Hoeveel zuipt jouw motor? AKA Onderzoek naar het brandstofverbruik van motoren.

Suzuki
GSX-R750
2008
1:15 - 1:17

Ik denk het want het blijft schatten op basis van het aantal gereden kilometers op een volle tank.
Maar ja, als mijn tank helemaal leeg is gaat er nooit zoveel liter in als dat zou moeten. Dan zou die overlopen.

Dit is gebaseerd op 80% snelweg tijdens de spits. Dus met moeite 100 kmh.

270 kilometers op de tank en volgens het lampje hoognodig tijd om te tanken. Meer dan 50 km op de reserve.
 
Merk: Suzuki
Model: SV650s
Bouwjaar: 1999
Verbruik: gemiddeld 1:19 met rustige rijstijl met maar af en toe flink gassen.

Met precies 100 op de GPS en rustig rijden: 1:22,5
Lekker vlot doorrijden op de snelweg met >130km/h: 1:17
Echt volgas op op de autobahn: 1:10.
 
Merk : Honda
Model : Blackbird 1100XX
Bouwjaar : 2004
Verbruik : 1L: ca 16.5 KM Afhankelijk hoeveel gas dat je geeft.
Bij kalm toeren, idd dat kan ook heel goed met een Blackbird, is 1:17 haalbaar!
Rijd je lang boven 200 (en meer) dan is 1:13 heel gewoon. (als je het al haalt)
Meest gangbaar is 1 : 16.5

Vorige week een rondje Z Limburg gereden. De Blackbird toont zich dan als een makke toerfiets.
De BB is een goedmoedige goedzak dat in ELKE versnelling bij ieder toerental zonder enige moeite omhoog gaat.
Echter blijkt deze goedzak, ook een vreselijk monster te kunnen zijn.
Op de Eyserbosweg (17%) even geprobeerd of de BB nog wakker was. Helling? Nooit iets van gemerkt!
Voordat ik het bos in ging was ik al heel ver voorbij invordering. Door een stel zwoegende fietsers toen maar weer het gas dicht gedraaid.

Merk : Yamaha
Model : FZ 750
Bouwjaar : 1985
Verbruik : 1 : 17 Met flink doorgassen 1 : 15
Tank je premium (zonder die vieze ethanol) met gewoon toeren dan is 1 : 18.5 haalbaar.
Meest gangbaar is 1 : 17
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me nog kan herinneren zijn de laatste motoren die ik heb gehad:

Triumph Street Triple 2012: hoe ik ook reed; kwam nooit zuiniger uit dan 1 op 17. Vond ik eigenlijk eiltg tegenvallen toen. De Speed Triple die daarna kwam reed met gemak 1 op 18 ondanks zijn grotere blok en hoger gewicht (lager toerental vermoed ik)

Heb ook een XJR 1300 bj 2005 en FZ1 uit 2006 gehad deze reden resp. 1 op 15 en 16.

Daarna ben ik wat zuiniger aan gaan doen met een MT07 van 2014. Verbazingwekkend zuinig 1 op 27 zonder hier veel moeite voor te doen. Dit gold in iets mindere mate voor de Street Scrambler van 2017. Hier was 1 op 25 het cijfer van.

En nog n Duc 797 uit 2018 deze liep 1 op 20 a 21 en nu een BMW f900r van bj 2020. Consequent 1 op 23.5 a 24.5. Toch wel prettig voor de portemonnee.
 
Merk : Honda
Model : CBR600F
Bouwjaar :1998
Verbruik : tussen de 1:20 tot 1:23


Merk : Honda
Model :Pan European ST1300
Bouwjaar :2002
Verbruik : 1L: 18 KM

Ik rij dan gewoon normaal en dagelijks woon-werk.
 
Merk : Kawasaki
Model : ZRX1200R
Bouwjaar :2001
Verbruik : 1:17

Merk : KTM
Model : 1190 adventure
Bouwjaar :2015
Verbruik : 1:17,5
 
Merk : Honda
Model : CG125
Bouwjaar :1999
Verbruik : 1:47 gemiddeld over een kalenderjaar (ik rij het hele jaar door op deze motor. Min.verbruik op een volledige tank: voorjaar en wind stil of in positieve richting= 1:49,8)

Maar dit is geen grote motor dus niet interessant voor iemand die een 'echte' motor zoekt. Puur gekocht om zo goedkoop mogelijk woon-werk te rijden. Daar is het traject (40km enkel) en rijgedrag (heel rustig) ook naar. Op Fuelly staan CG125's die de 1:30 niet halen.

Mijn XRV750 en XS650 hou ik niet bij. Op = tanken.
 
Merk : Honda
Model : CB1100 SF X-11
Bouwjaar :2001
Verbruik : 1:13

Voor de e10 gebeuren kon ik met de e5 rond de 250 km halen, voordat het brandstoflampje ging branden, nu met het e10 gedoe haal ik net 220 km voordat ie begint te branden. Ik kan ongeveer 50 km nog doorrijden voordat ie echt op is. Wel is dit een aardige sportieve rijstijl :o
 
Laatst bewerkt:
Merk : Honda
Model : NC 750 XD
Bouwjaar : 2017
Verbruik : liter/100 km, resp. km/liter:

'Dagelijks gebruik': 3,1/ 1:32.
Toeren: 2,9/ 1:35.
Sportief of 130 km/u: 3,6/ 1:28.

Moet eerlijk zeggen dat dit de eerste motor is waarop ik 'zen' ben/ tot rust kom. Dat helpt het verbruik...
 
Merk : Suzuki
Model : GSX-R 750
Bouwjaar : 1991
Verbruik : 1:17

Merk : KTM
Model : 950 SE
Bouwjaar : 2007
Verbruik : 1:10

Merk : Aprillia
Model : Tuono 1000
Bouwjaar : 2006
Verbruik : 1:10

Merk : Honda
Model : NTV650
Bouwjaar : 1991
Verbruik : 1:22
 
Merk : Honda
Model : CB500S
Bouwjaar : 1999
Verbruik : 1:25

IMG_1955.JPG
 
Merk : Yamaha
Model : MT-07
Bouwjaar :2015
Verbruik : 1L: 22 KM

Merk : KTM
Model : Duke 125
Bouwjaar : 2013
Verbruik : 1L: 40 KM
 
Merk : Honda
Model : VFR1200X DCT
Bouwjaar : 2013
Verbruik : 1L: 17,09 gemiddeld over 120.000 km gemeten
 
Merk : Honda
Model : NC750X
Bouwjaar :2016
(E10 tanken)
Verbruik "Duitse Autobahn Top snelheid": ~1L: 11KM
Verbruik gemiddeld normaal gebruik : ~1L: 27 KM
Verbruik gemiddeld ultra zuinig gebruik : ~1L: 38 KM
 
Terug
Bovenaan Onderaan