Hoeveel km kan een blok van een motorscooter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sjiel
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Dat zijn flink2at kilome

Dat zijn flink wat kilometers.
Ja nooit te bang zijn, mijn huidige diversion 140000, heb een bmw k75 gehad met 180.000 en een st1100 met 200 k plus
 
Ja nooit te bang zijn, mijn huidige diversion 140000, heb een bmw k75 gehad met 180.000 en een st1100 met 200 k plus
Dat zijn allemaal dikke blokken.
Zo’n astmatische eenpitter uit een scooter klapt eerder uit elkaar lijkt me.
 
Ja toegegeven dat zijn blokken die bekend staan om een wat hogere km stand.
Maar die st had er ook nog een (zware) bak aan dus daar is wel wat meer van gevraagd dan wat Honda ooit had bedacht.
 
Mijn eigen Suzuki Gladius loopt richting de 150.000 km
Dat zijn flink wat kilometers.
Noem dat maar veel km's.
Mijn Yamaha staat/ stond op 325.000 km.
Z'n laatste trip was deze zomer naar Roemenië en Bulgarije. Nog steeds betrouwbaar anders ga je er niet zulke trips mee rijden.
Storingen tijdens deze trip was stekker van de GPS en de benzine-meter ging ineens meebewegen met klotsen in de tank.
Verder liep die de hele reis als een zonnetje. Zelfs onderweg nog geen olie hoeven bijvullen.

Toen was er ineens op de terugweg in Hongarije een auto die dacht voorrang te moeten nemen.
Met mijn FZ had ik zo nog een ton verder gekund. Nu is ie helaas total-loss. (en z'n baasje heeft het been in de prak)
 
Daar ben ik het mee eens Rubicon.
@ Sjiel: Over wat een scooter kan halen: wees niet bang voor 100.000 km. Meestal hebben ze veel lagere standen. Kijk vooral naar de algehele staat en de werking van het apparaat. Dat zegt veel over hoe (on)zorgvuldig er mee is omgesprongen. Bij goed onderhoud kan elke middenklasse scooter 200.000 halen. Er zal dan af en toe iets moeten worden vervangen dat wat prijzig is. Voor dat geld heb je een goede Silverwing/FJS400, die zijn wat log, maar vrijwel onverwoestbaar.
200 duizend op een scooter? Ik heb het nog nooit meegemaakt..wie wel?
 
Ik ken iemand met een Heinkel Tourist met 360k op de klok...
Of bedoel je dat niet..?

Ik

Een Heinkel is dan geen automaat, maar wel een kleine (175cc) eencylinder..
Ding weegt 150~160 kg.
 
In het verre oosten halen luchtgekoelde 4 takt 125cc motorscooters standaard een ton met onregelmatig onderhoud. En dat is dan met de goedkoopste minerale olie. Met een 3 of 400cc zou je met wat onderhoud makkelijk dan 200k moeten halen.
 
Cylinderinhoud zegt niks over duurzaamheid...
Ook een 50cc-tje kan ton(nen) lopen..
Alles valt met gebruik en onderhoud
 
Cylinderinhoud zegt niks over duurzaamheid...
Ook een 50cc-tje kan ton(nen) lopen..
Alles valt met gebruik en onderhoud

Deels waar, maar kleine motoren moeten relatief harder werken om bepaalde snelheden te halen, dus hogere toerentallen en slijten relatief harder.
 
maar kleine motoren moeten relatief harder werken om bepaalde snelheden te halen, dus hogere toerentallen en slijten relatief harder.
dat is ook maar deels waar.
"allesbepalend" is de BMEP, oftewel : de staat van de tuning, en de kwaliteit van de onderdelen.
lage BMEP = weinig belasting van de onderdelen en langere levensduur dan hoge BMEP (bij gelijke kwaliteit)
en BMEP is niet afhankelijk van cc's of toerentallen.
 
dat is ook maar deels waar.
"allesbepalend" is de BMEP, oftewel : de staat van de tuning, en de kwaliteit van de onderdelen.
lage BMEP = weinig belasting van de onderdelen en langere levensduur dan hoge BMEP (bij gelijke kwaliteit)
en BMEP is niet afhankelijk van cc's of toerentallen.
Moet je dan ook niet het gebruik erbij meenemen (hoog in toeren rijden e.d.)?
 
Na jarenlang lang motor te hebben gereden wil ik de overstap maken naar een motor scooter (300-400cc).
Deze week gaat de kogel door de kerk. Het wordt een burgman 200 met 44k op de teller of een xmax 250 met 19k op de teller💪
Ik heb in vijf maanden 17.000 km gereden met een Burgman 250.
Toen reed ik hem zowat de sloot in van saaiheid. :+

De Xmax 250 zal wat sportiever zijn maar je eerste idee 300..400cc.. lijkt mij een stuk fijner bij je dagelijkse woon~werk verkeer.
30.. 35 kilometer is genoeg afstand om soms ook wat haast of plezier te hebben.
Dat kan met een 300-400cc wel en ook constant veilig voor het verkeer uit rijden. :]
 
Laatst bewerkt:
dat is ook maar deels waar.
"allesbepalend" is de BMEP, oftewel : de staat van de tuning, en de kwaliteit van de onderdelen.
lage BMEP = weinig belasting van de onderdelen en langere levensduur dan hoge BMEP (bij gelijke kwaliteit)
en BMEP is niet afhankelijk van cc's of toerentallen.

Ik zei nooit dat het allesbepalend is, en er zijn vele factoren. Maar men weet dat een 50 cc motor over het algemeen sneller een nieuwe zuiger en krukas nodig zal hebben dan een 800 cc.
 
Klets.
Als je een brommertje gebruikt waarvoor hij bedoeld is, en niet continu loopt uit te melken..dan hebben ze net zolang leven als een motorfiets (die uiteraard harder loopt).
Een brommer die 7k toeren draait slijt net zo hard als een motorfiets bij hetzelfde toetental
 
Laatst bewerkt:
Klets.
Als je een brommertje gebruikt waarvoor hij bedoeld is, en niet continu loopt uit te melken..dan hebben ze net zolang leven als een motorfiets (die uiteraard harder loopt).
Een brommer die 7k toeten draait slijt net zo hard als een motorfiets bij hetzelfde toetental

Om bepaalde snelheden met kleine cc inhouden te bereiken, heb je toerentallen nodig. En dat betekent over het algemeen automatisch meer stress en slijtage. Dat is een feit.
Ik heb het hier niet over allerlei variabelen, maar over algemene mechanica. Dit lijkt me niet moeilijk te begrijpen.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals: leg mij het verschil uit tussen 5000/min met een bromfietsmotor, of 5000/min met een 5,7L V8....?
 
Zucht...

Ja: de auto met 5,7L V8 heeft een gele kentekenplaat, de brommer wel..

@Sjiel : iedereen snapt dat hard(er) rijden met een grotere motor beter lukt dan met een kleinere die daarvoor moet worden uitgewrongen..
Koop een scooter met een motor die de gewenste snelheid met gemak draait; rij je meestal N-wegen, dan red jij je prima met een 125cc.
Snelwegen vragen iets meer, dus koop dan iets van 250-400cc 👍
 
Zucht...

Ja: de auto met 5,7L V8 heeft een gele kentekenplaat, de brommer wel..

@Sjiel : iedereen snapt dat hard(er) rijden met een grotere motor beter lukt dan met een kleinere die daarvoor moet worden uitgewrongen..
Koop een scooter met een motor die de gewenste snelheid met gemak draait; rij je meestal N-wegen, dan red jij je prima met een 125cc.
Snelwegen vragen iets meer, dus koop dan iets van 250-400cc 👍
Dank voor jouw bericht. Ik ga morgen proefrijden
 
Ik heb in vijf maanden 17.000 km gereden met een Burgman 250.
Toen reed ik hem zowat de sloot in van saaiheid. :+

De Xmax 250 zal wat sportiever zijn maar je eerste idee 300..400cc.. lijkt mij een stuk fijner bij je dagelijkse woon~werk verkeer.
30.. 35 kilometer is genoeg afstand om soms ook wat haast of plezier te hebben.
Dat kan met een 300-400cc wel en ook constant veilig voor het verkeer uit rijden. :]
De weg is fiftyfifty. 15km binnendoor en 15km autoweg. Ik kan ook uitsluitend autoweg rijden, dan is het 38km. Helemaal binnendoor is 29km. Alle opties dus😁
 
Zucht...

Ja: de auto met 5,7L V8 heeft een gele kentekenplaat, de brommer wel..

@Sjiel : iedereen snapt dat hard(er) rijden met een grotere motor beter lukt dan met een kleinere die daarvoor moet worden uitgewrongen..
Koop een scooter met een motor die de gewenste snelheid met gemak draait; rij je meestal N-wegen, dan red jij je prima met een 125cc.
Snelwegen vragen iets meer, dus koop dan iets van 250-400cc 👍
Ik rij 9ngeveer 15 snelweg en 15km binnendoor
 
Ik zag vorige maand iemand met een suzuki burgman met een klein zwart gastankje. Die reedt lekker goedkoop op lpg. Ging alllemaal prima zei ie. Hij had al een hoop woon-werk km's gemaakt.
 
De kogel is door de kerk. Het is een xmax 250 geworden met 19k op de teller.
 

Bijlagen

  • 20241101_162045.webp
    20241101_162045.webp
    254,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Noem dat maar veel km's.
Mijn Yamaha staat/ stond op 325.000 km.
Z'n laatste trip was deze zomer naar Roemenië en Bulgarije. Nog steeds betrouwbaar anders ga je er niet zulke trips mee rijden.
Storingen tijdens deze trip was stekker van de GPS en de benzine-meter ging ineens meebewegen met klotsen in de tank.
Verder liep die de hele reis als een zonnetje. Zelfs onderweg nog geen olie hoeven bijvullen.

Toen was er ineens op de terugweg in Hongarije een auto die dacht voorrang te moeten nemen.
Met mijn FZ had ik zo nog een ton verder gekund. Nu is ie helaas total-loss. (en z'n baasje heeft het been in de prak)
Wat was er nog origineel aan het blok toen de totaalteller in het dashboard 325.000 km aangaf?
 
Terug
Bovenaan Onderaan