Het Watertoren Jagen Topic

• Onderwerp starter Onderwerp starter PLR
  • Startdatum Startdatum
Op tour met de e-bike door de achterhoek…

Doetinchem
879D0972-14E0-44B8-8418-EEFC974732A3.jpeg

Ulft (inclusief lokaal protest spandoek😇)

2D0B585C-27AF-4010-9B17-661F754FA820.jpeg

Die is zelfs vastgelegd als bouwkundig erfgoed.
Heeft wel wat, rustend op zo'n smalle poot, al zijn het precies de steunberen die breder worden naar de top en niet de kern zelf.
Redelijk futuristisch ontwerp.

Inderdaad. Modern en futuristisch tegelijk.

• Eens
Waarderingen: PLR
Zo, een mooie tocht gemaakt vandaag, aan de foto's te zien in de verschillende -jagers topics :t

Zo, een mooie tocht gemaakt vandaag, aan de foto's te zien in de verschillende -jagers topics :t
204 km...
Een rondje om de kerk is niks voor mij, trek er liever een paar uur voor uit om er dan een heel dagje van te maken, en meestal te combineren met een boodschap of iets dergelijks.
Vandaag bijvoorbeeld verse mosselen gehaald in Zeeland en vanavond heerlijk gegeten 😉

Screenshot_2023-08-07-21-23-09-20_7f972b1382a6634cb83c17fd67d5c213.jpg

204 km...
Een rondje om de kerk is niks voor mij, trek er liever een paar uur voor uit om er dan een heel dagje van te maken, en meestal te combineren met een boodschap of iets dergelijks.
Vandaag bijvoorbeeld verse mosselen gehaald in Zeeland en vanavond heerlijk gegeten 😉

Bekijk bijlage 1911392

Mooie route. Ik ga die woensdag ook een stuk volgen, voor de eerste keer met de motor. Vanaf het werk in de Botlek over de N57 en dan richting Middelharnis, maar aan die splitsing daar bij Krammer ga ik dan linksaf op de N257 richting Steenbergen, en dan maar de A4 naar Antwerpen. Zeker voor ons Belgen is Zeeland met het vele water en de vergezichten altijd wel wat vakantiegevoel, kijk ernaar uit.

Een paar foto's die ik ook geplaatst heb in het Mijnenjagers-topic:

20230608_153522.jpg

Deze watertoren is gebouwd door de particuliere steenkolenmijn Oranje Nassau 1 in Heerlen, om de mijn van water te voorzien. Dit water werd in diverse processen gebruikt: koelwater voor de machines, stoom voor de energievoorziening, het "wassen" van de kolen (door aan het water diverse stoffen toe te voegen bleef de steenkool drijven en zakte de mijnsteen naar beneden; de mijnsteen was nutteloos en werd op een steenberg gestort) en voor de douches van de mijnwerkers. Na sluiting van de mijnen is deze watertoren aangesloten op het waterleidingnet van Heerlen en doet nu nog steeds als zodanig dienst.

20230608_134958.jpg

Het voormalige hoofdkantoor van de Staatsmijn Maurits in Geleen, met daarachter de watertoren. Ook deze watertoren is gebruikt voor de diverse processen tijdens de mijnbouw. Of deze nog steeds in gebruik is is mij niet bekend.

Nee, zeker niet (motorrijden is tot op zekere hoogte voor mij al "healing") :]. Even de watertoren op de kiek en dan gauw weer verder. Had er vaag iets over gelezen, maar had het mij vandaag aldaar niet gerealiseerd.

Terug
Bovenaan Onderaan