Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Honda CB700SC Nighthawk S '84-'86

Ah, leuk dat er een topic is voor deze hoekige editie van de Nighthawk .

Ik ben van plan a.s. donderdag mijn motorrijbewijs te halen en wil ook binnenkort al een motor kopen en gewoon meteen beginnen met rijden (het thermo ondergoed is er al ).

Ik ben lang (192), zwaar (113), een beginner, ik vind 80's motoren vaak mooier dan die uit andere periodes, en ben van plan tussen de 500 en 1500 euro te besteden aan een eerste motor. Choppers (met dingen als bakken glimmend chrome, sissybars, leren frutsels, raar stuurtje, en een voorvork voor rechtdoor rijden) en racers (houding voorover, weinig ruimte voor lang volk, binnen de verkeersregels nooit kunnen rijden wat optimaal is voor zo'n motor) zijn niet mijn ding.

Cardan en hydraulische kleppen lijkt me ideaal, ik vind hem er leuk uitzien, hij komt over of er zowel lekker rustig mee te touren is alsook stevig snelweg-rijden mocht dat nodig zijn (vakantie of woon-werkverweer).

En als ik op cycle-ergo.com lijk lijkt hij ook beter te zijn voor lang volk dat de meeste motoren (de ruimte tussen het zitvlak en de voetbediening is mij vaak wat kort).

Waar ik vooral nog over twijfel, hoe voorspelbaar/tam rijdt hij? 700 cc is net een tikje meer dan meestal wordt aangeraden voor beginners, en over het algemeen probeer ik ook bij een 500cc of 600cc motor uit te komen voor het begin (maar deze is zo cool ).

Wat denken jullie, zou dit een mooie eerste motor zijn voor mij?

Er zijn er niet zo veel van in Nederland, wat leuk is, zolang het maar niet een gunstige prijs van aanschaf, onderhoud en reparatie in de weg zit. Qua aanschaf heb ik er vier online gevonden en lees ik hier in dit topic wat mogelijke verkopers, dus dat moet denk ik wel lukken (de prijzen zijn wel wat willekeurig, eentje 1100, eentje bieden vanaf 1400, twee zonder richtlijn maar met een bod van 350 euro). Onderhoud zal wel beperkt zijn en niet zo speciaal. Hoe zit het met vervangende onderdelen, is dat goed verkrijgbaar? Zijn er veel dingen wisselbaar met onderdelen voor een paar andere CB-tjes uit de zelfde periode bijvoorbeeld?

Wat is jullie eigen ervaring met de kosten van aanschaf, onderhoud en reparatie van de 700SC?
 
Voor 550€ op een veiling gekocht, €350 voor een beurt, €55 voor een accu. Hij blijft wel steeds de accu leegtrekken(diep ontladen), waardoor een kennis m nog eens uitgebreid gaat testen. De accuboer heeft me mn geld teruggegeven :D
Ik ben 176 lang en erg licht. Vind t een giga klus om m lopend van zn plek te krijgen. Daar ga jij geen last van hebben.
Verder prima als eerste motor, is voor mij ook mn eerste. Geen rare fratsen, lekker beetje power.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben altijd gek geweest van deze machine. cc's zeggen niet altijd wat. Tegen woordig trekken ze een hoop pk's uit 500 en 600cc.

Ik heb even een Suzuki 400cc off-the-road gehad toen ik herintreder werd na enkele jaren motorloos te zijn geweest. De NH bleef hoog op m'n verlanglijst. ik heb de mijne voor iets van € 750 gekocht met 47000 km's op de teller. Hij stond in de weg bij de vorige eigenaar. die had nl een andere Honda gekocht. Er mankeerde optisch wel eea aan maar het was echt een koopje. Zeker voor de zeldzamere Canadees. Ik heb hem nu al ca 7 jaar. Geenmoment spijt van gehad. Lekkere fiets voor dijkjes. De grote weg is minder door het kleine kuipje, maar dat is ook een beetje wennen.

Betrekkelijk weinig onkosten aan gehad. Hij rookte ne lekte mij iets te veel dus heb ik in de winter van 2010/2011 het blok uit elkaar gehaald en nieuw klepseals laten monteren en nwe kleppen. De kop is toen gereviseerd. Nwe pakkingen erin. Tip: neem org pakkingen, die blijken toch beter te zijn. Ik heb uit de VS een straffere schakelset erin gezet. Ik zat regelamtig in neutraal. Dat is nu zo goed als voorbij. Bij Hyperpro heb ik er voor nwe progressieve veren in laten zetten. Ze hadden helaas geen passende veren voor achter. Hij stuurt nu beter en is minder nerveus op de snelweg. Dit kost natuurlijk wel wat, maar echt nodig was het niet.

Er moest wel een andere startmotor onder. Die heb ik ook uit de VS laten komen. Via Ebay is er veel te vinden. Ook in de UK zit een onderdelenhandel. En vergeet CMSNL natuurlijk niet. Die hebben genoeg onderdelen om een nwe te bouwen. Ze zijn wel aan de prijs, maar als Roukema e.d niets heeft liggen is het een optie.

O ja, ik vergat haast dat ik mijn achterbrug vervangen heb, die bleek doorgerot. Dus NH-rijders check de onderkant vd achterbrug op roest.

Mede door z'n leeftijd kost ie in vaste lasten geen drol (wegenbelastingvrij) al weet ik niet of dat met de nwe regeringsplannen gaat wijzigen. Nou ja, blijft goedkoper dan een auto.

Kortom fijne fiets, redelijk onderhoudsvrij, geweldig geluid. O ja check Nighthawk-Forums.com - Index
 

Klinkt goed!

Ik heb nog geen ervaring, dus dat kan de kosten voor wat je noemt lastig inschatten. Wat kostte jou ongeveer:
- de progressieve veren
- het schakelset (ik zit potverdikke bijna elke rijles ook rijdend in het neutraal, maar momenteel geef ik daar nog even vooral mijzelf de schuld van)
- de hele revisie aan materiaalkosten
- de startmotor
- de achterbrug
?

Dank u! Die progressieve veren leek me voor veel oudere motoren een mooie upgrade, en die andere delen, tsja, daar heb je soms gewoon niet zo veel keus in . Dus is het mooi meegenomen om al vantevoren een gevoel hebben voor de kosten van zulke dingen.

En het zou al helemaal mooi zijn als iemand wat getalletjes weet wbt banden. Wat voor banden vinden jullie goed? Ik ben van plan het jaar rond te blijven rijden (behalve met ijs op de weg ), dus wil dat wel serieus nemen. Bepaalde type? Voor wat voor prijs? En hoeveel kilometers zou je dan ongeveer doen moet een setje voordat je ze weer mag vervangen?

En die forums zal ik bookmarken en een keer goed te tijd voor nemen, dank voor de link!

Excuses voor de barrage aan vragen in dit topic, ik hoop dat mensen toch nog willen reageren . Ik ben geïnteresseerd en er is nog een boel te leren .
 
Klinkt als een behoorlijke kat in de zak als je t mij vraagt.


 
Nee, dat was het niet.

Behalve die startmotor en de achterbrug mankeerde er eigenlijk niets aan. Hij reed prima en heeft me nooit laten staan. De startmotor werkte nog wel, maar er zat geen fut in zeker als hij warm was)

De veren, schakelset, koprevisie, pakkingen en breder stuur waren niet nodig. Hij rookte teveel naar mijn zin en ik wilde geen olievlekken meer in m'n schuur. De veren geven mij een zekerder gevoel in het stuur, maar dat zal wel tussen m'n oren zitten.

De kosten die ik er aan gemaakt heb, waren omdat ik dat er voor over heb en graag een beetje knutsel aan dat ding. Het is ook een hobby van me en niet puur een vervoermiddel.

Het meeste heb ik zelf gedaan met een paar vrienden en de onderdelen waren of 2e-hands of niet te duur uit de VS. De voorveren hebben ze erin gezet voor €75,- incl arbeid. Da's niet veel naar mijn mening.

Als ik alles optel heeft de motor me door de jaren ca €2000,- tot € 2500,- gekost incl aanschaf.

Moet ik er nog wel bij vertellen dat ik een keer aangetikt ben door een bejaarde automobilist Zijn verzekering had geen idee wat de motor waard was en keerde € 1000,- uit. onderdelen waren €35,- via Roukema en m'n kuipje heb ik zelf gerepareerd.

Als ik hem nu zou verkopen laat ik er t.o.v. de aanschaf niet veel op zitten en heeft de nwe eigenaar er een prima fiets aan. Maar dat is nog lang niet aan de orde.
 
Iets om alvast in de agenda te zetten:

Motorbeurs: 21-24 februari 2013, Jaarbeurs Utrecht

Ik ga ff motorbagage checken en wat street triples.
 
Iets om alvast in de agenda te zetten:

Motorbeurs: 21-24 februari 2013, Jaarbeurs Utrecht

Ik ga ff motorbagage checken en wat street triples.

Nop, brengt mij ongeluk......ben daar afgelopen keer geweest en op het terrein daar onderuit gegaan
 

afgelopen donderdag onderuit gegaan enja kuipje stuur lamp knipperlicht cockpit kapot en/of beschadigd.
nu het ik een vraagje o.a aan Matd Max hoe heb jij de cockpit aangepakt,aan de fotos te zien zitten de orginele tellers in een nieuw huis of eigenbouw? of zou er een andere type cockpit op kunnen waar ronde tellers inzitten?

fotos geleend van matd max van speurders
 
hoi pjotter69,mooi klote dat je bent onderuit bent gegaan.die tellers die er nu opzitten zijn van een suzuki ik heb de cockpit compleet zelf veranderd,ik weet niet hoever je kuip stuk is maar met poliyester kun je veel herstellen.ik heb pas het kuipje en tellers verkocht.maar misschien heb ik er nog iets van liggen dacht toeren en mijlen teller.moet ik morgen ff kieken ok
gr math
 
als ik het goed begrijp heb je een cockpit van een suzuki erop gezet?
van welk type?
mijn tellers werken nog wel alleen de behuizing is beschadigd.
 
welk type weet ik nie meer als je na de toerenteller kijkt die begint pas bij 3000 toeren.
heb ook nog een digitale km teller liggen misschien heb je daar wat aan
gr math
 
Nog (bijna) elke wordt mijn NH bereden, hetzij korte stukjes. En een lol dat ik heb voor nog geen €500,- inclusief nieuwe achterband. Vreemd was wel de ervaring door een sneeuwbui naar huis te rijden.

De kleine klusjes worden toch echt pas gedaan als er niet meer te rijden is door gladheid.
 
hallo heren kan een cb 700 bekommen om te slopen ,heb zelf in principe de lakset uitlaat en cockpit nodig,zijn er onder u ook liefhebbers die bepaalde onderdelen nodig zijn?
 
Laatst bewerkt:
Sinds kort heb ik een CB750SC Nighthawk S uit 1984 in de rood-zwarte uitvoering. Hij is onbeschadigd, behalve het kuipje.Weet iemand hoe ik voor een redelijke prijs een kuipje kan bemachtigen?
 
via een sloop; ook op marktplaats biedt iemand er 1 in stukjes aan. Roukema had laatst een contactslot voor mij liggen; wie weet hebben ze ook n kapje
 
krijg binnenkort een sloper een blauwe
alleen moet ik zelf het kuipje gebruiken de mijne heeft wat sneeuwschade
weet niet hoe de jouwe eraan toe is mogelijk kunje hem met polyester nog oplappen
 
Hey, daar ben ik weer even. Door omstandigheden geen oog gehad voor het forum...
Ik leef nog en de hawk staat nog voor de deur, dus dat is goed nieuws

Voor alle nieuwkomer: Lees het volledige topic een door, daar kom je veel tips en antwoorden tegen!
 
Hoi Marv
Goed dat je er weer bent!
Ik heb weer een Hawk gespot, in Woerden! Heb de mijne er gebroederlijk naast geparkeerd. Iemand van hier? (een blauwe 86-er (?) in een woonwijk - rond de 28.000 mijl op de teller)
 
Ik heb intussen een rood-zwart kuipje bij Raukama gekocht. Pjotr, ik heb nog een kuipje met beschadigingen. Volgens mij woon je bij mij in de buurt, dus als je belangstelling hebt dan hoor ik het graag.Kost weinig. Ook heb ik eventueel nog een blauw-zwarte tank met 2 deukjes voor een liefhebber.