Honda PCX 125/150 deel 5

Ja. Althans, ik heb een originele dure set op de Honda innova (gehad) en een (ik denk imitatie) setje voor 4 tientjes uit Griekenland laten komen. Beide doen het hartstikke goed, sowieso een verbetering t.o.v. origineel.

Op de PCX had ik een setje yss van een forumgenoot gekocht. Ben zijn naam kwijt.

Als je het mij vraagt zijn die eenvoudige setjes alles wat je nodig hebt..
 
Ik vond de normale YSS'en op mn PCX nog steeds vrij slap (maar beter dan origineel), de duurdere (goudkleurige) die op mn Dylan/Aerobase zaten waren duidelijk beter.
 
Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga een nieuwe Sym Symphony 125 bestellen. De PCX heeft 66.000 km gelopen en loopt nu gewoon goed en ik kan er nu nog wat voor vangen. (hoop ik)

De reden dat ik een nieuwe koop is dat ik nu tegen te hoge onderhoudskosten ben aangelopen, eigenlijk net iets te lang doorgereden, maarja dat weet je achteraf pas. Had hem al iets eerder weg moeten doen. Honda onderdelen blijken vrij duur te zijn en zelf kan ik niet sleutelen (anders zou ik hem nog wel houden) Ik moet dus alles laten doen.

Dan heb je 2 opties, of een bijna nieuwe kopen (bijv met minder dan 10.000 km) of volledig nieuw. Aangezien ik zelf niet kan sleutelen, ik onvoldoende technische kennis heb om in te schatten wat je met jong gebruikt in huis haalt, wordt het toch maar een nieuwe. Qua prijsverschil is dat ook te overzien. ( ter vergelijking, waar koop je immers nog een 2e auto voor minder dan 4.000 euro? nergens toch?)

Dan kan ik natuurlijk weer voor een nieuwe (Honda) PCX gaan, is ook een optie, want nog steeds een mooie scooter. Alleen zit de dealer dan niet dichtbij, moet je eigenlijk wel heen voor fabrieksgarantie. Mijn monteur is Sym scooterdealer. en heeft ook wat Sym motorscooters in onderhoud, waar hij goede ervaringen mee heeft. Daarnaast heeft Sym 100.000 km of 5 jaar garantie.

Het gaat dus een Sym Symphony worden:
Symphony ST 125 LC/ABS (grijs)

Het verbruik is waarschijnlijk wel slechter dan een PCX, maar verwacht qua gemak (dealer dichtbij, fabrieksgarantie) dat het onderaan de streep niet veel zal verschillen over die 5 jaar dat ik dan op die Sym wil gaan rijden. Aanschafprijs is iets goedkoper, maar geen keyless go op de Sym. Sym onderdelen zijn ook iets goedkoper dan Honda.

Helaas is 150 cc niet echt gangbaar meer, of direct 300cc, maar dat past niet in mijn schuur. Om de 125cc te compenseren komt er nog een malossi vario in.

De Symphony heeft iets grotere wielen, dat schijnt beter te rijden. (het is een beetje een Honda SH 150 kopie lookalike)

Uiteindelijk moet hij me gewoon zonder al teveel gedoe en kosten weer van a naar b brengen de komende 5 jaar.
Ik verwacht eind september dat hij dan wel geleverd is, de PCX ga ik binnenkort, als ik meer weet, op MP zetten.
 
Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga een nieuwe Sym Symphony 125 bestellen. De PCX heeft 66.000 km gelopen en loopt nu gewoon goed en ik kan er nu nog wat voor vangen. (hoop ik)

De reden dat ik een nieuwe koop is dat ik nu tegen te hoge onderhoudskosten ben aangelopen, eigenlijk net iets te lang doorgereden, maarja dat weet je achteraf pas. Had hem al iets eerder weg moeten doen. Honda onderdelen blijken vrij duur te zijn en zelf kan ik niet sleutelen (anders zou ik hem nog wel houden) Ik moet dus alles laten doen.

Dan heb je 2 opties, of een bijna nieuwe kopen (bijv met minder dan 10.000 km) of volledig nieuw. Aangezien ik zelf niet kan sleutelen, ik onvoldoende technische kennis heb om in te schatten wat je met jong gebruikt in huis haalt, wordt het toch maar een nieuwe. Qua prijsverschil is dat ook te overzien. ( ter vergelijking, waar koop je immers nog een 2e auto voor minder dan 4.000 euro? nergens toch?)

Dan kan ik natuurlijk weer voor een nieuwe (Honda) PCX gaan, is ook een optie, want nog steeds een mooie scooter. Alleen zit de dealer dan niet dichtbij, moet je eigenlijk wel heen voor fabrieksgarantie. Mijn monteur is Sym scooterdealer. en heeft ook wat Sym motorscooters in onderhoud, waar hij goede ervaringen mee heeft. Daarnaast heeft Sym 100.000 km of 5 jaar garantie.

Het gaat dus een Sym Symphony worden:
Symphony ST 125 LC/ABS (grijs)

Het verbruik is waarschijnlijk wel slechter dan een PCX, maar verwacht qua gemak (dealer dichtbij, fabrieksgarantie) dat het onderaan de streep niet veel zal verschillen over die 5 jaar dat ik dan op die Sym wil gaan rijden. Aanschafprijs is iets goedkoper, maar geen keyless go op de Sym. Sym onderdelen zijn ook iets goedkoper dan Honda.

Helaas is 150 cc niet echt gangbaar meer, of direct 300cc, maar dat past niet in mijn schuur. Om de 125cc te compenseren komt er nog een malossi vario in.

De Symphony heeft iets grotere wielen, dat schijnt beter te rijden. (het is een beetje een Honda SH 150 kopie lookalike)

Uiteindelijk moet hij me gewoon zonder al teveel gedoe en kosten weer van a naar b brengen de komende 5 jaar.
Ik verwacht eind september dat hij dan wel geleverd is, de PCX ga ik binnenkort, als ik meer weet, op MP zetten.
Ben ik wel benieuwd wat er allemaal aan de pcx moet gebeuren wat je doet besluiten een nieuwe te kopen :)
 
Momenteel niks, maar er is recent een andere brandstof unit ingegaan, meer dan 400 euro. Tijdje terug een of andere sensor vervangen, ga zo maar door. Het verschil zit hem uiteraard in het zelf kunnen sleutelen of niet. Niet alle onderdelen zijn zo duur, en als je het zelf kan vind je een dag sleutelen vast niet erg, maar bij mij gaat de teller dan lopen. (Mijn huis schilderen, koop ik een blik goede verf, andere mensen nemen kunsstof kozijnen zodat ze geen schilder hoeven in te huren bijvoorbeeld)

Ik geef straks zegmaar een kleine 3.000 uit (afhankelijk van de opbrengst van de PCX) maar dan koop ik (als het goed is) toekomstig hoge rekeningen af voor de komende 5 jaar.

Ik heb ook overwogen om nog een tijdje door te rijden, maarja dan blijf ik investeren in een 'afgeschreven' scooter. Best kans dat er nu 10.000 km niks vervangen hoeft te worden, maar die zekerheid heb ik helaas niet. De vraag is altijd, wanneer is ht nog de moeite waard om geld in iets te stoppen, dat punt is natuurlijk bij iedereen anders.
 
Ben als pcx bezitter wel benieuwd wat de ervaringen met andere 125cc scooters zijn. Zou je ons een beetje op de hoogte willen houden? Met de huidige brandstof prijzen hier voorlopig nog geen verkoopplannen en anders ook niet. Ben dik tevreden met de pcx.
 
Ja ik zal wel een nieuw draadje starten als ik m heb. De reden dat ik idd in deze klasse blijf rijden is mede door het brandstof verbruik ingegeven. Maar mijn schuur kan ook geen grotere motor aan. En het is alleen voor woon-werk verkeer, om daarvoor nou een machine van 10.000 of meer aan te schaffen gaat me wat ver.
 
Ja ik zal wel een nieuw draadje starten als ik m heb. De reden dat ik idd in deze klasse blijf rijden is mede door het brandstof verbruik ingegeven. Maar mijn schuur kan ook geen grotere motor aan. En het is alleen voor woon-werk verkeer, om daarvoor nou een machine van 10.000 of meer aan te schaffen gaat me wat ver.
Ik lees brandstof verbruik… ruimte…

Sinds april rij ik de mooie droge werkdagen een grom 125 naar het werk. 4500,- nieuw en 1:60. Neemt even veel ruimte in als een trapfiets in de schuur.

👌
 
Ik lees brandstof verbruik… ruimte…

Sinds april rij ik de mooie droge werkdagen een grom 125 naar het werk. 4500,- nieuw en 1:60. Neemt even veel ruimte in als een trapfiets in de schuur.

👌
Dat is ook een geinig fietsje! kende ik niet. Wel weinig bescherming tegen weersinvloeden, met name voor mooi weer geschikt? De symphony is besteld in elk geval, even afwachten wanneer die komt, eind september denk ik. Gelijk maar goed aangepakt, nieuwe vario erin (sneller optrekken) beenkleed, hoog scherm en michelin bandjes.
 
Ik heb een mail gestuurd naar yss en mijn gewicht los en gewicht met duo doorgegeven en er komt een knappe set aan dus dat is geregeld!
Heeft één van jullie ook ervaring met een kinderzitje op de PCX? Ik heb nu een universele er op gezet maar die zit naar mijn smaak te ver naar voren..
 

Bijlagen

  • 59CC3779-46A4-424E-9D92-9AF475BD10C4.jpeg
    59CC3779-46A4-424E-9D92-9AF475BD10C4.jpeg
    453,6 KB · Weergaven: 16
Ik heb een mail gestuurd naar yss en mijn gewicht los en gewicht met duo doorgegeven en er komt een knappe set aan dus dat is geregeld!
Heeft één van jullie ook ervaring met een kinderzitje op de PCX? Ik heb nu een universele er op gezet maar die zit naar mijn smaak te ver naar voren..
Dat kinderzitje had ik ook. Aangezien mn zoontje (toen 5) van behoorlijke NL proporties is, zat ie snel klem.
Ik heb toen gewoon een topkoffer gekocht. Hij kon toen al wel makkelijk bij de stepjes.

Wil overigens geen moraalridder uithangen, maar goede beschermende kleding is misschien belangrijker ;)
 
Dat kinderzitje had ik ook. Aangezien mn zoontje (toen 5) van behoorlijke NL proporties is, zat ie snel klem.
Ik heb toen gewoon een topkoffer gekocht. Hij kon toen al wel makkelijk bij de stepjes.

Wil overigens geen moraalridder uithangen, maar goede beschermende kleding is misschien belangrijker ;)
Yes kleding komt er ook aan! Koffer is ook een goed idee maar dan past hij moeilijker in de schuur dus dat is helaas geen oplossing voor mij..
 
Ik sprak mijn monteur, die gaf aan dat hij een band draagt, waarbij het kind dan de bestuurder kan vasthouden.

https://nl.aliexpress.com/i/32893374671.html verder zag ik dit nog, er zijn dus nog andere oplossingen dan een zitje. Een spanband werkt ook denk ik. De kleine van mij vind het ook leuk om achterop te zitten, (bijna 7) af en toe klein stukje gereden, maar moet er inderdaad even wat fatsoenlijke kleding en kleinere helm voor aanschaffen als ik het vaker ga doen. (nu gewoon rondje in het dorp gereden)
 
Ik sprak mijn monteur, die gaf aan dat hij een band draagt, waarbij het kind dan de bestuurder kan vasthouden.

https://nl.aliexpress.com/i/32893374671.html verder zag ik dit nog, er zijn dus nog andere oplossingen dan een zitje. Een spanband werkt ook denk ik. De kleine van mij vind het ook leuk om achterop te zitten, (bijna 7) af en toe klein stukje gereden, maar moet er inderdaad even wat fatsoenlijke kleding en kleinere helm voor aanschaffen als ik het vaker ga doen. (nu gewoon rondje in het dorp gereden)
Je kind aan jezelf vastmaken is geen verstandig plan…
 
dat is zo, maar ik heb nu een nieuwe smartphone houder besteld op ali. (die 10 euro duurder) ook op bol.com staat. betwijfel of dat dus niet gewoon exact dezelfde is. (kan die eens voor de lol bestellen en vergelijken en terug sturen.

waarom je kind niet vastmaken? Ik snap wel als je valt, dat het verschil kan maken, of je kind vast zit, of niet. (weet ook niet wat erger is qua impact) maar je kind kan er niet afvallen als je bijvoorbeeld te hard optrekt (al zal je dat op een PCX niet hebben)

sowieso, met een kind achterop, zou ik ook niet zo snel een grote rit maken, ja als ze wat ouder zijn pas en mee kunnen bewegen in de bocht of wat dan ook.
 
dat is zo, maar ik heb nu een nieuwe smartphone houder besteld op ali. (die 10 euro duurder) ook op bol.com staat. betwijfel of dat dus niet gewoon exact dezelfde is. (kan die eens voor de lol bestellen en vergelijken en terug sturen.

waarom je kind niet vastmaken? Ik snap wel als je valt, dat het verschil kan maken, of je kind vast zit, of niet. (weet ook niet wat erger is qua impact) maar je kind kan er niet afvallen als je bijvoorbeeld te hard optrekt (al zal je dat op een PCX niet hebben)

sowieso, met een kind achterop, zou ik ook niet zo snel een grote rit maken, ja als ze wat ouder zijn pas en mee kunnen bewegen in de bocht of wat dan ook.
De reden dat je je kind niet aan jezelf vast maakt is eigenlijk hetzelfde als waarom je jezelf niet vast maakt aan de motor.

Als je een schuiver maakt wil je niet een motor van 200 kg (minder met de pcx, maar je snapt em) op je krijgen. Of tussen een paaltje en 200 kg motor komen.

Zelfde met een kind en bestuurder.

Maargoed, dat is mijn mening. Het is volgens mij niet verboden. Dus wat je zelf handig of verantwoord vind is aan jezelf :)
 
Hi allen! Sinds kort ook in het bezit van een pcx 150, bevalt prima moet ik zeggen :)
Bij het draaien van het achterwiel viel mij dit schurend geluid op (filmpje), zijn dit mijn lagers die aan vervanging toe zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_1216.MOV
    27,3 MB
Hi allen! Sinds kort ook in het bezit van een pcx 150, bevalt prima moet ik zeggen :)
Bij het draaien van het achterwiel viel mij dit schurend geluid op (filmpje), zijn dit mijn lagers die aan vervanging toe zijn?
Nee dat zijn tandwielen die je hoort. In je final drive zitten een paar tandwielen welke in een oliebad draaien.
 
Hallo Allemaal,

Sinds kort eigenaar van een parelmoer witte PCX 125 uit 2021.
De eerste kilometers bevallen erg goed, comfortabel, zuinig en betrouwbaar.
Precies wat ik er van hoopte. Ik lees hier mee met het forum voor de gezelligheid, om zelf onderhoud te gaan doen en wat tip's and tricks te leren.

Het geluid vind ik wel erg stil, zo stil dat ik meerdere malen al merkte dat mede weggebruikers je niet horen aankomen.
Vandaar dat ik overweeg een andere demper te monteren. Wat zijn jullie ervaringen met slip on's of volledige systemen en de invloed op het verbruik en rijeigenschappen? Tips en suggesties zijn welkom :)


Groet,

J4ntje
 
Het geluid vind ik wel erg stil, zo stil dat ik meerdere malen al merkte dat mede weggebruikers je niet horen aankomen.
Vandaar dat ik overweeg een andere demper te monteren. Wat zijn jullie ervaringen met slip on's of volledige systemen en de invloed op het verbruik en rijeigenschappen? Tips en suggesties zijn welkom :)


Groet,

J4ntje
@j4ntje Ik heb op mijn 150 een slip on demper en ben er erg blij mee, merk is Polini. Sportief geluid en mensen/automobilisten horen mij aankomen :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan