Honda CBR 600 F2 voorvorkolie vervangen

j_w

MF'er
10 mei 2005
129
0
Amstelveen
Het lijkt erop dat de olie in de voorvork zijn beste tijd wel heeft gehad of dat er te weinig in zit.
Hij is aan de voorkant veel te soepel (diep hellen bij remmen) en er lijkt ook wat te rammelen als ik over hobbels of klinkers rij (de veren?).

Daarom wil ik graag de olie in de voorvork vervangen. Hoe pak je dit het makkelijkst aan? Het wiel eruit halen is geen probleem, de vorken zelf zou ik het liefst niet geheel demonteren (veren eruit etc).
De keerringen lekken niet, die hoeven niet vervangen te worden.

Ik heb in het WPH gekeken, maar welke olie heb ik nodig? Gegevens uit WPH:

Recommended fork oil: Pro Honda Suspension Fluid SS-8
Fork oil level: 118 (4.65)
Fork oil capacity: 508cc

Het betreft een Honda CBR 600 F2 ('92).
 
Hoi, heb net nieuwe hyperpro veren gemonteerd en ook daarvoor de olie vervangen. :9 ik heb een heftafel 8-) , die heb ik omhoog gezet en de motor aan draagbalken vast gemaakt met zo'n ratel die ook gebruikt wordt voor lading vast te zetten. dan heftafel zakken en je motor hangt los. 8-) Daarna kun je het voorwiel en spatscherm loshalen. de poten eruit (eerst bovenste dop even lossen, niet eraf halen) als je de poot eruit hebt kun je de dop eraf schroeven en de olie eruit kieperen. dan de veer en afstandbus eruit, poot indrukken en vullen tot de opgegeven afstand van de bovenrand. veer er in en alles weer monteren :Y Zonder heftafel moet je wat anders bedenken om de boel van de grond te krijgen. daarna is het best te doen, viel mij iig mee *O* suc6
 
nb; heb een cb 900 hornet, daar zit een eenvoudigere voorvork in, maar dat zal niet zo veel uitmaken :W

Hoi, heb net nieuwe hyperpro veren gemonteerd en ook daarvoor de olie vervangen. :9 ik heb een heftafel 8-) , die heb ik omhoog gezet en de motor aan draagbalken vast gemaakt met zo'n ratel die ook gebruikt wordt voor lading vast te zetten. dan heftafel zakken en je motor hangt los. 8-) Daarna kun je het voorwiel en spatscherm loshalen. de poten eruit (eerst bovenste dop even lossen, niet eraf halen) als je de poot eruit hebt kun je de dop eraf schroeven en de olie eruit kieperen. dan de veer en afstandbus eruit, poot indrukken en vullen tot de opgegeven afstand van de bovenrand. veer er in en alles weer monteren :Y Zonder heftafel moet je wat anders bedenken om de boel van de grond te krijgen. daarna is het best te doen, viel mij iig mee *O* suc6
 
Dop aan de bovenzijde los, aftapschroefje aan de onderzijde los, en een bakje er onder zetten.
Daarna de voorvork indrukken, loslaten, indrukken, loslaten enz. De olie spuit er dan uit. Als de poot leeg is, aftapschroefje terugplaatsen, olie er in en de bovendop plaatsen: klaar.

Doe dit eerst bij de ene vorkpoot en daarna bij de andere. Doe er absoluut niet te veel olie in, een paar % minder is beter, er blijft op deze manier altijd een beetje oude olie achter.
Let op de positie van het bakje, en leg er ook wat kranten o.i.d. onder. Zoals opgemerkt spuit de olie er uit bij het indrukken van de vork, dus er zal wel wat naast het bakje belanden.

suc6
 
Ah, dat klinkt wel makkelijk. ;)

De hoeveelheid die erin moet, bepaal je die met een injectiespuit/maatbeker of iets, of kun je van binnen zien op streepjes hoe vol hij zit?
 
Ah, dat klinkt wel makkelijk. ;)

De hoeveelheid die erin moet, bepaal je die met een injectiespuit/maatbeker of iets, of kun je van binnen zien op streepjes hoe vol hij zit?

Maatbekertje doet het wel, maar je kunt ook meten vanaf de bovenzijde van de vorkpoot.
Je meet dan de hoe hoog het olieniveau is t.o.v. de bovenzijde van de buis, in vollrdig ontspannen toestand van de vork. Oftewel: je voorwiel hangt volledig vrij. Persoonlijk vind ik een maatbekertje (of zoals je aangeeft, een injectiepspuit) gemakkelijker.
 
Schopje maar even, vandaag even olie en een injectiespuit gehaald, binnenkort voorvorkolie vervangen dus.

Echter, volgens het WPH moet er 508cc per kant in, echter de flacon olie is 1 liter. Kom dus 16cc te kort. B|

Zou er misschien iets meer in de fles zitten (staat geen 'e' achter de 1L), blijft er olie in de vork achter bij het leeglopen (ga hem niet demonteren), of misschien een beetje oude olie gebruiken (onbekend wat er in zit).
 
Het beste kan je het niveau meten ( Luchtkamer) omdat je dan geen afwijking hebt door de achtergebleven olie.
Je moet meten met de veren er uit en de poot geheel ingeveerd.
 
Het beste kan je het niveau meten ( Luchtkamer) omdat je dan geen afwijking hebt door de achtergebleven olie.
Je moet meten met de veren er uit en de poot geheel ingeveerd.

deze info miste ik idd nog,
moet er namelijk ook aan geloven, de rechtsepoot lekt,
nog niet veel, maar dat is wel het begin,
dus eerst de keerringen vervangen
 
Laatst bewerkt:
die 8 cc moet niet zoveel uitmaken.
Blijft idd altijd wel wat oude olie zitten.

kan het niet ook zo zijn dat de veren hun beste tijd hebben gehad?

Zou best kunnen dat de veren op zijn, eerst maar even olie vervangen. Kost bijna niets (E 7,88 1L Motorex 15W 'racing quality') en lost het probleem misschien wel op.
Gelijk veren vervangen is een stukje duurder.
 
Okee, vanmiddag de voorvorkolie vervangen. Vorken gewoon 'in de motor' laten zitten, wel zo makkelijk.
Voorveerspanning eraf, doppen eraf, schroefjes onderaan eruit en spuiten maar. Tjee, wat kwam daar aan zwarte en blauwe (?) drab uitzetten! B| Dit spul zat er volgens mij in de fabriek ook al in...

Veren eruit, nieuwe olie erin tot 11,8 cm onder bovenkant buis, veren er weer in, spacers, washer en doppen erop.

Echter, ik heb die 11,8 cm tot bovenkant buis gemeten met de vorken in de motor, dus die staan dan iets scheef \ . Daarbij heb ik echter het hoogste olieniveau gemeten, aan de kant waar je zit tov het stuur. Dus er zit nu iets te weinig olie in, hoeveel zou dit ongeveer uitmaken? (iemand een idee qua hoeveel cc?)
 
Laatst bewerkt:
Okee, vanmiddag de voorvorkolie vervangen. Vorken gewoon 'in de motor' laten zitten, wel zo makkelijk.
Voorveerspanning eraf, doppen eraf, schroefjes onderaan eruit en spuiten maar. Tjee, wat kwam daar aan zwarte en blauwe (?) drab uitzetten! B| Dit spul zat er volgens mij in de fabriek ook al in...

Veren eruit, nieuwe olie erin tot 11,8 cm onder bovenkant buis, veren er weer in, spacers, washer en doppen erop.

Echter, ik heb die 11,8 cm tot bovenkant buis gemeten met de vorken in de motor, dus die staan dan iets scheef \ . Daarbij heb ik echter het hoogste olieniveau gemeten, aan de kant waar je zit tov het stuur. Dus er zit nu iets te weinig olie in, hoeveel zou dit ongeveer uitmaken? (iemand een idee qua hoeveel cc?)

Heb je wel gemeten met de vork helemaal ingeschoven?
Je moet ook eerst een paar keer openneer pompen om de cartridge te vullen.
 
Uiteraard de vork helemaal ingeschoven, aantal keer gepompt om lucht eruit te krijgen.

Net even een berekening gemaakt, er zit ongeveer 11,5 ml te weinig olie in, maar even erbij spuiten.
 
Als je in het midden meet tegen de zijkant dan klopt het ook.
Waarom niet even de poten eruit gehaald?
Dat is maar een paar minuten meer werk.
 
Het beste kan je het niveau meten ( Luchtkamer) omdat je dan geen afwijking hebt door de achtergebleven olie.
Je moet meten met de veren er uit en de poot geheel ingeveerd.

Ik ben nu bezig met de voorvorkkeeringen van mijn honda cbr 600f uit 92 (pc25) te vervangen. Ook meteen nieuwe olie erin natuurlijk.
Er was maar 1 keering lek, dus dan zou de andere vork helemaal in orde moeten zijn. Hierboven worden waardes gegeven van 11,8 cm luchtkamer. Als ik deze in de vork meet die in orde is, kom ik echter op 18,4 cm uit. Dit is dan zoals hierboven beschreven met de veren eruit.
Heeft er dan altijd gewoon veel te weinig olie ingezeten? of is dat de waarde met de veren in de vork?
 
ik heb nu ook de inhoud van de olie die erin zat gemeten( dus van de niet lekke vork natuurlijk). Dit is ongeveer 350cc, dus zeker geen 508cc zoals hierboven als waarde genoemd wordt.

Ik vind het allemaal een beetje vreemd. In het wphb kan ik ook geen waardes daarvan vinden. Heb al een paar keer gekeken.

Ik weet niet helemaal zeker of ik de originele voorvork heb, maar naar mijn weten wel. er zit wel een sticker van showa op? is dat het originele merk voorvork wat erin zit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan