Hoi Distel,
Of het probleem verholpen is met mijn motor, zal pas blijken als ik de nodige km heb gereden! Heb hem gisteren pas weer opgehaald (reparatie: stator binnenste gewikkelde gedeelte, waar het geheel met vliegwiel er omheen de dynamo van vormt + accu kosten 530 eurootjes, volgende keer doe ik dit dus fijn zelf!). Ga er dus normaliter vanuit dat het goed is, anders heeft deze motorzaak een probleem he!
Even het volgende: uit jouw topic had ik niet begrepen dat het niks met spanning te maken heeft, vandaar mijn reactie. Ik ga er dus van uit dat je de boel doorgemeten hebt.
Bij 2000 toeren moet jouw motor 14,8 ( mag +/- 0,5 volt afwijken) aan voltage afgeven Is dit niet goed dan kan je met de ohm meter de stator voor de zekerheid nog doormeten. Wil je hier meer over weten, dan kan ik jou dat ook nog uitleggen, maar is nu n.v.t.. Dus dit is in orde, want ik neem aan dat je dat gecontroleerd hebt, net zoals het voltage van de accu wanneer de motor niet loopt. Ook dit is +/-14 volt, bij een goede accu. Startmotor start wel koud, maar niet warm. Alle het andere is OK. Zelf geef je aan dat je de startmotor los heb gehad, indien kortsluiting zou je dit moeten zien toch? Verder heb je de spanningsregelaar vervangen ik vraag me af waarom, als je de boel doorgemeten hebt, of was deze ook kapot?
Wat betreft stator problemen, deze komen wel degelijk regelmatig voor bij dit soort motoren en heeft te maken met te weinig olie verversen of er zit te weinig olie in. Bij deze motoren moet de olie altijd bijna tot aan het bovenste streepje in het kijkglas staan. En niet in et midden en zeker niet onder het midden. De olie geeft namelijk koeling aan het geheel. Oude olie verliest zijn waarden. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.
Verder heb ik niet gelezen dat je de koperen schijfjes onderling en met de schaft van het anker hebt doorgemeten, ook dit kan je doen met een ohm meter. Want dan weet je zeker of het anker kapot.