar gebruiken ze ook een voorwielklem gecombineerd met een garagekrik op een dwars stuk van het frame voor het achterwiel. Tussen het frame en de krik had hij een hockeypuck geschoven ter bescherming.
 
Binnenkort gaan uitzoeken hoe de fabriekskoffers eraf moeten. Het is blijkbaar geen kwestie van eraf klikken maar er moet serieus geschroefd worden. Ik heb namelijk besloten om de motor in de winter op te laten halen voor een beurt gezien de twijfelachtige staat van onderhoud. Kan ik met een gerust hart en een schone lei het volgende jaar in. Uiteraard bij een zaak die ik vertrouwen kan.
Dan ben ik gelijk van de vieze smaak van de 'aflevering' in september af.
Mijn vertrouwde zaak komt hem met een busje ophalen en terugbrengen maar dan moeten de koffers (bags) er wel af. Ga ik ook gelijk weer olie peilen. Er staat weer ruim 1000km bij dus ik ben benieuwd wat hij verbruikt heeft. Laat het svp geen olieboot zijn!
 
Gewoon een Osco laten monteren,blijft de ketting altijd netjes en nooit meer kliederen.
07799D61-F851-4050-8BBB-0313BE3F736C.webp
 
Ik dacht dat de ketting beschermer van de 1100 niet ver genoeg naar achteren doorliep om die nippel nog boven het kettingwiel te krijgen? Blijkbaar wel! Ik heb er nu een Scottoiler op zitten. Gemonteerd door de motorzaak en met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Geen idee wat ze uitgespookt hebben. Vandaar dat ik inderdaad ook al een Osco overwogen heb. Aangezien ik de Bagger versie (CMX1100T) heb is de ketting extra lastig te bereiken. De koffers zitten in de weg en die haal je er niet even af.
Daar heeft Honda even niet zo goed over nagedacht als gewoonlijk. Ketting onderhoud is belachelijk lastig: Bags in de weg en vast gemonteerd, geen middenbok, paddockstand gaat niet zonder de uitlaat te demonteren. Top! Dat zijn momenten waarop ik de cardan wel mis. Gelukkig is het met een smeersysteem wel op te lossen.
 
Hier kan je zien hoe hij bij mij gemonteerd was.
 

Bijlagen

  • B8D649CF-54C1-4EEC-A328-04F48F583D1D.webp
    B8D649CF-54C1-4EEC-A328-04F48F583D1D.webp
    50,6 KB · Weergaven: 0
  • 546D8198-23FD-4387-B6DF-38704288FE1F.webp
    546D8198-23FD-4387-B6DF-38704288FE1F.webp
    128,2 KB · Weergaven: 0
Thnx! Zodra mijn koffers eraf zijn kan ik erbij. Die nippel is in mijn ogen ook degelijker dan dat rietje van Scottoiler.
 
Ik heb nu eindelijk een idee van het olieverbruik. Ongeveer een kwart liter per 1000km. Het blijft een schatting omdat het oliepeil bij een drysump afhangt van timing (3 minuten stationair, 3 minuten wachten) en van de exacte verticale stand. Ietsje minder verticaal geeft gelijk een behoorlijke afwijking. Maar goed; 250ml/1000km verdient geen schoonheidsprijs maar het nu ook niet direct een garantie gevalletje. Ik kan er wel mee leven.
 
Ik ben nog op de forums aan het spitten geweest in draadjes over olieverbruik van de 1100. Het komt exemplarisch voor en is een combinatie van problemen: vaak wordt het klepdeksel vervangen (carterventilatie?) en dan het bekendere probleem met de zuigerveren. Ietsje duurder......
Een van de pechvogels was met zijn AT1100 naar de dealer gegaan met die klacht en daar hadden ze eerst de olie bijgevuld en vervolgens een soort lakzegel aangebracht. Hij moest zich daarna na 500 miles weer melden voor een nieuwe meting. Na het lezen van dit verhaal schoot me te binnen dat ik ook een streep lak op de vuldop en doorlopend op het blok heb. Ik had me al afgevraagd waarom dat was maar er verder niet meer over nagedacht. Dat lijkt me nu dus wel verklaard! Ik heb een van die exemplaren.
Ik heb navraag gedaan bij de dealer die hem nieuw heeft geleverd maar geen antwoord gekregen. Nou ja, het voegt natuurlijk ook weinig toe.
Wat me wel verbaast is dat de DCT een stuk minder bonkig schakelt als er weer wat olie bij is gekiept. En ik ben een beetje paranoïde geworden over de mechanische geluiden (bv lagers) van het blok nu ik weet dat de peilstok droog is geweest. Kortom, het zit me helemaal niet lekker.
 
Ik ben nog op de forums aan het spitten geweest in draadjes over olieverbruik van de 1100. Het komt exemplarisch voor en is een combinatie van problemen: vaak wordt het klepdeksel vervangen (carterventilatie?) en dan het bekendere probleem met de zuigerveren. Ietsje duurder......
Een van de pechvogels was met zijn AT1100 naar de dealer gegaan met die klacht en daar hadden ze eerst de olie bijgevuld en vervolgens een soort lakzegel aangebracht. Hij moest zich daarna na 500 miles weer melden voor een nieuwe meting. Na het lezen van dit verhaal schoot me te binnen dat ik ook een streep lak op de vuldop en doorlopend op het blok heb. Ik had me al afgevraagd waarom dat was maar er verder niet meer over nagedacht. Dat lijkt me nu dus wel verklaard! Ik heb een van die exemplaren.
Ik heb navraag gedaan bij de dealer die hem nieuw heeft geleverd maar geen antwoord gekregen. Nou ja, het voegt natuurlijk ook weinig toe.
Wat me wel verbaast is dat de DCT een stuk minder bonkig schakelt als er weer wat olie bij is gekiept. En ik ben een beetje paranoïde geworden over de mechanische geluiden (bv lagers) van het blok nu ik weet dat de peilstok droog is geweest. Kortom, het zit me helemaal niet lekker.
Dat was voor mij de reden na twee Rebels over te stappen op een NC750X DCT,en er echt nog geen dag spijt van gehad.
 
Ik begrijp het helemaal. Het olieverbruik op zich is nog niet zo heel erg maar het is natuurlijk wel een teken dat er wat mis is.
 
Ik begrijp het helemaal. Het olieverbruik op zich is nog niet zo heel erg maar het is natuurlijk wel een teken dat er wat mis is.
Precies dat,op de eerst had ik 4 en de tweede 10 jaar garantie,dus dat was het niet,maar na elke rit olie controles was ik zat,en op mijn buitenland reizen altijd 2 liter olie in de tas.
 
Had ik nog maar fabrieksgarantie. Ik ben afhankelijk van de Bovag garantie van de Aprilia/Guzzi dealer waar ik hem gekocht heb. Die hebben geen probleem met het olieverbruik..... Ik weet nu ook waarom de vorige eigenaar hem maar een half jaar na de aanschaf (nieuw in voorjaar 2023) weer verkocht heeft en waarom de oorspronkelijke Honda dealer niet reageert op een offerteaanvraag voor inruil.
Het is wel de eerste Honda waar ik een serieus probleem mee heb. Heb er genoeg hiervoor gehad (CB550K3, XL500S, XL600V, FJS400, NC700SD).
 
Had ik nog maar fabrieksgarantie. Ik ben afhankelijk van de Bovag garantie van de Aprilia/Guzzi dealer waar ik hem gekocht heb. Die hebben geen probleem met het olieverbruik..... Ik weet nu ook waarom de vorige eigenaar hem maar een half jaar na de aanschaf (nieuw in voorjaar 2023) weer verkocht heeft en waarom de oorspronkelijke Honda dealer niet reageert op een offerteaanvraag voor inruil.
Het is wel de eerste Honda waar ik een serieus probleem mee heb. Heb er genoeg hiervoor gehad (CB550K3, XL500S, XL600V, FJS400, NC700SD).
Dan is de motor toch nog geen 5 jaar oud?
Honda heeft 5 jaar fabrieks garantie.
 
Klopt maar dan moet hij zijn beurtjes op tijd gehad hebben. De 1000km beurt was meer dan 1 jaar geleden toen ik hem kocht. Hij had ook vrijwel 1 jaar in de tweede winkel gestaan. Daarbovenop kwam dat later bleek dat de zaak niet eens een afleverbeurt had gedaan. Op een motor van bijna 13k! Daar kwam ik achter toen ik thuis het boekje na keek. Daarna nog een verwarrende email discussie gehad met de zaak waar uit op te maken was dat ze alleen de Scottoiler gemonteerd hadden. En die doet het ook niet. P.s. Email om het gedocumenteerd te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan