Honda PCX 125/150 deel 5

De sliders kosten ongeveer 40 euro. Het optrekken gaat daarna ook meer lineair, de dip bij het optrekken is dan weg. Topsnelheid gaat ook iets omhoog en hij loopt niet meer zo snel de begrenzer in.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn LPGCX ging de top van 91km/h gps naar 96km/h gps door het installeren van de sliders (13 gram als ik me niet vergis)
Toch 5% zonder elders in te leveren.

Beide gevallen overigens in de begrenzer hakkelend
 
De eerste onderhoudsbeurt van mijn pcx uit 21 zit eraan te komen.
De 1.000km komt in zicht, tijd voor:
Olie wissel & reiniging olie filter(gaasje)

Welk merk en type motorolie gebruiken jullie van de SAE 10w-30?
Met hoeveel N dient de bout van de carter te worden vastgezet? Geldt dit ook voor de bout van het olie gaasje/filter?

Tips voor een goed adres voor aanschaf van onderhoudsbenodigdheden en gereedschap is zeker ook welkom!
Waar komen jullie je materiaal?

Spullen die ik even moet aanschaffen voor de eerste beurt;
Momentsleutel setje, olie opvangbak, trechter, doekjes, motorolie.

Dit is allemaal nieuw voor mij, maar hoop met jullie hulp er te komen.
Fijne zondag allen!
 
De eerste onderhoudsbeurt van mijn pcx uit 21 zit eraan te komen.
De 1.000km komt in zicht, tijd voor:
Olie wissel & reiniging olie filter(gaasje)

Welk merk en type motorolie gebruiken jullie van de SAE 10w-30?
Met hoeveel N dient de bout van de carter te worden vastgezet? Geldt dit ook voor de bout van het olie gaasje/filter?

Tips voor een goed adres voor aanschaf van onderhoudsbenodigdheden en gereedschap is zeker ook welkom!
Waar komen jullie je materiaal?

Spullen die ik even moet aanschaffen voor de eerste beurt;
Momentsleutel setje, olie opvangbak, trechter, doekjes, motorolie.

Dit is allemaal nieuw voor mij, maar hoop met jullie hulp er te komen.
Fijne zondag allen!
Merk olie is niet belangrijk, maar zorg er voor dat je olie met de voorgeschreven specificatie gebruikt. Dat vind je terug in de gebruikershandleiding van je scooter.
Vb voor mijn Beverly is dat olie die voldoet aan de norm JASO MA, of API SL of ACEA A3.
Dat is 3 keer ongeveer hetzelfde. JASO is de Japanse norm, API de Amerikaanse tegenhanger en ACEA de Europese.
Ik heb ergens ooit gelezen dat de JASO norm meer gericht is op motoren van motorfietsen en dat je best die norm kan volgen.

De bout van het carter zet je lekdicht vast, niet meer dan dat. Daar heb je geen momentsleutel voor nodig.
 
Als beginnende sleutelaar is het best verstandig om met een (geijkte) momentsleutel alles op de voorgeschreven specificaties vast te zetten. Ten eerste is het veilig en ten tweede leer je gaandeweg hoe vast bepaalde moeren en bouten komen te zitten.

Ik gebruik zelf de momentsleutel maar vrij weinig. Cruciale onderdelen IN het motorblok, asbouten, remonderdelen bijvoorbeeld zet ik altijd op moment maar een olieaftapbout zet ik 'handvast', daarna veeg ik hem goed droog en maak ik een testrit. Als hij netjes droog blijft laat ik het zo. Zou het daarna nog lekken dan draai ik hem nog iets aan en herhaal het proces. Werkt voor mij maar bij twijfel, lees mijn eerste drie zinnen 😉
 
De eerste onderhoudsbeurt van mijn pcx uit 21 zit eraan te komen.
De 1.000km komt in zicht, tijd voor:
Olie wissel & reiniging olie filter(gaasje)

Welk merk en type motorolie gebruiken jullie van de SAE 10w-30?
Met hoeveel N dient de bout van de carter te worden vastgezet? Geldt dit ook voor de bout van het olie gaasje/filter?

Tips voor een goed adres voor aanschaf van onderhoudsbenodigdheden en gereedschap is zeker ook welkom!
Waar komen jullie je materiaal?

Spullen die ik even moet aanschaffen voor de eerste beurt;
Momentsleutel setje, olie opvangbak, trechter, doekjes, motorolie.

Dit is allemaal nieuw voor mij, maar hoop met jullie hulp er te komen.
Fijne zondag allen!
Ik weet het niet zeker maar de eerste beurt zou ik bij de dealer doen .
Vanwege de fabrieks garantie , vaak kijken ze ook wat verder .
 
Bedankt voor de tips, duidelijk!
Daar heb ik wat aan.
Waar en welk merk kopen jullie je olie?
De keuze is reuze zag ik, iets met bomen en een bos..;)
 
Dit is volgens mij de bovenklasse qua olie.

Mijn ervaring zegt dat het niet zó nauw komt.. Je rijstijl bepaalt namelijk ook voor een belangrijk deel de slijtage. Ik denk dat je het beste een aantal principes kunt hanteren;

1. Regelmatig peilen en goed warm rijden.
2. Houd de voorgeschreven specificatie aan, in dit geval 10w30 JASO MB.
3. Beter verse 'goedkope' olie dan oude 'dure' olie.

Enjoy
 

Bijlagen

  • 20190628_214349.jpg
    20190628_214349.jpg
    133,8 KB · Weergaven: 10
Bedankt voor de tips, duidelijk!
Daar heb ik wat aan.
Waar en welk merk kopen jullie je olie?
De keuze is reuze zag ik, iets met bomen en een bos..;)
Merk is niet zo belangrijk als je olie met de voorgeschreven specificatie koopt.

Ik heb voor mijn Beverly 300 ie een liter van de voorgeschreven 5W-40 JASO MA (MA2) van ENI aangekocht, om het oliepeil tussen de onderhoudsbeurten (elke 5000km) aan te vullen. Maar na 3 jaar en 16000km blijkt die Beverly gewoon geen olie te verbruiken. Dus die fles olie staat nog altijd onaangeroerd in de garage.

De dealer werkt met olie van het merk Petronas.
 
Hoi, welkom en veel plezier met je PCX.

Sliders van dr Pulley zijn mijns inziens een verbetering maar het maakt wel uit of je een pre-2014 model hebt of een later model. Als je dat nog even doorgeeft (of een toffe foto plaatst) kunnen we je iets beter adviseren.
Bedankt! Ik zal morgen eens een foto maken (heel slecht maar bedacht me net dat ik niet eens een foto heb gemaakt tot op heden) en hier plaatsen. Het is een PCX150 uit 2015.
Klopt het dat ik dan de 13grams sliders moet hebben?

Groet Stefan
 
Nee volgens mij is 15 gram het beste. Deze had ik in de PCX (2016). Onlangs heb ik nog geprobeerd zo'n setje bij Maksor scooterparts te bestellen maar bleek hij deze niet meer op voorraad te hebben. Ik heb toen een 14 gram setje gekocht (voor mijn SH 150 van 2018) maar die loopt origineel nog steeds erg mooi waardoor ik deze nog niet heb gemonteerd..

Het toerental zal bij 14 gram sliders net iets hoger uitvallen dan bij de 15 gram sliders. De trekkracht zal mogelijk iets hoger zijn en de topsnelheid zal ergens rond de 114 km/h liggen schat ik.
 
Ik heb een set gevonden op deze website:


Neem aan dat het dit formaat (20 X 15 mm) is wat ik moet hebben voor de PCX?

Ze hebben ze overigens leverbaar in 11, 12 en 14 gram.
 
Ik denk voor 80% dat je goed zit, 20x15 twijfel ik nog even aan.

Ik kijk vanavond even voor je op het doosje.
 
Ik heb een PCX 150 met een mix van gliders. 3 x 14gr en 3 × 12 gr. Bij alleen 14 gr komt mijn v snaar boven de wangen van de vario uit. Aangezien ik regelmatig door een tunnel ga ben ik bang dat bij het naar benden gaan de v snaar zodanig hoog kan komen dat hij buitenkant gaat raken of dat de wangen van de vario de onderkant van de riem gaat invreten. Mijn top is ongeveer 113km/u
 
Ik heb een PCX 150 met een mix van gliders. 3 x 14gr en 3 × 12 gr. Bij alleen 14 gr komt mijn v snaar boven de wangen van de vario uit. Aangezien ik regelmatig door een tunnel ga ben ik bang dat bij het naar benden gaan de v snaar zodanig hoog kan komen dat hij buitenkant gaat raken of dat de wangen van de vario de onderkant van de riem gaat invreten. Mijn top is ongeveer 113km/u
We hebben het daar al eerder over gehad. Het is niet zo een goed idee om 2 soorten gliders of rollen te gebruiken. De lichtere doen eigenlijk niet mee en de zwaardere krijgen al de belasting waardoor die sneller slijten.
 
Dat rijdt eigenlijk heel lekker ;)
Maar ik zou niet weten hoe het rijdt tov een standaard 150
Dr Pulley of normale rollers?
Heb je geen last van een stotterende begrenzer op topsnelheid?

Wat betreft het monteren van de rollers: om het deksel er af te halen hoeft naar mijn idee niet het zijpaneel (waar de passagier zijn voeten op zet) gedemonteerd te worden als je een beetje het juiste gereedschap hebt. Of halen jullie deze altijd wel los om er makkelijker bij te kunnen?
 
Nee, bij het 2010 model kan het kapwerk blijven zitten. Alleen de vario-deksel hoeft verwijderd te worden. Ik meen dat je bij montage moet opletten dat de riem voldoende hoog in de poelie ligt, anders klem je de riem ipv de poelie.
 
Dr Pulley of normale rollers?
Heb je geen last van een stotterende begrenzer op topsnelheid?
Normale rollers, ik denk dat ze van Malossi zijn maar weet het niet zeker. Geen last van een stotterende begrenzer. Heb ik een vraag.. dat scherm op je pcx, is dat een fijn scherm om mee te rijden? Zou voor de winter wel achter een hoger scherm willen zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan