Hoeveel kracht op wielasmoer?

MB2201

Rookie
9 mrt 2024
12
8
Gisteren is m'n eerste motor afgeleverd, een Aprilia Pegaso 650 Factory uit 2007. Met nieuwe tandwielen en ketting, waarvan dat laatste nu gespannen moet worden. In de handleiding staat dat je die met 100Nm moet vastzetten, maar soms lees ik dat dat veel te veel is voor zo'n moer en dat 60-80Nm al goed is. Wat is jullie advies hierover?
 
Waarom? Goede vraag. Misschien is 30-35mm een standaard die de monteur gebruikte ipv het boekje te volgen, zal deze week eens bellen of dat inderdaad zo is. Heb de ketting gemeten op zijstandaard, naar onder en boven drukken zonder dat de bovenzijde aanspant. Ik zie dat het sowieso wat discutabel is wat de juiste manier van meten is; sommigen meten met motor op de middenbok, anderen drukken niet naar onder.

Probeer het eens te meten met iemand op het zadel. Het is belangrijk dat je nog steeds speling hebt aan het eind van de veerweg. De uitgaande as van je blok ligt hoger dan de as van je wiel. In de ingevoerde toestand liggen de twee tandwielen in één lijn. Met als gevolg dat de afstand tussen de twee tandwielen opeens langer is.
Als je in ruststand de ketting te strak hebt staan (en dat gebeurt vrij snel als je gewoon met een duimstokzak gaat meten), komt die ketting opeens superstrak te staan bij het inveren met een grote mechanische belasting tot gevolg. Niet best voor ketting en lagers.

Over het aanhaalmoment... ik zit in het kamp: ik klooi maar wat aan, als het maar vast zit. Maar als je er weinig gevoel bij hebt, pak gerust een momentsleutel. Met een achteras kan er weinig mis gaan lijkt me
 
De conclusie is wel duidelijk: gewoon 100Nm aanhouden en geen pech hebben dat er iets breekt. Had een aantal jaren geleden bij een brommertje één van de tapeindmoeren kapot gedraaid (en het tapeind zelf ook), toen kon alles tot de voetpakking weer uit elkaar.
Ik denk dat bij iedere bromfietssleutelaar wel eens een tapeind afgebroken is.
 
Heb is rond gehoord bij de colega's op het werk, en ook aan de buurman gevraagd (40 jaar aan Volvo's gewerkt) :
de momentsleutel is het minst gebruikte stuk gereedschap bij allen.

uiteindelijk is dat ook gewoon nit te doen, om alles op moment te trekken :
met vuile handen een moment opzoeken om iets vast te zetten. je handen weer vuil maken, ze gaan wassen om het volgende moment op te zoeken, monteren, handen wassen, ..... iedere herstelling zou 2 keer zo lang duren.
aan een hoop vijzen kan je amper aan
Probeer het eens te meten met iemand op het zadel.
je weet meer maar ook dat is niet echt belangrijk
Het is belangrijk dat je nog steeds speling hebt aan het eind van de veerweg.
neen, als het center van het voorste tandwiel, center as achterbrug en center achterwiel op 1 lijn zitten heeft de ketting het minste speling en mag ze net niet strak staan
De uitgaande as van je blok ligt hoger dan de as van je wiel.
heeft er niks mee te maken
In de ingevoerde toestand liggen de twee tandwielen in één lijn.
2 punten liggen altijd op 1 lijn.
Met als gevolg dat de afstand tussen de twee tandwielen opeens langer is.
neen, dat is om wat ik hierboven al heb geschreven. de onderlinge afstand verandert vanwege het 3de punt. Bimota bv heeft moto's gemaakt waarbij het scharnierpunt van de achterbrug gelijk is aan het centerpunt van het voorste tandwiel, en daardoor varieert de kettingspeling dus niet bij inveren
 
Of: De (vorige) monteur heeft de speling voor de Trail ingesteld i.p.v. die voor de Strada/Factory.

www.manualslib.com/manual/363548/Aprilia-Pegaso-650-Factory.html?page=158#manual

www.manualslib.com/manual/363548/Aprilia-Pegaso-650-Factory.html?page=159#manual

1710836219873.png
 
Heb is rond gehoord bij de colega's op het werk, en ook aan de buurman gevraagd (40 jaar aan Volvo's gewerkt) :
de momentsleutel is het minst gebruikte stuk gereedschap bij allen.

uiteindelijk is dat ook gewoon nit te doen, om alles op moment te trekken :
met vuile handen een moment opzoeken om iets vast te zetten. je handen weer vuil maken, ze gaan wassen om het volgende moment op te zoeken, monteren, handen wassen, ..... iedere herstelling zou 2 keer zo lang duren.
aan een hoop vijzen kan je amper aan

je weet meer maar ook dat is niet echt belangrijk

neen, als het center van het voorste tandwiel, center as achterbrug en center achterwiel op 1 lijn zitten heeft de ketting het minste speling en mag ze net niet strak staan

heeft er niks mee te maken

2 punten liggen altijd op 1 lijn.

neen, dat is om wat ik hierboven al heb geschreven. de onderlinge afstand verandert vanwege het 3de punt. Bimota bv heeft moto's gemaakt waarbij het scharnierpunt van de achterbrug gelijk is aan het centerpunt van het voorste tandwiel, en daardoor varieert de kettingspeling dus niet bij inveren

Dus, eigenlijk zeggen we ongeveer hetzelfde toch? Behalve dat ik het draaipunt van de achterbrug niet had genoemd in 'de lijn'. Maar, dank voor de grondige reactie
 
Terug
Bovenaan Onderaan