Hoeveel "rek" in leren jas?

Mar_

Die hard MF'er
9 nov 2018
284
306
Grootebroek
Hey! Ik ben nieuw hier, excuses als deze vraag op de verkeerde plek staat.

Momenteel ben ik bezig met het halen van mijn A-rijbewijs, dus ik ben me al aan het voorbereiden op het rijden straks. Bij Voordeelhelmen.nl heb ik de REV'IT! Women's Clare Jacket besteld in mijn kledingmaat, maat 40. De jas is helemaal mijn smaak maar ik heb een lichte twijfel over de maat, voor mijn gevoel zit hij te strak. Daarom ben ik met de jas naar de fysieke winkel in Amsterdam gegaan. De verkoper vertelde mij dat leer van motorkleding onbewerkt is en het leer nog zal gaan werken. Hij raadde mij daarom af een maat groter mee te nemen, want leren motorkleding moet strak zitten. Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal en ben zo stom geweest ook niet een maat groter in de winkel te passen omdat de verkoper zo overtuigend was. Als ik op dit moment de jas aan heb krijg ik met moeite mijn handen in de zakken of recht omhoog + het trekt allemaal nogal rond de borst, dit is met en zonder rugprotector het geval. Eigenlijk is hij gewoon niet comfortabel. Ik heb ook geprobeerd op mijn motor te zitten, dit gaat wel zonder problemen. Zijn hier misschien ervaringsdeskundigen wat betreft leder, heeft de verkoper gelijk?
 
Ik twijfelde hier zelf ook over met mijn leren jas. Zat aan het begin heel strak en ik had niet veel bewegingsruimte. Zit nu wel goed maar kan er nog geen dikke trui onder aan. Altijd T-shirts of andere dunne shirts.

Ik denk dat je wel goed zit met de jas.
 
Leer rekt vrijwel niet, dat is een oud fabeltje. Een te kleine jas blijft te klein, maar wordt wel wat soepeler. Ik ben er overigens niet van overtuigd dat jouw jas te klein is. Een goede motorjas is gesneden om op de motor te zitten. Voor andere dingen is hij minder geschikt.
 
Moeilijk hoor, om vanachter een laptopschermpje te beoordelen of jouw jas past. Zijn de mouwen lang genoeg, of zijn ze te kort? Die mouwen worden niet langer, en: een leren pak wordt niet ineens een maat groter, maar wel soepeler. Als je een pak koopt dat nieuw lekker comfortabel zit, dan zul je zien dat-ie binnen een mum van tijd veel te groot blijkt. Ik vermoedt dat de verkoper gelijk heeft, zie ook reactie RR hierboven.
 
Moeilijk hoor, om vanachter een laptopschermpje te beoordelen of jouw jas past. Zijn de mouwen lang genoeg, of zijn ze te kort? Die mouwen worden niet langer, en: een leren pak wordt niet ineens een maat groter, maar wel soepeler. Als je een pak koopt dat nieuw lekker comfortabel zit, dan zul je zien dat-ie binnen een mum van tijd veel te groot blijkt. Ik vermoedt dat de verkoper gelijk heeft, zie ook reactie RR hierboven.
De mouwen zijn prima, niet te lang en zeker niet te kort.

Jullie reacties stellen me in elk geval gerust. Als ik die jas fanatiek ga dragen moet het vast goed komen. Bedankt voor het meedenken!
 
Mijn pak zit altijd strakker als ik in het voorjaar weer op de motor stap. Ik ben er van overtuigd dat een leren pak krimpt als je die op zolder hangt over de winter. 1 probleem: mijn vrouw gelooft mijn redenatie hierover niet.......

:}
Eindelijk iemand die het begrijpt...
Heb ook al 2x een pak weg moeten doen, doordat het gekrompen was....
Vrouw gaf mij de schuld-O-

TSer
Leer hoort juist strak te zitten, en zoals eerder gezegd, het wordt soepeler.
Beste manier op leer direct naar het lichaam te krijgen, is door een douche te nemen (met leer aan) en dan droog te rijden.
Zit het meteen naar je lichaam.

Neem als voorbeeld handschoenen (Leer).
Rij er mee door de regen, trek ze nat uit.
Als ze opgedroogd zijn, staan ze naar je handen;)
 
Mijn pak zit altijd strakker als ik in het voorjaar weer op de motor stap. Ik ben er van overtuigd dat een leren pak krimpt als je die op zolder hangt over de winter. 1 probleem: mijn vrouw gelooft mijn redenatie hierover niet.......
En wat is het probleem hier?
 
Pak kletsnat aan de reet doen ,er een dag in om huppelen en zit het daarna als gegoten ..B|

En daarom heb ik geen pak meer .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mar_
Helder, ik zal niet treuren om mijn jas als ik in een regenbui terecht kom. Actief de douche opzoeken met jas zie ik dan weer wat minder zitten.
 
Het is wel de snelste en beste manier om leger kistjes in te lopen. Laten weken zodat het leer goed nat is en dan droog lopen. Nat leer wat door warmte droogt heeft de neiging te krimpen. Met je voet erin gaat hij zich dus vormen naar je voet.
Of het voor een pak ook werkt.... Geen idee. Ledervet is misschien een veiligere optie, wordt het ook wat soepeler van.
 
Wat bedoeld de ts,er met onbewerkt is ,wat ik altijd met mijn motor jas doe een paar keer per jaar in smeren met lederbalsam ,dan wordt de jas soepel houd water tegen (tot een bepaalde tijdsduur) en houd het leer in top conditie , groter of kleiner worden is een fabeltje en fabeltjes is voor kinderen
 
Wat bedoeld de ts,er met onbewerkt is ,wat ik altijd met mijn motor jas doe een paar keer per jaar in smeren met lederbalsam ,dan wordt de jas soepel houd water tegen (tot een bepaalde tijdsduur) en houd het leer in top conditie , groter of kleiner worden is een fabeltje en fabeltjes is voor kinderen
Groter of kleiner bedoelde hij zeker niet. Hij legde uit dat een leren jas wat je bijvoorbeeld bij de HM koopt al bewerkt is, de rek is daar al uit. Met deze jas is dat volgens hem niet zo omdat dit zich naar je lichaam moet vormen voor de perfecte pasvorm. Dat bedoelde hij met onbewerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan