Honda MSX125

Hallo Hallo,

Hierbij meld ik mij ook graag even. Afgelopen weekend deze Honda Grom OG opgehaald. Lees al even mee maar nu dan ook met een eigen Grom in bezit.

Zitten al aardig wat accessoires op maar voor alsnog grote plannen. Natuurlijk eerst die Alipovic er af. De vering staat voor mij veel te zwaar afgesteld, veel bouten moeten vervangen worden voor rvs of 'wel daarvoor bestemde' bouten. En ik kom vast nog wel wat tegen wat mooier kan.

DSC08292-2.jpg

DSC08290.jpg
 
Hallo Hallo,

Hierbij meld ik mij ook graag even. Afgelopen weekend deze Honda Grom OG opgehaald. Lees al even mee maar nu dan ook met een eigen Grom in bezit.

Zitten al aardig wat accessoires op maar voor alsnog grote plannen. Natuurlijk eerst die Alipovic er af. De vering staat voor mij veel te zwaar afgesteld, veel bouten moeten vervangen worden voor rvs of 'wel daarvoor bestemde' bouten. En ik kom vast nog wel wat tegen wat mooier kan.

Bekijk bijlage 1803147
Bekijk bijlage 1803148
grappig, zo'n mini GSA :+
 
Is er ergens een mooi lijstje met de verschillen tussen de jaren? Ik vermoed dat voor woon-werk een 5e versnelling wel prettig is qua verbruik en rijden? En die is er pas vanaf 2022?
 
Is er ergens een mooi lijstje met de verschillen tussen de jaren? Ik vermoed dat voor woon-werk een 5e versnelling wel prettig is qua verbruik en rijden? En die is er pas vanaf 2022?
die 5e zit er sinds 2021 op. Ik heb alleen ervaring met een OG grom en de nieuwste. nieuwste is wel een stuk zuiniger, en die 5e is wel erg fijn. Voor mij toen de reden geweest om een nieuwe te kopen ipv een overjarige SF.
 
OG en SF zegt mij niets.

Maar wat ik zo kon vinden:
2021 en jonger is 5 versnellingen en zuiniger, alle lampen LED, 6L tank.
2016 - 2021 4 versnellingen, lage uitlaat, LED koplamp, 5.5L tank.
2013 - 2015 4 versnellingen, hoge uitlaat, halogeen koplamp, 5.5L tank.
 
Laatst bewerkt:
OG en SF zegt mij niets.

Maar wat ik zo kon vinden:
2021 en jonger is 5 versnellingen en zuiniger, alle lampen LED, 6L tank.
2016-2021 4 versnellingen, lage uitlaat, LED koplamp, 5.5L tank.
2013-2015 4 versnellingen, hoge uitlaat, halogeen koplamp, 5.5L tank.
OG: eerste model
SF: tweede model

Voor de rest heb je het redelijk opgesomd
 
OG: eerste model
SF: tweede model

Voor de rest heb je het redelijk opgesomd
@ Mr Proper, weet jij of iemand anders of een ander achtertandwiel een hogere max snelheid kan betekenen en vooral wat dat met de aard van de grom doet want dat voortandwiel was jou niet bijzonder goed bevallen toch?
 
@ Mr Proper, weet jij of iemand anders of een ander achtertandwiel een hogere max snelheid kan betekenen en vooral wat dat met de aard van de grom doet want dat voortandwiel was jou niet bijzonder goed bevallen toch?
1 tand op het voor tandwiel is ongeveer 3 achter.

Dus je zou door achter groter kleiner te gaan iets meer snelheid krijgen en wat acceleratie inleveren. Echter hoeveel dat is durf ik niet te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
@ Mr Proper, weet jij of iemand anders of een ander achtertandwiel een hogere max snelheid kan betekenen en vooral wat dat met de aard van de grom doet want dat voortandwiel was jou niet bijzonder goed bevallen toch?
Nee 1 tandje minder was mij niet bevallen. Net iets teveel toeren met 80 km/h kruissnelheid. Als je een kleiner achter tandwiel neemt heb je theoretisch een hogere top, maar grote kans is dat je dat niet gaat halen omdat je die toeren niet eens haalt.

Mocht je willen proberen heb ik nog een kleiner voortandwiel te koop voor verzendkosten + 1 zak pepernoten in euro 😜
 
Hallo allen, dank voor jullie reacties, ik merk soms bij heuvel op dat ik soms terug moet schakelen.
Naar mijn idee is de 5e een overdrive dus ik denk dat ik het maar zo laat.
Zag een advertentie waarbij er een achtertandwiel met 3 tanden meer op zit zou 3 km schelen.
 
Ik heb toevallig gisteren een 14T geplaatst bij het vervangen van mijn kettingset. Standaard zit er een 15T op.
Hier heb je handige websites voor om het voor je te berekenen.

een 14T zou 6,7% meer torque opleveren en 6,7% minder high speed. (En een enorme afwijking in je teller)
Als je voor standaard laat, op 15T, en achter dus een 37 plaatst ipv de standaard 35.

Zie hieronder de verschillen wat het doet.
Screen Shot 2022-10-19 at 14.16.01.png




Correctie: ik heb 14T voor en 34T (standaard) achter.
 
Laatst bewerkt:
Bij de 1e generatie is de standaard vertanding 15/34, is dat 15/35 op de 3e gen?
Ik ben erg tevreden met 15T/+1T, heb een tijdje met -1T/34T rondgereden maar dat vond ik te hoogtoerig. Speadohealer staat desondanks op iets van 11% correctie om de standaard afwijking te corrigeren. Ik rij nu nagenoeg (1-2kmh speling) gelijk met de GPS op de display.
 
Correctie, verkeerd geteld. Ik had 15T - 34T. En ik heb nu 14T - 34T.

Het overzicht wijzigt hierdoor niet heel veel. maar je kan wel vergelijken wat het verschil is met standaard en de wijziging die je maakt met je tandwielen. google: Sprocket Calculator.

Je komt op het volgende overzicht uit tegenover standaard.
Screen Shot 2022-10-21 at 09.09.01.png
 
Ook de afwijking en de 70,- euro voor de speedohealer hielden me tegen idd :)
Ondanks dat bijna alles origineel is heb ik vandaag flitsmeister eens aangezet on bij 80 km/h op de teller gaf de telefoon 70 km/h aan.
Dit is nogal een forse afwijking.
Bij 55 km/h op de teller was het verschil 5 km/h.
 
Ondanks dat bijna alles origineel is heb ik vandaag flitsmeister eens aangezet on bij 80 km/h op de teller gaf de telefoon 70 km/h aan.
Dit is nogal een forse afwijking.
Bij 55 km/h op de teller was het verschil 5 km/h.
Dat is nog het minste. Als je een paar jaar rond rijd staat er behoorlijk wat meer km op de teller dan dat ie daadwerkelijk heeft gereden.
 
Ziet er goed uit vriend van mij heeft er ook één besteld in het rood ben benieuwd hoe hij rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan