Honda PCX 125/150 deel 5

Hallo Allemaal,

Sinds kort eigenaar van een parelmoer witte PCX 125 uit 2021.
De eerste kilometers bevallen erg goed, comfortabel, zuinig en betrouwbaar.
Precies wat ik er van hoopte. Ik lees hier mee met het forum voor de gezelligheid, om zelf onderhoud te gaan doen en wat tip's and tricks te leren.

Het geluid vind ik wel erg stil, zo stil dat ik meerdere malen al merkte dat mede weggebruikers je niet horen aankomen.
Vandaar dat ik overweeg een andere demper te monteren. Wat zijn jullie ervaringen met slip on's of volledige systemen en de invloed op het verbruik en rijeigenschappen? Tips en suggesties zijn welkom :)


Groet,

J4ntje
welkom! mooi ding!

het is en blijft een 125 scooter. Daar gaat nooit een bak herrie uit komen (en als ie dat wel doet, lijkt het mij mega irritant als je naar je werk aan het tuffen bent)

Ik ervaar ook, zeker op rotondes, vaak dat men mij niet ziet. Ik heb al een paar jaar een stebel nautilus luchthoorn op de PCX zitten. even een kleine druk op de claxon en de bestuurders zijn weer bij de les. veel effectiever en goedkoper dan een brulpijp.
 
Een geluid(je)uit je uitlaat is juist veel effectiever. Iedereen hoort je aankomen. Vooral prima bij fietsers,die gaan ruim op tijd aan de kant. Juist een druk op je claxon levert nogal eens de welbekende vinger op .
 
Een geluid(je)uit je uitlaat is juist veel effectiever. Iedereen hoort je aankomen. Vooral prima bij fietsers,die gaan ruim op tijd aan de kant. Juist een druk op je claxon levert nogal eens de welbekende vinger op .
Je moet ook alleen claxoneren bij gevaar. En niet als een tüter turk door de stad rijden ;)
 
@j4ntje Ik heb op mijn 150 een slip on demper en ben er erg blij mee, merk is Polini. Sportief geluid en mensen/automobilisten horen mij aankomen :t
Dat klinkt erg goed! Ben wel benieuwd zou je eens een filmpje willen delen?

De claxon is natuurlijk een optie maar kies graag iets subtielers, wat toch ook mijn veiligheid optimaliseert.

Ik stond gister bij het stoplicht zei een fietser: " mooi hoor zo'n electrisch ding, ik hoorde je alleen niet aankomen"
 
@j4ntje ik moet zeggen dat het filmpje de pijp geen recht doet, in het echie klinkt ie zwaarder (donkerder zeg maar)
 

Bijlagen

  • IMG_1230.MOV
    44,3 MB
@De K@bouter
Thks! Duidelijk een top geluid. Ik ga eens kijken naar een dergelijke demper.

Nog een vraag aan de zuinigheidsfreaks onder de pcx 125 rijders;

Wat wordt er verbruikt bij een constante snelheid van 50, 80 en 100km/u?
Stiekem erg benieuwd wanneer pcx het zuinigst is.
 
Met mijn PCX 150cc rij ik over de snelweg met continue top slechts 1:34 en op de 80 km wegen 1:38. Bij toertochten met m'n bromscooter 50cc maatjes haal ik 1 op 43.
 
Laatst bewerkt:
Bij langere toerentochten (+100km) 1 op 46. Bij woonwerk (20km enkel) iets minder zuinig, tussen 1 op 42 (winter) en 1 op 44.
Ter info, het betreft hier een PCX125 uit 2010.
 
ik rij ‘s winters iets van 1:37, en zomers rond de 1:39. Merk dat ie in de zomers iets zuiniger is. Gemiddelde cruise snelheid van 80 op de teller.

De grom daarintegen tikt soms de 1:60 aan, met 1:55 als gemiddelde 🤭
 
ik rij ‘s winters iets van 1:37, en zomers rond de 1:39. Merk dat ie in de zomers iets zuiniger is. Gemiddelde cruise snelheid van 80 op de teller.

De grom daarintegen tikt soms de 1:60 aan, met 1:55 als gemiddelde 🤭
Wow de grom is een zuinigheidsmonster.

Leuk om jullie verbruiken te zien.
Mijn eerste resultaten bij 100km/h gemid. 1 op 42 en bij 80km/h 1 op 47.
Kortom ik blijf voorlopig provinciaal rijden is ook leuker rijden.

Heeft start/stop systeem ingeschakeld staan een negatief effect op het gemiddelde verbruik? @broemer
 
Wow de grom is een zuinigheidsmonster.

Leuk om jullie verbruiken te zien.
Mijn eerste resultaten bij 100km/h gemid. 1 op 42 en bij 80km/h 1 op 47.
Kortom ik blijf voorlopig provinciaal rijden is ook leuker rijden.

Heeft start/stop systeem ingeschakeld staan een negatief effect op het gemiddelde verbruik? @broemer
Nee. Juist positief. Maar alleen als je in de stad rijd en om de 50 meter stil staat. Ik zie het nog steeds als een gimmick
 
Rij ook altijd met het start / stop systeem aan (PCX 150) .
Rij iedere dag woon werk en ga iedere 300km tanken en ik krijg er met moeite , zal het anders zeggen in de zomer zit ik rond de 5,5 liter en in de winter 6 liter en misschien iets meer en dan zit tie weer helemaal vol .
Maar van de 34 km op en neer rij ik ongeveer 4 km op en 80 weg en de rest is 30 , 50 en 60 km weg en dat helpt natuurlijk allemaal mee .
Daarom is het een geweldig apparaat deze PCX en ik denk niet dat ik goedkoper kan met een verbrandings motor.
 
(...)

Heeft start/stop systeem ingeschakeld staan een negatief effect op het gemiddelde verbruik? @broemer
De idee is natuurlijk dat stop-start tot een lager verbruik leidt.

Maar in de praktijk valt dat tegen. De Beverly heeft geen stop-start maar mijn wagens wel.
De eerste was een Mercedes C180d. Ik heb toen over verschillende tankbeurten gemeten of er verschil was in gemiddeld verbruik met en zonder, en dat was er niet. Dus sindsdien schakel ik die functie bij de de start altijd direct uit. Dat is een automatisme geworden. Ik bepaal wanneer de motor draait en wanneer niet.

Daar komt nog bij dat ik op Youtube een filmpje zag van het bedrijf Mahle, grote lagerfabrikant, over glijlagers. Er wordt ons dus wel gezegd dat al dat stoppen en starten geen probleem is voor de motor, maar als die mannen van Mahle dan beginnen over extra tefal op de glijlagers voor motoren met stop-start functie dan is het voor mij heel erg duidelijk dat die stop-startfunctie wel degelijk nadelig is voor de motor.

Dus mijn conclusie: die stop-start is enkel gunstig bij de officiële verbruikstest, die test is kort en het voertuig staat veel stil, maar heeft voor ons als normale gebruiker geen enkele waarde. Weg ermee.
 
Rij ook altijd met het start / stop systeem aan (PCX 150) .
Rij iedere dag woon werk en ga iedere 300km tanken en ik krijg er met moeite , zal het anders zeggen in de zomer zit ik rond de 5,5 liter en in de winter 6 liter en misschien iets meer en dan zit tie weer helemaal vol .
Maar van de 34 km op en neer rij ik ongeveer 4 km op en 80 weg en de rest is 30 , 50 en 60 km weg en dat helpt natuurlijk allemaal mee .
Daarom is het een geweldig apparaat deze PCX en ik denk niet dat ik goedkoper kan met een verbrandings motor.
Wow deze verbruiks gegeven van resp. 1L op 18/20km zijn voor de Honda pcx erg fors naar mijn idee...
Ter vergelijking op dit moment rij ik gemiddeld 1l op 45km, provinciaal en binnen de bebouwde kom afgewisseld.
 
Mijn pcx uit 2016 had afgelopen tank 1 op 47. Nieuwe banden, hoog windscherm, tegenwind hebben allemaal fors invloed op het verbruik. bij 80 km (provinciaal) of 90 a 95 op de snelweg is hij het zuinigst. Tik weleens 1 op 50 aan. Moet zeggen dat een verbruik van 1 op 40 fluitend moet lukken (in de winter zit ik op 1 op 42 zo'n beetje, in de zomer 1 op 45 of hoger. Had recent nieuwe achterband met grof profiel, dat scheelde echt heel veel. (negatief) dus met slicks rijden is echte zuinig (en gevaarlijk haha) Maakt ook uit of je altijd vol gas rijd, of beetje anticipeert op het verkeer.

Qua opvallen, ik rij met een knalgele helm, meestal zien ze me dan wel :] Met alle respect voor de PCX, maar het is en blijft een brommer, en om daar nu zo'n opgeschoten jeugd uitlaat op te zetten :?

Nu aan het wachten op m'n nieuwe Symphony, is helaas wel iets minder zuinig ben ik bang, maar denk per saldo (iets lagere onderhoudskosten) dat ik op hetzelfde bedrag uitkom.
 
Wow deze verbruiks gegeven van resp. 1L op 18/20km zijn voor de Honda pcx erg fors naar mijn idee...
Ter vergelijking op dit moment rij ik gemiddeld 1l op 45km, provinciaal en binnen de bebouwde kom afgewisseld.
Als je goed leest dan is zijn verbruik 5,5 tot 6 liter per 300km. Dus gemiddeld 1:50 of beter.
 
Mijn pcx uit 2016 had afgelopen tank 1 op 47. Nieuwe banden, hoog windscherm, tegenwind hebben allemaal fors invloed op het verbruik. bij 80 km (provinciaal) of 90 a 95 op de snelweg is hij het zuinigst. Tik weleens 1 op 50 aan. Moet zeggen dat een verbruik van 1 op 40 fluitend moet lukken (in de winter zit ik op 1
Als je goed leest dan is zijn verbruik 5,5 tot 6 liter per 300km. Dus gemiddeld 1:50 of beter.
Excuus, inderdaad verkeerd gelezen;)
Zuiniger dan 1 op 50, hoe krijg je dat voor elkaar?

op 42 zo'n beetje, in de zomer 1 op 45 of hoger. Had recent nieuwe achterband met grof profiel, dat scheelde echt heel veel. (negatief) dus met slicks rijden is echte zuinig (en gevaarlijk haha) Maakt ook uit of je altijd vol gas rijd, of beetje anticipeert op het verkeer.

Qua opvallen, ik rij met een knalgele helm, meestal zien ze me dan wel :] Met alle respect voor de PCX, maar het is en blijft een brommer, en om daar nu zo'n opgeschoten jeugd uitlaat op te zetten :?

Nu aan het wachten op m'n nieuwe Symphony, is helaas wel iets minder zuinig ben ik bang, maar denk per saldo (iets lagere onderhoudskosten) dat ik op hetzelfde bedrag uitkom.
Haha ja begrijp je mening zeker!

Wil toch e.e.a. onderzoeken zijn er leden met pcx '21 die een andere demper hebben?
 
Hallo mede-PCXers!

Sinds kort eigenaar van mijn eerste PCX(150). Vindt het een heerlijke scooter, maar wil toch eens kijken wat een setje Dr.Pulley rollen kan doen :)

Ik heb veel gelezen, maar helaas ook veel tegenstrijdige berichten.

Wat raden jullie aan qua gewicht rollen om een betere acceleratie te krijgen en liefst niet of amper in te leveren op topsnelheid?

Verbruik maakt me niet, zolang hij maar zuiniger blijft dan m’n auto;)

Alvast dank voor jullie tips.
 
Hoi, welkom en veel plezier met je PCX.

Sliders van dr Pulley zijn mijns inziens een verbetering maar het maakt wel uit of je een pre-2014 model hebt of een later model. Als je dat nog even doorgeeft (of een toffe foto plaatst) kunnen we je iets beter adviseren.
 
Vraagje, waarom is bijvoorbeel dr pulley beter dan origineel, gaan deze langer mee of hoe moet ik dat zien .
Die van mij pcx 150 (2016) moeten dit jaar ook worden vervangen, ik doe geen snelwegen alleen maar binnedoor woon werk , 30 , 50 , 60 heel klein stukje 80 km weg .
 
Vraagje, waarom is bijvoorbeel dr pulley beter dan origineel, gaan deze langer mee of hoe moet ik dat zien .
Die van mij pcx 150 (2016) moeten dit jaar ook worden vervangen, ik doe geen snelwegen alleen maar binnedoor woon werk , 30 , 50 , 60 heel klein stukje 80 km weg .
Of ze langer mee gaan weet ik niet. Maar het origineel zijn rolletjes. Dr pulley werkt met een aparte meerkantige vorm, waardoor de aandrijving meer beweging heeft, en dus net dat beetje meer snelheid mee kan geven.
 
Of ze langer mee gaan weet ik niet. Maar het origineel zijn rolletjes. Dr pulley werkt met een aparte meerkantige vorm, waardoor de aandrijving meer beweging heeft, en dus net dat beetje meer snelheid mee kan geven.
Ok , dus snelheid heb ik niet nodig op de manier waarop ik mijn PCX gebruik .
En de prijs maakt dat nog iets uit anders gaan er gewoon de originele van Honda weer onder .
 
Terug
Bovenaan Onderaan