Hete Virago XV1000 b.j. 84 wil niet starten

Distel

Rookie
Lid geworden
24 mei 2003
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Locatie
Hellevoetsluis
Hallo mensen, ik heb een Yamaha Virago XV1000 van bj. 84 met +/- 25000 mijl op de teller (ja ja ik weet het, maar ik ben nu eenmaal verliefd op dat ding). Nu heb ik het volgende probleem, als de motor koud is dan start hij als een raket. Maaaarrr als ik dan een stuk gereden hebt en de motor is goed warm dan vertikt hij het :( :r . Ik heb geen mechanisch probleem (dat is opgelost met ingang van 1984 modellen)maar het lijkt wel of de startmotor er moeite mee heeft om hem door de compressie te krijgen. Als hij dan weer een beetje is afgekoeld dan heb ik net genoeg power om hem gestart te krijgen. Ik heb de volgende dingen al gedaan, welke helaas ;( geen verbetering geven. Accu vervangen, Spanningsregelaar vervangen, Luchtfilter vervangen, Olie+filter vervangen, bougies vervangen, Carburateurs verwijderd en schoongemaakt, hele startmotor uitelkaar gehaald en schoongemaakt incl collectors e.d. Alle kontakten corrosievrij gemaakt en ingespoten met contactspray. Ik begin nu toch echt een beetje te wanhopen, want ik weet niet meer wat ik er verder nog aan kan doen, of waar ik moet zoeken :? :? :? Alle hulp is van harte welkom :} :} :} want ik loop nu met m'n kop tegen de muur |( |( Hellluuuuuuuuup.

Alvast bedankt voor eventuele reacties, Distel
 
Laatst bewerkt:
Ja Dick E, ik begrijp dat je nieuwsgierig bent, en terecht vraag jij je af hoe dit is afgelopen. Dus bij deze mijn (slot) relaas.
Mijn startprobleem bleek wel degelijk een electrisch probleem, wat inderdaad veroorzaakt werd door sluiting in het anker van mijn startmotor, waardoor er een enorm vermogensverlies ontstaat. Dus gereviceerde startmotor gekocht, en wat denk je? starten als een tierelier. Dus mijn probleem is hiermee opgelost, maar in mijn zoektocht naar een oplossing heb ik zeer veel ontdekt over de Virago, en vond het een zeer leerzaam onderdeel.
Voor die mensen welke het mechanische probleem hebben, weet ik ook wat de oplossing is. Er moeten n.l. twee tandwielen worden vervangen welke de oorzaak zijn van het "gekraak" euvel. Yamaha heeft bij deze tandwielen de hoek van de vertanding gewijzigd, deze is van 30 graden teruggebracht tot 15 graden. Daarnaast worden er nog een paar kleine modificaties aangebracht waardoor de tandwielen ook verder in elkaar grijpen (meer kontakt oppervlak).
Als er iemand interesse heeft hoor ik het wel.

Verder iedereen vriendelijk bedankt :} voor jullie bijdrage, en veel veilige kilometers toegewenst. :]

Groeten Dielis Stolk
 
Hallo mr. Viragoman,
een virago start meteen maar blijft naratelen,de ander pakt vaak niet maar ratelt dan maar wat(de rillingen lopen over je rug als je dat hoort)Dus na lang zoeken en veel informeren kwam ik uiteindelijk bij Dielis terecht,die mij van alles gemaild heeft.
Met dit resultaat wil ik vlgd. week langs een Yamaha dealer om de verbeterde onderdelen te halen.
Als het allemaal lukt zal ik dat alle geinteresseerden laten weten.

Los groetos van Dick.
 
Hello,

Ik kocht mij onlangs een virago xv1000 van '84. Ik moest vaststellen dat ik steeds met een lege batterij stond als ik niet dagelijks met de motor reed. Na controle lijkt er geen verlies te zijn, ook geen slechte batterij, lader ook ok, doch blijkbaar is de regulator kapot. Hier in belgie vraagt men zo'n 750euro om dat te herstellen. Kan dat zelf gedaan worden ?? En kan iemand mij zeggen waar ik deze onderdelen nog kan kopen.

Alle hulp is welkom.


Alvast bedankt
 
Hello,

Ik kocht mij onlangs een virago xv1000 van '84. Ik moest vaststellen dat ik steeds met een lege batterij stond als ik niet dagelijks met de motor reed. Na controle lijkt er geen verlies te zijn, ook geen slechte batterij, lader ook ok, doch blijkbaar is de regulator kapot. Hier in belgie vraagt men zo'n 750euro om dat te herstellen. Kan dat zelf gedaan worden ?? En kan iemand mij zeggen waar ik deze onderdelen nog kan kopen.

Alle hulp is welkom.


Alvast bedankt

Bel even Franky mijn motorboer op, woont in Westkerke, is niet zo ver van je deur, en doe de groeten van Peter :9 0472/393949

http://motos-capelle.be/
 
hoi gman

had je mijn mailtje nog ontvangen.
Ik wil graag de oplossing weten voor de mechanische startproblemen.
Mijn startmotor slaat door door dus dit wil ik graag verhelpen en natuurlijk tegen minimale kosten
 
hoi gman

had je mijn mailtje nog ontvangen.
Ik wil graag de oplossing weten voor de mechanische startproblemen.
Mijn startmotor slaat door door dus dit wil ik graag verhelpen en natuurlijk tegen minimale kosten

Uhmm, dit onderwerp is al twee jaar oud.........
Wat voor type en bouwjaar Virago heb jij? Afhankelijk van het type en bouwjaar zijn er twee heel verschillende modificaties. Allebei makkelijk zelf te doen, en met originele Yamaha onderdelen, daar is helemaal niets geheimzinnigs aan. :N
 
Uhmm, dit onderwerp is al twee jaar oud.........
Wat voor type en bouwjaar Virago heb jij? Afhankelijk van het type en bouwjaar zijn er twee heel verschillende modificaties. Allebei makkelijk zelf te doen, en met originele Yamaha onderdelen, daar is helemaal niets geheimzinnigs aan. :N

Welke 2 modificaties zijn dat dan? Zijn dat die 2 modificaties die een garage bedrijf voor 250euro doet?
 
Welke 2 modificaties zijn dat dan? Zijn dat die 2 modificaties die een garage bedrijf voor 250euro doet?

Bij de oude types is het een setje andere tandwielen en een kleine aanpassing, dat zorgt er samen voor dat de startmotor sneller "in komt". Bij de latere alleen een paar andere busjes, en nog een klein onderdeel wat er voor gaat zorgen dat de startmotor wat verder aangedrukt gaat worden.
In alle gevallen zijn ze ook heel gevoelig voor een goede volle accu, en goed gesynchroniseerde en afgestelde carburateurs.
Bij de oude is het wel wat werk omdat er een deksel los moet en de olie er vanaf. Bij de nieuwere is het echt maar een kleinigheidje.
 
Niet helemaal mee eens
Bij de oude types is het een setje andere tandwielen en een kleine aanpassing, dat zorgt er samen voor dat de startmotor sneller "in komt".
= 1 tandwiel + 2 ringen
Bij de latere alleen een paar andere busjes, en nog een klein onderdeel wat er voor gaat zorgen dat de startmotor wat verder aangedrukt gaat worden.
enkel en alleen maar een ring
In alle gevallen zijn ze ook heel gevoelig voor een goede volle accu, en goed gesynchroniseerde en afgestelde carburateurs.
valt wel mee hoor ;)
Bij de oude is het wel wat werk omdat er een deksel los moet en de olie er vanaf. Bij de nieuwere is het echt maar een kleinigheidje.
Bij alle aanpassingen waarbij de startmotor eraf moet zal het linker carterdeksel los moeten, oftewel olie er uit en een nieuwe pakking, is dus niet echt een kleinigheidje

Dit uit ervaring met: 1100 uit 93 (geen problemen) 700 uit 86 (alleen een ring) en een 920 uit 82 (complete revisie)

btw, net de rekening binnen voor de onderdelen uit amerika: € 54,10 zonder de pakking (zoek ik nog)
ik hoop de onderdelen volgende week binnen te hebben, dan zal ik een paar duidelijke foto's proberen te maken
 
Oké nog even dan, bij de latere modellen hoeft de olie en de startmotor er niet af. Er hoeven alleen maar een paar onderdelen te worden gewisseld achter het kleine dekseltje linksvoor op het blok.
 
Oké nog even dan, bij de latere modellen hoeft de olie en de startmotor er niet af. Er hoeven alleen maar een paar onderdelen te worden gewisseld achter het kleine dekseltje linksvoor op het blok.
Zou best kunnen hoor, ik heb ooit begrepen dat de grens bij '92 lag, m'n 1100 is van 93 en doet het nog prima, dus die ervaring heb ik (nog) niet.
Maar wat niet is kan nog komen.
 
Ik heb een xv920 uit 82 import uit amerika of canada (controle letter kenteken is T).
Als ik het dus goed begrijp moet daar dus een aanpassing gedaan worden van

Quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:46 schreef jb37 het volgende:
[...]
Bij de oude types is het een setje andere tandwielen en een kleine aanpassing, dat zorgt er samen voor dat de startmotor sneller "in komt".

= 1 tandwiel + 2 ringen

en dit is een standaard tandwiel van yamaha en 2 ringen van de afmetingen ????

En Theaterbeest ik zie die foto's graag verschijnen
 
Hallo allemaal, ik weet niet waarom maar soms moet ik nog even kijken op mijn oude topic. Gezien er nog steeds veel mensen worstelen met (start) problemen :( blijkt het nog steeds actueel. Ten eerste moeten we even een onderscheid maken tussen twee verschillende startsystemen. dat zijn de systemen van voor 84 en erna. Ik ga dat niet allemaal uitleggen hier dat gaat te ver :Z , maar ik wil wel even kwijt dat wat JB37 over de aanpassing van latere modellen zegt niet helemaal correct is. Je kunt inderdaad ervoor kiezen om alleen het busje te vervangen wat bij de solenoid zit, maar dat is maar een heel klein onderdeel van de totale aanpassing, en zal in de meeste gevallen ook maar tijdelijk werken. Als je het goed wilt doen moet de startmotor er wel degelijk uit, en moet je ook de linker carterdeksel openen. Daarom plaats ik even een linkje naar de Belgian Dutch Virago site waar ik het hele verhaal heb gepost, incl de dealer nieuwsbrief waar deze aanpassing in word beschreven, en met de orginele Yamaha partnummers. De site is http://www.viragoclub.be/ en even kijken onder de knop tech/info, Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben, en zo weer prettig kunnen motorrijden :] . Zijn er nog vragen mag je me altijd even mailen op d.stolk@gmail.com

Groeten, Dielis Stolk :W
 
haha. moet wel lachen om die motor-forum-oma.

Ik weet het is een oud onderwerp, maar ook ik heb last van een slecht startende motor. Heb netgeleden een virago 1100 uit 1986 gekocht en bij de laatste rit was het elke keer aanduwen om thuis te komen. Gelukkig voldoende tips om zelf te gaan knutselen en een goed boek erbij. Echter wie weet, kunnen nog meer mensen me helpen door te reageren. De mijne start zowel slecht bij warme als koude motor. En soms doet ie het niet en even later wel, onder ongewijzigde omstandigheden. Ook het vooruit en achteruit duwen wil soms wel helpen... soms ook niet. Maar even later start ie dan weer als een tierelier. Voor mij dus volledige willekeur.

In ieder geval... ik ga op zoek en wie nog wat tips heeft... gaarne!
 
Vaak zijn de CDi units stuk bij die dingen (contacten los), maar dan ploffen ze ook (vaak) tijdens het rijden, of gaan ze op 1 cilinder lopen.
Zo vaak is dat nou ook weer niet, zeker niet vaak geneog om het een standaard kwaal te noemen, maar het zou kunnen dat hij kapot is.
Wat ik veel belangrijker vind is, wat wordt er verstaan onder slecht starten?
draait de boel allemaal goed rond en start hij niet? of draait de startmotor wel maar grijpt hij niet aan ( met veel geratel, wat wél een kwaal is van de oudere virago's) het ene houd in dat je het electrisch gedeelte of de carbs moet nakijken, en anders moet het start mechanisme gereviseerd worden.
 
Zo vaak is dat nou ook weer niet, zeker niet vaak geneog om het een standaard kwaal te noemen, maar het zou kunnen dat hij kapot is.
Wat ik veel belangrijker vind is, wat wordt er verstaan onder slecht starten?
draait de boel allemaal goed rond en start hij niet? of draait de startmotor wel maar grijpt hij niet aan ( met veel geratel, wat wél een kwaal is van de oudere virago's) het ene houd in dat je het electrisch gedeelte of de carbs moet nakijken, en anders moet het start mechanisme gereviseerd worden.

Het komt vaak genoeg voor, en meestal bij de oudere beestjes, maarja, mag er eens iets aan mankeren na ruim 20 jaar?

Vaak een kwestie van losse solderingen in de cdi, heb het toch al enkele keren meegemaakt, maar vaak kom je er pas achter dat je motor niet meer ploft als je zo'n ding hebt laten maken, terwijl hij dat ploffen "altijd" heeft gedaan, maar na de reparatie ineens niet meer....

scatter.gif
 
Beste Distel,

Ik heb zojuist dit oude topic doorgenomen op relevantie en ik loop tegen hetzelfde probleem aan met mijn Honda FT500. Nu geef jij aan dat je het anker opnieuw laat wikkelen, in mijn beleving kost dit >150 euro. Heb jij dit zelf gedaan, of heb je een adresje?

Bij voorbaat dank,

Remco
 
Beste Distel,

Ik heb zojuist dit oude topic doorgenomen op relevantie en ik loop tegen hetzelfde probleem aan met mijn Honda FT500. Nu geef jij aan dat je het anker opnieuw laat wikkelen, in mijn beleving kost dit >150 euro. Heb jij dit zelf gedaan, of heb je een adresje?

Bij voorbaat dank,

Remco

Ken je beter een nieuwe starter er op zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan