Honda MSX125

ongelofelijk proper werk gedaan zeg, meestal is onder het zadel een wirwar aan kabeltjes gezien (toch bij een motootje die al een paar jaar oud is).
verder heb je me wel op een idee gebracht voor de ophanging van de nummerplaat. ik heb ooit zo'n versie van wish besteld en zou deze langs de binnenkant kunnen bevestigen zodat enkel hetgeen door de plastiek naar buiten komt die noodzakelijk is. dus niet simpelweg ertegen 'geplakt' zoals de meesten dit doen.
 
Vandaag alles weggewerkt, en alles aangesloten...
Toch altijd weer leuk werk, houd niet zo van kabels in het zicht. Vroeger (en nu nog steeds) al vaak complete kabelbomen gemaakt voor de crossers, maar ook voor oude 4 wielige dingen van Opel.. Echt een hobby is het niet, maar vervelend om te doen vind ik het ook niet.

Werk enkel met siliconen draad,en verder met Thule, en buisdraad. Krimpkous op soldeerverbindingen. Daar waar nodig met kleine goldplated stekkers gewerkt, voor makkelijke demontage van alle panelen. Zoals het origineel ook zou moeten kunnen wat demontage. Absoluut geen Schottie Bloks, kroonsteentjes of andere ader-doorborend materiaal! Om iedere kabel 2 lagen Thule buis, voor extra bescherming. Warm gemaakt, en dan in model geplooid, zodat het de vorm behoud. Vast gezet op vaste punten met zachte ty-rips. Daar waar deze gebruikt zijn een extra onderlaagje Thule buis, wederom voor extra bescherming. Strak waar het kan, en los voor trillingen die weg moeten kunnen, ter verkoming van daadbreuken..

Dat is nogal wat voor een simpel 125 machientje... Tot much? / overdone? , ja vast wel... Zou ook met 1 laag thule buis wel kunnen, en gewone trekbandjes, zonder bescherming,en vast ook wel de helft minder aan trekbandjes.:+

Annyway:

De foto's met wat tekst:

Grumpy, origineel:
Bekijk bijlage 1735661




Grumpy met Tail tidy van TST Industries, en Yamaha plus led knippers:
Bekijk bijlage 1735663




Detail van draad / knipper door de M8 bevestiging aan linker achterkant: (achter de veer zadel mechanisme) (overbelicht en bewerkt)
Bekijk bijlage 1735664




Stuk of 14 losse draadjes (+ 4 verborgen van strobe printje), (valt mee, meestal heb ik er een paar honderd)
Bekijk bijlage 1735665




Paar straffe uurtjes in de weer met wat draadboom spul, krimpkous, tule, en hulsdraad, etc: (alles netjes weggewerkt)
Bekijk bijlage 1735666




Even overbelicht en bewerkt, zodat je alles wat beter kan zien:
Bekijk bijlage 1735668




Detail van wat arbeid, om een damper rubber op maat te maken voor gebruik in het gat:
Bekijk bijlage 1735669




Deel montage van de tailtidy (zwevend gemonteerd, en geen kabels!)
Bekijk bijlage 1735670




Detail van de "verleningskit" van en de uiteindelijk gebruikte hoeken: (Bouten kentekenplaat worden nog ingekort)
Bekijk bijlage 1735672



Strobe printje:
Zoals genoemd heb ik een "strobe" printje gemaakt, zodat bij remmen, de remlichten 5x kort knipperen, 3x want langer, en dan pas volledig gaan branden. Dit printje heb ik enkel aangesloten op de remlichten van de knippers. Dit zorgt voor ene mooi contrast. en deze zijn ook feller dan het remlicht van Grumpie.

Led knippers aan de voorkant: (to do)
De adapter plaatjes zijn besteld, Mooier als printen, en ik heb ze nu van 4mm dik besteld, zodat ze exact uitkomen zoals origineel , wat overgang betreft. Als knippers heb ik de "GEEST BEEST" knippers van Ali. Deze had ik ook op mijn mt09SP en zijn super fel, en hebben toch een ietwat smoken lensje. Met een prijs van, 4 jaar geleden, 15,00 euro per 2, ook een van de duurdere toen..

Chain adjusters: (todo)
Liggen klaar, en wachten op wat vrije tijd.. Misschien morgen of overmorgen, en anders vrijdag ? We gaan het zien....

Akra uitlaat lijn: (to do)
Ongeduldig wachten tot deze binnen is, verwachting voor de linkpipe, is halverwege april dit jaar. De demper moet al bij de dealer liggen als het goed is.



Andere zaken ?
-Spiegels:
Voor nu zijn er niet veel zaken die mij direct doen besluiten dit aan te pakken. Hoewel de spiegels mij wel irriteren, ik zie net niet genoeg, kijk tegen mijn arm aan. Spiegels qua vorm, van bv de KTM Duke 690R / Honda CB650F zouden wellicht een optie zijn. Iemand een idee ?
Bar ends zouden kunnen maar dan wel die naar binnen zeg maar, niet naar buiten buiten het stuur uit. Beetje beiden, iets naar buiten en iets naar binnen.. Maar ja ag al andere spiegels is ook ander stuur, voor het mooie.. een met dwars verbinding..

-Kleine optische accentjes:
Even kijken wat leuk is, moet geen kermis ding worden... Valt best tegen, veel spul is echt kitsch en fout...
Leuk verhaal! Lekker bezig ook. Ziet er super uit. Is het al april… ik wil ook mn mini brommert 🤣
 
Ik Vind dat Rood de Grom goed staan icm dat zwart...... Alleen die kentekenplaat is stevig aan de prijs....ik had voor mijn Monkey er 1 besteld bij MOTEA in Duitsland iets van 52 euri en ook verstelbaar.
Zie foto bij MONKEY forum.
Heb hem nog wat aan moeten passen, want zoals op de foto kwam de band bij grote gaten op de plaathouder.
Kentekenplaathouder is geheel Aluminium ...China maar valt niet tegen.....opsturen koste iets van 16 euro , en was na 5 dagen al binnen.
 
Update:
Net even voor het werk nog even de " TST chain adjusters" gemonteerd.
Gaan er vlot in, en erg logisch allemaal. Desnoods kun je het TST filmpje nog kijken.

Wel even een opmerking:
Stel je zet je ketting te strak, en je wilt hem terug duwen met de bout optie, zorg er dan voor dat je hem een stukje slapper zet, er zit namelijk iets speling. Dat wil zeggen, dat je een paar mm hebt dat het deel dat de indicatie streepjes heeft, wel verschuift, maar iets later pas de as en wiel meeneemt. Op zich vrij logisch Het gedeelte waar de as in gaat is iets ruimer. Nog steeds een stuk strakker dan origineel, maar toch nog zoveel dat je er een bijna een krap half streepje naast kan zitten... Dus let daar even op.

Top afwerking, maar mag ook wel voor dat geld...

10.jpg


11.jpg



Er lijkt een beschadiging te zitten naast dat ijzeren ding, maar dit is viezigheid (veegde het er net af)
14.jpg


15.jpg
 

Bijlagen

  • 13.jpg
    13.jpg
    168,2 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Goed, de MSX is gisteren opgehaald, dat ging vrij vlot :$

Voor ik het op marktplaats gooi en officieel te koop zet, heeft er hier iemand nog interesse in de volgende dingen;
Goudkleurige velgen met Maxxis M6024 banden (~1000km oud) 150€
TB 64mm (186cc) kit met TB nokkenas en ali oliekoeler, wel zelf pistonpenclipjes, grotere injector en pakkingen regelen. 75€
Originele voorpijp met kat & demper (OG MSX) 50€
 
waar dient die schroef voor?

Hiermee zet je de boel " vast" in de het kokerprofiel van de achterbrug. Dit rekt het profiel op wat in de koker gaat, en zodoende zit het stevig vast. Even oppassen dat je het niet te gek aandraait. Dik 8-10nm is al meer dan zat. Maar je kunt het ook wel zien, zodra het profiel wijkt, zit je te ver, hahah. Voor de Bokito's onder ons...O-)})
Ook wel terug te vinden in het filmpje wat ik ergens gepost heb met de rest van de TST " meuk" , wat ik besteld had..
 
Laatst bewerkt:
Goed, de MSX is gisteren opgehaald, dat ging vrij vlot :$

Goudkleurige velgen met Maxxis M6024 banden (~1000km oud) 150€

Als ze op de "22 model passen wil ik ze wel... Mag eventueel met de spacers van het 22 model, als dat wel past.
heb me niet verdiept in het feit of dit past, met de 22 spacers, want zo 1op 1 past het niet meen ik..
Wellicht even artikel nummers elkaar vergelijken..
 
Heb even zitten kijken op de tekeningen naar onderdeelnummers en maten waar beschikbaar:
Voorkant;
Anders: Vork, wiellagers, schijf, remklauw + bracket + blokken.
Gelijk: Keerringen, voorwielas, bus tussen lagers, spacer links & rechts.
Conclusie: voorwiel opzich moet passen, maar je moet even de schijf opmeten qua diameter en hoever die uit het midden staat.

Achterkant;
Anders: Tandwieldrager, remschijf, achteras, lagers (alle 3)
Gelijk: Dempingsrubbers tandwieldrager, spacer tussen velg & tandwieldrager, spacer links & rechts, spacer tussen wiellagers.
Conclusie: het wiel zelf zal wel passen (de spacers zijn tenslotte gelijk) en de tandwieldrager is om te wisselen, maar niet zeker of de uitlijning van de ketting gelijk is (verwacht het wel eigenlijk), de schijf moet je ook ff opmeten.

Ik zal later vandaag even de schijven opmeten, die zitten er nl nog bij (incl remblokken). Tandwieldrager had ik maar 1.
 
Goed, de maten vd OG, met een gamma meetlint omdat ik mn schuifmaat kwijt ben;

Remschijf achter
Dia +-186mm
Bouten 4x 55mm hart-hart (dus niet de steekcirkel)
Offset wiellager -> schijf +-24mm buitenkant schijf (4mm)

Remschijf voor
Dia +-220mm
Bouten 4x 55mm hart-hart (dus niet de steekcirkel)
Offset wiellager -> schijf +-20mm buitenkant schijf (4mm)
 
@4x2
Ik ga even aan de meet zodra ik wat tijd heb, maar heb de vraag ook even uitgezet op het grom forum, waar iemand nieuwe grom velgen heeft aangebonden,en beweert dat deze ook passen op oudere types, wat mij dan doet vermoeden dat het andersom ook gewoon moet kunnen!




Update van de voor knippers:
Vandaag even de tijd gevonden om bezig te gaan met de knippers. De adapterplaatjes waren al een paar dagen binnen.
Een stuk beter dan die "halve bolle dingen" zeg maar, hoewel goed, was het me nog niet goed genoeg op een paar punten ;).
Dus toch maar even de Proxon MF-70 microfrees aangezet..

Annyway:


Altijd goed hulp bij de hobby, en zo zagen de oude knippers eruit:
20.jpg





Aanpassen van de adapter plaatjes:
Toch niet helemaal naar wens. Het eerste probleem was dat het gat in het midden niet groot genoeg was. Deze was 10mm, en moest naar een 11.70mm. Niet zon groot probleem. De frees instellen, en hup die erdoor.. Opgelost *D. De bovenste is de aangepaste, de onderste dus standaard.. Bij de 10mm heb je dan een ruimte tussen het plaatje en knipper.. niet mooi!
22.jpg





Nog meer aanpassen van de adapter plaatjes:
Wat minder, was, is dat de opstaande rand net niet diep genoeg was (in mijn mening), ook hier bood de frees oplossing. Dik een uur purken voor een mal, en daarna 15 minuten instellen van de frees en toerental op test stukje.. Per plaatje 10 seconden werk :X..
Hierna had ik het "probleem" dat het plaatje aan de buitenkant ook nog na het frezen van een hogere rand , nog net te dik was.-O-
Nu stak hij dan net even een mm, uit het afdek kapje van het instrumenten paneel... Dat is LELIJK!
-Uiteindelijk is dit het resultaat: Het setje voor achter heeft dus nog de standaard 10mm gat en beiden hebben nu een hogere opstaande rand, en het plaatje wat aan de buitenkant (met het grotere gat) komt is ook wat dunner.
21.jpg





Detail van montage knipperlicht:
23.jpg





Alles weer netjes wegwerken, zoals het origineel, en op paar punten kon ik het niet laten het toch even anders te doen..
24.jpg





En zoveel moeite voor het op maat maken, en waarom?, nou hier om! EXACT Flush!*O**D (net als standaard uit de fabriek)
25.jpg





Hoe lijkt het nu dan?, Met deze knippers: Wha niet verkeerd...
26.jpg





Even stukje gereden, en hij rijd er niet anders om, maar lekker was het wel.. 59km gereden, en 1 liter verbruikt....
Kon het niet laten om nog even een nieuwe foto te maken.. toch wel wat veranderd met de vorige keer dat ik daar een foto nam..
En straks met de AKRA kunnen we weer heen..:Y



Grumpie staat er nu zo bij:
27.jpg



Groeten van andere motorrijders / Motor-agent:

Tot nog toe niet 1 keer genegeerd door de "echte motorrijders" . Steevast handje omhoog.. En bij wat slalommen door het verkeer, (even zat van het gestuntel en dus ook mogelijk gevaar) van het overige verkeer) zelfs een duimpje omhoog van een motoragent die mij later weer trof bij een rood verkeerslicht... Leuk gesprekje gehad met die politie man. (heb hem echt niet gezien) Hij was verbaasd hoe snel een wendbaar het ding(etje) was tot 70km per uur in druk verkeer. En meteen de opmerking dat ik vast al een poosje rijd / reed op ook andere motoren... Ging allemaal veels te mooi... Wel een opmerking dat hij het maar dom vond dat niet iedereen een strobe rem functie had op de motor. Zeker met dit formaat een must, in zijn ogen....
Ook eerlijk verteld dat ik het idd voor de veiligheid heb gedaan, en dat ik niet zeker weet of het legaal is op deze motor.
De man complimenteerde me met de gekozen verlichting en knippers achter, en de manier hoe ik het had aangesloten,en geconfigureerd..
Was SUPER duidelijk.. Dat is alles wat telt. "niets dan lof kerel, verstandig bezig.. zo zien we het graag" ... "maar die kentekenplaat...?" gevolgd door een knipoog, handje omhoog ,en een toeter, en toen verdween die weer..

Restant adapter plaatjes:
Oh ja, mocht er iemand nog adapterplaatjes nodig hebben, ik had er 8 besteld, maar heb nu nog 4 over.
Bewerkt, maar gat in midden s nog origineel 10mm.
 
Laatst bewerkt:
Goh ff vragen wanneer in april ik mn grom kan verwachten.

Antwoord: week 48.

Zit er aan te denken em gewoon te cancelen.
Wait...., WHAT! :X -O-
Wellicht via een ander kanaal? Via welke dealer heb jij hem besteld, als ik zo brutaal mag zijn?
Ik had nu niet het gevoel dat ze zó lastig leverbaar waren... Heb zelf ook wel een poos moeten wachten...maar bij mij viel dat in het laatste 2 maanden van motorseizoen. Tot net voor de start van het nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Wait...., WHAT! :X -O-
Wellicht via een ander kanaal? Via welke dealer heb jij hem besteld, als ik zo brutaal mag zijn?
Ik had nu niet het gevoel dat ze zó lastig leverbaar waren... Heb zelf ook wel een poos moeten wachten...maar bij mij viel dat in het laatste 2 maanden van motorseizoen. Tot net voor de start van het nieuwe.
Kleine nuance, net gebeld door motoport.
Maximaal week 48. Er komen druppelsgewijs motoren binnen bij de importeur. Kan dus ook mei zijn. Of oktober. Who knows.

Laat mn bestelling gewoon staan. Vind het jammer maar meer ook niet.
 
Mannen, ik werk bij een officiële Honda dealer in Oostenrijk.
Het is een absolute ramp, we hebben in Februari motorfietsen verkocht die ergens in Juli zouden gaan komen (eigenlijk al veel veel te laat).....
Die komen misschien Februari 2023, als de klant geluk heeft.... ;( :?
 
Mannen, ik werk bij een officiële Honda dealer in Oostenrijk.
Het is een absolute ramp, we hebben in Februari motorfietsen verkocht die ergens in Juli zouden gaan komen (eigenlijk al veel veel te laat).....
Die komen misschien Februari 2023, als de klant geluk heeft.... ;( :?
Met alles zo. We wachten thuis een half jaar op een onderdeel van een e-bike. Op het werk (werk in proces techniek) is het meer regel dan uitzondering dat we 8 maanden levertijd hebben op onderdelen.
 
Ik heb net gekeken op motoroccasion.nl

Goedhart motoren heeft er 3 nieuwe opstaan.
Of hij ze ook in de zaak heeft weet ik niet.

Of probeer Ten Kate eens te benaderen. met John van Dis kon ik goed zaken doen, met mijn Monkey en Top service
 
Net als zoveel op die verzamel verkoop sites, en bij bepaalde motorzaken..
Ga je naar de dealer website, staat er ineens (vaak,en zoals nu ook) bij Goedhart:


"Neem contact op voor de beschikbaarheid"

Dan weet je al genoeg...
 
Terug
Bovenaan Onderaan